Nye krav til leverandører til tekstilbranchen

4. 3 Suisses, Frankrig 4

4.1 Hovedindtryk 3 Suisses
4.2 Virksomhedsbeskrivelse
4.3 Marked
4.4  Markedsudvikling
4.5  Formulering af miljøkrav
4.6 Gennemførelse af miljøkrav med videre
4.7 Kontrol af miljøkrav
4.8 Erfaringer med miljøkrav

4.1 Hovedindtryk 3 Suisses

3 Suisses er det næststørste postordrefirmaer i Frankrig. De miljøkrav som man stiller til produkter baseres på eksisterende om end ikke altid særligt udbredte miljømærker. Mellem 7 og 10 procent af deres produkter er miljømærkede, med særlig vægt på EU-Blomsten som anvendes på 700 af deres produkter. Virksomheden var den første til at få produceret og sælge EU-Blomst mærkede tekstiler efter at reglerne blev kraftigt skærpet i 1999.

For det EU-Blomst mærkede sengelinned som produceres i 3 Suisses egne varemærker har 3 Suisses valgt at lade de 5 franske leverandører hver for sig stå for EU-Blomst mærkningen. På denne måde har man opnået en for 3 Suisses meget ubureaukratisk mærkning, som også for leverandørerne kan have den fordel at de bliver opført i EU-Blomstens officielle liste, hvorved de kan præsentere deres miljøkompetence.

4.2 Virksomhedsbeskrivelse

3 Suisses er et fransk postordrefirma med et bredt non-food-sortiment inden for fx tøj, elektronik, parfume og sport a la et stormagasin. Firmaet er etableret i 1932 på basis af et spinderi med direkte salg af strikkegarn mv. til franske husmødre. 3 Suisses havde i 1997/98 en omsætning på 7,7 mia. FRF (8,7 mia. kr.) og havde 3.400 medarbejdere. Varesortimentet i hovedkataloget består af ca. 10.000 varenumre og heraf udgør tekstiler 70% af omsætningen.

3 Suisses har siden 1991 gennemført en bredt tilrettelagt indsats for at forbedre miljøforholdene vedrørende både firmaets drift og de produkter som de sælger. Herudover har man ydet mere end 4 mio. Fr til diverse miljøprojekter. Ud af hovedkatalogets 10.000 numre er 700 numre EU-blomst mærkede, hvilket formodentligt er det højeste udbud i Europa. Blandt disse produkter findes to own label sengelinned som er EU-blomst mærkede.

4.3 Marked

Markedsmæssigt ligger 3 Suisses i midten af markedet med de 15 - 30 årige som en vigtig del af deres kundegrundlag. I dag er 3 Suisses Frankrigs næststørste postordrefirma med 25% af det samlede postordremarked, og man udsender 8 mio. kataloger to gange årligt. Markedspositionen understøttes af et årligt marketingsbudget på over 170 mio. Fr.

3 Suisses var det første firma i Europa, som fik sengelinned EU-Blomst-mærket, og man anvender generelt miljøindsatsen som PR redskab. Men deres mål om at nedbringe virksomhedens C02 udledning med 25% i perioden 1996 til 2003 og at nå en genanvendelsesprocent på 80% af alt affald er også så ambitiøse at de fortjener omtale. Man har også på andre områder en forholdsvis progressiv profil.

4.4 Markedsudvikling

Udviklingen i markedet for sengelinned har været stabilt og det EU-blomst mærkede sengelinned har ikke afveget fra dette stabile afsætningsmønster. Man har således ikke oplevet at sengetøj med EU-Blomst mærke har givet et mersalg af produktet. Eller som sagt af 3 Suisses miljørådgiver "det har ikke skadet salget af produktet er det er miljømærket." Miljørådgiveren for 3 Suisses ønskede ikke at udtale sig om deres fremtidige satsning vedrørende miljømærkede tekstiler, men gjorde klart at kundernes direkte efterspørgsel efter miljømærkede tekstiler ikke ville tilskynde til en stærk satsning på området.

