Undersøgelse af internationale erfaringer med påvirkning af markedet for mindre miljøbelastende elektronikprodukter

2 Consumers International: Elektronikkens reparerbarhed

2.1 Internationalt projekt om reparerbarhed og levetidsforlængelse
2.1.1 Projektets resultater
2.1.2 Projektets konklusioner og anbefalinger
2.1.3 Håndbog om "grønne test" af forbrugerelektronik
2.2 Consumers Union i USA arbejder også med reparerbarhed
2.3 Referencer
   

Hovedtræk
Generelt fokuserer forbrugerorganisationer hovedsageligt på brugen af et apparat, når de rådgiver forbrugerne. Men forbrugerorganisationernes opmærksomhed på rådgivning om alle produktets livsfaser er dog stigende.
Energi er et miljøforhold, som mange forbrugerorganisationer og forbrugertests inddrager. Nu er udfordringen at udvikle kompetencer og værktøjer til rådgivning på flere miljøområder; et eksempel kunne være levetidsforlængelse af elektroniske produkter.
Consumers International har udviklet "grønne" retningslinier, som testlaboratorier kan anvende, når de tester vaskemaskiner, fjernsyn, computere og kaffemaskiner. Der er ikke registreret direkte markedseffekter som resultat af de grønne tests, men projektet har øget producenternes opmærksomhed på genanvendelighed.
Consumers Union i USA har gennemført en undersøgelse af forbrugernes erfaringer med reparationer af elektronik. Consumers Unions rådgivning er ikke begrundet i miljø, men i økonomi og tid. De anbefaler kun reparation, hvis der er en væsentlig besparelse.

2.1 Internationalt projekt om reparerbarhed og levetidsforlængelse

Consumers International

Consumers International er en international forbrugerorganisation, som støtter og forbinder forbrugerorganisationer over hele verden. Consumers International har 260 medlemmer fordelt på 110 lande over hele verden. Consumers Internationals indsats har to ben: Et handler om indflydelse på den internationale forbrugerpolitik. Det andet handler om støtte og formidling af værktøjer til forbrugerinformation og kampagner til de enkelte medlemsorganisationer.


Consumers International har gennemført en række projekter inden for temaet bæredygtigt forbrug. Projektet, som beskrives her, havde til formål at forbedre forbrugerrådgivningen omkring udskiftning, reparation, opgradering eller genbrug af forbrugerelektronik.

I projektet deltog forbrugerorganisationer fra Holland, Tyskland, Danmark, Belgien, Australien, USA og England. Der blev indsamlet viden fra de pågældende forbrugerorganisationer og udsendt spørgeskemaer til en række store producenter af forbrugerelektronik. Projektet blev gennemført i 1998.

2.1.1 Projektets resultater

Generelt viste projektet, at forbrugerorganisationerne og forbrugerrådgivninger hovedsageligt fokuserer på apparatets brugsfase, når der gives råd inden indkøb. Dette står i kontrast til, at behovet for at inddrage flere aspekter fra produktets livscyklus er stigende.

Projektet førte til casestudier inden for fire produktgrupper:

Vaskemaskiner
Fjernsyn
Computere
Kaffemaskiner

Der blev udarbejdet tjeklister med miljørelaterede karakteristika for hver produktgruppe.

Undersøgelsen viste derudover, at det kan have sine begrænsninger at udvikle ensartede værktøjer til alle lande, da forskellige forhold varierer fra land til land for eksempel omkring bortskaffelse og tilbagetagningsordninger.

2.1.2 Projektets konklusioner og anbefalinger

Ud over tjeklister førte projektet til en række generelle anbefalinger inden for emnet reparerbarhed og levetidsforlængelse.

Mange forbrugerorganisationer mangler en politik for rådgivning og test omkring holdbarhed. Holdbarhed bør være en mere integreret del af forbrugerorganisationernes indsats.

Selv om der ikke er formuleret politikker, sker der naturligvis en del rådgivning og test, hvor holdbarhed er centralt. Derfor anbefaler Consumers International, at forbrugerorganisationer samarbejder og koordinerer deres indsats internationalt. Et sådan samarbejde foregår allerede med hensyn til udveksling af produkttests.

Det anbefales, at forbrugerorganisationer tester de dele af produktet, som er mest følsomme for at gå i stykker og giver forbrugerne oplysninger om mulighederne for selv at udbedre skaden samt mulighederne for at få apparatet repareret professionelt.

Det er vigtigt at kunne rådgive om den økonomiske side ved reparationer og levetidsforlængelse. Men ud over økonomi er der mange forhold, der skal tænkes på. Både funktionsmæssige, psykologiske ("går det stadig an med dette gamle apparat") og miljømæssige faktorer spiller ind.

Producenterne bør ofre flere ressourcer på "after-sale service" inklusiv anvendeligheden af garantier. Forbrugerorganisationer bør integrere disse faktorer i produkttests og have dem med i evalueringen af det samlede testresultat.

Forbrugerne skal have information om bortskaffelsen af produkterne, og hvordan det sker bedst muligt ud fra en miljømæssig betragtning. Både producenter og forbrugerorganisationer bør sørge for denne information i let tilgængelige former.

Forbrugerne skal stimuleres til at undersøge alternativer til køb af nye produkter, for eksempel gennem køb af genbrugte produkter, bytteordninger og deleordninger. Forbrugerorganisationerne bør give mere systematisk information om disse alternativer.

Producenterne opfordres til at sørge for, at der produceres og sælges flest mulige reservedele, og at priserne på reservedele blive holdt nede.

Undersøgelsen konkluderer, at i langt de fleste tilfælde er det praktisk muligt at reparere et produkt, men der ses mange tilfælde, hvor det ikke er økonomisk rentabelt på grund af for høje priser på reservedele.

