Nye krav til leverandører til tekstilbranchen 4. FDB
4.1 HovedindtrykFDB (Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger) har allerede i 1998 haft Svanemærke på en babyundertøjsserie og på børnestrømper, og er pioner blandt danske detailhandelsvirksomheder, der forventer at få Blomst-mærkning af en tekstilserie i efteråret 2000. Dette er kendetegnende for det forholdsvis store engagement, virksomheden generelt har på miljøområdet. Ud over at have miljømærkede tekstilprodukter har man udarbejdet en "Guidelines to Suppliers"2, som anvendes overfor alle leverandører af tekstilprodukter. Heri beskrives en række miljøkrav, som produkterne skal leve op til, lige såvel som overordnede krav til arbejdsvilkår for de ansatte. Igennem egne indkøbere og indkøbsorganisationen IGFEL har FDB et godt redskab til kontrol af miljø og arbejdsforhold hos leverandører. 4.2 VirksomhedsbeskrivelseFDB er Danmarks største dagligvarekæde. Kæden omfatter blandt andet Dagli´ Brugsen, SuperBrugsen, Kvickly, OBS og FAKTA. Tekstilprodukterne sælges primært igennem SuperBrugsen, Kvickly og OBS, der har egentlige beklædningsafdelinger, mens de "små" butikstyper sælger basisvarer som undertøj og strømper. FDB fremstiller ikke selv tekstilprodukter, men sælger hovedsageligt egne private label produkter, det vil sige, FDB har en designafdeling, der designer egne mærkevarer, som man får fremstillet hos andre tekstilproducenter i både Europa og Asien. Herudover købes og sælges der i begrænset grad også andre tekstilprodukter under andre mærker. Ansvarlig for indkøbet er FDB Non Food i Albertslund, som har ca. 40 ansatte på tekstilområdet. Den interviewede er Jack Frisbæk (JF), der i en årrække har været produkt- og indkøbschef i FDBs Tekstilsektion3. FDB deltager i et andet projekt under Miljøstyrelsen omkring udvikling af et brugervenligt værktøj til detailhandelen for at fremme miljøvenlige indkøb indenfor non-food området. 4.3 MarkedAlle FDBs tekstilprodukter afsættes igennem egne butikker på det danske marked. Det er svært at opgøre markedsandele på tekstilområdet præcist, da branchen er så kompleks. FDB har igennem årene forsøgt at markedsføre miljøvenlige beklædningsserier, herunder økologiske tekstiler. Man er de første, der har opnået Svane-mærkning af beklædningstektiler i Danmark (en børneundertøjsserie). Satsningen har dog indtil videre ikke båret frugt, idet salget er meget begrænset. Det på trods af, at FDB har gennemført en forholdsvis stor markedsførings indsats igennem de ugentlige tilbudsaviser, Samvirke m.m. FDB mener ikke, at FDB alene kan løfte markedsføringsopgaven og selv skabe markedet på miljømærket tekstil, som man gjorde på fødevarer indenfor økologiområdet. En af grundene er, at FDBs markedsandel på tekstilområdet er langt mindre end på dagligvareområdet. FDB ser derfor frem til, at Tekstilpanelets markedsføringskampagne forhåbentligt bidrager til at øge kundernes interesse og dermed forbedre salget. I startfasen for Tekstilpanelets kampagne - hvor forbrugernes opmærksomhed på miljøproblemerne knyttet til tekstiler er begrænset - er det primært tekstiler "tæt på kroppen", der skal satses på. I forbrugernes motivation for at købe grønt står deres egen og deres børns sundhed meget centralt. Principielt mener JF desuden, at det ikke bør koste noget at opnå miljømærkning af produkter, der lever op til kriterierne. Selvom FDB har været foregangsvirksomhed med miljøvenlige og økologiske produkter, fungerer tingene på markedsmæssige vilkår, og FDBs indkøbere har et stort kundefokus. Det er kun, hvis forbrugerne vil have de miljømæssige tekstiler, at man vil satse på dem på længere sigt. "Vi stiller de krav, som kunderne vil have". 