Undersøgelse af internationale erfaringer med påvirkning af markedet for mindre miljøbelastende elektronikprodukter 12 Hewlett-Packard
Hovedindtryk
Hewlett-Packard (HP), grundlagt i 1939, har i dag 88 000 ansatte samt mere end 600 salgs- og servicekontorer i mere end 120 lande. HP er en af verdens største leverandører af produkter og tjenester inden for databehandling, print og billedhåndtering. Målgruppen er både professionelle og private brugere. Nedenstående bygger på oplysninger om det svenske (og til dels europæiske) marked. Dog er HPs miljøpolitik, strategier og designguideline dækkende for hele HP. 12.1 Miljøtiltag, initiativer og programmer
HP har for nylig fastlagt følgende to strategier til fremme af bæredygtig udvikling:
12.1.1 Business driversGrøn elektronik er blevet en vigtig faktor ved offentlige (og til dels andre professionelle) indkøb i Sverige, Tyskland, Schweiz og Østrig. På vej i Danmark, Holland og lidt i England. De professionelle indkøbere er dog ofte i tvivl om, hvilke krav de kan og må stille. Der er brug for klare retningslinjer og konkrete vejledninger til disse indkøbere. HP bruger derfor en del tid på at forklare indkøbere om miljøforhold. Ifølge HP er det således de professionelle indkøbere, der skal trække markedet. Der er så mange forskellige miljøfaktorer at forholde sig til, at det er urealistisk at forvente, at forbrugerne for alvor vil bruge miljøparameteren i forbindelse med valg af produkt. Så skal det i givet fald være ud fra en enkelt faktor eller et enkelt mærke. Et eksempel er TCOs mærke for computerskærme. I dag er det stort set umuligt at sælge en billedskærm i Nordeuropa uden TCO-mærket. Ifølge HP skyldes den store udbredelse af TCO-mærket, at der i Sverige tilbage i 1986 begyndte en omfattende debat om strålingsfarer fra computerskærme. Viden om strålingsrisici var dengang begrænset, og derfor startede TCO (Tjenestemændenes Centralorganisation) en prøvning af billedskærmene. Prøvningen blev senere til TCO-mærket, hvis krav efterfølgende er revideret i flere omgange. Selv om forskningen på nuværende tidspunkt ikke har påvist, at der skulle være en sundhedsrisiko for brugeren af billedskærmen, hænger usikkerheden ved og dermed også ønsket om mærkningsordningen. 12.1.2 ProduktudviklingFor HP er en væsentlig del af miljøindsatsen knyttet til produktudvikling og optimering. Siden 1992 har virksomheden arbejdet efter følgende retningslinjer for miljøtilpasset design:
Disse principper afspejler sig desuden i HPs krav til leverandørerne. 12.2 Markedsføring og formidlingDet er en forudsætning for grønne indkøb, at producenternes dokumentation er i orden, og her er miljøvaredeklarationer et godt middel. I dag introducerer HP ikke et nyt produkt, uden at der senest 3 uger efter ligger en miljøvaredeklaration. Det er tidskrævende, men nødvendigt. Og først når dokumentationen er på plads, kan man begynde at markedsføre sig på miljøparameteren. HP i Sverige har brugt en del ressourcer på at få dokumenteret (næsten) alle produkters miljøforhold. Virksomheden er i efteråret 2001 gået i gang med en synlighedsfase med annoncer i forskellige medier primært rettet mod professionelle indkøbere. For HP i Sverige er et andet interessant medie "Miljöboken", som forlaget Allde & Skytt udgiver hvert år i serien FREEBOOK og sender gratis til samtlige 10. klasses elever i Sverige. Bogen finansieres via annonceindtægter, og troværdigheden blandt elever og lærere er høj, blandt andet fordi neutrale journalister og andre fagfolk skriver i den. HP har også annonceret heri for at profilere miljøindsatsen. HP oplever, at studerende henvender sig og gerne vil skrive opgaver om HP og miljø, så interessen og et godt miljøimage er til stede, men er ikke omsat til handling, når den studerende/forbrugeren køber ind. På nuværende tidspunkt er der ikke så mange producenter, der markedsfører sig på miljø, bl.a. fordi dokumentationen skal på plads først. Det er den ved at komme, idet stadig flere udarbejder miljøvaredeklarationer og får miljømærket produkterne. I Sverige er der meget strenge krav til miljømarkedsføring, og det bliver fulgt op. Branchens virksomheder og brancheforeningen er selv med til at holde justits og anmelde overtrædelser. Der findes forhandlere, som er miljøaktive, og som f.eks. selv udarbejder en miljøpolitik og handlingsplaner, men de er ikke rigtig nået til at stille krav til de produkter, de forhandler. HP prøver at "presse lidt på" den svenske forhandlerkæde Dustin og planlægger således at hjælpe dem med at "fremhæve HP-produkternes miljøprofil i forhandlernes kataloger". 12.3 Respons/resultaterHP tror på, at grønne indkøb er kommet for at blive, og at det vil blive mere udbredt. For at undgå konkurrenceforvridning er HP stor tilhænger af standardiserede løsninger til dokumentation af miljøforholdene. Virksomheden bakker derfor fuldt op om de nordiske brancheforeningers fælles standard for miljøvaredeklarationer (NITO) og markedsfører sig på at have det største antal deklarationer i NITO. Med andre ord er selve det at have dokumentationen på plads en vigtig del af HPs miljømarkedsføring. Næste skridt når produkterne på det svenske/europæiske marked er fuldt dokumenterede forventer HP at være endnu mere aktiv på markedsføring af miljø, især over for offentlige og andre professionelle indkøbere. Når NITO deklarationsordningen er blevet så udbredt blandt producenterne, skyldes det ifølge HP behovet for en fælles ordning med ensartede krav. Kravene til f.eks. computere i de mange forskellige miljømærkningsordninger (EUs Blomst, den nordiske Svane, det svenske TCO, det tyske Blå Engel, ECO Mark i Japan) er ikke harmoniserede og varierer en del. Dette er et problem for producenterne, som fremstiller produkter til det globale marked. Ensartede krav vil gøre dokumentationsarbejdet væsentligt lettere. 12.4 ReferencerPersonligt interview med Hewlett-Packards nordiske miljøchef, Hans Wendschlag, 12. december 2001 samt efterfølgende dialog. www.hp.com/miljo Kopi af overheads modtaget fra Hans Wendschlag
|