Barrierer for genanvendelse af forurenet, renset og ren jord

Sammenfatning og resultater

Barrierer for genanvendelse af forurenet og ren jord
Forslag til handlemuligheder og styringsmidler
Metode


Der fremkommer hvert år store mængder ren og forurenet jord i Danmark som resultat af bygge- og anlægsopgaver samt som resultat af oprensninger af forurenede arealer. En stor del af dette jord bliver deponeret, da der tilsyneladende ikke kan findes anvendelsesmuligheder for det. I nogle tilfælde renses jorden inden den deponeres for at undgå, at forureningskomponenter spreder sig til miljøet efter deponeringen.

Af Affald 21, den nationale affaldsplan, fremgår det, at genanvendelse skal prioriteres frem for bortskaffelse. Baggrunden for, at nærværende projekt er blevet igangsat, er, at det af Miljøstyrelsen ønskes afdækket, hvilke eventuelle barrierer der måtte være for, at en større del af jorden genanvendes.

Der er ikke fastsat noget mål for, hvor stor en del af den forurenede, rensede eller rene jord, der ønskes genanvendt. Dette skyldes blandt andet, at der ikke på nuværende tidspunkt er noget særligt præcist datagrundlag for en målfastsættelse. Projektet har i vid udstrækning taget afsæt i udsagnet om, at der ikke genanvendes "nok" forurenet, renset eller ren jord. Dette udsagn skal derfor ikke opfattes strengt kvantitativt, men tages som udtryk for, at Miljøstyrelsen ønsker genanvendelsen af jord optimeret, blandt andet for at også jordområdet kan leve op til de prioriteringer, der er fastsat i den nationale affaldsplan.

Det er i rapporten foreslået at iværksætte en række tiltag, der skulle kunne øge genanvendelsen af jord. Da der er mangel på tilstrækkeligt detaljerede data om jordmængderne og jordstrømmene, vil beslutninger om iværksættelse af nogle af de foreslåede tiltag blandt andet afhænge af tilvejebringelsen af mere detaljerede data om mængder og forureningsgrader af jorden. Rapporten kan således anvendes som et idékatalog, hvor de forskellige foreslåede tiltag kan besluttes iværksat, efterhånden som det nødvendige datagrundlag foreligger. Projektet har således også understreget nødvendigheden af, at der skaffes et mere solidt datagrundlag vedrørende jordstrømmene.

Hensigten med gennemførelsen af projektet har derfor været at pege på, hvorledes der kunne ske en øget genanvendelse af de nævnte jordtyper. Dette er i projektet gjort ved, at det er søgt at identificere mulige barrierer for, at der kan ske en øget genanvendelse af jorden. Med de identificerede barrierer som udgangspunkt, er der herefter opstillet en række handlemuligheder, hvis iværksættelse skulle kunne medvirke til at overvinde barriererne.

Projektet er gennemført ved brug af metoden Logical Framework Approach (LFA). Der tages ved denne metode udgangspunkt i det centrale problem, kaldet kerneproblemet. Dette problem er formuleret som et negativt udsagn. Herfra bliver observerede eller påståede problemer arrangeret i et hierarki af årsags- og virkningssammenhænge. Kerneproblemet med årsager fremstilles som et "problemtræ", hvor problemernes indbyrdes sammenhænge er søgt systematiseret.

Problemtræet vendes efterfølgende til et måltræ, hvor de negative udsagn vendes til positive og ønskværdige tilstande. På baggrund heraf, kan der opstilles handlemuligheder, der kan medvirke til, at barriererne overvindes.

Barrierer for genanvendelse af forurenet, renset og ren jord

Der blev opstillet to problemtræer, hvor barriererne blev identificeret. Det ene problemtræ vedrører barrierer for genanvendelse af forurenet og renset jord, det andet problemtræ vedrører barrierer for genanvendelse af ren jord.

Problemtræet vedrørende forurenet og renset jord

Som det andet niveau i problemtræet under kerneproblemet, "Der genanvendes ikke nok forurenet og renset jord", blev følgende overordnede årsager defineret: "Ikke økonomisk incitament til at genanvende jord", "Aftagere anvender de materialer, de plejer", "Jordens kvalitet og struktur gør genanvendelse problematisk", "Myndighedsbehandling besværliggør genanvendelse" og endelig, "Udbud og efterspørgsel svarer ikke til hinanden".

Hver af disse identificerede hovedårsager blev nærmere specificeret og begrundet i det næste og de følgende niveauer af problemtræet.

Under forløbet blev der foretaget en prioritering af de angivne barrierer, og kun de barrierer og årsagssammenhænge, der blev prioriterede, blev videreført til måltræet, hvor barriererne blev vendt til positive, ønskværdige tilstande.