Ovenstående anbefalinger gav Consumers International ligeledes til politiske beslutningstagere, så de kan stimulere en markedsudvikling mod øget genanvendelighed og levetidsforlængelse af forbrugerelektronik.

2.1.3 Håndbog om "grønne test" af forbrugerelektronik

For de fire produktgrupper: Vaskemaskiner, fjernsyn, computere og kaffemaskiner er der udarbejdet tjeklister og metodikker for, hvordan testorganisationer kan teste forbrugerelektronik for øget genanvendelighed, reparerbarhed og opgraderinger. Således giver håndbogen "Green Testing" forslag til vægtninger og rating af produkter, hvor levetidsforlængelse indgår.

Håndbogen blev udgivet i 1999 og er en opfølgning på det tidligere omtalte projekt om forbrugerorganisationers muligheder for styrke informationen om levetidsforlængelse af forbrugerelektronik.

Effekter af projektet

Consumers International har ingen fornemmelse af, i hvilken udstrækning Green Testing retningslinierne anvendes, men henviser til den hollandske forbrugerorganisation Consumentenbond. Consumentenbond fortæller, at de har anvendt metoden ved test af TV og vaskemaskiner i 2000.

De kan ikke berette om nogen direkte markedseffekt eller anden respons fra forbrugerne som resultat af de grønne testmetoder. Til gengæld oplever Consumentenbond, at deres fokus på genanvendelighed og reparerbarhed har haft en effekt hos producenterne, idet producenterne i dag er mere opmærksomme på produkternes genanvendelighed. I udviklingen af værktøjet Green Testing blev der arbejdet tæt sammen med Philips og Sony, fortæller Ronald Luijk fra Consumentenbond.

Han oplever, at forbrugerne kun er parate til at tage miljøhensyn i en svag grad, når det kommer til køb af elektronik. Han oplever, at i forhold til genanvendelighed er producenternes ansvarlighed langt mere udviklet end forbrugernes bevidsthed og opmærksomhed på emnet.

2.2 Consumers Union i USA arbejder også med reparerbarhed

Consumers Union i USA arbejder på at give forbrugerne værktøjer, så de kan bestemme, hvornår et elektrisk produkt skal repareres frem for udskiftes. Det indebærer blandt andet, at organisationen går med forbrugere i forretninger for at overvåge butikkernes rådgivning om mulighederne for reparation.

Desuden rådgiver Consumers Union om de mest almindelige dele, der går i stykker, og som forbrugerne selv kan udskifte.

Consumers Union har udarbejdet en guide til forbrugerne, som er en hjælp til at vurdere, hvornår et produkt skal udskiftes eller repareres. Guiden er udarbejdet for en række produktgrupper, herunder elektronikprodukter.

Vurderingen bygger på, hvad der økonomisk fordelagtigt for forbrugeren. Billigere produktpriser på en varegruppe, for eksempel videoer, medfører, at det ikke anbefales at forsøge at få produktet repareret.

For et 30-36 tommers fjernsyn viser undersøgelsen, at en reparation i gennemsnit koster 115-250$, men en nyanskaffelse typisk koster 400-1100$. Det anbefales, at forbrugeren de første fire år af produktets levetid forsøger at få det repareret. De efterfølgende to år kan reparation overvejes, men når fjernsynet er mere end 6 år gammelt, anbefales det at udskifte det.

Informationerne og erfaringerne med reparationer af elektronik er baseret på et spørgeskema, der er sendt ud til 2000 forbrugere.

Consumers Unions rådgivning foretages ikke ud fra et miljømæssigt synspunkt, men ud fra en økonomisk og praktisk vinkel. De anbefaler kun reparation, hvis der er en væsentlig besparelse. Consumer Union underbetoner ikke de mange vanskeligheder, der kan være ved reparationer frem for nyanskaffelse: Reservedele kan være vanskelige at fremskaffe, reparationerne kan tage lang tid og produktet kan være teknisk forældet.

Consumers Union fortæller desuden, at de i deres blad Consumers Report generelt har stort fokus på forbrugernes erfaringer med reparationer. De har bragt en række artikler om typiske reparationer for visse produkter, og om hvornår det kan betale sig at reparere produktet, oplyser Carolyn Cairns fra Consumers Union.

"Gør det selv" reparationer af elektronik

I forlængelse af Consumers Union rådgivning om reparerbarhed henviser forbrugerorganisationen til hjemmesider på Internettet, der hjælper forbrugerne med "gør det selv" reparationer og levetidsforlængelse af produkterne. Det er for eksempel hjemmesiderne:

www.pcappliancerepair.com

- en hjemmeside, som hjælper forbrugerne til at identificere fejlen ved det beskadigede elektronikprodukt samt yder hjælp til gør-det-selv reparationer. Der kan gennem hjemmesiden bestilles reservedele til de elektroniske produkter.

www.livemanuals.com

- en samling af elektronik-producenters hjemmesider, adresser og email, hvilket giver forbrugeren mulighed for at tage kontakt og få hjælp til gør-det-selv reparationer. Nogle af producenterne har udviklet en hjælp til selvhjælp informationsservice til forbrugerne, hvis apparaterne/elektronikken ikke fungerer tilfredsstillende.

2.3 Referencer

Consumers International

www.consumersinternational.org

Kontaktpersoner:

Jill Johnstone, National Consumers Council
admin@nccuk.uk

Ronald Luijk, Consumentenbond i Holland
Rluijk@consumentenbond.nl

Carolyn Cairns, Consumers Union
nunlca@consumer.org

Håndbog:

Green Testing.

Recyclability, repairability and upgradability: A practical handbook for consumer organizations. Consumers International 1999.