[Forside] [Indhold] [Tilbage] [Udskriftsvejledning]

 

Tabel 2.6 Energiforbrug, emissioner og miljøafgifter pr. passagerkilometer for rejser over store strækninger.

 

 

Forslag til europæisk miljøafgift på luftfart

 

Energi-
forbrug
MJ/pkm

CO2
g/pkm

NOx
g/pkm

VOC
g/pkm

SO2
g/pkm

Afgift
$/1000
pkm

Fly
- 500 km1
- 1500 km2

 
2,2
1,6

 
160
115

 
0,47
0,40

 
0,06
0,03

 
0,05
0,05

 
11
8

Automobil
- benzin3, 2 passagerer
- diesel3, 2 passagerer
- diesel4, 1 passager

 
1,5
1,3
3,2

 
110
100
235

 
0,08
0,39
0,76

 
0,03
0,05
0,09

 
0,02
0,03
0,07

 
6
7
16

Tog
- høj-hastigheds5
- traditionelt6

 
0,7
0,8

 
40
50

 
0,24
0,28

 
0,01
0,01

 
0,06
0,07

 
4
4

Langtursbus7

0,3

20

0,29

0,02

0,01

3

Færge8

0,6

50

0,92

0,04

0,98

12

Kilde: CE.

  1. Gennemsnit af to moderne flytyper (F50, B737-400), belastningsfaktor 65%, omvejsfaktor 1,2.
  2. Gennemsnit af fire moderne flytyper (B737-400, B757-200, B767-300ER, B747-400), belastningsfaktor 65%, omvejsfaktor 1,15.
  3. Moderne middelstor benzin- eller dieselbil, omvejsfaktor 1,3.
  4. Moderne stor dieselbil, omvejsfaktor 1,3.
  5. Gennemsnitlig el-produktion i Nordvesteuropa (1990), belastningsfaktor 65%,omvejsfaktor 1,25.
  6. Traditionelt internationalt tog, gennemsnitlig el-produktion i Nordvesteuropa(1990), belastningsfaktor 40%, omvejsfaktor 1,35.
  7. Moderne langtursbus på diesel, belastningsfaktor 65%, omvejsfaktor 1,3.
  8. Belastningsfaktor 60%, omvejsfaktor 1,1.