De identificerede og prioriterede barrierer for genanvendelse af forurenet og renset jord omfatter blandt andet følgende barrierer: "Genanvendelse belønnes ikke", "Ingen afgift på deponering af forurenet jord", "Små afgifter på råstoffer", "Få karterings- og omlastepladser", "Ikke kendskab til genanvendelsesmuligheder", "Ikke krav om genanvendelse", "Ønsker ikke at forurenet jord spredes", "Jorden er ikke egnet", "Ikke troværdighed om jordens kvalitet", "Lang sagsbehandlingstid", "Der produceres unødvendigt store mængder jord med et højt forureningsniveau" og "Ikke muligt at få jorden på det rigtige tidspunkt".

Problemtræet for ren jord

De barrierer, der i problemtræet for ren jord blev identificerede til det andet niveau under kerneproblemet, "Der genanvendes ikke nok ren jord", var "Ikke økonomisk incitament til at genanvende jord", "Jorden er ikke egnet", "Ikke troværdighed om hvorvidt jorden er ren" og endelig, "Ikke nok aftagere". Igen blev det identificeret, hvilke barrierer og årsager, der lå bag disse overordnede barrierer, og der blev foretaget en prioritering af barriererne, således at kun de prioriterede barrierer blev videreført til måltræet.

De identificerede barrierer for genanvendelse af ren jord lå i det store og hele inden for rækken af identificerede barrierer for genanvendelse af forurenet og renset jord. De to problemtræer fremgår af bilag A og B.

Måltræ for forurenet, renset og ren jord

På grund af det store sammenfald af barrierer mellem de to problemtræer, blev de to problemtræer slået sammen i ét måltræ. Måltræet fremgår af bilag C.

De mål, der blev foreslået ved udarbejdelsen af måltræet, blev omsat til en række forslag til handlemuligheder og styringsmidler. I det følgende afsnit er disse forslag nærmere gennemgået.

Forslag til handlemuligheder og styringsmidler

De foreslåede handlemuligheder og initiativer har samlet sig omkring fem områder:

  1. Information og vejledning
  2. Administration
  3. Karteringspladser
  4. Jordbørs og
  5. Afgifter

Der er i rapporten foreslået iværksættelse af forskellige initiativer indenfor de nævnte områder. I det følgende er et sammendrag af disse initiativer.

Der er i de respektive afsnit i rapporten i en del tilfælde givet forslag til, hvilken myndighed eller organisation, der i givet fald kunne udføre eller stå for gennemførelsen af de forskellige initiativer. Det skal understreges, at det kun er forslag, og disse forslag er ikke blevet forelagt de nævnte myndigheder eller organisationer, der derfor heller ikke har taget stilling til, hvorvidt de ønsker at medvirke.

Ad 1, Information og vejledning.

På dette område forligger der allerede en del materiale, og andet er undervejs. Der kan f.eks. peges på Miljøstyrelsens vejledning om genanvendelse af forurenet jord, der udkommer i slutningen af 2001. Der er dog blevet identificeret en række områder, der ikke i fuld udstrækning synes at være eller blive dækket af det allerede foreliggende materiale eller af det materiale, der p.t. er under udarbejdelse.

Ved iværksættelse af disse initiativer forudsættes det, at der må ske en koordinering mellem de forskellige informationsaktiviteter, så informationen tværgående set bliver sammenhængende og samtidig begrænses, så den bliver overskuelig.

De områder, hvor der er blevet identificeret behov for vejledning og information, er:

  1. Håndtering af jord i bygge- og anlægsprojekter. (Vejledning)
  2. Genanvendelse af jord. (Folder)
  3. Eksempler på genanvendelse af jord. (Folder)
  4. Udarbejdelse af katalog over, hvilke jordkategorier der kan anvendes ved forskellige typer projekter
  5. Internetbaseret katalog over kommende bygge- og anlægsprojekter
  6. Den gældende lovgivning på området. (Vejledning)

Desuden er der blevet identificeret behov for information om administrative forhold og procedurer. Dette emne er behandlet under punktet 2, Administration nedenfor.

Ad A. Vejledning om håndtering af jord i bygge- og anlægsprojekter

En vejledning om håndtering af jord i bygge- og anlægsprojekter skulle som hovedsigte have, at det sikres, at så lidt ren jord som muligt forurenes ved at sammenblandes med forurenet jord under gravearbejde. Vejledningen kunne have titlen: "Vejledning om håndtering af jord ved gravearbejde, mellemdeponering og anvendelse".

