Nye krav til leverandører til tekstilbranchen 6. Telefoninterview med tekstilproducenterne6.1 IndledningI dette kapitel gennemgås resultaterne af en telefoninterviewundersøgelse rettet mod danske tekstilproducenter. Telefoninterviewene skal bidrage med en kortlægning og kvantitativ vurdering af:
Metoden for undersøgelsen, herunder udvælgelsen af respondenter (virksomheder), er præsenteret i næste afsnit. Her skal blot opsummeres:
Resultaterne af telefoninterviewene er præsenteret i skemaform. De præcise spørgsmålsformuleringer kan ses i spørgeskemaet i bilag D. En del af resultaterne præsenteres i procenter. Afrundingen betyder, at summen ikke altid ender på 100%. I nogen tilfælde har ikke alle virksomheder besvaret spørgsmålet, i disse tilfælde er procenttallet beregnet på baggrund af antallet af virksomheder, der har besvaret spørgsmålet - hvis andet ikke er angivet. I kapitlet anvendes betegnelsen "virksomheder" om de respondenter, der har medvirket i undersøgelsen, mens alle former for leverandører til disse betegnes "leverandører. 6.2 KonklusionerTekstilvirksomhederne i undersøgelsen står primært for tilskæring og syning samt import af færdigforarbejde varer. Den største produktgruppe er dametøj, som 4 ud af 10 virksomheder fremstiller eller sælger. Virksomhederne finder primært deres leverandører inden for Vesteuropa, med de tysktalende lande i en stærk position. 4 ud af 10 virksomheder har under 10 leverandører, og gennemsnitligt skifter virksomheden 5% af leverandørerne ud om året. 6.2.1 Virksomhedernes krav til miljø, arbejdsmiljø og -vilkår hos leverandører
Det er langt den overvejende holdning, at det er virksomhedernes opgave at stille miljøkrav til deres leverandører. 8 ud af 10 virksomheder er helt eller overvejende enig i, at "det er vores opgave at stille miljøkrav". Et godt udgangspunkt for en forstærket indsats fra branchens side, som også ser ud til at være på vej. En del har erfaring med miljøkrav til leverandører En tredjedel af tekstilvirksomhederne stiller miljøkrav til alle sine leverandører, en anden tredjedel til nogle af sine leverandører, mens den sidste tredjedel ikke stiller nogen miljøkrav til sine leverandører. Dette viser, at to tredjedele af virksomhederne faktisk har erfaring med en eller anden form for kravstillelse til leverandører på miljøområdet. Der er en overvægt af producenter af baby- og undertøj blandt dem der stiller miljøkrav. Det er sandsynligt, at dette skyldes en større forbrugeropmærksomhed på "tæt på kroppen tekstiler".
Krav til, at der ikke må være farvestoffer og pigmenter, der kan være kræftfremkaldende, er hyppigst forekommende med krav om, at blegning skal foregå uden klor, og at der skal være spildevandsrensning efter vådbehandlingen som de næstmest hyppige.
På arbejdsmiljø og -vilkårsiden er det ca. hver 5. virksomhed, der stiller krav. Forbud mod børnearbejde udgør det hyppigste krav.
Selvom der stilles krav fra de fleste står miljø ikke højt på prioriteringslisten, når der skal vælges leverandører. Det gør kvaliteten, design og leveringssikkerhed. Med andre ord skal kvalitet, design og leveringssikkerhed være i orden, før miljø bliver interessant at kigge på. Arbejdsmiljø og vilkår har en meget lav prioritet. 6.2.2 Barrierer for at stille krav til leverandører
Overordnet er efterspørgslen fra forbrugernes side afgørende for, at der stilles krav til miljø, arbejdsmiljø og -vilkår hos leverandørerne. Efterspørgslen fra forbrugerne er samlet set forholdsvis begrænset, idet over halvdelen af virksomhederne aldrig eller sjældent bliver mødt med ønsket om miljøvenlige tekstiler fra kundernes side. Efterspørgslen efter produkter, som er fremstillet under gode arbejdsmiljø og vilkår er endnu lavere. Her har 8 ud 10 aldrig eller sjældent oplevet disse ønsker fra kunderne. Med en mere positiv vinkel på tingene kan man dog konstatere, at knap hver 5. virksomhed ofte møder ønsker fra kunderne om miljøvenlige produkter. Undersøgelsen peger på, at virksomheder, der oplever en efterspørgsel fra kunderne:
Inden for branchen er der forventninger om, at der vil komme et øget fokus på miljø og tildels også arbejdsmiljø og -vilkår. Hver tredje virksomhed er helt sikker på, at de om 3 år vil stille øgede miljøkrav til deres leverandører, mens yderligere 4 ud af 10 siger "måske" til dette. Dette er en naturlig konsekvens af, at 7 ud af 10 virksomheder forventer større eller meget større krav til miljøforhold fra kundernes side.
Når og hvis der skal stilles miljøkrav mener virksomhederne, at de største barrierer hos dem selv udgøres af:
Det kan konstateres, at virksomhedernes antal af leverandører og kontakten til dem ikke vurderes som et centralt problem i forhold til stille og kontrollere krav. I praksis er det dog kun 75% af dem, der stiller krav til leverandørerne, som også kontrollerer deres overholdelse. Nogenlunde samme billede tegner sig, når det handler om arbejdsmiljø og - vilkår. Her mener virksomhederne, at de største barrierer er manglende muligheder for at kontrollere overholdelsen af krav, samt manglende kvalifikationer til at håndtere kontrollen.
