Miljøledelse i produktkæder - en eksempelsamling 8 Bilag - Del A
Bilag A.1 InterviewguideMiljøledelse i produktkæden
Bilag A.2 GabrielNærværende bilag indeholder baggrundsdokumenter udleveret af Gabriel, for Gabriels formaliserede miljøsamarbejde. Bilag A.2.1 - Miljømål og politikker
Bilag A.2.2 - Salgsbrev Aalborg 12. marts 2001 DSB Materieltjenesten Gabriel A/S Vedr. miljøforhold På baggrund af telefonsamtale fremsender vi hermed oplysninger om miljøforhold hos Gabriel A/S. Desuden fremsendes miljøredegørelse for 1998/1999. Idegrundlag Gabriel er en nichevirksomhed, der udvikler, producerer og sælger møbelstoffer og beslægtede textilprodukter. Det sker til anvendelsesområder, hvor der stilles ufravigelige krav til særlige produktegenskaber, design, logistik samt dokumentereret kvalitets- og miljøstyring. Råmateriale Uld er Gabriels mest anvendte råmateriale. Uldfibrens egenskaber er unikke og overgås ikke af nogen anden natur- eller syntetfiber til anvendelsesområdet møbelstoffer. Gabriel besidder den faglige kompetence og de specielle produktionsanlæg, der kræves for at være førende i nicheområdet. Kvalitet og Miljø Gabriel fremstår som en kvalitets- og miljøbevidst virksomhed synliggjort gennem certificeringer i henhold til ISO 9001og 14001 samt EMAS-ordningen. Gabriels kvalitets- og miljømålsætning er følgende: Ydelser fra Gabriel skal nøje svare til kundernes behov og forventninger. Virksomhedens produktion og distribution skal foregå under hensyntagen til, at der sker en løbende reduktion af ressourceforbrug samt udledninger, der måtte belaste det ydre miljø. Gør tingene rigtigt første gang - er det stående motto for planlægning og gennemførelse af virksomhedens aktiviteter. Miljøpolitikker for Gabriel A/S Miljøstyringssystemet omfatter alle funktioner hos Gabriel A/S, herunder produktionsprocesserne: Vævning, farvning og efterbehandling. Systemet omfatter anlægsområdet Gabriel A/S, Aalborg Virksomhedens overordnede mål dokumenteres i en businessplan, som udarbejdes en gang om året gældende for perioden 1/10 til 30/9. I alle funktionsområder fastlægges målbare miljømål, der sammen med ansvar og kompetence skal være kendt af alle ansatte. Renere teknologi og miljøforbedringer indføres løbende under hensyntagen til de tekniske og økonomiske konsekvenser, og at forurening skal forebygges. Gabriel A/S vil føre en åben og tæt dialog med myndigheder om nuværende og fremtidige miljøkrav. Selskabet er forpligtet til at overholde relevant lovgivning og relevante myndighedskrav på miljøområdet samt andre bestemmelser, som virksomheden har tilsluttet sig. Gabriel A/S udarbejder i forbindelse med årsregnskabets afslutning en miljøredegørelse, der bl.a. indeholder oplysninger om væsentlige miljøpåvirkninger og miljømål. Miljøredegørelsen gøres offentlig tilgængelig, og den gennemgås på afdelingsmøder med alle medarbejdere. Selskabets medarbejdere med kundekontakt skal være i stand til at give korrekt information om Gabriel A/S' miljømålsætning og politikker. Kunder skal vejledes om væsentlige miljømæssige aspekter i forbindelse med brug og bortskaffelse af virksomhedens produkter. Selskabets underleverandører skal udvælges efter deres evne til at opfylde miljøkrav, samt deres vilje til at indgå i et åbent og tæt samarbejde for at opnå optimale løsninger. Entreprenører, som arbejder hos Gabriel A/S i Aalborg, skal opfylde samme miljøkrav, som gælder for Gabriel A/S. Produkters miljøegenskaber Uldmøbelstoffer fra Gabriel har bl.a. følgende positive miljøegenskaber:
Miljømæssige konsekvenser Et stort og stadig sigende antal mennesker reagerer på miljøpåvirkninger f.eks. med allergi og astma. Påvirkninger fra bl.a. tungmetaller og kemiske stoffer fra møbelstoffer skal undgås - både af hensyn til brugere og af hensyn til ansattes arbejdsmiljø ved produktion, polsting og vedligeholdelse af stofferne. I transportsektoren forventes gode brandhæmmende egenskaber af hensyn til personsikkerheden. Gabriel anvender de mest miljørigtige stoffer til brandimprægneringen, hvor anvendelsen af uld, som har naturlige brandhæmmende egenskaber, giver optimale resultater. Gabriel kvalitets- og miljøledelsessystem sikrer at alle kunde- og myndighedskrav opfyldes og fremtidig forsyningssikkerhed kan garanteres, hvilket må anses som et ufravigeligt krav i transportsektoren. Gabriel har gennemført en livscyklusanalyse (i henhold til ISO 14040), hvoraf fremgår, at møbelstoffer fra Gabriel A/S er miljørigtig valg bl.a. har produkternes lange levetid her stor betydning og da produkterne ikke indeholder farlige stoffer kan stofferne efter endt brug håndteres som almindeligt affald.
Kurt Nedergaard
Bilag A.2.4 - Procedure for vedligehold af LCA-da
|
Grønne indkøb | indkøb af produkter og ydelser, hvor der er taget hensyn
til miljø-, arbejdsmiljø- og energiforhold ved anskaffelsen. Grønne indkøb dækker
ikke entrepriser, bygningsrenoveringer, projekteringer, materielindkøb og lignende
større selvstændige projekter. |
Ressourceforbrug | brug af vand, el, energi, råstoffer og materialer |
Livscyklus- betragtning | anskuelse, der dækker et produkt (eller en ydelse) set i dets samlede levetid fra udvinding af råstoffer over forarbejdning til brug og bortskaffelse. |
Rammekontrakter
Rammekontrakter skal have indbygget relevante krav til miljø, arbejdsmiljø og energiforbrug. Disse krav vil gradvist blive strammet løbende efter behov. Til hver rammekontrakt hører krav til såvel leverandør (produktion, ledelse m.m.) som til produkt(er). For at dette kan ske på systematisk vis, stiller DSB miljø- og arbejdsmiljøkrav i rammekontrakter på baggrund af en produktvurdering og en leverandørvurdering. Principperne for disse skitseres kort i det følgende.