Den foreslåede vejledning kunne indeholde retningslinier for sortering ved gravearbejde, således at der ikke sker sammenblanding af jord af forskellig forureningsgrad. Vejledningen foreslås desuden inddelt efter forskellige typer af gravearbejde, således at der f.eks. er specifikke retningslinier for gravearbejde i forbindelse med ledningsarbejde, fundamenter, veje m.m. Vejledningen kan også indeholde retningslinier for, hvordan jord kan opbevares i mellemdepoter, så det undgås, at jorden ødelægges af vejrliget, og mulighederne for senere anvendelse derved forringes.

Endelig kan vejledningen indeholde beskrivelser af de tekniske muligheder for at anvende jorden i forskellige konstruktioner og anlæg.

Ad B. Informationsfolder om genanvendelse af jord

På dette område er det foreslået, at der udarbejdes en informationsfolder rettet mod ingeniører, arkitekter og entreprenører for at øge mulighederne for, at der ved udarbejdelse af udbudsmateriale og ved den endelige projektering er overvejet, om der skal indgå krav om genanvendelse af jord.

Folderen skal kortfattet beskrive de formelle krav til genanvendelsen, informere om afgiftsregler samt give et overordnet overblik over de praktiske muligheder for genanvendelse. Folderen skal medvirke til, at der på et tidligt tidspunkt af projekteringen kan dannes et overblik over de jordstrømme, der vil være et resultat af et givet bygge- eller anlægsprojekt og derved muliggøre, at der kan stilles krav om anvendelsen af jorden enten i det aktuelle projekt eller i andre projekter.

Ad C. Informationsfolder med eksempler på genanvendelse af jord

Denne folder kan supplere den ovenfor nævnte folder om genanvendelse af jord. Folderen skal indeholde udvalgte, konkrete eksempler på projekter, hvor der er blevet genanvendt jord. Eksemplerne skal ledsages af en beskrivelse af de konkrete krav, der er blevet stillet til udførelsen af arbejdet og til jordens beskaffenhed m.m.

Det er foreslået, at det er en bred kreds af aktører, der i givet fald medvirker ved udarbejdelsen af en sådan folder. Folderen skal jævnligt opdateres.

Ad D. Udarbejdelse af katalog over, hvilke jordkategorier der kan anvendes ved forskellige typer projekter

Det er foreslået, at der udarbejdes et katalog over, hvilke kategorier af jord der er blevet anvendt ved udførelsen af konkrete bygge- og anlægsopgaver. Kataloget kan fungere som et idékatalog, der kan gøre det nemmere for både sagsbehandleren og entreprenøren at få et indtryk af, hvilke muligheder, der kan være for at afsætte eller anvende en given kategori jord.

Ad E. Internetbaseret projektkatalog

Det er foreslået at udarbejde et internetbaseret projektkatalog med oplysninger om kommende større bygge- og anlægsprojekter. Projektkataloget kan blandt andet baseres på det kendskab, der via lokal– og regionalplaner er til større offentlige projekter. Kataloget vil muliggøre, at der på et tidligt tidspunkt vil være overblik over mulighederne for at afsætte eller modtage jord. Herved kan det eventuelt undgås at deponere overskudsjord, idet det bliver muligt at planlægge afsætningen af jord fra et projekt på et tidligt tidspunkt.

Ad F. Generel vejledning om den gældende lovgivning på området

For at gøre det lettere at få et overblik over den gældende lovgivning på området er det foreslået, at der udarbejdes en vejledning, der sammenknytter miljøbestemmelserne og afgiftsbestemmelserne. Vejledningen skal ses som en overordnet vejledning om reglerne, og kan være et supplement til de ovenfor beskrevne vejledninger og foldere om den konkrete håndtering af jorden.

Ad 2. Administration

Sagsbehandlingstiden hos myndighederne kan være af betydning for, hvorvidt et givet parti jord søges genanvendt eller bliver sendt til deponering. Ofte er der et stort tidspres i forbindelse med bygge- og anlægsprojekter, og det kan betyde, at deponeringsløsningen vælges som den nemmeste og hurtigste. Der er opstillet en række forslag til, hvilke initiativer der kan tages, for at gøre sagsbehandlingen hurtigere og mere smidig. Forslagene til initiativer har følgende overskrifter:

  1. Forkortelse af sagsbehandlingsfrister
  2. Vejledning til entreprenører om sagsforløb
  3. Intern vejledning om sagsforløb og tilhørende procedurer
  4. Udarbejdelse af paradigmer for ansøgninger, godkendelser m.m.
  5. Opnåelse af ensartet brug af afgifter i told- og skatteregionerne

Initiativerne vedrører både myndigheder og bygherrer, entreprenører m.fl., der har overskudsjord eller ønske om at anvende overskudsjord.