Der kan samlet fra virksomhedernes synspunkt ikke peges på særligt dominerende forhold hos leverandørerne, der begrænser deres mulighed for at leve op til miljøkrav. Dette skal dog ses i lyset af, at hovedparten af virksomhederne har leverandører inden for EU. Virksomhederne mener, at deres leverandører har både kvalifikationer til at forstå krav og viden om, hvordan de kan opfyldes. 6.2.3 AnbefalingerVirksomhederne mener gennemgående, at deres leverandører har viden og kvalifikationer til at håndtere eventuelle miljøkrav. Hvis leverandørerne skal hjælpes til at leve op til miljøkrav, vurderer virksomhederne, at følgende indsatser - opstillet i prioriteret rækkefølge - kan være en hjælp:
Endelig påpeger enkelte producenter at fælles internationale krav i høj grad vil bidrage til forbedringer hos leverandørerne. Mere langsigtet samarbejde med danske virksomheder vurderer virksomhederne ikke i sig selv udgør et initiativ, som kan hjælpe leverandørerne til fremstilling af mere miljøvenlige produkter. 6.3 Metode for undersøgelsenTelefoninterviewene er efter ønske fra Miljøstyrelsen foregået i et samarbejde mellem CASA og COWI, der begge skulle udsende et spørgeskema til tekstilbranchen. De 2 projekters karakter betød tilsammen, at det endelige spørgeskema blev forholdsvist omfangsrigt - i alt 14 sider. Undersøgelsen er gennemført som telefoninterview efter råd fra blandt andre TEKO-centret og Dansk Tekstil & Beklædning. Telefoninterview giver bedre svarprocenter end skriftlige spørgeskemaer. Populationen for undersøgelsen er medlemmerne af Dansk Beklædning og Tekstil - i alt 370 virksomheder. CASA har kontaktet 123 simpelt, tilfældigt udvalgte virksomheder og fået svar fra 105 virksomheder (svarende til godt 85%). Derudover ønskede nogle virksomheder at besvare skemaet skriftligt, men en del sendte ikke svar tilbage, og de er ikke talt med blandt svarerne. Blandt de 105 virksomheder gav 57 virksomheder udtryk for, at de ikke ønskede at blive interviewet. Mere end halvdelen begrunder det med, at de ikke har tid. Et svar som givetvis ofte dækker over manglende interesse for denne type undersøgelser. En enkelt angiver manglende viden om emnet som begrundelse og 2 svarer, at de principielt er imod undersøgelsen. Derudover er der begrundelser, som fx kan være: "Det gider vi ikke", "Det kører vi på vores egen facon", "Vi er ved at flytte vores produktion", "Vi siger simpelthen nej tak", "Ferie". Begrundelserne på afslagene angives således primært til manglende tid, samt at det ikke er interessant for virksomheden at besvare spørgsmålene. Virksomheder, der gav begrundelsen manglende tid blev efterfølgende ringet op en ekstra gang. Der er sandsynligvis tale om en reel undskyldning, fordi der er relativt få virksomheder i branchen, og mange bliver bedt om at deltage i spørgeskemaer, telefoninterview, fokusgrupper, workshopper og seminarer. Ikke bare miljømyndighederne henvender sig. Det kan også være repræsentanter for arbejdsmiljø, erhvervsinteresser, myndighedsoplysninger, studerende der skriver rapport, praktikanter der skal evalueres etc. I alt er der gennemført 48 interview svarende til en besvarelsesprocent på 39%. Det er en relativt lav procent, som altså primært kan begrundes i manglende tid. Det er sandsynligt, at der en skævvridning (bias) i svarene til CASA, således at der i forhold til populationen er en overrepræsentation af miljøpositive og miljøinteresserede virksomheder, der allerede har gjort erfaringer med miljø, arbejdsmiljø og sociale forhold. Der skal derfor tages forbehold for dette ved tolkningen af undersøgelsens konklusioner. 6.4 Karakteristik af de danske tekstilvirksomhederI dette afsnit karakteriseres de danske tekstilvirksomheder, der har deltaget i undersøgelsen. Udover at karakteristikken giver en forståelse af branchen, udgør den grundlaget for den senere vurdering af, om der er sammenhænge mellem særlige forhold hos virksomhederne (fx produkttyper og egen miljøindsats) og deres arbejde med at stille krav til miljø, arbejdsmiljø og arbejdsvilkår (MAA) til leverandører. I det følgende vil MAA blive anvendt som forkortelse for miljø, arbejdsmiljø og arbejdsvilkår. 6.4.1 Grundlæggende virksomheds karakteristikaDe i alt 48 virksomheder, der har deltaget i undersøgelsen, spænder meget i størrelse - fra 3 ansatte op til 1200. En fjerdedel af virksomhederne har under 14 ansatte, mens en anden fjerdedel har over 175 ansatte. Gennemsnitligt har virksomhederne 158 ansatte. Branchen har gennem de sidste årtier været igennem en voldsom udvikling med en stigende udflytning af produktionen til andre lande. Resultatet af denne udvikling viser undersøgelsen tydeligt, idet knap halvdelen af virksomhederne har egen forarbejdning eller egentlige afdelinger uden for Danmark. Inden for branchen er tilskæring og syning den dominerende fremstillingsaktivitet, idet halvdelen af virksomhederne selv står for dette led i fremstillingsprocessen. En stor del af virksomhederne står også for en gros eller videresalg af produkter, som virksomheden ikke selv har forarbejdet. Ikke overraskende er der kun en virksomhed, hvis aktiviteter omfatter egentlig fiberproduktion. Tabel 6.1
Virksomhederne i undersøgelsen fremstiller primært beklædning (i alt 83% af virksomhederne) med dametøj som den dominerende produktgruppe. Antallet af virksomheder der forarbejder, fremstiller eller sælger boligtekstiler er noget mindre (29% af virksomhederne). Tabel 6.2
Tabel 6.3
|
|
Ja |
Undervejs |
Nej |
Ved ikke |
Er miljøcertificeret (EMAS/ISO 14001) |
15% |
6% |
77% |
2% |
Udarbejdet grønt regnskab |
21% |
6% |
71% |
2% |
Har formuleret miljøpolitik |
27% |
15% |
58% |
0% |
Inden for arbejdsmiljøområdet er virksomhedernes egen indsats noget større. 6 ud af 10
har udnævnt en daglig sikkerhedsleder, og over halvdelen af virksomhederne har etableret
sikkerhedsorganisation, ligesom over halvdelen også har udarbejdet en APV-handlingsplan.
Det skal dog hertil tilføjes, at alle de 3 nævnte indsatser alle er blevet lovpligtige.
Da en del af virksomhederne er små, kan det dog ikke overraske, at initiativerne ikke er
gennemført - selvom de er lovpligtige. Formuleringen af en arbejdsmiljøpolitik er - som
et ikke-lovpligtigt initiativ - da også det, der er gennemført af det færreste antal
virksomheder.
Tabel 6.5
Virksomhedens interne arbejdsmiljøarbejde.
Har I gennemført nogle af de følgende initiativer på arbejdsmiljøområdet (Sp. 12)?
Initiativ |
Ja |
Undervejs |
Nej |
Ved ikke |
Formuleret arbejdsmiljøpolitik |
33% |
4% |
60% |
2% |
Udnævnt daglig sikkerhedsleder |
60% |
0% |
38% |
2% |
Etableret sikkerhedsorganisation |
53% |
0% |
45% |
2% |
Udarbejdet en APV-handlingsplan |
52% |
8% |
40% |
0% |
Når det kommer til virksomhedernes opfattelse, af hvem der har ansvar for at reducere
miljøproblemerne inden for tekstilproduktionen, er det markant, at virksomhederne her
selv påtager sig det største ansvar sammen med leverandørerne. Selvom holdninger skal
følge med handling, før der opnås en effekt, er det en markant udmelding og det
nødvendige grundlag for en indsats fra branchens side. Der skal dog tolkes med
forsigtighed på spørgsmålet, idet "ansvar" kan forstås på forskellig måde.
Tabel 6.6
Ansvar for at reducere miljøproblemerne.
Ansvaret for miljøproblemerne kan placeres flere steder. Hvem af de følgende, synes du,
har ansvar for at reducere miljøproblemerne inden for tekstilproduktionen (sp. 13)? Du
kan vælge på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er intet ansvar, og 5 er stort ansvar.
|
Gennemsnitligt |
Myndighederne |
3,60 |
Tekstilleverandører |
4,13 |
Tekstilproducenten |
4,27 |
Detailhandelen |
2,94 |
Forbrugerne |
3,21 |
Tabellen angiver den gennemsnitlige score på placering af ansvar. Jo lavere score, jo lavere ansvar.
Tekstilvirksomhederne mener i endnu højere grad, at de selv står med det store ansvar, når det kommer til at forbedre arbejdsmiljøet. Forbrugerne gives her det laveste ansvar.