Produktvurdering
Ved hver rammekontraktindgåelse skal der i udbudsfasen stilles krav til de ønskede produkter og efterfølgende foretages en vurdering af de indkomne tilbud. Tabellen viser tre kravtyper. P1 er bedre end P2, som igen er bedre end P3 krav. De produkter DSB bruger, dækker alle tre niveauer.
Niveau |
Kravtype |
Indhold |
Placering |
||||||
P1/ høj |
Produktkrav |
|
Vedlægges som bilag til den aktuelle kontrakt |
||||||
P2/ mellem |
Produktkrav |
|
Vedlægges som bilag til den aktuelle kontrakt |
||||||
P3/ lav |
Produktkrav |
|
Vedlægges som bilag til den aktuelle kontrakt |
Niveaudeling af produktkrav
*) Arbejdsmiljøkrav til produkter kan opskrives mere specifikt som:
Skal være godkendt til det aktuelle brug (f.eks. en arbejdspladsbrugsanvisning for kemikalier eller standarder) | |
Skal leveres med en brugsanvisning (f.eks. en leverandørbrugsanvisning for kemikalier) | |
Skal være CE-mærket (personlige værnemidler og tekniske hjælpemidler) |
Se endvidere bilag I.
Leverandørvurdering
Ved hver rammekontraktindgåelse skal der i udbudsfasen stilles leverandørkrav og efterfølgende foretages en vurdering på baggrund af de indkomne tilbud. Nedenstående tabel viser tre kravtyper. L1 er skrappere end L2 krav, som igen er bedre end L3 krav.
Niveau |
Kravtype |
Indhold |
Placering |
||||||||
L1/ høj |
Leverandør- krav |
|
Indarbejdes i "almindelige indkøbsbetingelser" samt DSB Indkøbs standardkontrakt |
||||||||
L2/ mellem |
Leverandør- krav |
|
Indarbejdes i "almindelige indkøbsbetingelser" samt DSB Indkøbs standardkontrakt |
||||||||
L3/ lav |
Leverandør- krav |
|
Indarbejdes i "almindelige indkøbsbetingelser" samt DSB Indkøbs standardkontrakt |
Niveaudeling af leverandørkrav
På baggrund af de enkelte rammekontrakters omsætning, miljø- og arbejdsmiljømæssige potentialer inddeles leverandører i følgende grupper:
A-gruppen indkaldes til samarbejdsmøder med henblik på at reducere de samlede miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger udover de kontraktmæssige, mens kontakten til B- og C-gruppen varetages via de allerede opstillede krav til produkt og leverandør.
Målsætninger for rammekontrakter
Udvalgte rammekontrakter indgået fra 1/1 2000 indeholder krav til miljø, arbejdsmiljø og energiforbrug (som minimum kræves L2 og P3 opfyldt). | |
50% af alle rammekontrakter indeholder relevante produktspecifikke krav (P1 eller P2 krav) til miljø, arbejdsmiljø og energiforbrug senest 1/1 2002. | |
Udvalgte rammekontrakter indgået fra 1/3 2000 indeholder som minimum L2 og P3 krav til miljø, arbejdsmiljø og energiforbrug. | |
Alle leverandører vurderes og kategoriseres efter ovennævnte A-B-C system. Kriterierne for opdeling specificeres. | |
Samarbejdet med A leverandører udmøntes i et mindre antal dialogmøder. |
Handlinger der skal gennemføres for at opnå de opstillede målsætninger for krav til miljø, arbejdsmiljø og energiforbrug i rammekontrakter:
Årstal |
Aktivitet |
Tidsfrist |
Ansvarlig |
1999-2002 |
Løbende vurdering og opstilling af P1 og P2 krav til aktuelle udbud og rammekontrakter |
Løbende |
DSB Miljø |
2000 |
"Grønt" afsnit med generelle leverandørkrav i "almindelige indkøbsbetingelser" (L1, L2). Input fra DSB Miljø og Arbejdsmiljøfunktionen |
1/1 2001 |
DSB Indkøb |
2000 |
"Grønt" afsnit med generelle leverandørkrav i standardkontrakt (L1, L2). Input fra DSB Miljø og Arbejdsmiljøfunktionen |
1/1 2001 |
DSB Indkøb |
2000 |
Undersøgelse af mulighed for samarbejde med Elsparefonden |
1/9 2000 |
DSB Miljø |
2000 |
Opstilling af kriterier for vægtning af grønne krav og økonomi i rammekontrakter. Input fra DSB Miljø, Arbejdsmiljøfunktionen og DSB Indkøb |
1/1 2002 |
Styregruppe for Indkøbsprojekt II |
2000 |
Kategorisering af eksisterende rammekontrakter efter tabel 1 og 2 |
1/6 2001 |
DSB Miljø |
2000 |
Opstilling af generelle produktkrav herunder oplysningskrav (P3) i alle aftaler. Input fra DSB Miljø og Arbejdsmiljøfunktionen |
1/3 2001 |
DSB Indkøb |
2000 |
A-B-C system opstilles og leverandører vurderes og kategoriseres derefter |
1/6 2001 |
DSB Indkøb |
2001 |
Afholdelse af dialogmøder med A-leverandører |
1/1 2002 |
DSB Indkøb |
Uddannelse
Uddannelse af relevante fuldtidsindkøbere er vigtigt for at disse kan varetage grønne indkøb i DSB.
