Med fremskrivningerne bliver det muligt at vurdere hvilke regioner, der vil få behov
for ændring af forbrændingskapaciteten. Med projektet er der således skabt et
datagrundlag, der kan bidrage til beslutningsgrundlaget for Miljøstyrelsen,
Energistyrelsen, amter, kommuner, forbrændingsanlæg, fælleskommunale affaldsselskaber
mv. i forbindelse med planlægning af nye forbrændingsanlæg og ombygning af eksisterende
anlæg, samt lukning af gamle anlæg.
Rapporten tager udgangspunkt i, at det er ønskeligt at begrænse den afstand, som
affaldet til forbrænding skal transporteres fra produktionssted til forbrændingsanlæg.
Grundlaget for rapportens vurderinger af sammenhængen mellem affaldsmængder til
forbrænding og forbrændingskapacitet er hentet i Affald 21. Her er Danmark opdelt i en
række regioner, inden for hvilke der skal tilstræbes selvforsyning af affald til
forbrænding. Regionerne skal således opfattes som beregningsmæssige enheder. I praksis
vil der til tider være betydelige affaldsstrømme på tværs af regionerne.
Den samlede affaldsproduktions fordeling på behandlingsformerne oparbejdning,
forbrænding, deponering og særlig behandling i årene 1994-99 er opgjort på basis af
Miljøstyrelsens affaldsstatistikker.
Gennem en grundig kvalitetssikring af de indberettede informationer, via en
spørgeskemaundersøgelse på forbrændingsanlæggene, og en sammenligning med
indberetninger til myndighederne i øvrigt, er uoverensstemmelser med
virkeligheden søgt begrænset mest muligt.
Det er kommet tydeligt frem i projektet, at spørgeskemaer til forbrændingsanlæggene ikke
er populære. Det har krævet en ekstraordinær indsats at få alle anlæggene til at
returnere de udfyldte skemaer.
Til brug for fremskrivningen af affaldsmængderne, er der opbygget en model, der kan
generere forventede affaldsmængder til forbrænding for 2004 og 2008.
Modellen indeholder tre scenarier:
Den forventede udvikling angiver RAMBØLLs vurdering af den mest realistiske udvikling
i affaldsmængderne, korrigeret for effekten af initiativerne i Affald 21, der er vurderet
i et samarbejde mellem Miljøstyrelsen og RAMBØLL. Den optimistiske udvikling indeholder
en afvigelse fra det forventede scenarium, hvor der genereres mindre affald, og i det
pessimistiske scenarium genereres der mere affald.
Se her!
Figur 2
Principper for fremskrivning af affaldsmængder til 2004 og 2008
Modellens resultater afhænger af en række forudsætninger og det er vigtigt at kende
forudsætningerne for modellen for at forstå resultaterne. Modellens forudsætninger
beskrives kortfattet i det følgende. En mere uddybende beskrivelse findes i Appendiks B.
Cirklerne i Figur 2 illustrerer gangen i beregningerne. I beregningstrin 1 kombineres
en analyse af udviklingen i ISAG tallene for 1994-99 med en affaldsfremskrivning fra
RISØ-modellen, der er baseret på forventninger til den økonomiske udvikling i
ADAM-modellen. Resultatet af trin 1 er et sæt faktorer, der for hver kombination af
erhvervsmæssig kilde og affaldsfraktion angiver den faktor, der i beregningstrin 2 skal
ganges på 1999-mængderne i ISAG for at finde de forventede affaldsmængder i 2004 og
2008 i hvert af scenarierne F, O og P. I beregningstrin 3 korrigeres de fundne mængder
for effekten af initiativerne i Affald 21. Resultaterne kan præsenteres på kommuner,
affaldsoplande, regioner og på nationalt niveau.
Som vist i figuren, er der mulighed for at justere på faktorerne og på effekten af
Affald 21. Desuden er det muligt at foretage manuelle korrektioner af tallene i ISAG for
1999. Modellen er således velegnet til at foretage analyse af "Hvad nu hvis
" scenarier. I den aktuelle fremskrivning er der ikke foretaget manuelle
korrektioner, og der er regnet med fuld effekt (100%) af faktorerne og initiativerne i
Affald 21.
Der er i 1999 netto ført 88.000 tons forbrændingsegnet affald til midlertidige
depoter. Denne mængde er medtaget i opgørelserne af mængder til forbrænding på lands-
og regionsplan, mens en fordeling på de enkelte oplande ikke har været mulig ud fra de
foreliggende oplysninger. Mængden er fremskrevet til 2004 og 2008 og vist separat i
diagrammerne. Det forventes, at denne mængde skal brændes på anlæggene i regionerne i
2004 og 2008.
På samme vis er der på lands- og regionsplan medregnet affald svarede til afvikling
af de 0,6 mio. tons forbrændingsegnet affald, der ultimo 1999 lå i de midlertidige
depoter. Baseret på de foreliggende dispensationer er afviklingsperioden fastsat til 5
år på Sjælland og 10 år for resten af landet.
Den samlede affaldsforbrændingskapacitet i Danmark i årene 1999, 2004 og 2008 er
opgjort på baggrund af oplysninger, der som en del af projektet er indhentet på
spørgeskemaer fra affaldsforbrændingsanlæggene. I besvarelsen af spørgeskemaerne har
anlæggene opgjort kapaciteten for 1997-1999 (se Bilag D).
Udover oplysninger om kapacitet, er der fra hvert anlæg indhentet oplysninger om bl.a.
antal ovnlinier, nominel kapacitet og brændværdi, antal driftstimer mv., samt om
planlagte ændringer som f.eks. anlægsudvidelser, nyanlæg, eller nedlæggelse af
ovnlinier frem til 2008.
Udviklingen i det behandlede affalds brændværdi er analyseret på baggrund af
energiudnyttelsen, og de af anlæggene angivne kedelvirkningsgrader.
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|