Ad A. Forkortelse af sagsbehandlingsfrister

Myndighederne kan ved interne procedureomlægninger forkorte svarfrister m.v. Det forudsætter, at der er de nødvendige ressourcer til stede i forvaltningerne til at absorbere den manglende fleksibilitet, som kortere, interne svarfrister kan betyde. Fastlæggelse af sådanne interne procedurer skal også afvejes mod behandling af andre sager, der kan have mindst lige så stor betydning og prioritet som sager om genanvendelse af jord.

Ad B. Vejledning af entreprenører m.fl. om sagsforløb

Sagsbehandlingstiden kan ofte være længere end nødvendigt, fordi entreprenører m.fl. ikke altid har fuldt overblik over sagsforløbet i en jordsag. Dette kunne afhjælpes ved udarbejdelsen af en vejledning om sagsgangen til denne målgruppe. Herunder kunne der vejledes om, hvad en ansøgning m.m. skal indeholde, for at sagen ikke skal forsinkes af, at myndighederne må bede om supplerende materiale til en mangelfuld ansøgning.

Ad C. Intern vejledning til myndigheder om sagsforløb og tilhørende procedurer

Som et sidestykke til vejledningen rettet mod entreprenører kan der udarbejdes et paradigme for et typisk forløb af sagsbehandlingen hos myndigheden. Vejledningen skal følge et parallelt forløb med vejledningen rettet mod entreprenører m.fl. nævnt under punkt B ovenfor.

Ad D. Udarbejdelse af paradigmer for ansøgninger, godkendelser m.m.

Som en lettelse for både myndigheder og entreprenører m.fl. er det foreslået, at der udarbejdes fælles paradigmer for ansøgninger, godkendelser m.m. Paradigmerne skulle i givet fald anvendes over hele landet og skulle være tilgængelige på internettet på de pågældende myndigheders hjemmesider.

Ad E. Ensartet brug af afgifter i told- og skatteregioner

Nogle aktører har oplevet, at der ikke altid er en ensartet praksis med hensyn til brug af afgifter i de forskellige told- og skatteregioner. Interne kurser, vejledninger og erfaringsudvekslingsgrupper inden for told- og skatteregionerne kunne eventuelt afhjælpe dette. En uensartet anvendelse af afgifter kan medføre, at jorden bliver transporteret der hen, hvor der er den for entreprenøren mest fordelagtige praksis med hensyn til pålæggelse af afgifter. Ved projektets afslutning skulle told- og skatteregionerne være ved at afholde sådanne møder.

Ad 3. Karteringspladser og oplagspladser

Tilstedeværelsen af karterings- og oplagspladser for jord betragtes som en væsentlig forudsætning for, at der kan genanvendes større mængder forurenet jord. Det foreslås, at der på landsplan gennemføres en vurdering af det kendte og det fremtidige behov for karteringspladser og oplagspladser. Nye pladser skal placeres blandt andet under hensyntagen til transportafstandene.

Ad 4. Oprettelse af en jordbørs

Oprettelse af en jordbørs betragtes som et vigtigt middel til at få genanvendt større mængder forurenet, renset og ren jord. Det vil være væsentligt at alle, der håndterer større mængder jord, i givet fald anvender jordbørsen. Jordbørsen skal være frit tilgængelig for alle interessenter.

Ad 5. Afgifter på deponering af forurenet jord og på primære råstoffer

Pålæggelse af afgift på deponering af forurenet jord samt en øgning af afgiften på primære råstoffer har været diskuteret af grupperne. Med hensyn til pålæggelse af afgift på deponering af forurenet jord er det blevet fremført, at en afgift kunne føre til en øget genanvendelse af forurenet jord. På den anden side er det også blevet fremført, at en afgift kunne betyde, at der ville være færre midler til rådighed for oprensning af forurenede lokaliteter, hvorfor resultatet af en afgift på deponering af forurenet jord ikke nødvendigvis ville føre til en øget genanvendelse af forurenet jord. Ligeledes kunne en reduktion i antallet af oprensninger betyde, at der samlet ville være en større risiko for f.eks. forurening af grundvand fra de forurenede lokaliteter.

Metode

Den anvendte metode, Logical Framework Approach, LFA, har vist sig at være velegnet til at analysere det noget komplekse område, som projektet vedrører. Ved metoden er det lykkedes at identificere og systematisere en lang række af de barrierer og årsagssammenhænge, som synes at være en medvirkende årsag til, at der ikke genanvendes væsentlige mængder forurenet, renset eller ren jord.

Metoden er ved projektet anvendt til at identificere og systematisere fortrinsvis tekniske, administrative, vidensmæssige og i en vis udstrækning økonomiske barrierer for genanvendelse af jord. Metoden er ikke ved projektet blevet anvendt til at identificere eventuelle politiske barrierer eller i detaljeret form økonomiske barrierer.