|
Energi-
forbrug
MJ/pkm
|
CO2
g/pkm
|
NOx
g/pkm
|
VOC
g/pkm
|
SO2
g/pkm
|
Afgift $/1000 pkm
|
Fly - 500 km1 - 1500 km2
|
2,2 1,6
|
160 115
|
0,47 0,40
|
0,06 0,03
|
0,05 0,05
|
11 8
|
Automobil
- benzin3, 2 passagerer
- diesel3, 2 passagerer
- diesel4, 1 passager
|
1,5 1,3 3,2
|
110 100 235
|
0,08 0,39 0,76
|
0,03 0,05 0,09
|
0,02 0,03 0,07
|
6 7 16
|
Tog
- høj-hastigheds5
- traditionelt6
|
0,7 0,8
|
40 50
|
0,24 0,28
|
0,01 0,01
|
0,06 0,07
|
4 4
|
Langtursbus7
|
0,3
|
20
|
0,29
|
0,02
|
0,01
|
3
|
Færge8
|
0,6
|
50
|
0,92
|
0,04
|
0,98
|
12
|
Kilde: CE.
- Gennemsnit af to moderne flytyper (F50, B737-400), belastningsfaktor 65%,
omvejsfaktor 1,2.
- Gennemsnit af fire moderne flytyper (B737-400, B757-200, B767-300ER,
B747-400), belastningsfaktor 65%, omvejsfaktor 1,15.
- Moderne middelstor benzin- eller dieselbil, omvejsfaktor 1,3.
- Moderne stor dieselbil, omvejsfaktor 1,3.
- Gennemsnitlig el-produktion i Nordvesteuropa (1990), belastningsfaktor
65%,omvejsfaktor 1,25.
- Traditionelt internationalt tog, gennemsnitlig el-produktion i
Nordvesteuropa(1990), belastningsfaktor 40%, omvejsfaktor 1,35.
- Moderne langtursbus på diesel, belastningsfaktor 65%, omvejsfaktor
1,3.
- Belastningsfaktor 60%, omvejsfaktor 1,1.
|