Nye krav til leverandører til tekstilbranchen 5. Gabriel
5.1 HovedindtrykGabriel er en tekstilvirksomhed, der fremstiller kvalitetsmøbelstoffer af uld. I og med at virksomheden selv står for en stor del af produktionskæden, er leverandørerne næsten udelukkende begrænset til uldproducenter primært i Australien og New Zealand. Miljøarbejdet og krav til leverandører er bygget op omkring virksomhedens kvalitets- og miljøledelsessystem. Faste tætte samarbejder med et begrænset antal kvali-ficerede leverandører sikrer en løbende kontrol og produktudvikling, der også omfatter miljøforhold. 5.2 VirksomhedsbeskrivelseGabriel er en tekstilvirksomhed, der udvikler, producerer og sælger møbelstoffer og beslægtede tekstilprodukter. Virksomheden omfatter en væsentlig del af tekstilproduktionskæden, idet man både står for spinding, vævning, farvning og efterbehandling af tekstilerne. Hovedparten af disse aktiviteter ligger i Ålborg, men kun spinding finder sted på Gabriels eget spinderi i Nykøbing Falster. Virksomheden anvender langt overvejene uld som fiberråvare. Den interviewede er Kurt Nedergaard, som er miljøledelsesansvarlig i Gabriel. Virksomhedens aktive miljøindsats er startet for mere end 20 år siden med udgangspunkt i, at man i virksomhedens farveri-del selv ønskede at arbejde miljø- og sundhedsvenlige kemikalier. Virksomheden har siden kun arbejdet med de mest miljøvenlige farvekemikaliegrupper og blandt andet undgået metalkomplekse farvestoffer. Miljøarbejdet er løbende kommet til at omfatte hele virksomheden, og som det seneste centrale skridt er man for få år siden blevet miljøcertificeret efter ISO 14001 og EMAS. Dette supplerer virksomhedens ISO 9001 (kvalitetsledelses) system. Udover at miljøarbejdet har gavnet virksomheden på afsætningssiden, har det også betydet et bedre myndighedssamarbejde. Gabriels farveri er en listeaktivitet, og kræver miljøgodkendelse, og på trods af virksomhedens placering midt i Ålborg har man ikke haft problemer med miljøgodkendelsen. 5.3 MarkedGabriel har en årlig omsætning på 150 mio. kr., og 70% af omsætningen går direkte til eksport. En stor del af afsætningen til danske virksomheder eksporteres dog også efter yderligere forarbejdning. Gabriels markedssegmenter omfatter kontraktsektoren (blandt andet kontorer, konferencefaciliteter, hoteller, restauranter, teatre, lufthavne), transportsektoren (toge, fly, busser, biler, skibe) samt privatmøbler (polstermøbler og stole). Kundekrav til miljøvenlige produkter og -produktion kommer særligt fra tyske og svenske virksomheder. Gabriel leverer til en række virksomheder, der producerer til det offentlige og formidlet herigennem, oplever man særlig en svensk myndighedsinteresse for miljøforhold, mens forespørgslerne på miljø fra offentlig dansk side er begrænsede. Om dette er udtryk for, at de danske virksomheder som man leverer til, er så godt inde i miljøforholdene for produkterne, at de selv håndterer miljøspørgsmål, er dog en mulighed. Gabriel har ikke miljømærkede produkter, selvom man mener, at man kan leve op til ØKO-TEX 100-ordningen. Det er meget sjældent, at man møder ultimative krav om miljømærker, og fra blandt andet det tyske markeds side acceptere man i stadig stigende grad miljøcertificeringen og budskaberne om, at produkter er "metalfrie" som en garanti for et miljøvenlige produkter. "Det er kun i meget begrænset omfang, at vi nogensinde har mistet salg på ikke at have mærkede produkter.....Jeg tror derimod, at vi har opnået meget salg på, at vi har ISO-certifikater." Man har dog netop for første gang oplevet et ultimativt krav om ØKO-TEX 100-mærkning, og vil gå ind i en dialog med kunden om, at de medfinansierer mærkningen for produktet, hvis kravet vitterligt er ultimativt. Fra virksomheden side mener man, at et miljøledelsessystem er den bedste garanti for, at der bliver produceret miljøvenligt. Miljøfokus bliver en integreret del af virksomheden, og sikrer, at der arbejdes målrettet med alle produkter - i modsætning til miljømærker som alene er en produktstandard, og som måske kun omfatter et enkelt produkt. Virksomheden er dog i øjeblikket inde i en proces, hvor man seriøst overvejer, om man skal opnå EU-Blomst-mærkning af sine produkter. Hovedårsagen til en vis tilbageholdenhed er blandt andet omsætningsafgiften på 0,3%, som man ikke er sikker på, kommer igen gennem en øget omsætning. Muligheden for, at man sikrer sig, at man kan leve op til kriterierne, men ikke ansøger om Blomsten, indgår som en mulighed i overvejelserne. 