Nye krav til leverandører til tekstilbranchen

3. Detail Tyskland 3

3.1 Hovedindtryk Detail Tyskland
3.2 Virksomhedsbeskrivelse
3.3 Marked
3.4 Markedsudvikling
3.5 Formulering af miljøkrav med videre
3.6 Gennemførelse af miljøkrav med videre
3.7 Kontrol af miljøkrav
3.8  Erfaringer med miljøkrav

3.1 Hovedindtryk Detail Tyskland

Detail Tyskland er et af de største miljøorienterede detailfirmaer inden for beklædning i det tysktalende område. Man har generelt høje miljøkrav til alle produkter, både hvad angår valg af fibre og forarbejdning. En speciel udviklings- og miljøafdeling er ansvarlig for formulering af miljøkrav. Virksomheden har engageret sig i IVNs arbejde med at udvikle en miljø standard og kontrol mv. For alle produkter har Detail Tyskland fuld indsigt i produktionsvejen.

Detail Tyskland har tidligere haft problemer med at deres leverandører ikke overholdt deres miljøkrav. Dette er nu løst gennem en mere præcis formulering af, hvilke krav hver enkelt leverandør skal overholde og ved at satse mere på leverandører, der har tilknytning til IVN.

3.2 Virksomhedsbeskrivelse

Detail Tyskland er et detailfirma inden for beklædning hjemmehørende i Tyskland, og firmaet har i dag ca. 300 ansatte. Omsætningen er ca. 115 mio. DEM (440 mio. kr.) som hovedsageligt stammer fra beklædning, men også en mindre del sengelinned. Alle produkter er miljøvenlige, og en stor del af uldprodukterne og ca. 95% af alle bomuldsprodukter er baseret på økologisk bomuld. Detail Tyskland primære kompetencer er knyttet til design, organisering af hele tekstil-produktionskæden, miljø og intern logistik.

Firmaet blev etableret i for at opfylde et markedsbehov for miljøvenligt babytøj. Firmaet støtter i dag selv økologiprojekter som producerer bomuld.

Det er Detail Tyskland´s vision at udvikle sin position som det tysktalende områdes mest gennemført miljøvenlige og socialt ansvarlige forhandler af beklædningstekstiler. Detail Tyskland ønsker at have et fuldt program af disse produkter, hvilket vil sige tøj til operaen, stranden, regnvejr, fritid og fest samt til alle aldre og begge køn. Tøjet skal være tidløst og dermed ikke så følsomt for skift i moden.

3.3 Marked

Markedsmæssigt ligger Detail Tyskland i midten til lidt over midten af markedet. Deres kundegruppe er bredt sammensat af mennesker som værdsætter Detail Tyskland miljøprofil. Man har konkurrenter på flere niveauer. Postordrefirmaet Otto har udviklet en linie som har et troværdigt miljøindhold og som fx vedr. bomuld kan matche Detail Tyskland egen. Flere andre postordrefirmaer har en miljøprofil, som godt nok ikke har samme høje indhold som Detail Tyskland, men som det for kunderne kan være svære at skelne imellem.

3.4 Markedsudvikling

Udviklingen i markedet har været positiv frem til 1996og er siden da år efter år gået lidt tilbage - med i alt ca. 10%. Detail Tyskland forudser at markedet også i de kommende år vil være vanskeligt, og at markedsfokus vil ændres, således at man lægger mere vægt på tekstilproduktionens sociale forhold.

Detail Tyskland ser den primære begrænsning af markedet i kundernes vidensniveau. Da markedet var på vej op i begyndelsen af 90´erne blev det ikke klart defineret, hvad miljøvenlige tekstiler var. Kunderne er derfor i dag ofte uafklarede med, hvad der gør Detail Tyskland tekstiler dyrere end andre tekstiler, som også er "miljøvenlige". Detail Tyskland oplever ikke at kunderne har differentierede holdninger til hvad miljø er uanset om de er tyske, østrigske, schweiziske, eller fra Beneluxlandene, dog er de tidligere østtyske delstater generelt mindre interesseret.

