Undersøgelse af internationale erfaringer med påvirkning af markedet for mindre miljøbelastende elektronikprodukter

5 Green Purchasing Network i Japan

5.1 Hvad er Green Purchasing Network
5.1.1 GPN’s guidelines
5.1.2 GPN’s miljødatabøger
5.1.3 Møder og seminarer
5.2 Effekter på markedet
5.3 Betydningen af en aktiv offentlig grøn indkøbspolitik
5.4 Opsamling
5.5 Referencer
   

Hovedtræk
Green Purchasing Network er et samarbejde mellem myndigheder, industri og NGO’er om grønne indkøb. Green Purchasing Network offentliggør databøger om produkternes miljøegenskaber, og oplysningerne har en indvirkning hos industrien.
Miljødatabøgerne er primært et oplysningsværktøj til professionelle indkøbere, men anvendes derudover af industrien som et benchmarkingsværktøj, da produkternes miljøegenskaber synliggøres i miljødatabøgerne.
De japanske forbrugere begynder langsomt at interessere sig for miljø og Green Purchasing Networks værktøjer ved køb af elektronik. Af miljømæssige parametre er de japanske forbrugere stort set kun bevidste om energi, når de køber elektronik.

5.1 Hvad er Green Purchasing Network

I 1996 blev det japanske Green Purchasing Netvork (GPN) etableret. Formålet var at fremme grønne indkøb hos forbrugere, virksomheder og offentlige myndigheder. I øjeblikket er der ansat 4 medarbejdere i sekretariatet.

GPN har i dag 2350 medlemmer, hvoraf de 350 er lokale myndigheder og 1640 er private virksomheder. Resten udgøres af forbrugerorganisationer og grønne organisationer.

Medlemmer af Green Purchasing Network

GPN medlemmerne er både store internationale virksomheder, små virksomheder, kommuner, NGO'er og Det Japanske Miljøministerium.

Eksempler på virksomheder, der er medlemmer:

NEC, Matsushita (Panasonic), Sony, Fuji Xerox, Toyota, Honda, Nippon Steel, Canon, Japan IBM, Tokyo Gas, Nissan, Ricoh, Mitsubishi og Oji paper.

Eksempler på deltagende NGO’er er: WWF, Japan og Japanese Consumers' Co-operative Union.

Alle kommunale myndigheder i Tokyo, Osaka, Yokohama, Kobe, Nagoya; Sapporo, Kyoto, Hukuoka er medlem.


Bag GPN står en eksekutivkomite. Her sidder repræsentanter fra forskningsverdenen, virksomheder (fra IT-branchen sidder blandt andet IBM Japan og Fuji Xerox Co.), lokale myndigheder og forbrugergrupper.

GPN’s opgave er at hjælpe indkøbere, private som offentlige, til at stille miljøkrav ved indkøb. Derfor udarbejder GPN nogle konkrete hjælpeværktøjer til indkøberne, og deres hjælp kan inddeles i tre hovedinitiativer:

  1. Generelle guidelines for forskellige produkttyper
  2. Miljødatabog (produkters specifikke miljøpræstationer)
  3. Seminarer og møder om grønne indkøb

5.1.1 GPN’s guidelines

GPN’s grønne guidelines for indkøb er en kortfattet vejledning (1 side) til hvilke miljøkriterier, man skal holde sig for øje ved køb af det pågældende produkt. I formen kan GPN’s guidelines sammenlignes med anbefalingerne i Miljøstyrelsens miljøvejledninger, som de er sammenfattet under "Checkskemaet" på miljøvejledningens bagside.

GPN har udarbejdet 11 sæt guidelines, blandt andet inden for følgende produktgrupper: Kopipapir, printere og kopimaskiner, pc’er, køleskabe, kontorudstyr og air-condition.

Derudover er der guidelines på vej for fjernsyn og en række andre ikke- elektroniske produktgrupper.

Ud over professionelle indkøbere er også private forbrugere en målgruppe for GPN's guidelines, oplyser sekretariatschefen Hiroyuki Sato. Men GPN’s indsats for at sprede deres guidelines til forbrugerne virker sparsom. Der er ikke gennemført kampagner eller lignende. Sekretariatschefen mener, at forbrugerne primært finder deres guidelines på Internettet. Butikkerne anvendes ikke til distribution af GPN's guidelines.

Til gengæld fortæller sekretariatschefen, at GPN netop har introduceret en hjemmeside med information til forbrugerne om, hvilke butikker der forhandler produkter, som kan leve op til standarderne i GPN's guidelines samt det japanske miljømærke EcoMark. Mere end 300 butikker er tilsluttet hjemmesiden.

5.1.2 GPN’s miljødatabøger

GPN udarbejder de såkaldte "Environmental Data Books", der laves for de samme produktgrupper, som der er udarbejdet guidelines for. Databøgerne er et mere informationstungt og avanceret værktøj.

Miljødatabøgerne indeholder detaljerede miljøoplysninger for konkrete produkter, som gør det muligt for indkøberen at sammenligne produkternes miljøpræstationer. Således er der i miljødatabogen for printere oplistet miljømæssige kriterier for 350 printere på markedet med hensyn til energiforbrug, energy star mærkers krav, dublet funktioner, genanvendelighed, osv.