Tabel 6.7
Ansvar for at forbedre arbejdsmiljøet
Ansvaret for at forbedre arbejdsmiljøet kan også placeres flere steder. Hvem af de
følgende, synes du, har ansvar for at forbedre arbejdsmiljøet inden for
tekstilproduktionen (sp. 14)? Du kan vælge på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er intet
ansvar, og 5 er stort ansvar.
|
Gennemsnitligt |
Myndighederne |
3,57 |
Tekstilleverandører |
3,87 |
Tekstilproducenten |
4,32 |
Detailhandelen |
2,56 |
Forbrugerne |
2,64 |
Tabellen angiver den gennemsnitlige score på placering af ansvar. Jo lavere score, jo lavere ansvar.
Brugen af og kendskabet til miljømærker og produktstandarder kan anvendes som et udtryk for virksomhedens miljøindsats og miljøviden. ØKO-TEX 100 er det mest anvendte produktstandard, idet 23% af virksomhederne har produkter med mærket. Enkelte virksomheder har miljømærkerne Svanen eller Blomsten, mens ingen af virksomhederne har nogen af de øvrige nationale eller internationale miljømærker. Tekstilpanelets aktuelle kampagne for Blomsten kan aflæses ved, at 8% af virksomhederne (4 virksomheder) er ved at søge om mærket, mens 6% har planer om det. En optælling viser, at 29% af virksomhederne ikke kender nogen af mærkerne. 17% kender et eller 2 mærker, og 54% kender 3 eller flere mærker.
De 29% af virksomhederne, der ikke kender nogen af de præsenterede miljømærker, har formodentlig en begrænset viden om en produktorienteret miljøindsats. Det kan på baggrund af det manglende kendskab til miljømærker konstateres, at mindst 29% af virksomhederne heller ikke har kendskab til Tekstilpanelets kampagne for miljømærker.
Tabel 6.8
Brug af og kendskab til miljømærker (sp. 15)
Mærke |
Har produkter med mærket |
Er ved at søge om mærket |
Har planer om at søge om mærket |
Kender |
Kender ikke mærket |
Svanemærket |
4% |
0% |
2% |
50% |
44% |
EU-Blomsten |
2% |
8% |
6% |
38% |
46% |
ØKO-TEX 100 mærket |
23% |
0% |
0% |
42% |
35% |
ØKO-TEX 1000-mærket |
0% |
0% |
0% |
32% |
69% |
Blaue Engel |
0% |
0% |
0% |
6% |
94% |
EKO-mærket fra Skal |
0% |
0% |
0% |
6% |
94% |
KRAV-mærket |
0% |
0% |
0% |
4% |
96% |
Bra Miljöval |
0% |
0% |
0% |
8% |
92% |
En række aspekter af virksomhedernes organiseringen af og relationen til leverandørerne er afgørende for muligheden for at stille øgede miljøkrav.
Oprindelseslandet for virksomhedernes leverandører er central for muligheden for at stille krav til MAA. Generelt er standarden inden for MAA og forståelsen for/viden om vigtigheden af disse forhold højere i Vesteuropa end i en række lavindkomstlande fx i Østen.
Det kan konstateres, at virksomhederne primært finder deres leverandører inden for Vesteuropa med de tysktalende lande i en stærk position. Uden for Europa har virksomhederne først og fremmest leverandører fra Østen.
Tabel 6.9
Hvor finder virksomhederne deres leverandører?
I hvilke lande køber virksomheden tekstiler eller tekstilfibre til forarbejdning eller
salg (sp. 24)?
Land |
|
Danmark |
23% |
Norden i øvrigt |
19% |
Tyskland, Østrig og Schweiz |
52% |
Øvrige EU-lande |
65% |
Østeuropa |
13% |
Mellem- og Sydamerika |
4% |
Østen |
35% |
Andre lande |
10% |
Såfremt der anvendes grossister eller agenter, er det deres nationalitet som indgår. Da en række europæiske agenter og grossister repræsenterer lande uden for EU, er det sandsynligt, at disse lande i står for en større andel af underleverandørerne.
Anvendelsen af grossister eller agenter betyder yderligere et led mellem virksomheden og den producerende leverandør. Agenter kan i nogen tilfælde besværliggøre virksomhedens mulighed for at stille og kontrollere krav til MAA. I andre tilfælde kan agenterne være en stor hjælp i formidling og kontakten mellem producent og leverandør. Eksempelvis kan agenten være en hjælp for en mindre virksomhed i forhold til en stor leverandør.
47% af virksomhederne (af 43 svar) anvender overhovedet ikke agenter eller grossister som leverandører, men køber udelukkende direkte fra de producerende leverandører. De resterende virksomheder anvender i forskellig grad agenter og grossister med 10%, der udelukkende anvender grossister/agenter ved indkøb.
Antallet af leverandører spænder vidt: Hver fjerde virksomhed har mellem 5 og 9 leverandører, og knap 2 ud af 3 af virksomhederne har under 20 leverandører.
Forholdsvis få af disse leverandører skiftes ud, idet virksomhederne gennemsnitligt udskifter 5% af deres leverandører om året. Tre fjerdedele af virksomhederne skifter højest 10% af deres leverandører ud om året, mens få virksomheder (knap hver tiende) årligt udskifter cirka halvdelen af leverandørerne.
Tabel 6.10
Antal leverandører.
Hvor mange forskellige leverandører af tekstiler eller tekstilfibre har virksomheden i
løbet af et år (sp. 26)?
Antal leverandører |
Svar |
0-4 |
15% |
5-9 |
28% |
10-19 |
20% |
20-29 |
15% |
30-49 |
7% |
>50 |
15% |
Procenter beregnet på 46 svar.
En ting er at kende sine umiddelbare leverandører, men hvis der skal stilles miljøkrav til produktet i hele fremstillingsforløbet, er det nødvendigt også at gå til de tidligere led i fremstillingsprocessen. Gennemgående har 4 ud af 10 leverandører et godt kendskab til de virksomheder, der tidligere i produktionsforløbet har forarbejdet tekstilerne, idet de lige fra produktionen af tekstilfibre til trykningen har direkte kommunikation med dem. Der kan ikke umiddelbart gives nogen forklaring på, at kendskabet er større til fiberfremstillingen end til de senere led i fremstillingsforløbet En større gruppe på knap hver tredje virksomhed kender dog intet til produktionen af tekstilfibre eller spindingen af fibrene. Kendskabet vokser en smule, jo tættere i produktionskæden vi kommer på virksomheden selv.
Tabel 6.11
Kendskabet til tekstilernes tidligere forarbejdning.
Hvor meget ved virksomheden om, hvor tekstilerne eller tekstilfibrene er blevet
forarbejdet (sp. 28)?
|
Egen produktion |
Direkte kommuni- |
Kender navn og adresse på leverandøren |
Kender oprindelses- |
Ved ikke |
Produktionen af tekstilfibre |
0% |
45% |
9% |
17% |
30% |
Spinding |
4% |
41% |
9% |
15% |
30% |
Strikning/ Vævning |
20% |
40% |
2% |
13% |
24% |
Vådbehandling |
18% |
40% |
9% |
11% |
22% |
Tryk |
12% |
44% |
7% |
12% |
24% |
Ved valg af leverandører prioriteres kvalitet højest med leveringssikkerhed som
næsthøjeste prioritet. Fast samarbejde med leverandøren prioriteres også højt, men
dog lavere end prisen. Miljø har en forholdsvis lav prioritet, og arbejdsmiljøforhold
endnu lavere.