4.4 LeverandørerFDB har et passende antal leverandører, hvoraf nogle skiftes hvis dygtigere konkurrenter er mere attraktive. Der arbejdes på at reducere antallet af leverandører, og etablere mere langsigtede og tættere samarbejder. Et fastere samarbejde sikrer, at man får de produkter, der lever op til de kendte ønskede kvalitetskrav samt, at der er leveringssikkerhed. I østen, hvor en væsentlig del af FDBs tekstilprodukter fremstilles, foregår indkøbet i samarbejde med IGFEL (Inter Group Far East Limited). IGFEL er en indkøbsenhed med hovedkontor i Hong Kong etableret af FDB og dens europæiske søsterorganisationer, og har ca. 50 ansatte. IGFEL har også mindre kontorer i Indien, Bangladesh og Indonesien. IGFEL hjælper FDB med at finde nye leverandører, og deltager i den løbende kontrol af, at leverandørerne lever op de stillede krav til produkter og leverandører (kvalitet, leverancer, m.m.) 4.5 Formulering af miljøkravFor miljømærkede produkter er kravene givet igennem kriteriedokumenterne, og kontrollen gennemføres af Miljømærkesekretariatet. For de øvrige tekstilprodukter har FDB udformet en række krav, som leverandørerne skal overholde. Kravene er præsenterede i en "Guideline to suppliers", og omfatter primært forhold, der er relevante for det endelige produkt (forbud mod AZO-farvestoffer, formaldehyd koncentrationer m.m.). I guiden er der også et kort og forholdsvis generelt afsnit omkring arbejdsvilkår, hvori det præsenteres, at FDB "tager afstand fra enhver produktion, der frembyder farlige, usunde, krænkende eller slavelignende arbejdsforhold - uanset om arbejderne er voksne eller børn". "Suppliers Guide" er udarbejdet af FDB non-food i samarbejde med FDBs miljøafdeling og central laboratoriet. Disse enheder deltager generelt når der skal tages stilling til, hvilke miljøkrav der skal stilles til leverandører. 4.6 Gennemførelse og kontrol af miljøkrav"Suppliers Guide" anvendes til at præsentere FDBs generelle miljøkrav til produkterne. Leverandørerne skal acceptere disse betingelser for at opnå en kontrakt. FDB oplever ikke, at det er et problem at finde leverandører som kan leve op til de stillede krav, blandt andet som følge af at man går efter de bedste virksomheder. Samtidig er indkøbet så forholdsvis stort, at leverandørerne ofte er meget interesserede, også i tilfælde hvor det kræver produktionsændringer og investeringer hos producenten. Fra FDBs side er man dog også forhandlingsvillige og kan aftale at betale leverandøren en lidt højere pris i en indledende fase for at kompensere for investeringerne - forudsat markedet/forbrugerne vil betale lidt mere for en miljøvenlig vare. At man fra tyske virksomheders side har stillet en række af de samme miljøkrav, har dog i høj grad også banet vejen for leverandørernes interesse og villighed til at efterkomme kravene. Da hovedparten af miljøkravene er relaterede til indhold af sundhedsskadelige stoffer i produktet, kan kontrollen ofte gennemføres ved tests af det færdige produkt. For hver sending tekstiler foretager FDBs eget centrallaboratorie-stikprøveanalyser, mens andre test foretages af godkendte laboratorier i produktionslandene. Når der etableres samarbejder med nye leverandører, besøges virksomheden altid af IGFEL sammen med FDBs indkøber, og der følges løbende (ca. 1 gang årligt) op med nye uvarslede besøg fra IGFELs side. Det er også i denne forbindelse, at FDB sikrer sig, at deres krav til arbejdsvilkår og arbejdsmiljø overholdes. Hvis der konstateres åbenlyst uacceptable forhold, får leverandøren påbud om at forbedre disse forhold, og hvis dette ikke sker, ophører samarbejdet. I praksis er kontrollen af arbejdsforhold og arbejdsmiljø begrænset og meget svær. Leverandøren kan ændre på forholdene fra dag til dag, og kontrollen er meget afhængig af indkøberens opmærksomhed på og interesse for disse forhold - og denne interesse er meget forskellig fra indkøber til indkøber. FDBs indkøbere modtager intern uddannelse i indhold og anvendelse af "Guidelines to Suppliers" overfor leverandørerne, herunder miljøkrav og krav til arbejdsvilkår. 2 "Guidelines to Suppliers" FDB, april 1999. 3 Interview d. 10.3. 2000 og d. 9.6. 2000. |