Målsætninger for uddannelse for indkøbere
Alle relevante arbejdsgruppemedlemmer (minimum den indkøbsansvarlige og den miljø/arbejdsmiljøansvarlig i relevant arbejdsgruppe) har været på grønt indkøbskursus (eksempelvis i AMU regi) med udgangen af 2002. | |
Alle indkøbere informeres om DSBs politik og aktiviteter på området for grønne indkøb. | |
Alle decentrale indkøbere tilbydes adgang til opdateret produktinformation om miljø, arbejdsmiljø og energiforbrug evt. via intranet. | |
Alle relevante indkøbere modtager Miljøvejledninger fra Miljøstyrelsen. | |
Uformelt indkøbsnetværk opbygges af kursister fra indkøbskurser. |
Handlinger der skal gennemføres for at opnå de opstillede målsætninger for uddannelse og netværk for indkøbere:
Årstal |
Aktivitet |
Tidsfrist |
Ansvarlig |
1999 |
Identificering af indkøbsorganisation |
1/10 2000 |
DSB Indkøb |
2000 |
Planlægning af kurser |
1/1 2001 |
DSB Miljø |
2000-2002 |
Gennemførelse af 2 kurser i grønne indkøb pr. halvår, første gang forår 2001 |
Løbende |
DSB Miljø |
2000-2002 |
Opfølgning på kurser for indkøbere |
Løbende |
DSB Miljø |
Formidling og samarbejde
Det er vigtigt at forbedre synligheden af de opnåede resultater såvel internt som eksternt. Formidlingen af grønne indkøb bør derfor målrettes og løftes kvalitetsmæssigt. Dette vil give fokus på området og mulighed for en bedre effekt.
Målsætninger for formidling
Alle rammekontrakter med produktspecifikke krav (P1) formidles internt i Indkøbs Nyhedsbrev fra 1/1 2001. | |
Væsentlige rammekontrakter med produktspecifikke krav til miljø, arbejdsmiljø og energiforbrug (P1) formidles internt i "DSB i dag", Miljønyt el.lign. fra 1/1 2001. | |
Intern formidling af den samlede indsats for grønne indkøb til indkøbere, miljønetværk, arbejdsmiljønetværk og sikkerhedsorganisation. | |
Ekstern formidling af den samlede indsats for grønne indkøb til relevante aktører (Miljøstyrelsen, ERFA-grupper, ESU og andre interessenter) |
Handlinger der skal gennemføres for at opnå de opstillede målsætninger for formidling:
Årstal |
Aktivitet |
Tidsfrist |
Ansvarlig |
2000-2002 |
Formidling i Indkøbs Nyhedsbrev |
Løbende |
DSB Indkøb DSB Miljø |
2000-2002 |
Formidling i "DSB i dag", Miljønyt, m.fl. |
Løbende |
DSB Indkøb |
2000-2002 |
Formidling af den samlede indsats og reslutater for grønne indkøb til indkøbere |
Løbende |
DSB Indkøb |
2000-2002 |
Ekstern formidling af den samlede indsats og reslutater for grønne indkøb til relevante aktører |
Løbende |
DSB Indkøb DSB Miljø |
Samarbejde
Denne handlingsplan stiller skærpede krav til samarbejdet mellem DSB Indkøb, DSB Miljø og Arbejdsmiljøfunktionen for at kunne udmønte målsætningerne til resultater.
Målsætninger for samarbejde
Procedurer og tjeklister (implementeres for samarbejde mellem Indkøb, DSB Miljø og Arbejdsmiljøfunktionen i udbud, evaluering og rammekontraktindgåelse. | |
Procedurer implementeres for samarbejde mellem indkøbsfunktionen i Materiel, DSB Miljø (sammen med lokal miljøfunktion) og Arbejdsmiljøfunktionen (sammen med den lokale arbejdsmiljøorganisation) i udbud, evaluering og rammekontraktindgåelse. | |
Procedurer implementeres for samarbejde mellem indkøbsfunktionen i DSB S-tog, DSB Miljø (sammen med lokal miljøfunktion) og Arbejdsmiljøfunktionen (sammen med den lokale arbejdsmiljøorganisation) i udbud, evaluering og rammekontraktindgåelse. | |
Samarbejde mellem decentrale indkøbere, DSB Miljø og Arbejdsmiljøfunktionen. | |
Tilpasning i øvrige relevante forretningsgange. |
Handlinger der skal gennemføres for at opnå de opstillede målsætninger for samarbejde:
Årstal |
Aktivitet |
Tidsfrist |
Ansvarlig |
2000 |
Samarbejde mellem DSB Miljø, Arbejdsmiljøfunktionen og decentrale indkøbere vedligeholdes |
løbende |
DSB Indkøb |
2000 |
Opstilling og implementering af samarbejdsprocedurer for DSB Indkøb, Materiels og S-togs indkøbsfunktion |
1/6 2001 |
DSB Miljø |
Opfølgning på handlingsplan
Opfølgning er en essentiel del af gennemførelsen af denne handlingsplan og omhandler både måling og rapportering.
Måling af grønne indkøb
Måling af grønne indkøb er dels opfølgning på handlingsplanens målsætninger og aktiviteter, og dels udviklingen af indikatorer for den relle miljø- eller arbejdsmiljøforbedring som følge af DSBs indkøb.
Selvom DSB påvirker leverandører og derigennem reducerer den samlede miljø- og arbejdsmiljøbelastning fra DSBs forbrug, er det i dag ikke muligt at kvantificere denne forbedring. Det er derfor et indsatsområde at blive i stand til at måle effekten af grønne indkøb.
Målsætninger for opfølgning på grønne indkøb
Der gøres årligt status på målsætninger og aktiviteter i denne handlingsplan | |
Mændgeopgørelser for DSBs forbrug opgøres af leverandører efter fastlagt form (skabelon udvikles) | |
Udvikling af indikatorer for grønne indkøb tilpasset DSBs ledelsessystem |
Handlinger der skal gennemføres for at kunne måle effekten af grønne indkøb:
Årstal |
Aktivitet |
Tidsfrist |
Ansvarlig |
2000 |
Udvikling af skabelon for grønne indikatorer |
1/6 2001 |
DSB Miljø |
2000 |
Undersøgelse af mulighed for at trække mængder ud af SAP for relevante produkter |
1/6 2001 |
DSB Indkøb |
Rapportering
Status for grønne indkøb indgår i ledelsesrapportering, årsberetningen, arbejdsmiljøberetning og lign. Rapportering vil foregå på de udvalgte indikatorer samt på aktiviteter i denne handlingsplan.