Tabel 6.12
Prioritering af forhold ved valg af leverandører.
Hvor stor vægt lægger I på følgende forhold ved valg af leverandører til virksomheden
(sp. 29)?
|
Gennemsnitligt |
Kvalitet |
4,7 |
Leveringssikkerhed |
4,5 |
Pris |
4,2 |
Fast samarbejde |
4,0 |
Design |
3,9 |
Miljøforhold |
3,1 |
Arbejdsmiljøforhold |
2,6 |
Geografisk afstand |
2,0 |
Der kunne svares på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er "ingen betydning", og 5 er "stor betydning". Tabellen angiver den gennemsnitlige score på vægtningen. Jo lavere gennemsnitlig score des lavere gennemsnitlig vægt.
Virksomhedernes indkøb foretages langt overvejende af virksomhedernes egne indkøbere med base i Danmark. Virksomhederne formidler således i høj grad selv deres krav, som kan omfatte krav til MAA og til leverandørerne. Mellemled i form af indkøbshuse og købsagenter, der kan gøre det kompliceret at stille nye typer af krav, anvendes kun i meget begrænset grad.
En tredjedel af tekstilvirksomhederne stiller miljøkrav til alle sine leverandører, en anden tredjedel til nogle af sine leverandører, mens den sidste tredjedel ikke stiller nogen miljøkrav til sine leverandører. Dette viser, at to tredjedele af virksomhederne faktisk har erfaring med en eller anden form for kravstillelse til leverandører på miljøområdet.
Tabel 6.13
Virksomheder, der stiller miljøkrav
Stiller virksomheden nogen krav til sine leverandører om miljøforhold (sp. 32)?
Til alle |
33% |
Til nogle |
31% |
Nej |
35% |
Når man kigger på, hvilke produkttyper de virksomheder, der stiller krav, fremstiller,
viser det sig, at produktgrupperne "Undertøj" og "Babytøj" er
særligt fremtrædende. Dette er produkter, som er "tæt på kroppen", og fra
forbrugerside er der derfor en særlig interesse for sundhedsforhold omkring disse
produktgrupper. Det er sandsynligvis efterspørgslen fra disse, som kan aflæses her.
Talmaterialet er begrænset, så der skal tolkes med varsomhed på resultaterne. Antallet
af virksomheder i undersøgelsen, der fremstiller boligtekstiler, er for lille til, at en
tilsvarende sammenstilling af produktgrupper og miljøkrav kan laves.
Tabel 6.14
Virksomheder der stiller miljøkrav fordelt på produkttype
Produktgrupper - beklædning |
Miljøkrav til alle |
Miljøkrav til nogle |
Nej/ved ikke |
Pullovere og cardigans (N=16) |
38% |
19% |
44% |
Arbejdsbeklædning (N=10) |
50% |
30% |
20% |
Herre- og dameovertøj (N=15) |
33% |
27% |
40% |
Herre yderbeklædning (jakker og bukser m.m.) (N=13) |
39% |
31% |
31% |
Dame yderbeklædning (kjoler og bukser m.m.) (N=19) |
37% |
37% |
26% |
Undertøj (N=12) |
58% |
8% |
33% |
Skjorter (N=14) |
36% |
29% |
36% |
Babytøj (N=8) |
63% |
13% |
25% |
Andre beklædningsartikler (N=6) |
33% |
33% |
33% |
Antallet af virksomheder i hver produktgruppe er angivet med (N=).
Når man går lidt tættere, på hvilke typer af miljøkrav der stilles af de virksomheder, der stiller krav, viser det sig, at krav om at der ikke må være farvestoffer og pigmenter, som kan være kræftfremkaldende, med 61% er hyppigst forekommende. Krav om at blegning skal foregå uden klor, og at der skal være spildevandsrensning efter vådbehandlingen, følger lige efter, idet over halvdelen af virksomhederne stiller dette krav. I bunden ligger kravet om, at slettemidler skal være biologisk letnedbrydelige eller genanvendes. Dette krav indgår i flere miljømærker og er således et af de kriterier, som flest virksomheder skal arbejde med, hvis de ønsker at opnå miljømærke på produktet.
Tabel 6.15 Typer af miljøkrav til tekstilprodukter: Er der nogle af virksomhedens tekstilprodukter, som lever op til følgende krav (sp. 33)?
Har I produkter, hvor |
Ja |
Nej |
Ved ikke/ |
Relevant |
Bomulden er økologisk dyrket? |
29% |
42% |
23% |
6% |
Bomuldsfibre er dyrket uden DDT og methyl parathion? |
39% |
6% |
45% |
10% |
Tekstilerne er konserveret uden PCB og PCP? |
26% |
3% |
68% |
3% |
Der er anvendt biologisk letnedbrydelige spindeolier? |
29% |
3% |
65% |
3% |
de anvendte slettemidler enten er biologisk letnedbrydelige eller bliver genanvendt? |
13% |
3% |
71% |
13% |
Tekstilerne er bleget uden brug af klor eller klorholdige stoffer? |
55% |
3% |
35% |
6% |
Der er spildevandsrensning efter vådbehandlingen? |
55% |
0% |
42% |
3% |
Tekstilerne er fri for farvestoffer og pigmenter, som kan være kræftfremkaldende? |
61% |
0% |
39% |
0% |
de kunstige fibre er farvet uden brug af halogenerede carriers? |
35% |
0% |
58% |
6% |
Pigmenttryk er uden indhold af PVC? |
42% |
0% |
39% |
19% |
Procenttallene er beregnet ud fra det antal virksomheder, der stiller miljøkrav til nogle eller alle sine leverandører, hvilket udgør 65% (31 virksomheder) af det samlede antal virksomheder (48) i undersøgelsen.
Inden for virksomhederne, der stiller miljøkrav, er det i 9 ud af 10 tilfælde virksomhedsledelsen, der beslutter, hvilke krav der skal stilles. I mere end hver tredje virksomhed medvirker indkøberne i beslutningen. Der skal tolkes med varsomhed på den lave deltagelse fra miljøafdelingen, idet virksomheden ikke nødvendigvis har en sådan. At både markedsføringsafdelingen og designerne i meget lille grad indgår peger dog på, at virksomhederne generelt ikke har integreret miljøarbejdet i hele virksomheden.
Tabel 6. 16
Medvirkende i virksomhedernes beslutning om hvilke miljøkrav der stilles til
leverandører (sp. 34)
Virksomhedsledelsen |
87% |
Indkøberne |
3% |
Produktionen |
29% |
Miljøafdelingen |
19% |
Markedsføringsafdelingen |
13% |
Designerne |
6% |
Andre |
19% |
Virksomhederne henter i begrænset grad viden og hjælp udefra til at stille krav til
leverandører, men når det sker, foregår det primært hos brancheorganisationerne.
Tabel 6.17
Eksterne kilder til hjælp.