3.5 Formulering af miljøkrav med videre

Detail Tyskland har opstillet en vision med målsætninger og krav til virksomheden og deres produkter inden for 19 delområder opdelt inden for følgende fire områder:
Økologi: Sundhed, miljøkriterier, konkurrenceparameter, konsekvensvurdering, holdbar og gennemtænkt, tilpasset
Kvalitet: markedsledende, total kvalitet, forbedringsproces, kvalitet for kunde, medarbejdere og jord
Markedstilgang: Livsglæde, helhedssyn, dialog og partnerskab, kundebehov
Virksomhedsdrift: Sund virksomheds- og kulturudvikling, kulturelt ansvar, kundebaseret, bæredygtigt.

Denne vision fungerer vejledende i forbindelse med formulering af generelle produktkrav og krav til produkternes sociale-, miljø-, brugs- og kvalitetsegenskaber. Miljøkrav mv. formuleres i princippet af afdelingen for udvikling og miljø. Det er således denne afdelings ansvar at de miljøkrav som formuleres kan godtages af både indkøbere, salgsfolk mv. I virksomhedens formuleringsarbejde anvendes i udstrakt grad IVNs kriterier for miljøvenlige tekstiler og er muligvis det detailfirma der har flest produkter som opfylder disse kriterier. Detail Tyskland samlede kvalitetsmanual er på mere end 1000 sider.

Detail Tyskland stiller også en række krav vedr. sociale og etiske forhold. Disse baseres delvist på IVNs kriterier men også på ILOs vigtigste konventioner. I den udstrækning Detail Tyskland selv er involveret i økologiske bomuldsprojekter i forskellige lande anvendes disse krav direkte som retningslinier for virksomhedens egen rolle.

3.6 Gennemførelse af miljøkrav med videre

Eksternt er miljøkravene en vigtig del af Detail Tyskland profil over for kunderne, man er ligeledes i gang med at introducere IVNs mærke, kriterier og certificering, som en del af Detail Tysklands garanti for at produkternes kvalitet er som specificeret. Alle leverandører får tilsendt relevante afsnit af kvalitetsmanualen. Leverandørerne bliver også orienteret om hvilke dokumenter og dokumentation de skal underskrive og fremsende.

Idet IVN er en medlemsorganisation rekrutterer Detail Tyskland i høj grad sine leverandører fra denne kreds, idet de herved sikrer at leverandøren har miljøviden og er i stand til at levere et miljøvenligt produkt.

3.7 Kontrol af miljøkrav

Alle Detail Tyskland leverandører skal redegøre for tekstilets vej fra bomuldsmarken til de ankommer på Detail Tyskland centallager. Leverandørerne skal i den udstrækning de leverer et produkt som skal mærkes med IVNs mærke, acceptere at få besøg af IMO som kontrollerer IVNs kriterier.

3.8 Erfaringer med miljøkrav

Detail Tysklands krav om Miljøvenlig og social ansvarlig produktion er en væsentlig del af virksomhedens berettigelse. Internt oplever man imidlertid en del kampe mellem designere, indkøbere, marketing og salgsfolk og den "Afdeling for Udvikling og Økologi", som er ansvarlig for formulering af krav.

Detail Tyskland har tidligere haft problemer med at få deres leverandører til at overholde sine krav. Det har man nu med succes forsøgt at løse på to måder: man udsender nu kun relevante sider af den tykke kvalitetsmanual til leverandørerne, herved sikrer man sig bedre, at leverandøren ikke drukner i beskrivelser og krav som ikke er relevante for det produkt som han skal producere. For det andet har man taget en ledende rolle i IVN arbejdet med henblik på at præge kriterierne og også for at få en bedre position for at rekruttere kompetente leverandører. Man anvender således IVNs medlemskreds som rekrutteringsgrundlag for at sammensætte en kreds af engagerede og miljøvenlige leverandører.

3 På basis af interview med N.N. leder af "Öffentlichkeitsarbeit og N.N.N., leder af afdeling for Innovation og Ökologie, plus diverse dokumenter.