Årstal |
Aktivitet |
Tidsfrist |
Ansvarlig |
2000 |
Ledelsesrapportering |
1/11 2000 |
DSB Miljø |
2001 |
Årsberetning, arbejdsmiljøberetning |
1/2 2001 |
DSB Miljø |
Bilag I
8.1.1.1 Personlige værnemidler
Krav (jf. AT bekendtgørelse nr. 1273):
CE-mærke (§11) | |
Brugsanvisning (§12) |
Ved valg af personlige værnemidler bør erfaringer fra:
APV fra de arbejdspladser, der skal benytte værnemidlerne inddrages (Problemer og ønsker) | |
APB hvis en sådanne er udarbejdet |
Der henvises til :
At-bekendtgørelser:
746 Personlige værnemidler, brugen af
186 Personlige værnemidler, brugen af, ændring
942 Personlige værnemidler, brugen af, ændring
1273 Personlige værnemidler, sikkerhedskrav
At-meddelelses:
4.09.1 Åndedrætsværn
4.09.2 Faldsikring
4.09.3 Øjenværn
4.09.4 Beskyttelseshjelme
4.09.5 Høreværn
4.09.6 Værnefodtøj (fodværn)
4.09.7 Åndemiddelluft
8.1.1.2 Inventar på faste arbejdssteder
At-meddelelse Nr. 1.01.14 Inventar på faste arbejdssteder
Vær opmærksom på afsnittene:
Ergonomiske forhold | |
Arbejdsafstande og arbejdsområder | |
Benplads | |
Arbejdshøjder | |
Arbejdsstole | |
Arbejdsborde |
8.1.1.3 Stoffer og materialer
Krav (jf. At-bekendtgørelse 540 Stoffer og materialer, §15 & 16 og AT-anvisning nr. 3.1.0.1):
Tekniske datablade | |
Brugsanvisninger |
At-bekendtgørelse:
540 Stoffer og materialer |
Bemærk især:
§ 5. Emballage skal mærkes i overensstemmelse med de af miljøministeriet fastsatte regler om mærkning, samt med et eventuelt tildelt produktregistreringsnummer (PR-nr.), jfr. § 12 og efter regler, der måtte blive fastsat i henhold til § 23, stk. 2, nr. 4.
140 Stoffer og materialer, foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med | |
999 Stoffer og materialer, foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med, ændring | |
466 Stoffer og materialer, registret | |
535 Stoffer og materialer, som anses for at være kræftfremkaldende,registrering af | |
485 Stoffer og materialer, ændring |
At-anvisninger:
3.1.0.1 Leverandørbrugsanvisning og teknisk datablad for stoffer og materialer 3.1.0.2 Grænseværdier for stoffer og materialer
8.1.1.4 Tekniske hjælpemidler
Krav/anbefaling:
CE-mærke | |
Brugsanvisning |
At-bekendtgørelse:
696 Tekniske hjælpemidler til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære, indretning af
(ikrafttræden 01.03.96)
1109 Tekniske hjælpemidler, anvendelse af
832 Tekniske hjælpemidler, anvendelse af, ændring
670 Tekniske hjælpemidler, anvendelse af, ændring (bl.a. stilladsregler)
561 Tekniske hjælpemidler, indretning af
669 Tekniske hjælpemidler, indretning af, ændring
831 Tekniske hjælpemidler, indretning af, ændring
Bemærk:
At-bekendtgørelse 561 Tekniske hjælpemidler, indretning af
Udformning
§ 30. Hvor form eller farve af et teknisk hjælpemiddel eller dele heraf kan have sikkerheds- eller sundhedsmæssig betydning, skal der i videst muligt omfang være taget hensyn hertil.
§ 31. Markeringsfarver og -symboler skal være tydelige og holdbare, og af hensyn til synsopfattelsen skal der i det hele tilstræbes en hensigtsmæssig form- og farvegivning af hjælpemidlet.
§ 32. Tilgængelige dele af hjælpemidlet skal, i den udstrækning dets anvendelse efter bestemmelsen tillader det, være udformet således, at skarpe hjørner, kanter, ru overflader o.l., som kan medføre personskade, ikke forekommer.
Stk. 2. Udformningen skal så vidt muligt sikre, at hjælpemidlet nemt kan renholdes, og at rengøringen af og ved det kan ske uden fare for sikkerhed eller sundhed.
§ 33. Et teknisk hjælpemiddel, som må påregnes at kunne blive genstand for flytning, transport, opstilling og montage, skal udformes under hensyn hertil og om nødvendigt forsynes med anordninger, således at flytning mv. kan ske på sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlig måde.
Bilag I i bekendtgørelsen indeholder en beskrivelse af væsentlige sikkerheds- og sundhedskrav.
8.1.1.5 Støj
At-bekendtgørelse nr. 801 Støjgrænser på arbejdspladsen
Bemærk især:
§3 Ingen person må udsættes for en støjbelastning over 85dB (A) under arbejdet. | |
§7 Støjbelastninger over 80dB(A), skal arbejsgiver stille høreværn til rådighed |
At meddelelse nr. 4.06.1 Støj på arbejdspladsen
Støjmåling
Der skal foretages støjmålinger, hvis Arbejdstilsynet forlanger det, eller hvis forholdene i øvrigt giver anledning dertil.
Støjniveau måles ved hjælp af støjmålere. Støjbelastning beregnes ud fra de målte støjniveauer.
En støjbelastning på 85 dB(A) svarer til et støjniveau på:
85 dB(A) |
i |
8 timer |
88 dB(A) |
i |
4 timer |
91 dB(A) |
i |
2 timer |
94 dB(A) |
i |
1 time |
97 dB(A) |
i |
30 minutter |
100 dB(A) |
i |
15 minutter |
Hvis støjen indeholder impulser, dvs. kommer fra f.eks. slag, metal mod metal eller
lignende, bør støjens spidsværdi måles som supplement til det normalt aflæste
støjniveau. Når støjimpulserne er kraftige, skal det aflæste støjniveau for den
pågældende periode korrigeres.