Hvis virksomheden henter viden og hjælp udefra til at stille krav til leverandørerne -
hvor hentes den viden og hjælp så (sp. 35 og sp. 35a)?
Brancheorganisationer |
26% |
Konsulenter |
10% |
Miljøstyrelsens Miljøvejledninger til offentlige indkøbere |
3% |
Miljøstyrelsen i øvrigt |
6% |
Kunder |
3% |
Igennem miljømærkekriterier |
3% |
Andre: DTI, ØKO-TEX |
19% |
Det er virksomhedens indkøbere, der skal formidle kravene til leverandørerne og for en
række kravs vedkommende også medvirke til at sikre, at de overholdes. 38% af
virksomhederne, der stiller miljøkrav uddanner da også deres indkøbere til at håndtere
denne opgave.
Når det kommer til kontrollen af, at virksomhedens miljøkrav også overholdes, gennemføres den af 3 ud af 4 virksomheder.
Tabel 6.18
Uddannelse af indkøbere og kontrol af leverandører
|
Ja |
Nej |
Ved ikke |
Bliver virksomhedens indkøbere uddannet til at stille miljøkrav til leverandørerne? (sp. 36) |
38% |
63% |
0% |
Kontrollerer virksomheden at leverandører lever op til miljøkravene? (sp. 37) |
72% |
25% |
3% |
På trods af at et begrænset antal af virksomhederne stiller miljøkrav i praksis, er det langt den overvejende holdning, at det er virksomhedernes opgave. 7 ud af 10 virksomheder er helt eller overvejende enig i at "det er vores opgave at stille miljøkrav".
Tabel 6.19
Holdning til at stille miljøkrav
|
Helt enig |
Mest enig |
Hverken eller |
Mest uenig |
Helt uenig |
Ved ikke |
Det er vores opgave at stille miljøkrav |
53% |
28% |
6% |
6% |
6% |
0% |
Fordyrelse af indkøbet er det forhold som virksomhederne mest entydigt mener påvirker
deres mulighed for at stille og kontrollere miljøkrav. Baggrunden for dette er
sandsynligvis, at miljøkrav både betyder, at nogle prisbillige virksomheder bliver skilt
fra, men i endnu højere grad at virksomheden skal lægge ressourcer i at stille krav og
kontrollere overholdelsen. Knap to tredjedele af virksomhederne er dog enige eller delvist
enige i, at de ved, hvilke miljøkrav de skal stille.
Billedet er mere broget, når det kommer til viden om leverandørernes produktionsforhold, idet 3 ud af 7 virksomheder i høj grad mener, at de mangler viden om leverandørernes produktionsforhold, mens hver fjerde overhovedet ikke mener, at det udgør et problem.
Gennemgående mener kun meget få virksomheder, at en begrænset kontakt eller antallet af leverandører udgør en barriere for at stille krav. Dette er i tråd med virksomhedernes svar præsenteret i tabel 6.10 (antal leverandører) og 6.11 (kendskab til tekstilernes tidligere forarbejdning). Enkelte virksomheder, der i høj grad anvender grossister og agenter, påpeger dog, at det manglende kendskab til de producerende leverandører gør det svært at stille krav.
Det kan således konstateres, at virksomhederne oplever en væsentlig forskel på at have en god kontakt til sine leverandører og på at have en tilstrækkelig viden om hans produktionsforhold til at stille og kontrollere miljøkrav.
Der er dog en overvægt af virksomheder, der mener, at virksomheden har mulighed for at kontrollere leverandørernes overholdelse af krav, men det kan samtidigt konstateres at hver tredje virksomhed erkender, at indkøberne - der er dem, som oftest kontrollerer kravoverholdelsen - mangler kvalifikationer til at håndtere dette.
I kommentarerne til spørgsmålet om forhold der påvirker muligheden for at stille og kontrollere miljøkrav nævnes det, at der skal et økonomisk overskud til at orientere sig i forhold til nye produktkrav.
"Money makes the world go around - man skal have udsigt til god økonomi for at træffe nye beslutninger".
Tabel 6.20
Forhold der påvirker muligheden for at stille og kontrollere miljøkrav hos
leverandører.
Der er mange forhold, der kan påvirke en virksomheds mulighed for at stille og
kontrollere miljøkrav hos leverandører. Hvor enig er du i de følgende udsagn om din
virksomhed (sp. 38)?
|
Helt enig |
Mest enig |
Hverken eller |
Mest uenig |
Helt uenig |
Ved ikke |
Vi har tilstrækkelig viden om leverandørernes produktionsforhold til at kunne stille krav |
26% |
11% |
21% |
13% |
30% |
0% |
Vi har for mange leverandører til, at vi kan stille krav |
9% |
2% |
11% |
21% |
53% |
4% |
Vi har en tilstrækkelig kontakt til leverandørerne til at stille krav |
55% |
19% |
15% |
2% |
6% |
2% |
Vores indkøb er stort nok til, at vi kan stille krav |
38% |
11% |
21% |
15% |
15% |
0% |
Vi ved, hvilke krav vi skal stille |
41% |
22% |
11% |
13% |
11% |
2% |
Vi har mulighed for at kontrollere, at vores krav overholdes |
21% |
23% |
23% |
15% |
17% |
0% |
Vores indkøbere har kvalifikationer til at vurdere om miljøkrav overholdes |
13% |
20% |
18% |
16% |
33% |
0% |
Vores indkøb bliver ikke dyrere af at stille miljøkrav |
9% |
13% |
15% |
23% |
34% |
6% |
En side af barriererne for at stille miljøkrav til leverandører findes hos dem, der
stiller kravene, en anden hos leverandørerne der skal opfylde dem. Virksomhederne kan dog
ikke entydigt pege på nogen meget dominerende barrierer hos leverandørerne for at leve
op til miljøkrav. En af grundene til dette skal sandsynligvis findes i, at hovedparten af
leverandørerne findes i Vesteuropa. En overvægt af virksomheder mener dog, at der ikke
er tilstrækkelig miljølovgivning og kontrol i leverandørlandene.
Halvdelen af virksomhederne mener, at miljøkrav til deres leverandører ikke eller kun i begrænset grad vil fordyre leverandørernes produkter væsentligt, og 7 ud af 10 virksomheder mener ikke, at leverandørernes kvalifikationer og viden udgør en barriere for at forstå og opfylde miljøkrav.
Leverandørens størrelse betyder dog også noget for kravstillelsen - som en virksomhed siger:
"Vi har bedre mulighed for at stille krav til de små leverandører. Det er vanskeligere med de store. Der er vi bare en dråbe blandt mange andre. Men de lytter da til hvad vi siger".
Tabel 6.21
Forhold hos leverandøren som påvirker muligheden for at leve op til miljøkrav.
