| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøzoner og effekter
4 Miljøzone med alderskrav efter svensk model
4.1 Effektvurdering
I de tre største svenske byer (Stockholm, Göteborg og Malmö) blev der i 1996 indført miljøzoner for tunge køretøjer. Reglerne var, at lastbiler kun måtte køre i zonerne, hvis de levede op til bestemte svenske miljønormer.
I alle tre byer er der tale om forholdsvis store områder; i Stockholm dækker zonen således et område på 35 km2 med 250.000 indbyggere, mens den mindste zone i Malmø er 9 km2 stor og har 80.000 indbyggere.
Kravene i zonerne var som nævnt baseret på svenske miljønormer, hvilket førte til at de kom i konflikt med EU-reglerne, idet en udenlandsk bil ikke havde samme mulighed for at opfylde kravene som en svensk bil. Derfor ændredes kravene i 1999, så det nu blot er et alderskrav. I dag kan en lastbil få adgang til zonen, hvis den er mindre end 8 år gammel, uanset nationalitet. Hvis bilen er mere end 8 år gammel, kan den få en dispensation, såfremt den har partikelfilter.
Et sådant krav er nemt at forstå, administrere og kontrollere, og det er derfor også en relevant mulighed i en dansk miljøzone. I det følgende vurderes effekten på samme måde som den i kapitel 2 skitserede miljøzone med krav om partikelfilter.
4.1 Effektvurdering
I forrige kapitel blev trafikarbejdet for den tunge trafik i miljøzonen estimeret som angivet nedenfor:
Tabel 9 Trafikarbejde i miljøzonen
Biltype
|
Andel af tung trafik
|
Trafikarbejde pr. døgn
|
2-akslede lastbiler
|
43%
|
52.622 bilkm/døgn
|
3- og 4- akslede lastbiler
|
17%
|
20.804 bilkm/døgn
|
Busser i rute
|
29%
|
35.490 bilkm/døgn
|
Turistbusser
|
11%
|
13.462 bilkm/døgn
|
I alt
|
100%
|
122.378 bilkm/døgn
|
Endvidere blev aldersfordelingen blandt tunge køretøjer vurderet til nedenstående (omsat til EURO-normer):
Tabel 10 Aldersfordeling for tunge køretøjer i Danmark (2002)
|
Lastbiler
|
Busser
|
Samlet bestand
|
50.200 stk.
|
8.100 stk.
|
Før EURO
|
31%
|
36%
|
EURO I
|
13%
|
15%
|
EURO II
|
44%
|
39%
|
EURO III
|
12%
|
10%
|
I alt
|
100%
|
100%
|
Kilde: De Danske Bilimportører (10)
EURO 2-normen trådte i kraft i oktober 1996, og før den var EURO I-normen fra oktober 1993 den gældende. Et alderskrav på maksimalt 8 år ville medføre, at biler skulle være indregistreret i 1995 eller senere, hvilket svarer til at ca. halvdelen af EURO I bilerne og samtlige "før EURO"-biler ville være udelukket fra at køre i miljøzonen.
Hvis det antages, at transportarbejdet er jævnt fordelt på biler, uanset deres alder, kan de relevante dele af transportarbejdet estimeres til følgende for biler, der er indregistreret før 1.10.93:
Tabel 11 Trafikarbejde med "før EURO" biler
Biltype
|
Trafikarbejde i zonen [bilkm/døgn]
|
Andel af biler, der er før EURO
|
Trafikarbejde med før EURO biler [bilkm/døgn]
|
2-akslede lastbiler
|
52.622
|
31%
|
16.313
|
Flerakslede lastbiler
|
20.804
|
31%
|
6.449
|
Busser
|
13.462
|
36%
|
4.846
|
I alt
|
86.888
|
|
27.608
|
For biler, der er indregistreret med EURO I-normen, antages det at halvdelen vil være omfattet af begrænsningen på 8 år. De relevante dele af trafikarbejdet er beregnet nedenfor:
Tabel 12 Trafikarbejde med EURO 1- biler over 8 år
Biltype
|
Trafikarbejde i zonen [bilkm/døgn]
|
Andel af biler, der er EURO I over 8 år
|
Trafikarbejde med EURO I biler over 8 år [bilkm/døgn]
|
2-akslede lastbiler
|
52.622
|
7%
|
3.684
|
Flerakslede lastbiler
|
20.804
|
7%
|
1.456
|
Busser
|
13.462
|
8%
|
1.077
|
I alt
|
86.888
|
|
6.217
|
Hvis det antages, at alle biler over 8 år udskiftes med biler med EURO III motorer, kan partikelemissionen før og efter kravet beregnes ud fra emissionsfaktorerne i Tabel 6:
Klik for at se tabellen: ‘‘Tabel 13‘‘
Et alderskrav vil således medføre, at den samlede partikelemission reduceres med ca. 7 kg i døgnet, svarende til godt 2,5 tons om året.
Ligesom i miljøzonen med partikelfilter vil der også være en positiv effekt uden for miljøzonen, hvor partikelemissionen skønsmæssigt kan reduceres med ca. 7,5 tons om året.
Som i miljøzonen med partikelfilter antages, at rutebusser er undtaget fra kravet, fordi de allerede er underlagt miljørestriktioner i forbindelse med udbuddet af busruter. Endvidere antages det, at det samlede trafikarbejde er uændret.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
|