| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøhensyn ved udvikling af fødevareprodukter
3 Miljø i produktudviklingen
Dette kapitel giver en status for, hvorledes integrationen af miljø [4] i produktudviklingen foregår hos Arla Foods i hhv. Sverige og Danmark. Udgangspunktet for denne status var en gennemgang af de
eksisterende procedurer hos koncernen vedrørende produktudviklingen. Dette blev suppleret med interviews med udvalgte aktører, der repræsenterer produktionen, marketing, innovation og miljø og som
arbejder med produktudvikling i Arla Foods i hhv. Sverige og Danmark.
3.1 Produktudviklingsforløbet
Produktudviklingen hos Arla Foods kan opdeles i 6 kategorier alt efter, hvad der initierer udviklingen af dem / R&D Project Checklist, 2002/. Det drejer sig om følgende:
- Tilpasning af produkt ved reducering af omkostninger (f.eks. en billigere emballage med samme funktionalitet).
- Tilpasning af produkt ved at tilføre det en ny funktionalitet (f.eks. ved lancering af produkt i en ny emballage – (f.eks. Malthe i en osteklokke).
- Tilpasning af produkt ved at øge dets positionering(f.eks. ved at lancere en ny produktkategori).
- Udvidelse af et produktsortiment (Eks. jordbærsmag i Arla Minimælk plastflaskerne).
- Træde ind på et nyt forretningssegment (f.eks. supper og saucer).
- Skabe et nyt forretningssegment (f.eks. introduktionen af Dan-mælk).
Uanset hvilken produktudviklingskategori der er tale om, så skal produktudviklingsforløbet i princippet følge
Stage-Gate®
modellen tilpasset Arla’s produktudviklingsforløb.
3.1.1 Stage-Gate® modellen
Modellen består i hovedstræk af 7 såkaldte Gates(=milepæle) (angivet med blokbogstaver i nedenstående skema) og 6 stages (=aktiviteter). Ved de såkaldte Gates sikres det, at projektet opfylder de
opstillede delmålsætninger. De 6 "Stages" skal sikre opnåelse af delmålsætningen. Modellen har i overordnede træk følgende struktur og inddrager følgende aktører:
R&D Checkliste Stage-Gate® |
Stage-Gate® Mål og aktiviteter |
Aktører involveret |
Værktøjer |
IDEA |
Generering af ide. |
En idegenerator fra marketing eller
innovation. |
|
Exploration |
Beskrive ideen kort. Udpegning af sponsor. |
Idegenerator beskriver. Ansvarlig: Idegeneratoren |
Skabelon til beskrivelse af ide. |
INITIATION |
Evaluering af Ide - kan den bruges ? Projektleder udpeges. |
Markedschef, sponsor og projektleder. Ansvarlig: Markedschef og Sponsor. |
En skabelon til præcisering af de 5 kriterier et Arla
projekt skal leve op til. |
Planning |
Præcisering af rammerne for projektet. Hvem gør hvad, hvornår, hvordan etc., hvilke
overordnede risici vil der være ved projektet, økonomisk, hygiejne- lovgivningsmæssig etc. |
Projektleder. Sponsoren. Ansvarlig: Sponsor og projektleder. |
Skabelon til en projektplan (PMP). Skabelon til Gantdiagram. Skabelon til risikovurdering. Skabelon til interessent analyse. Skabelon til detaljeret beskrivelse af produkt,
koncept og emballage (target profile). |
KICK-OFF |
Præcisering og diskussion af projektet med dets opgaver og ansvarsområde. |
Projektgruppe inkl. projektleder samles. Ansvarlig: Sponsor og
projektleder. |
|
Analysis |
Definering brand, koncept og design for forskellige løsningsmuligheder. Detailanalyse af muligheder og risici i den forbindelse. Budgetlægningen og varekalkulationer gennemføres. Miljøkonsekvensbedømning gennemføres i Sverige. |
Projektgruppen. Andre faggrupper inddrages efter
behov. Ansvarlig: Projektleder og sponsor. |
Skabelon til beskrivelse af strategisk platform og
koncept. Skabelon til i gang-sætning af forbrugertest. Skabelon til at foretage miljøkonsekvensvurdering af
produktet (Sverige). |
SELECTION |
Udvælgelse af 2-3 løsninger der skal arbejdes videre med. |
Projektlederen og sponsor. Ansvarlig: Sponsor. |
|
Design |
Identificering af den bedste løsning via tests, analyser etc. |
Projektgruppen. Andre faggrupper inddrages efter
behov. Ansvarlig: Projektleder og sponsor. |
Skabelon til gennemførelse af holdbarhedstest. Skabelon til kommunikation med reklamebureauer. |
ACCEPT |
Valg af optimal løsning. |
Projektleder, Projekt-gruppen, sponsor og styregruppe. Ansvarlig: Sponsor. |
|
Implementation |
Detaljeret planlægning af det videre forløb og realisering af dette. |
Projektgruppen. Andre faggrupper inddrages efter behov. Ansvarlig: Projektleder. |
|
HANDOVER |
Overdragelse af projektet til produktion samt erfaringsudveksling. |
Projektgruppen. Andre faggrupper inddrages efter
behov. Ansvarlig: Projektleder. |
Besvarelsen af 17 "Golden handover questions". |
Evaluation |
Evaluering af hele processen. |
Projektlederen og projektgruppen. Ansvarlig: Projektleder og sponsor. |
|
CLOSURE |
Formel afslutning af projektet. |
Projektlederen. Ansvarlig: Projektleder og sponsor. |
|
Tabel 3.1: Stage-Gate® modellen.