Der er også nogle forhold hos leverandøren, som kan påvirke deres mulighed for at leve
op til miljøkrav. I hvor høj grad er du enig i følgende udsagn om forholdene hos jeres
leverandører (sp. 39)?
|
Helt enig |
Mest enig |
Hverken eller |
Mest uenig |
Helt uenig |
Ved ikke |
Der er tilstrækkelig miljølovgivning og kontrol i leverandørlandene |
19% |
15% |
13% |
15% |
29% |
10% |
Miljøkrav vil ikke fordyre vores leverandørers produkter væsentligt |
11% |
26% |
9% |
22% |
28% |
4% |
Vores leverandører har kvalifikationer til at forstå miljøkrav |
52% |
15% |
15% |
4% |
13% |
2% |
Vores leverandører har viden om, hvordan miljøkrav kan opfyldes |
50% |
23% |
13% |
2% |
10% |
2% |
Vores leverandører har kapital til miljøforbedringer |
31% |
13% |
23% |
4% |
8% |
21% |
Hvis der skal gennemføres initiativer, som kan hjælpe leverandørerne i at leve op til
miljøkrav, mener virksomhederne, at øget støtte og krav fra lokale myndigheder,
letlæselige skriftlige retningslinier samt vejledning fra indkøbere vil være mest
effektfuldt.
Tabel 6.22
Virksomhedernes holdning til initiativer der kan hjælpe egne leverandører til at
levere mere miljøvenlige tekstiler.
Hvilke af følgende initiativer, mener du, vil kunne hjælpe jeres leverandører til at
levere mere miljøvenlige tekstiler (sp. 41)? Du kan vælge på en skala fra 1 til 5, hvor
1 er ingen hjælp, og 5 er meget stor hjælp.
|
Gennemsnitligt score |
Øget støtte og krav fra lokale myndigheder |
3,8 |
Letlæselige skriftlige retningslinier for minimumskrav til miljøforhold |
3,8 |
Vejledning fra indkøbere |
3,7 |
Tilbud om gratis kortvarige kurser |
3,2 |
Mere langsigtet samarbejde med danske producenter |
2,9 |
Tabellen angiver den gennemsnitlige score på, hvor stor en hjælp virksomhederne mener de angivne initiativer vil være. Jo højere score, jo større hjælp.
Ud over de præsenterede initiativer nævner virksomhederne en række andre forhold, som kan hjælpe, eller som er nødvendige for, at leverandørerne kan levere mere miljøvenlige tekstiler. Disse handler primært om, at kravene skal være ensartede fx baseret på internationale standarder, samt at efterspørgsel/pres fra forbrugere, samarbejdspartnere, forhandlere og myndigheder er helt centralt. Endelig nævnes rimelige tidsfrister for at leverandørerne kan leve op til kravene.
Når man kigger lidt ud i fremtiden, forventer mere end hver tredje virksomhed helt sikkert, at de vil stille flere miljøkrav i fremtiden, og yderligere en stor gruppe på 4 ud af 10 siger "ja, måske".
Tabel 6.23
Virksomhedernes forventning til om de vil stille øgede miljøkrav til leverandørerne
inden for de næste 3 år (sp. 40)
Ja, helt sikkert |
36% |
Ja, måske |
40% |
Nej |
19% |
Ved ikke |
4% |
Der stilles i mindre grad krav til arbejdsmiljø og arbejdsvilkår hos leverandørerne end miljø. 21% (i alt 10 virksomheder) stiller krav til arbejdsvilkår (herunder børnearbejde), og 6 af disse virksomheder stiller også krav til arbejdsmiljø.
Da der er tale om et forholdsvist begrænset talgrundlag (10 virksomheder), vil der i det følgende ikke blive regnet med procentstørrelser. Resultaterne vil i stedet blive præsenterede i antal.
Kun en ud af de 10 virksomheder stiller altid krav til leverandører om, at de har en politik for arbejdsmiljø og arbejdsvilkår, mens en anden gør det nogle gange.
Det mest udbredte krav blandt virksomhederne går på børnearbejde, idet 9 ud af de 10 virksomheder, der stiller krav, har dette med. Forbud mod tvangsarbejde og krav om en løn, som er til at leve af, stilles af henholdsvis 4 og 5 virksomheder.
Tabel 6.24
Krav til arbejdsvilkår som leverandører skal opfyldt.
Opfylder virksomhedens tekstilleverandører nogle af de følgende krav til de ansattes
arbejdsvilkår (Kravene er ILOs kernekonventioner). (sp. 44)?
|
Ja |
Nej/ved ikke |
Ansatte har ret til at organisere sig og forhandle kollektivt |
1 |
9 |
Der er forbud mod tvangsarbejde |
5 |
5 |
Der er forbud mod børnearbejde, det vil sige ingen fuldtidsarbejdere er yngre end 15 år |
9 |
1 |
Der er forbud mod kønsdiskrimination |
1 |
9 |
Der er aftalt maksimum arbejdstimer pr. uge (maksimum 48 timer + maksimum 12 timers overarbejde) |
1 |
9 |
Ansatte får en løn, man kan leve af (tilstrækkeligt med mad, bolig og tøj til familien) |
4 |
6 |
Med hensyn til arbejdsmiljø er der kun en virksomhed, der kan sige ja til, at der stilles
krav til beskyttelse af medarbejderne ved sprøjtning mod pesticider, at der anvendes
høreværn og åndedrætsværn ved henholdsvis meget støjende og meget støvende
processer.
Halvdelen af de 10 virksomheder, der stiller krav til arbejdsvilkår, kontrollerer også deres overholdelse, mens kun 2 kontrollerer arbejdsmiljø.
Tabel 6.25
Virksomhedens kontrol af krav til arbejdsmiljø og arbejdsvilkår.
Kontrollerer virksomheden, at leverandørerne overholder krav til arbejdsmiljø og
arbejdsvilkår (sp. 46)?
|
Ja |
Nej/Ved ikke |
Kontrol af arbejdsmiljø |
5 |
5 |
kontrol af arbejdsvilkår |
2 |
4 |
Da det er centralt, at identificere hvilke forhold der gør, at virksomhederne i så lille grad stiller krav inden for arbejdsmiljø og arbejdsvilkår til leverandørerne, er alle de deltagende virksomheder blevet stillet spørgsmålene omkring disse forhold. Virksomhederne kan godt have en holdning eller en opfattelse af barrierer og muligheder, selvom man ikke selv har gjort noget på området, omend det er sandsynligt, at virksomhedernes vurdering af muligheder ikke er så kvalificeret.
Hos virksomhederne er der en klar overvægt i holdningen til, at det er virksomhedernes opgave at stille krav til disse forhold. Over halvdelen af virksomhederne er helt eller delvist enig i dette, mens hver femte er helt uenig.
Tabel 6.26
Holdning til at stille krav til arbejdsmiljø og arbejdsvilkår.
Der er mange forhold, som kan påvirke en virksomheds mulighed for at stille krav til
deres leverandører om arbejdsmiljø og arbejdsvilkår. Hvor enig er du i følgende udsagn
om jeres virksomhed (sp. 47)?
|
Helt enig |
Mest enig |
Hverken eller |
Mest uenig |
Helt uenig |
Ved ikke |
Det er virksomhedens opgave at stille krav til arbejdsmiljø og arbejdsvilkår |
27% |
30% |
5% |
16% |
21% |
2% |
Parallelt til når det handler om krav til miljø hos leverandørerne, mener hovedparten
af virksomhederne ikke, at antallet af leverandører og kontakten til dem udgør nogen
central barrierer. Over halvdelen af virksomhederne mener også, at de helt eller
overvejende ved hvilke typer af krav, som skal stilles.