5.4 LeverandørerDa Gabriel selv håndterer en stor del af fremstillingsforløbet for produkterne, omfatter leverandørerne primært uldproducenter. Langt hovedparten af ulden kommer fra New Zealand og Australien, som kan levere de bedste kvaliteter. I landene er der opbygget velfungerende kvalitetssikringssystemer for uldproduktionen, der bidrager til at lette dokumentation af produktionsforholdene. Gabriel har valgt at satse på et begrænset antal leverandører, der kan levere uld i den ønskede kvalitet, og som lever op til de ønskede miljøkrav. Ved at man har et begrænset antal "total"-leverandører, sikrer man også, at man opnår en købsvolumen, som gør det interessant for leverandørerne at samarbejde og følge virksomhedens krav. Virksomheden er dog løbende opmærksom på, om der dukker nye virksomheder op, der kan leve op til kvalitets- og miljøkravene. Det er nødvendigt ikke at være afhængig af en leverandører, hvis leverandøren går ned. Med leverandørerne har Gabriel opbygget et tæt samarbejde om produktudvikling. Virksomheden arbejder ud fra et Total Quality Management koncept, hvor man søger at opnå den bedste behandling af produktet hele vejen igennem produktionskæden - i princippet uafhængigt af hvem der ejer hvilket led i kæden - således at forbrugeren får det optimale. Kravene til leverandører betyder dog også, at man betaler lidt mere for råvarerne, og herigennem bidrager til det udviklingsarbejde, der er nødvendigt for forbedre produkter og processer. "Det koster jo lidt at være spejder på området". I et totaløkonomisk perspektiv mener Gabriel, at denne strategi kan betale sig, og man bevarer en konkurrenceevne. 5.5 Formulering af miljøkrav, og krav til arbejdsmiljø og arbejdsvilkårI kraft af at virksomheden er miljøcertificeret, indgår arbejdet med at stille krav til egen produktion og leverandører som et centralt element i virksomhedsledelsen og i hele driften af virksomheden. "Alle i virksomheden er principielt ansat i miljøafdelingen." Kvalitets- og miljøledelsesgruppen, hvor den miljøledelsesansvarlige sidder, svarer til ledelsesgruppen, og er øverste myndighed, der beslutter ændrede forretningsgange og nye krav, som implementeres. Miljøledelsessystemet udmønter sig i, at man løbende arbejder med at reducere miljøbelastningen ved produkterne både igennem at stille krav til leverandører og til egen indsats. Overfor leverandørerne stilles der blandt andet krav om at undgå en række farlige pesticider, om ikke at klorblege ulden, samt ikke at fjerne vegetabilske rester i ulden med carboniseret svovlsyre. Det sidste betyder en noget dyrere proces, hvor manuel fjernelse indgår. Indefor Gabriel undgår man fx helt metalkompleksfarverstoffer og i en række tilfælde brandhæmmere og anti-møl behandling. Arbejdet med at forbedre produkternes miljøegenskaber sker i et samarbejde med leverandørerne, og i en række tilfælde kommer bidrag til at forbedre miljøforhold ved produktet fra leverandørernes side. I forhold til arbejdsmiljø og arbejdsvilkår stiller man krav om, at alle leverandører skal overholde lokal lovgivning og internationale konventioner. Virksomheden har dog ikke leverandører i lande, hvor man traditionelt oplever problematiske arbejdsmiljøforhold og arbejdsvilkår. 5.6 Gennemførelse og kontrol af miljøkravGabriel oplever ikke, at det er et problem at håndtere krav til og kontrol af leverandører. Virksomheden sikrer sig - som et led i kvalitets- og miljøstyringssystemet - at leverandører overholder krav til både miljø, kvalitet og arbejdsforhold igennem audits (revisionsbesøg) hos leverandørerne. Generelt har Gabriel en tæt kontakt og løbende dialog omkring produkter og råvarer med leverandørerne, og en interesse og villighed til at følge ønsker er en forudsætning for at opretholde et samarbejde. Man har været nødt til at sortere enkelte uldproducenter fra på grund af en manglende lydhørhed, men generelt er samarbejdsviljen stor. Gabriel ser hovedproblemet for at styrke miljøforholdene ved produkterne som et spørgsmål om teknik og økonomi. I en række tilfælde kan være svært at imødekomme kundekrav og opnå nogle specielle egenskaber ved produktet, uden at der indgår problematiske stoffer, et eksempel herpå er flammehæmmere. Samtidig skal man hele tiden holde sig for øje, at de ressourcer der skal afsættes til et initiativ, står mål med miljøeffekten. |