Evaluering af miljøvejledninger til offentlige indkøbere

Kapitel 6: Layoutet

6.1 Konklusion
6.2 Indledning
6.3 Layoutet virker seriøst
6.4  Giver layoutet lyst til at læse vejledningen?
6.5 Gør layoutet vejledningerne overskuelige?
6.6 Illustrationerne i vejledningen
6.7 Den vejede tilfredshed med layoutet

6.1 Konklusion

Besvarelserne viser, at layoutet er et af de områder af vejledningerne, læserne gerne ser opprioriteret. Der er ikke tale om en knusende dom, men en venlig henstilling om, at tingene kunne være bedre.

Går man tæt på layoutet viser der sig følgende tendenser:
Layoutet indbyder ikke i særlig høj grad til, at man læser vejledningerne
Layoutet har en tendens til at virke uoverskueligt
Der efterlyses flere illustrationer
Layoutet virker til gengæld seriøst og er med til at give vejledningerne et meget troværdigt udtryk
Der er bred enighed om bedømmelsen af layoutet blandt de forskellige grupper af indkøbere

6.2 Indledning

Layoutet af vejledningerne blev kommenteret flittigt i de tre læserworkshops, der blev afholdt, og var også genstand for en række kritiske kommentarer i den indledende desk analyse.

Et af kritikpunkterne var, at vejledningerne ikke i særligt høj grad appellerer til læsning; blandt andet fordi man i overvejende grad har valgt at betjene sig af gråtoner og en enkelt farve i designet i stedet for en mere farverig fremtoning, og at der generelt kun er få illustrationer i vejledningerne. For de medtagne illustrationers vedkommende blev det endvidere hævdet, at de kunne være mere velvalgte.

Herudover blev det fremført, at layoutet ikke giver den optimale indføring i de forskellige elementer af vejledningen. For eksempel kunne man forestille sig, at "Den nemme vej" fremstod endnu mere klart, end det er tilfældet.

I forbindelse med gennemgangen af den generelle tilfredshed med vejledningerne (jævnfør kapitel 3) blev det vist, hvordan layoutet er med til at give en pæn samlet bedømmelse af vejledningerne, og ikke en fremragende.

6.3 Layoutet virker seriøst

Når indkøberne blev spurgt om deres holdning til layoutets seriøsitet var der en høj grad af enighed om, at layoutet afgjort giver tiltro til at vejledningen er seriøs.

Besvarelserne fremgår af figurerne 22 og 23, der viser frekvensfordelingen for alle indkøbere set under ét og de gennemsnitlige besvarelser for de forskellige grupper af indkøbere.

Figurerne viser, at man er meget enige om, at layoutet virker seriøst og giver hele vejledningen indtryk af at være seriøs.

Figur 22:
Virker layoutet seriøst? Alle grupper

Hvis man inkluderer vigtigheden af, at layoutet virker seriøst, bliver den positive bedømmelse suppleret af, at seriøsiteten kan være en smule overdrevet, og parameteren kommer derfor langt ned på listen over prioriteringer.

Der kan være faktorer på spil, som læserne ikke nødvendigvis er bevidste om. For eksempel kan layouet være med til at give hele vejledningen et seriøst præg, selv om det isoleret set vurderes til at være mindre vigtigt. Omvendt er det klart, at layoutet ikke må være så seriøst, at det i praksis bliver kedeligt og ikke giver lyst til at læse vejledningen.

Figur 23:
Virker layoutet seriøst? Opdelt på grupper

6.4 Giver layoutet lyst til at læse vejledningen?

Som sagt skal layoutet være med til at give vejledningen seriøsitet. Hvis ikke vejledningen bliver set som seriøs er der en stor risiko for at de råd, der er angivet i den, ikke vil blive fulgt af læseren.

Omvendt må layoutet ikke være så seriøst, at det hæmmer lysten til at læse vejledningen. Skillelinien mellem seriøs og kedelig er hårfin, og de tre læserworkshops gav tydeligt udtryk for, at man for en del læseres vedkommende var kommet på den forkerte side af linien: Layoutet virker så seriøst, at det hæmmer lysten til at give sig i kast med læsningen.

Figur 24:
Giver layoutet lyst til at læse vejledningen? Alle grupper

Figurerne 24 og 25 viser, at denne tendens også gør sig gældende i denne del af undersøgelsen: Forholdsvis mange respondenter angiver, at vejledningerne er "dårlige" eller "meget dårlige" når det gælder layoutets evne til at give lyst til læsning. Omsat til en gennemsnitsbedømmelse fås værdien 2,72.