4.5 Formulering af miljøkrav

Miljøkrav vedr. virksomhedens drift formuleres på direktionsniveau. Miljøkrav vedr. produkter omfatter udelukkende anvendelse og markedsføring af etablerede mærker som EU-blomsten, Max Havelaar, "NF Environment" som er det franske miljømærke, og FSC som er det internationale mærke for bæredygtig skovdrift. Der sker således ikke nogen selvstændig definering af miljøkrav vedr. produkters miljøegenskaber. Derimod gennemfører virksomheden en strategi for deres produktsammensætning, som medfører at de miljøvenlige produkter bliver produceret og bliver præsenteret for kunderne.

4.6 Gennemførelse af miljøkrav med videre

Inden for sengelinned har 3 Suisses taget initiativ til at dessin "Tertio" som både eksisterer som et 100% bomuldsprodukt og med iblanding af polyester og dessin "Accor" som er et hvidt polyester/bomuldsprodukt er blevet EU-Blomst-mærkede. Selv om produkterne produceres i eget navn har man imidlertid fastholdt 3 Suisses som rent detailled uden ansvar for den tekniske gennemførelse af mærkning, idet man blot har bedt sine fem leverandører om at tilpasse produktionen til EU-Blomst standarden og om selv at registrere sig under EU Blomst ordningen. På denne måde varetager det franske EU-blomst sekretariat AFNOR opgaven med at kommunikere miljøkravene til leverandørerne.

Det har af forskellige grunde været vanskeligt at indsamle de fem franske producenters erfaringer med miljøkravene. Imidlertid svarer producenternes holdning generelt til de danske producenters, nemlig at når man har en kunde som ønsker et EU-Blomst mærket produkt så er det ikke et stort problem at gøre det. Dette er fx afbilledet ved at hos et af firmaerne er mærkningsprocessen blevet håndteret af salgsafdelingen. Det står muligvis i modsætning hertil, at man kun fører hvidt sengelinned i det produkt som kaldes "Accor" der indeholder polyester. Det har ikke været muligt at få afklaret hvilken teknisk problemstilling (eller produktstrategi) som ligger bag dette.

En af de franske producenter arbejder udelukkende med konfektion, og deres metervare til produktet "Tertio" produceres hos en af deres normale leverandører i Italien, og det har ikke været muligt at få information fra denne leverandør.

Producenterne giver udtryk for at de i forbindelse med mærkningsarbejdet har oplevet et godt samarbejde med de store kemifirmaer der producerer diverse hjælpe- og farvestoffer, hvilket har været en forudsætning for at det har kunnet lade sig gøre at få produkterne mærket.

4.7 Kontrol af miljøkrav

Det er AFNOR som varetager al kontrol med leverandørernes produktion af sengelinned. Det vil sige at 3 Suisses ikke udfører selvstændig kontrol eller udtager stikprøver til analyser.

4.8 Erfaringer med miljøkrav

3 Suisses har haft meget begrænset arbejde med at formulere miljøkrav til deres tekstilprodukter fordi de har anvendt EU-Blomsten som standard. Man har endvidere haft et meget begrænset arbejde med at gennemføre og kontrollere at kravene overholdes, idet disse funktioner varetages af EU-Blomst sekretariatet hos deres registrerede leverandører. Den klare gevinst ved dette er man organisatorisk har kunnet gennemføre mærkningen, blot med nogle få telefonsamtaler, mens underleverandørerne har gennemført arbejdet.

De fem leverandører af sengelinned har indgået aftale med 3 Suisses om eneret på produktet og denne eneret er noteret i EU´s officielle produktregistrering. Dette har betydet at 3 Suisses har offentliggjort hvem deres leverandører er, hvilket måske er en ikke så hensigtsmæssig bieffekt af dette eneretskrav.

På grund af 3 Suisses´ måde at organisere EU-Blomst mærkningsarbejdet på har de 5 leverandører fået offentliggjort deres miljøkompetence på EU officielle liste over leverandører af Blomster-mærkede varer.

4 Baseret på telefoninterview den 24. april med hr. Remi Souchon, advisor to the president, samt fremsendt dokumentation