Arbejdstilsynets praksis er:
Der skal korrigeres, hvis støjens spidsværdi overstiger 115 dB(A) eller dB(C) mere end én gang i minuttet. Man kan frit vælge mellem dB(A) og dB(C). | |
Korrektionen er +5 dB(A). Arbejdstilsynet har udgivet mere teknisk og uddybende materiale om støjmåling. |
Køb af maskiner
Ved køb af maskiner bør man bestræbe sig på at finde de mest støjsvage på markedet. I den forbindelse gøres opmærksom på følgende:
I: For nye maskiner, det vil som hovedregel være maskiner, der er leveret til brug som nye efter den 1. januar 1995, (dog gælder det ikke for alle kategorier af maskiner), skal følgende være oplyst i maskinens brugsanvisning, i salgsmateriale og i tekniske brochurer:
Lydtrykniveauet på operatørpladsen, når det overstiger 70 dB(A). Ligger det under 70 dB(A), skal dette være anført, | |
spidsværdien af lydtrykniveauet, når det overstiger 130 dB(C), | |
lydeffektniveauet fra maskinen, når lydtrykniveauet på operatørpladsen overstiger 85 dB(A). |
Brugsanvisningen skal, hvis det er relevant, indeholde oplysning om opstilling og montering med henblik på at mindske støjen. Andre relevante støjdæmpende foranstaltninger som f.eks. indkapsling skal også nævnes, ligesom nødvendig brug af høreværn.
II: For andre maskiner (det vil som hovedregel være maskiner, der er leveret til brug før den 1. januar 1995, og maskiner, der sælges som brugte) skal leverandøren efter anmodning oplyse om maskinens støjniveau.
Når maskinen ved korrekt anvendelse kan udsætte de ansatte for en støjbelastning på over 85 dB(A), skal støjniveauet, herunder betingelserne for støjmålingen, være oplyst i brugsanvisningen.
Nødvendig brug af høreværn skal også oplyses i brugsanvisningen.
8.1.1.6 Skærmterminaler
At-bekendtgørelse nr. 1108 Bekendtgørelse om arbejde ved skærmterminaler
At-anvisning Nr. 4.0.1.1
Se afsnit 2.4.1 Udstyr | |
Se afsnit 2.4.3 Samspil datamat/menneske |
At-meddelse Nr. 4.04.4
Bilag A.3.2 - DSBīs politik og strategi for grønne indkøb
Politik og strategi for grønne indkøb i DSB
DSB Indkøb har siden starten af 1990erne inddraget forskellige miljø- og arbejdsmiljøhensyn ved indgåelse af rammekontrakter. Nærværende politik og strategi danner grundlaget for en kommende "Handlingsplan for grønne indkøb i DSB 2000-2002".
"Politik og strategi" for grønne indkøb skal tjene til at opfylde det af Miljø- og energiministeriet udsendte "Cirkulære om miljø- og energihensyn ved statslige indkøb" udsendt i 1995. Cirkulæret udstikker retningslinjer for dette arbejde i statslige institutioner og er siden fulgt op af en frivillig aftale for amter og kommuner. Som offentlig virksomhed har DSB både en forpligtigelse og interesse i at efterspørge grønne produkter.
Politikken og strategien udgør endvidere et vigtigt fundament for at opnå målsætningerne for miljø- og arbejdsmiljøhensyn i planlægning, udvikling, projektering og indkøb som nævnt i DSBs miljøstrategi 1999-2002 og DSBs Arbejdsmiljøpolitik 1998-2000. Indførelse af denne handlingsplan er DSBs måde at integrere leverandørstyring i miljøledelsen, og det sætter fokus på både produktet og samarbejdet med leverandøren. For at reducere miljøbelastningen er der brug for at forbedre både DSBs egne arbejdsgange og produkter, såvel som indkøb af produkter og ydelser.
Følgende aktører samarbejder allerede om grønne indkøb i DSB:
Indkøb | |
Indkøbsprojekt II og dets styregruppe | |
Indkøbere i DSB | |
Sikkerhedsgrupper i DSB | |
Miljøkoordinatorer i DSB | |
Arbejdsmiljøkoordinatorer i DSB | |
Personale, Arbejdsmiljøfunktionen | |
Trafikplanlægning og Miljø, Miljøsektionen | |
Materiel Teknik, Kemikalierådgivningen |
Denne politik og strategi er vedtaget af styregruppen for indkøbsprojekt II (Carsten K. Thomsen, Keld Sengeløv, Johannes A. Pedersen, Hans Munck, Henrik Larsen, Allan Hansen og Susanne Jensen) den 17.08 2000.
DSB vil ud fra en helhedsbetragtning af økonomi, miljø, arbejdsmiljø og øvrige relevante indkøbsparametre indkøbe produkter og ydelser, der minimerer miljøbelastningen og samtidig sikrer at arbejdsmiljøhensyn inddrages.
DSB vil gå i dialog med nuværende leverandører for fortsat at nedbringe forbruget af miljø- og sundhedsskadelige stoffer samt minimere ressourceforbruget ud fra en livscyklusbetragtning.
Strategien består af tre hovedindsatsområder: rammekontrakter, uddannelse, formidling og samarbejde. Arbejdet med rammekontrakter er det mest omfattende og højst prioriterede.
Rammekontrakter
Alle indkøb i DSB bør principielt vurderes med hensyn til miljø, arbejdsmiljø og energiforbrug. Dette vil i praksis ske ved en prioriteret vurdering af de centrale rammekontrakter ud fra en livscyklusbetragtning. Prioriteringen sker på baggrund af omsætning og væsentlighed af energiforbrug, miljø- og arbejdsmiljøforhold.
Krav til miljø, arbejdsmiljø og energiforbrug indbygges i de centrale rammekontrakter. Dette sker successivt fra et generelt leverandørkrav niveau til et specifikt produktkrav niveau, således at alle kontrakter på sigt udelukkende omfatter produkter, der er vurderet og lever op til visse minimumskrav.
Udvalgte leverandører vil blive inddraget i et samarbejde om reduktion af miljøbelastninger fra prioriterede produktgrupper. Metoden vil bygge på åben dialog og samarbejde.
I forbindelse med konkrete produktvurderinger foretages en vægtning af miljø-, arbejdsmiljø- og energiforhold overfor økonomiske forhold. Kriterierne for denne vægtning vil blive udarbejdet af Indkøb, Arbejdsmiljøfunktionen og Miljøsektionen i fællesskab.
Uddannelse
Relevante decentrale indkøbere skal gennem information og uddannelse opnå kendskab til DSBs politik på området, samt få en kvalificeret baggrund til at foretage simple vurderinger af miljø, arbejdsmiljø og energiforbrug for produkter.