De centrale barrierer er primært manglende kvalifikationer til at kontrollere overholdelse, men også manglende mulighed for at gennemføre en kontrol.
Der er ikke nogen klar fælles holdning til hvorvidt, at indkøbet bliver dyrere, hvis der stilles krav.
Tabel 6.27
Forhold der påvirker virksomhedens muligheder for at stille og kontrollere krav til
arbejdsmiljø og arbejdsvilkår hos leverandører.
Der er mange forhold, som kan påvirke en virksomheds mulighed for at stille krav til
deres leverandører om arbejdsmiljø og arbejdsvilkår. Hvor enig er du i følgende udsagn
om jeres virksomhed (sp. 47)?
|
Helt enig |
Mest enig |
Hverken eller |
Mest uenig |
Helt uenig |
Ved ikke |
Vi har for mange leverandører til, at vi kan stille krav |
9% |
2% |
13% |
24% |
51% |
0% |
Vi har en god kontakt til vores leverandører |
44% |
36% |
11% |
2% |
4% |
2% |
Vores indkøb er stort nok til, at vi kan stille krav |
27% |
18% |
24% |
22% |
7% |
2% |
Vi ved, hvilke krav vi skal stilles |
24% |
29% |
11% |
13% |
18% |
4% |
Vi har mulighed for at kontrollere, at vores krav overholdes |
19% |
12% |
14% |
14% |
37% |
4% |
Vores indkøbere er uddannet til at vurdere arbejdsmiljø og arbejdsvilkår |
9% |
4% |
18% |
11% |
56% |
2% |
Vores indkøb bliver dyrere, hvis vi stiller krav |
20% |
16% |
20% |
11% |
20% |
13% |
Det bliver af en virksomhed påpeget, at man som virksomhed ikke har ret til at
kontrollere leverandørerne:
"Vi har ingen ret og adgang til at kontrollere andre virksomheders produktion".
En anden påpeger, at krav fra virksomhedernes side ikke kan stå alene, men at de må følges med en indsats, som giver virksomhederne og de ansatte bedre alternativer:
"Hvad nytter det, hvis vi ikke hjælper med penge til en skole eller andet. Vi - særligt politikerne - er hyklere i vesten - alternativet er prostitution eller arbejde i et stenbrud".
Der kan ikke peges på nogle forhold, der slår igennem som meget dominerende barrierer, men knap halvdelen af virksomhederne mener, at arbejdsmiljølovgivning og kontrol i leverandørlandene er utilstrækkelig.
Det vurderes af over halvdelen af virksomhederne, at krav ikke vil fordyre leverandørernes produkter. Virksomhederne mener - som det også var tilfældet i forhold til miljøkrav - heller ikke, at leverandørerne mangler kvalifikationer eller viden til at forstå og opfylde krav.
Ikke overraskende giver virksomhederne i højere grad end under de tilsvarende miljøspørgsmål udtryk for, at de ikke ved nok til at kunne svare på spørgsmålene.
Tabel 6.28
Forhold hos leverandøren, som påvirker muligheden for at leve op til krav til
arbejdsmiljø og arbejdsvilkår.
Der er også nogle forhold hos leverandøren, som kan påvirke leverandørens mulighed for
at leve op til krav til arbejdsmiljø og arbejdsvilkår? I hvor høj grad er du enig i
følgende udsagn om forholdene hos jeres leverandører (sp. 48)?
|
Helt enig |
Mest enig |
Hverken eller |
Mest uenig |
Helt uenig |
Ved ikke |
Tilstrækkelig arbejdsmiljølovgivning og kontrol i leverandørlandene* |
13% |
7% |
4% |
22% |
27% |
27% |
Krav vil fordyre leverandørernes produkter væsentligt |
9% |
14% |
9% |
33% |
22% |
12% |
Leverandørerne har kvalifikationer til at forstå krav |
53% |
20% |
11% |
4% |
7% |
4% |
Leverandørerne har viden om, hvordan krav kan opfyldes |
53% |
22% |
7% |
4% |
7% |
7% |
Leverandørernes ansatte stiller krav |
11% |
14% |
7% |
2% |
22% |
44% |
*Virksomhederne har i forbindelse med telefonudfyldelsen fået at vide, at spørgsmålene om krav til arbejdsmiljø og arbejdsvilkår alene omhandler leverandører uden for EU. Det kan dog ikke udelukkes, at respondenten under besvarelsen har glemt dette.
Når blikket vendes fremad, viser det sig, at knap hver femte virksomhed mener, at de om 3 år helt sikkert vil stille øgede krav til arbejdsmiljø og -vilkår hos leverandørerne, og hele 37% siger "måske" til spørgsmålet.
Tabel 6.29
Virksomhedernes forventning til om de vil stille øgede krav til arbejdsmiljø og
arbejdsvilkår hos leverandørerne om 3 år.
Forventer du, at virksomheden inden for de næste 3 år vil stille større krav til
arbejdsmiljø og arbejdsvilkår hos jeres leverandører (sp. 49)?
Ja, helt sikkert |
17% |
Ja, måske |
37% |
Nej |
39% |
Ved ikke |
7% |
At der for en del virksomheder er en interesse for at gå ind i en øget indsats for at
styrke krav til leverandører på arbejdsmiljø og arbejdsvilkårssiden kan også aflæses
af, at hver fjerde er meget interesserede i et mærke for tekstiler, som lever op til ILOs
minimumsanbefalinger (kernekrav).
Tabel 6.30
Interesse for et mærke for tekstiler produceret under forhold, som lever op til ILOs
minimumsanbefalinger.
Der findes i dag ikke et mærke for tekstiler produceret under forhold, som lever op til
ILOs minimumsanbefalinger for arbejdsmiljø og arbejdsvilkår. Hvis der fandtes et sådant
mærke, ville din virksomhed så være interesseret i at opnå dette?
Ja, meget interesseret |
24% |
Ja, noget interesseret |
48% |
Nej, ikke interesseret |
24% |
Ved ikke |
4% |
Der er flest virksomheder, der afsætter til hjemmemarkedet med det øvrige Norden på en klar andenplads. Vesteuropa er klart det dominerende marked, idet kun hver femte virksomhed afsætter til henholdsvis USA og/eller til lande uden for EU (bortset fra USA).
Tabel 6.31
Afsætningslande: Hvilke lande afsættes virksomhedens produkter til (sp. 51)?
Danmark |
92% |
Norden, bortset fra Danmark |
77% |
Tysktalende lande |
42% |
EU i øvrigt |
52% |
USA |
19% |
Andre lande |
23% |
Det viser sig, at virksomhederne, der har eksport til tysktalende lande samt til EU i
øvrigt, i højere grad stiller miljøkrav til leverandørerne end virksomheder med
afsætning i Danmark og Norden. Det skal hertil siges, at virksomheder naturligvis ofte
afsætter til flere lande, men derfor peger det alligevel på at internationalt
ekportorienterede virksomheder i højere grad stiller miljøkrav end virksomheder, der
sælger til det danske marked.
