Miljøzoner og effekter

6 Miljøzoner i øvrige danske byer

De fleste større byer i Danmark har gode fysiske muligheder for at etablere miljøzoner.

Stort set alle større danske byer (hermed menes byer med mere end 30.000 indbyggere) har en bykerne, som ligger inden for en ringgade. Bykernen er som regel den ældste del af byen, og den er præget af mange butikker, restauranter og cafeer med deraf følgende trafik. Den er desuden præget af, at gaderne er smalle og snævre.

Ud over København er der i Danmark kun tre byer med mere end 100.000 indbyggere, nemlig Århus, Odense og Ålborg. Alle disse tre byer har ringgader, der ville kunne bruges som afgrænsning af en miljøzone. I Århus bruges begrebet Midtbyen om et forholdsvis klart defineret område inden for den indre ringgade, og de to andre byer har også klart afgrænsede bymidter.

Derudover er der en række større byer, som f.eks.  Helsingør, Esbjerg, Randers og Vejle. Også her er der gode fysiske muligheder for at etablere en miljøzone inden for en ringgade eller lignende.

Det er afgørende at sikre sig, at der en vis overensstemmelse mellem forskellige miljøzoner i forskellige byer, hvilket også er en af grundene til, at ordningerne skal godkendes af Justitsministeriet. Det vil ikke være rimeligt, hvis én by indfører én slags krav, og en anden by indfører en helt anden slags krav, således at transportørerne skal indhente flere forskellige tilladelser og certifikater. Der er derfor behov for en vis overordnet koordinering af de forskellige ordninger.

Så vidt vides, er der ikke nogen byer, der har konkrete planer om miljøzoner. De øvrige større byer afventer den københavnske Citygodsordnings fremtid samt eventuelle øvrige tiltag fra Københavns Kommune.