Formidling og samarbejde
Indkøbere på alle niveauer vil løbende blive holdt underrettet om resultaterne af indsatsen på området. Det gælder om at gøre opmærksom på de aktuelle aftalers indhold og miljømæssige betydning. Dermed sættes også fokus på at formalisere og forbedre det eksisterende samarbejde omkring grønne indkøb.
Ansvar og beføjelser
Lederen af Miljøsektionen, Indkøbschefen og lederen af Arbejdsmiljøfunktionen er ansvarlige for at synliggøre muligheder og omkostninger for grønne indkøb i DSB. Styregruppen for Indkøbsprojekt II er ansvarlige for at lægge linjen for DSBs profil for grønne indkøb.
Specielt skal fordyrende miljø- og arbejdsmiljøkrav til produktgrupper og/eller ydelser godkendes særskilt af styregruppen for indkøbsprojektet. Derved sikres en fortsat stram styring af indkøbsområdet.
Lederen af Miljøsektionen, Indkøbschefen og lederen af Arbejdsmiljøfunktionen er overordnede ansvarlige for gennemførelsen af tilhørende "Handlingsplan for grønne indkøb i DSB 2000-2002". De er desuden ansvarlige for niveauet af miljøkrav i de til en hver tid gældende rammekontrakter og for at der afsættes fornødne ressourcer til at løse disse opgaver.
Rammekontrakter
Indkøbschefen er ansvarlig for udarbejdelsen af rammekontrakterne. Lederen af Miljøsektionen er ansvarlig for at levere bidrag til miljø- og energidelen. Endelig er Arbejdsmiljøfunktionen ansvarlig for at levere bidrag til arbejdsmiljødelen.
Indkøb har ansvaret for at inddrage ansvarlige miljø- og arbejdsmiljørepræsentanter i relevante arbejdsgrupper allerede i udbudsfasen samt ved vurderingen af tilbud.
Miljørepræsentanten i arbejdsgruppen har ansvaret for at stille miljøkrav til såvel leverandører som produkter. På samme måde har Arbejdsmiljørepræsentanten i arbejdsgruppen ansvaret for at stille arbejdsmiljøkrav til såvel leverandører som produkter.
Miljørepræsentanten i arbejdsgruppen har ansvaret for at vurdere om indkomne tilbud lever op til de stillede krav. Ligeledes har arbejdsmiljørepræsentanten i arbejdsgruppen ansvaret for at vurdere om indkomne tilbud lever op til de stillede krav. Sikkerhedsorganisationen skal inddrages i indkøbsprocessen og der skal udarbejdes Arbejdspladsvurderinger, til brug ved valg af produkter (jf. AT-bekendtgørelse nr. 867 - §5 + 6 + 6a).
Uddannelse
DSB Indkøb har ansvaret for at udpege relevante decentrale indkøbere til uddannelse. Miljøsektionen har ansvaret for at afholde kurser/uddannelser om miljøforhold og energiforbrug i indkøbet. Arbejdsmiljøfunktionen har ansvaret for at levere input om arbejdsmiljø til disse kurser/uddannelser.
Formidling og samarbejde
DSB Indkøb er overordnet ansvarlig for at ajourføre indkøbere med miljønyheder, dog med input fra Miljøsektionen og Arbejdsmiljøfunktionen. Miljøsektionen har ansvaret for at påbegynde en formalisering af det eksisterende samarbejde.
Implementering af politik og strategi
"Politik og strategi for grønne indkøb i DSB" implementeres ved at tilføje teksten til den eksisterende indkøbspolitik og strategi. Styregruppen for Indkøbsprojekt II godkender derefter den reviderede indkøbspolitik og strategi.
Gennemførelsen af politik og strategi sker ved implementering af "Handlingsplan for grønne indkøb i DSB 2000-2002", som skal vedtages af styregruppen for Indkøbsprojekt II.
Gennemførelsen af politik, strategi og handlingsplan kræver fuld ledelsesopbakning. Ligeledes kræver det øget fokus på forvaltning af miljø- og arbejdsmiljøkrav i arbejdet med rammekontrakterne. Dette er beskrevet nærmere i handlingsplanen under formidling og samarbejde.
I forhold til forvaltning af miljø- og arbejdsmiljøkravene i praksis, skal dette foregå i de enkelte indkøbsgrupper ved, at der sidder repræsentanter fra en eller flere af de nævnte funktioner afhængig af produkt/ydelse:
Sikkerhedsorganisationen (jf. AT-bekendtgørelse nr. 867 - §5 + 6 ) | |
Trafikplanlægning og Miljø, Miljøsektionen (hvor det er relevant) | |
Evt. fra arbejdsmiljøorganisationen | |
Evt. fra miljøorganisationen | |
Evt. fra Jernbane-BST | |
Evt. fra Kemikalierådgivningen |
Miljøsektionen og Arbejdsmiljøfunktionen koordinerer.
Bilag A.3.3 - DSBīs miljøkrav til udbudsmateriale
Miljøkrav til udbudsmateriale for engangsemballage, plastposer, papirssække og aftørringspapir
Miljøkrav til tilbudsgiveren
Tilbudsgiveren skal leve op til dansk lovgivning på miljøområdet. Tilbudsgiveren skal have en miljøpolitik og arbejde aktivt på at forbedre virksomhedens såvel som produktsortimentets miljøforhold. Dokumentation for dette ønskes sammen med tilbudsmaterialet.
DSB lægger vægt på at tilbudsgiver har indført miljøstyring, gerne certificeret i form af ISO 14001 eller tilsvarende.
Miljøkrav til produkterne
Tilbuddet skal indeholde udførligt materiale information for hvert produkt. Dette inkluderer indgående stoffer og anbefalet bortskaffelsesforhold.
Produkterne må ikke indeholde tungmetaller, PVC eller andre uønskede stoffer jf. Miljøstyrelsens "Listen over uønskede stoffer" (Orientering fra Miljøstyrelsen Nr. 1/1998).
