[Forside] [Indhold] [Tilbage] [Udskriftsvejledning]

 

Tabel 3.1 Oversigt over 5 udvalgte modeller for en europæisk luftfartsafgift.

 

Forslag til europæisk miljøafgift på luftfart

 

Afgiftsmodel

Afgiftsgrundlag

Afgiftssatsa

Fordeling af provenu

1 Emissionsafgift

Beregnede
emissioner

0,03-0,12 $/kg CO2
3,10-12,40 $/kg NOx (lav)
2,60-10,40 $/kg NOx (høj)
2,40-9,80 $/kg SO2
3,10-12,40 $/kg VOC

Til de europæiske organer.
Viderefordeles til de
enkelte lande efter
en fordelingsnøgle.

2 Indtægtsneutral
   emissionsafgift

Beregnede
emissioner

Se model 1

Til flyselskaberne
i forhold til deres
produktion i
EØS luftrum

3 LTO-emissions
   afgift

Beregnede emissioner under LTO

Se model 1

Til de enkelte lande

4 Brændstof-
   afgiftspakkeb

Tanket brændstof

0,10-0,40 $/liter

Til de enkelte lande

5 Billetafgift

Flytninger

2,00-9,00 $/passager for
afgange i EØS
4,00-18,00 $/passager for
afgange uden for EØS

Til de enkelte lande

a Arbejdstal svarende til 0,10 – 0,40 US$ pr. liter brændstof.
b Pakken inkluderer en afgift på LTO-emissioner samt emissionsnormer. Disse ekstra komponenter er nødvendige for at undgå, at højere brændstoføkonomi opnås på bekostning af højere emissioner af NOx og VOC.