5.1.3 Møder og seminarer

GPN gennemfører en række formidlingsinitiativer og arbejder for en spredningseffekt. For eksempel understøtter GPN mindre og mere lokale netværk inden for grønne indkøb, arrangerer studieture, udgiver nyhedsbrev mv.

Desuden gennemfører GPN undersøgelser af den aktuelle status for grønne indkøb både blandt professionelle indkøbere og forbrugere. Ifølge sekretariatslederen af GPN er dette materiale på japansk, så det har været vanskeligt at anvende resultaterne i denne undersøgelse.

5.2 Effekter på markedet

Miljøhensyn gennem indkøb er et emne, der ofte får opmærksomhed i TV eller i aviserne. ICLEI vurderer i sin analyse af GPN, at indsatsen har været med til at fremme en grøn produktudvikling hos de japanske producenter.

ICLEI mener, at GPN ved hjælp af deres guidelines og databøger har haft betydelig indvirkning hos industrien. Dels fordi indkøbere bruger retningslinierne til at købe ind efter, og markedet derfor indretter sig på de nye krav. Dels fordi det bliver muligt for producenterne at sammenligne sig med konkurrenternes produkter, set fra en miljømæssig vinkel.

En undersøgelse GPN gennemførte blandt deres medlemmer viste, at deltagerne mente, at den vigtigste effekt af deres miljøkrav ved indkøb var, at medarbejdere og kolleger fik en større miljømæssig bevidsthed.

Undersøgelsen viste endvidere, at 80-90% af de adspurgte institutioner stillede miljøkrav ved køb af elektronik.

Vi har spurgt GPN, om de japanske forbrugere har en miljømæssig bevidsthed med sig, når de køber elektronik. Hiroyki Sato, der er sekretariatschef for GPN, svarer, at det primært er energiforhold, som optager forbrugerne.

Han fortæller endvidere, at forbrugerne anvender GPN’s guidelines (de kortfattede miljøspørgsmål), mens miljødatabøgerne primært anvendes af professionelle indkøbere, både inden for det private og det offentlige. Der findes ikke kvantitative opgørelser af, hvor mange forbrugere der anvender GPN's guidelines.

GPN's sekretariatschef mener, at den vigtigste informationsvej til forbrugerne er gennem Internettet, og at mange forbrugere kender deres guidelines herfra. Blandt andet derfor har GPN lanceret en nye hjemmeside med oplysninger om de 300 butikker, der sælger produkter, som imødekommer GPN guidelines og det japanske miljømærke EcoMark.

5.3 Betydningen af en aktiv offentlig grøn indkøbspolitik

Japan har været frontløber med hensyn til at føre en offentlig grøn indkøbspolitik. Sammen med Danmark var Japan et af de første lande, der på nationalt niveau vedtog en plan for offentlige grønne indkøb. I 1995 vedtog de japanske myndigheder "Action Plan for Greening Government Organisations". Den krævede, at alle statslige institutioner udformede en miljøpolitik, og planen blev udvidet i 2000 til også at omfatte alle lokale myndigheder. Også i dag betragtes Japan som en spydspids inden for offentlige grønne indkøb (The World Buys Green, ICLEI 2001).

Opbygningen af Green Purchasing Netvork er gået hånd i hånd med den nationale grønne indkøbspolitik. Gennem GPN har de lokale myndigheder opnået konkret hjælp og værktøjer til at gennemføre grønne indkøb og dermed at leve op til deres forpligtelser.

Ikke alene har de offentlige grønne indkøb fremmet etableringen af GPN. De offentlige miljøkrav har været et første skridt til ændring af den generelle forbrugeradfærd i Japan (ICLEI 2001).

5.4 Opsamling

Green Purchasing Network er interessant, fordi det fremmer samarbejdet mellem virksomheder, centrale og lokale miljømyndigheder og NGO'er.

En stærk offentlig grøn indkøbspolitik har været frugtbar for GPN’s arbejde. Den offentlige grønne indkøbspolitik har givet en afsmitning på det private forbrugsmarked, men udviklingen drives af de professionelle indkøbere.

Ifølge ICLEI har GPN's guidelines og databøger haft betydelig indvirkning hos industrien. Både gennem markedspåvirkningen og gennem en sammenligning af konkurrenternes miljøpræstationer. Således bruges værktøjet til de professionelle indkøbere også af producenterne til benchmarking.

GPN satser med deres miljødatabøger på en strategi, der oplyser om konkrete produkters miljøegenskaber. Det er anderledes end den danske strategi, der baseres på et mere generelt hjælpeværktøj i form af miljøvejledningerne. Her skal indkøberne selv indhente oplysningerne fra producenterne.

5.5 Referencer

Green Purchasing Network

http://eco.goo.ne.jp/gpn/index.html

Kontaktperson:

Hiroyuki Sato, Secretary General
hv6h-stu@asahi-net.or.jp

ICLEI undersøgelse

The World Buys Green, International Survey on National Green Prucurement Pratices. ICLEI 2001

The Eco-Mark

http://www.jeas.or.jp/ecomark/english/index.html