Der ønskes følgende oplysninger for hver af de enkelte produktgrupper:
Aftørringsservietter/toiletpapir:
Om produkterne opfylder betingelserne for tildeling af et eller flere af følgende
miljømærker: "EU-miljømærket", "Svane-mærket" eller "Der
blaue Engel" Om papiret er fremstillet helt af returfibre Om der er anvendt andet genbrugspapir, hvor mere end 50 % af papirmassen er returfibre Om produkterne er ubleget Om produkterne er bleget uden brug af klorholdige blegemidler (TFC) Om produkterne er bleget uden brug af frit klor (ECF) Om emballagen indeholder PVC Om forsendelsesemballagen tages retur af leverandøren uden udgift for abonnenten med
henblik på genbrug/genanvendelse
Servietter:
Om produkterne opfylder betingelserne for tildeling af et eller flere af følgende miljøværker : "EU-miljømærket", "Svane-mærket" eller "Der blaue Engel" | |
Om produkterne er ubleget | |
Om produkterne er bleget uden brug af klorholdige blegemidler (TCF) | |
Om produkterne er bleget uden brug af frit klor (ECF) | |
Om emballagen indeholder PVC | |
Om forsendelsesemballagen tages retur af leverandøren uden udgift for abonnenten med henblik på genbrug/genanvendelse. |
Papirsække
Papirsække skal være af genbrugspapir.
Engangsemballage
DSB lægger vægt på der bliver givet tilbud på nogle alternative emballagetyper, da DSB ønsker at reducere miljøpåvirkningerne for brug af engangsemballage. Der ønskes endvidere følgende oplysninger om produkterne.
Emballagebægre og -poser til madvarer, madfilm, affaldsposer og -sække af plast:
Om produkterne indeholder PVC | |
Om emballagen indeholder PVC | |
Om forsendelsesemballagen tages retur af leverandøren uden udgift for abonnenterne med henblik på genbrug/genanvendelse |
Papbægre og paptallerkener:
Om produkterne opfylder betingelserne for tildeling af et eller flere af følgende miljømærker: "EU-miljømærket", "Svanemærket" eller "Der blaue Engel" | |
Om produkterne er ubleget | |
Om produkterne er bleget uden brug af klorholdige blegemidler (TFC) | |
Om produkterne er bleget uden brug af frit klor (EFC) | |
Om produkterne er coated uden brug af PVC | |
Om emballagen indeholder PVC | |
Om forsendelsesemballagen tages retur af leverandøren uden udgift for abonnenterne med henblik på genbrug/genanvendelse |
Bilag A.4
Nærværende bilag indeholder baggrundsdokumenter udleveret af Danogips for Danogipsīs formaliserede miljøsamarbejde.
Bilag A.4.1 Kvalitetskrav for genanvendelse af gips
Gips til genvinding
Genvindingsgips er betegnelsen for de gipspladerester, der kan genvindes
Gipsaffald skal behandles efter kommunens affaldsregulativ. I dette vil der kunne findes oplysning om hvilken genbrugsplads, der tager imod byggeaffald, og hvilken takst den pågældende genbrugsplads beregner sig. Hvis der ikke er taget stilling til genvindingsgips i kommunens affaldsregulativ, er der - efter ansøgning til kommunalbestyrelsen - mulighed for at få tilladelse til bortskaffelse af genanvendelige gipspladerester til et af de modtageanlæg, som gipspladebranchen benytter.
Modtageanlæg
I Jylland, hvor modtageanlæget er placeret tæt på gipspladefabrikken, sker indvejning og modtagelse af gipspladerester til genvinding hos:
I/S Fælles Forbrænding, Hvedemarken 13, 9500 Hobro. Tlf. 96 57 61 00 E-mail: isff@isff.dk - Web: http://www.isff.dk Åbningstider: mandag - fredag: kl. 08.00 - 15.00 |
På Sjælland sker modtagelse hos:
RGS90, Selinevej 4, 2300 København S. Tlf. 32 48 90 90 E-mail: rgs90@rgs90.dk - Web: http://www.rgs90.dk |
Kvalitetskrav
For at genvinding teknisk skal kunne lade sig gøre, er der stillet følgende kvalitetskrav til genvindingsgips:
Genvindingsgips må kun indeholde gipspladeaffald. Alt andet byggeaffald som træ, sten, beton, mørtel, glas, jord, isoleringsmaterialer og inventardele samt maleraffald m.v. må ikke være iblandet genvindingsgipsen. | |
Genvindingsgips skal være renset for skruer, jern og metaldele. | |
Genvindingsgips skal være renset for plasttapet og glasvæv. |
Genvindingsgips er gipsplader, som enten er ubehandlede, malede eller tapetserede med papirtapet.
Sidst ændret: 04/19/01 11:04:48 - © Danogips A/S
Bilag A.4.2 NGF Gips for miljøets skyld
Det klassiske byggemateriale
En bygnings levetid
Livscyklusanalyser for bygninger beregner levetiden til mellem 50 og 100 år afhængig af anvendelse og vedligehold.
En længere levetid giver normalt lavere miljøpåvirkning. Konstruktioner med gipsplader har samme levetid som den bygning, den indgår i.
Ressource besparende råmateriale
Gipspladen består af en støbt gipskerne omsluttet af kartonlag på ydersiderne. Kartonen fremstilles af genbrugspap og -papir. Gipskernen består dels af naturligt forekommende gipssten, industrigips og genanvendte gipsplader.
Den naturligt forekommende gipssten (CaSO4 2H2O) findes i meget store mængder på jorden. Havvand indeholder opløst gips, og gips blev dannet ved udfældning i aflukkede havbassiner, hvor vandet langsomt fordampede. Den gipssten, der anvendes i Norden, fragtes med skib fra Sydeuropa, hvor gipsforekomsterne er meget store og findes ved jordoverfladen.
I den nordiske natur er der ikke gipssten, men til gengæld meget kalksten. Knust kalksten, som blandes med vand, luft og svovldioxid danner gips. Denne gips kaldes industrigips. Den fremstilles på vore kraftvarmeværker, hvor svovldioxiden udnyttes i stedet for at blive udledt til naturen, hvor den ellers ville virke forsurende.
Genanvendeligt materiale
Gipsplader og gipspladerester er en genanvendelig råvare. Gipspladeproducenterne i Norden er enige om regler for at tage imod gipspladerester. For at minimere transporterne skal gipspladerester afleveres på nærmeste modtagested.