Tabel 6.32
Hyppighed af virksomheder der stiller miljøkrav til leverandører i forhold til
afsætningslande
|
Stiller virksomheden nogen krav til sine leverandører om miljøforhold (sp. 32)? |
||
Afsætningsland (sp. 51) |
Miljøkrav |
Miljøkrav |
Ingen |
Danmark |
30% |
32% |
39% |
Norden, bortset fra Danmark |
30% |
30% |
40% |
Tysktalende lande |
35% |
40% |
25% |
EU i øvrigt |
40% |
40% |
20% |
USA* |
(44%) |
(11%) |
(44%) |
Andre lande* |
(36%) |
(36%) |
(27%) |
*Antallet af virksomheder, der afsætter til USA og "andre lande", er så lille, at omfanget af miljøkrav ikke kan tolkes.
Aftagerne er fortrinsvis detailhandelen med mere end 2 ud af 3 virksomheder som leverandører hertil. Salg til grossister følger efter, idet mere end hver tredje virksomheder afsætter til dem.
Tabel 6.33
Aftagere af produkter: Hvem afsættes virksomhedens produkter til (sp. 52)?
Detailhandel |
69% |
Grossister |
35% |
Andre tekstil-forarbejdningsvirksomheder |
19% |
Private virksomheder |
15% |
Offentlige forbrugere |
10% |
Private forbrugere |
8% |
Ved ikke |
6% |
Virksomhedernes begrænsede arbejde med krav til leverandører inden for MAA viser sig
også ved, at det gennemgående ikke er de forhold, der bliver lagt vægt på ved salg og
markedsføring af virksomhedernes produkter. Kvalitet, leveringssikkerhed og design
prioriteres gennemgående meget højt.
Tabel 6.34
Virksomhedernes vægtning af forhold ved markedsføring og salg af produkter.
Hvor meget vægt lægger virksomheden på følgende forhold ved jeres tekstilprodukter,
når de bliver markedsført og solgt (sp. 53)? Du kan vælge på en skala fra 1 til 5,
hvor 1 er ingen vægt, og 5 er meget stor vægt. Svar præsenteret som beregnet,
gennemsnitlig svar.
|
|
Oplever virksomheden indimellem eller hyppigere en efterspørgsel efter miljø- eller arbejdsmiljøforhold (sp. 54)? |
|
|
Alle |
Virksomheder med efterspørgsel |
Virksomheder uden efterspørgsel |
Kvalitet |
4,8 |
4,8 |
4,8 |
Leveringssikkerhed |
4,6 |
4,8 |
4,6 |
Design |
4,6 |
4,6 |
4,7 |
Pris |
4,1 |
4,2 |
4,0 |
Kundenærhed |
3,6 |
3,7 |
3,5 |
Miljøforhold |
2,9 |
3,2 |
2,6 |
At produkterne er fremstillet under gode arbejdsmiljøforhold og arbejdsvilkår |
2,4 |
2,7 |
2,1 |
At produkterne er miljømærkede |
1,8 |
2,3 |
1,5 |
Bemærk at virksomhederne med en miljø- eller arbejdsmiljømæssig efterspørgsel scorer anderledes end virksomhederne uden efterspørgsel. Det understreges, at med undtagelse af prioriteringen af de miljømærkede produkter, er ingen af de øvrige forskelle statistisk betydende. Det vil sige, at den observerede forskel i scoren kan være en tilfældighed og ikke udtryk for noget fast mønster i populationen.
Den lave vægtning af miljø, arbejdsmiljø og -vilkår ved afsætningen afspejler måske, at det er forholdsvis sjældent, at virksomhederne bliver konfronteret med disse typer af ønsker fra kunderne. Det er en forklaring, som der i nogen grad er dækning for i undersøgelsens resultater.
Undersøgelsen tyder på, at en øget oplevet efterspørgsel også kan medføre en ændret prioritering i markedsføringen. En sammenstilling af virksomhedernes prioritering ved markedsføringen (sp. 53) og virksomhedens oplevelse af kundernes efterspørgsel (sp. 54) viser en tendens til, at virksomheder, der oplever miljøkrav eller arbejdsmiljøkrav fra kunderne, også lægger større vægt på miljø- og arbejdsmiljøforhold i afsætningen. Der indgår dog for få virksomheder i undersøgelsen til en sikker konklusion på sammenhængen.
Over halvdelen af virksomhederne har aldrig eller sjældent oplevet efterspørgsel på miljøvenlige tekstilprodukter. Efterspørgslen efter produkter, som er fremstillet under gode arbejdsmiljø og vilkår, er endnu lavere, idet 8 ud 10 aldrig eller sjældent har oplevet disse ønsker fra kundeside.
Tabel 6.35
Kundernes efterspørgsel.
Hvor ofte oplever virksomheden, at kunder efterspørger følgende forhold (sp. 54)?
|
Aldrig |
Sjældent |
Ind- imellem |
Ofte |
Altid |
Ved ikke |
Miljøvenlige tekstilprodukter |
33% |
23% |
23% |
19% |
0% |
2% |
Miljømærkede produkter |
44% |
27% |
15% |
10% |
0% |
4% |
Produkter fremstillet under gode arbejdsmiljø og arbejdsvilkår |
63% |
21% |
10% |
2% |
0% |
4% |
Tabel 6.36 viser en tendens til, at de virksomheder, der oplever efterspørgsel fra
kunderne også er de virksomheder, der stiller miljøkrav til leverandørerne.
Forskellene, som de er illustreret i tabel 6.36, er statistisk signifikante.
Tabel 6.36
Hyppighed af virksomheder der stiller miljøkrav til leverandører i forhold til
virksomhedernes oplevelse af efterspørgslen fra kunderne
Hvor ofte oplever virksomheden, at kunder efterspørger følgende forhold? (sp. 54) |
|
Stiller virksomheden nogen krav til sine leverandører om miljøforhold? (sp. 32) |
||
I alt |
Miljøkrav |
Miljøkrav |
Ingen |
|
Virksomheder, der oplever en efterspørgsel (n=23) |
100% |
44% |
39% |
17% |
Virksomheder, der ikke oplever en efterspørgsel (n=25) |
100% |
24% |
24% |
52% |
I alt |
100% |
33% |
31% |
35% |
Virksomheder, der oplever efterspørgsel på miljø, arbejdsmiljø og arbejdsvilkår er virksomheder, der indimellem eller hyppigere oplever efterspørgsel efter miljøvenlige tekstilprodukter, miljømærkede produkter eller produkter fremstillet under gode arbejdsmiljø og arbejdsvilkår. Den observerede sammenhæng i tabellen er statisk betydende (på 5%-niveau).
Fra virksomhedernes side er der dog en forventning om, at kravene i løbet af de kommende år vil vokse. Særligt kundernes krav til miljø forventes at blive større af 7 ud af 10 virksomheder. For arbejdsmiljø og -vilkår er forventningerne noget lavere, men over halvdelen af virksomhederne forventer dog øgede krav også på dette område.
Tabel 6.37
Virksomhedernes forventninger.
Hvordan forventer virksomheden, at kravene fra kunderne vil være om 3 år?
|
Samme |
Større |
Meget større |
Ved ikke |
Miljøforhold |
27% |
69% |
4% |
0% |
Arbejdsmiljø |
42% |
56% |
2% |
0% |
Arbejdsvilkår |
46% |
50% |
2% |
2% |