Figur 25:
Giver layoutet lyst til at læse vejledningen? Opdelt på grupper

Det ses samtidig, at der er bred enighed om, at layoutet ikke for alvor giver lyst til at læse vejledningen. Der er ikke tale om en klar afvisning, men nok en tydeligt afventende holdning. Forskellene er meget små og er langt fra at være statistisk signifikante. Det betyder, at layoutet ikke i sig selv kan forklare, hvorfor det i særlig grad er decentrale modtagere af vejledningerne der er ikke-læsere. Omvendt betyder den høje grad af enighed blandt indkøberne, at der er tale om et problem ved vejledningerne der skal tages meget seriøst.

Layoutets evne til at give lyst til læsning vægtes højt af læserne. Derfor kommer denne parameter også ind på en klar førsteplads hos samtlige grupper af indkøbere (dvs. i forhold til indkøbsstatus og forvaltningsniveau).

6.5 Gør layoutet vejledningerne overskuelige?

Ud over at være med til at gøre vejledningerne troværdige og opmuntre til læsning har layoutet til formål at hjælpe læseren med at orientere sig, det vil sige at finde frem til det der er af interesse på en let og lettilgængelig måde.

Figur 26:
Layoutets overskuelighed. Alle grupper

Kort fortalt lever vejledningerne op til kravene på dette punkt, men heller ikke mere. I forhold til indkøbernes forudsætninger og behov for at finde frem til den efterlyste information på en let og overskuelig måde får vejledningerne en gennemsnitsbedømmelse på 2,89, jævnfør figur 27. Det skal også her bemærkes, at de forskellige grupper af indkøbere giver stort set samme besvarelse af spørgsmålet.

Figur 27:
Layoutets overskuelighed. Opdelt på grupper

6.6 Illustrationerne i vejledningen

Når det gælder illustrationerne i vejledningen blev det i desk analysen slået fast, at de generelt optræder sparsomt. Dette blev bekræftet i de tre læserworkshops, hvor der samtidig med en efterlysning af flere illustrationer fremkom en del udsagn der peger på, at illustrationerne ikke opleves som velvalgte.

Den kvantitative analyse bekræfter disse konklusioner. Man er ikke direkte utilfredse med valget af illustrationerne blandt indkøberne, men tilfredse er man heller ikke. Omsat til en gennemsnitsbedømmelse fås værdien 2,8.

Ser man på læsernes tilfredshed med antallet af illustrationer er konklusionen den samme: Man er akkurat tilfreds, men heller ikke mere. Også her fås gennemsnitsværdien 2,8, hvilket dækker over at hele 43% mener at vejledningerne er "gode" på dette punkt mens kun 9% mener at de er "meget gode" og 22% angiver, at de er "dårlige" eller "meget dårlige".

De læsere, der angav at være mindre tilfredse med antallet af illustrationer blev spurgt, om de ønskede flere eller færre illustrationer (ikke vist). Her er der en entydig og stærk tendens til at ønske flere illustrationer i vejledningerne. Antallet af læsere, der ønsker færre illustrationer i vejledningerne, kan – næsten – tælles på én hånd: 7 læsere angiver, at de ønsker "færre" eller "meget færre" illustrationer.

Også med hensyn til illustrationerne er det værd at lægge mærke til, at tendenserne er at finde på tværs af grupperne af indkøbere.

6.7 Den vejede tilfredshed med layoutet

Set under ét viser den vejede tilfredshed, at man generelt gerne ser layoutet opprioriteret. Layoutet får – ifølge læserne – ikke helt den opmærksomhed, dets vigtighed berettiger til.

Hvis man går tættere på CSI-tallene bliver den bedømmelse, som er fremkommet i det ovenstående, bekræftet. I prioriteret rækkefølge er de tre vigtigste indsatsområder i forbindelse med layoutet:
at layoutet giver lyst til at læse vejledningen
at layoutet er overskueligt
at illustrationerne er velvalgte

Der er i det store og hele enighed blandt grupperne af indkøbere om, at det er disse områder man skal sætte ind over for, da de forventninger der er givet ved områdernes vigtighed ikke helt indfries. Omvendt tolker vi de ovenstående resultater i retning af, at man med sindsro kan skære ned på layoutets seriøsitet.