Returnerede rester genvindes og anvendes til nye gipsplader. Gippladerester kan også - direkte fra arbejdspladsen - findeles til passende fraktioner og anvendes f.eks. som jordforbedringsmiddel.
Genbrug af produkter
Gipsplader kan ved forsigtig demontering genbruges i nye konstruktioner. Dette kan fremmes ved planlægning allerede under projektering og montage.
Indemiljø med variationer
Letbyggeri-teknikken med gipsplader giver uendelige muligheder for på en enkel måde at variere vægge og lofter hvad enten man ønsker rette, buede eller runde rum.
God ergonomi under byggeriet
Gipsplader i forskellige håndteringsvenlige størrelser kan sammen med specielt udviklede stålskelet systemer og ved anvendelse af simple hjælpemidler tilpasses og monteres på byggepladsen. Letbyggeri-teknikken er i byggefasen et ergonomisk godt valg.
Grundlag for lave emissioner
Selvom der er uenighed om sammenhængen mellem emissioner fra byggematerialer og dårligt helbred, er der alligevel al mulig grund til at holde emissionerne nede på et minimum. Gipspladen har meget lave emissioner. Gipsplader med en overfladebehandling, som også har lave emissioner, medvirker til et sundt indeklima, som er så gennemprøvet og godt, at det bliver anbefalet af allergikere. Mange byggematerialer afgiver mere eller mindre radon. Gipspladen hører til de byggematerialer, som afgiver mindst.
Brandbeskyttelse efter behov
Gipspladen er et materiale med meget værdifulde brandtekniske egenskaber. Den har stor brandmodstand fordi gipsen indeholder ca. 20 % krystalbundet vand, der ved brandpåvirkning bringes til fordampning. Fordampningen af krystalbundet vand kræver store energimængder og dæmper derfor brand. Flere gipsplader giver bedre brandbeskyttelse, og den tid, som væggen eller etageadskillelsen kan forhindre en brands fremfærd, bestemmes af antallet af gipsplader.
Behageligt lydklima
Gipsplader på stolpeskelet danner en membranabsorbent for lyd ved lave frekvenser. Dette kan have stor betydning for efterklangstiden i større rum som f. eks. Koncertsale etc. For akustisk regulering i kontorer, skoler, restauranter o.lign. anvendes gipspladeprodukter udformet specielt til lydabsorption.
Energiforbrug og varmeisolering
Ved fremstilling af gipsplader bruges energi, og derfor stræber gipspladeproducenterne efter at anvende den bedst tilgængelige teknik, så energien udnyttes bedst muligt.
Ved livscyklusanalyser kan det konstateres, at kun 10 % af energiforbruget, der anvendes i en bygnings levetid, går til materialefremstilling, bygning og nedrivning. De resterende 90 % af energien bruges til opvarmning og vedligeholdelse af bygningen i brugsperioden. Derfor er det væsentligt at sørge for god varmeisolering med det formål at reducere den miljøpåvirkning, som forbrug af energi medfører. Varmeisolering opnås med et materiale, der indeholder stillestående luft som f.eks. mineraluld, og som beskyttes af lufttætte lag. Gipspladen fungerer her perfekt med høj lufttæthed og lav diffusionsmodstand.
Konstruktionernes fleksibilitet
Med letbyggeri-teknikkens lette konstruktioner og den tørre montage kan eksisterende vægge og lofter enkelt demonteres, og nye kan opsættes så de passer til den ændrede funktion, som boligen, kontoret, sygehuset eller fabrikken har behov for. Denne fleksibilitet giver længere levetid til huset og totalt set lavere miljøpåvirkning.
Rigtig lydisolering
Med gipsplader, stolpeskelet konstruktioner og mineraluld kan vægge og
etageadskillelser udføres med den ønskede lydisolering. Konstruktioner som forhindrer
forstyrrelser fra normal samtale til diskoteksmusik kan udføres. Kombinér stolper,
antallet af gipsplader og hulrumsabsorbent ifølge vore anvisninger, så opnår man den
ønskede lydisolering!
Det er muligt at forbedre eksisterende bygningsdele ved at komplettere konstruktionerne
med gipsplader.
Gipspladens opbygning
Gipspladen består af en støbt gipskerne med karton på ydersiden. Gipskernen består af gipssten som dels brydes i naturen, dels fremstilles af kalksten, vand, luft og svovldioxid dels af genanvendte returnerede gipsplader. Kartonen fremstilles helt af returpapir.
Tørt byggeri og tørre huse formindsker risikoen for mug og råd.
Gulve, vægge og lofter, som bygges af gipsplader på stolpeskelet med eventuel isolering, indebærer, at man får en tør konstruktion, som ikke indeholder byggefugt, der skal tørres ud. Forudsætningen for at mug og råd kan opstå er, at der er fugt til stede. En konstruktion, som bygges med tørre materialer og som holdes tørt under byggeriet og efter ibrugtagning, eliminerer forudsætningerne for, at mug og råd kan opstå.
Reducér elektriske felter
Elektriske felter fra normalt udførte elinstallationer findes i alle bygninger. I gipspladevægge med stålstolper kan disse felter reduceres til en brøkdel ved at jorde stålskelettet.
Vil du vide mere?
Du kan hos din gipspladeleverandør få yderligere information om letbyggeri-teknikken og hvorledes den tager hensyn til, samarbejder med og bidrager til et godt miljø i hele bygningens levetid.
Nordisk Gipspladeforenings miljøsamarbejde indebærer
et kredsløbsansvar for produkter og ydelser.
Rene produkter Saglig information Genbrugsmulighed
GYPROC Gyproc A/S Hareskovvej 12 4400 Kalundborg tlf: 59 57 03 30 |
DANOGIPS Danogips A/S Antoinettevej 3 2500 Valby tlf: 36 15 90 00 |
NORGIPS Norgips A/S Postboks 655 N-3003 Drammen, Norge +47 33 78 48 00 |
Sidst ændret: 01/24/00 09:48:18 - © Danogips A/S
Bilag A.4.3 Brev til kommuner og affaldsselskabet
Bilag A.4.4 - Brev, Dispensation for aflevering af affald