Skabelonen anvendt i Exploration til beskrivelse af ideen omhandler alt lige fra produktbeskrivelse til potentielle investeringer i projektet.
I forbindelse med INITIATION-gaten har markedschefen ansvaret for evalueringen. Hvis ideen realiseres, tager sponsor ejerskab for projektet og en projektleder udpeges.
Projektlederen udarbejder projektplanen (PMP) i forbindelse med Planning-fasen, og sponsoren godkender den. Projektplanen beskriver projekt, aktiviteter, organisering og økonomi - dvs.
driftsomkostninger og investeringspotentialer. I forbindelse med risikovurdering en lang række forhold bl.a lovgivning.
I forbindelse med KICK-OFF samles projektgruppen med projektlederen. Projektgruppen indeholder primært personer fra innovation, marketing og produktion. Andre faggrupper inddrages efter behov.
Ved detailanalysen af risici og muligheder i Analyse-fasen vurderes mange former for risici - alt fra hygiejne til lovgivningsmæssige tiltag.
I forbindelse med identificering af den bedste løsning i Design-fasen laves test og analyser af logistik, emballage, holdbarhed. Endvidere laves udkast til specifikationer for produktionen - dvs produkt, recept,
råmateriale/ingrediens, emballage og processpecifikationer.
Ved ACCEPT har projektlederen ansvaret for valget på baggrund af indstilling fra projektgruppen. Sponsor og styregruppe skal acceptere implementeringen af det endelige valg af produkt.
Ved realisering af det videre forløb i Implementation-fasen gennemføres fuld skala tests. På baggrund af disse tests defineres produkt- og emballage-spildet. Risikoanalyser færdiggøres og produktet
indarbejdes i mejeriets ledelsessystemer (ISO og HACCP). I AFS afholdes et sortimentsråd [5], hvor miljøkonsekvensbedømningen godkendes.
De 17 "Golden handover questions" ved HANDOVER vedrører alt fra processer og emballagen til kvalitet og miljø.
For yderligere detaljer og beskrivelser af opgaver i forløbet se bilag A.
3.1.2 Organisering af produktudviklingsprojekter
De fleste produktudviklingsprojekter i AFS og AFD (ca. 80 %) vedrører tilpasning af et eksisterende produkt eller udvidelse af et produktsortiment. Her vil udviklingsforløbet kunne gennemføres på langt
kortere tid i forhold til et nyt produkt uden en platform. Alle faser der indgår i Stage-Gate®
modellen skal gennemføres, men i praksis kan en række procedurer ”hakkes af”, uden at aktiviteterne udføres.
Uanset om der er tale om nyudvikling eller tilpasning, kan det endvidere konstateres, ud fra interviews med medarbejdere på Arla Foods, at produktudviklingens faser: Selection, Design og Accept i flere
tilfælde flyder sammen.
Der arbejdes i princippet efter en matrixorganisation, hvor de forskellige funktioner inddrages efter behov. Det er ofte marketing, der genererer nye produktideer, hvorefter innovation og produktion forestår
udviklingen af ideen. Det er ofte repræsentanter fra hhv. innovation eller marketing der bestrider projektlederposten frem til den endelige overdragelse til produktionen. Som oftest inddrages salg til slut i
forløbet. Global indkøb, økonomi og miljøafdelingen (sidstnævnte kun i AFS) deltager ligeledes efter behov. Globalt indkøb inddrages f.eks. i implementeringsfasen ved indkøb af udvælgelse af leverandører
til ingredienser og emballage. Økonomiafdelingen bliver involveret løbende i projektforløbet. Det sker, når økonomiske overslag på f.eks. på omsætning, dækningsbidrag, tab etc. skal beregnes.
3.2 Inddragelse af miljø i processen
Ved gennemgang af R&D manualen /R&D Project Checklist, 2002/ og ved interviews af faggrupper, der er involveret i produktudviklingsprocessen, kan det konstateres, at miljø eventuelt inddrages direkte
eller indirekte i næsten alle faser af produktudviklingsprocessen. Endvidere tages der højde for inddragelse af miljø i alle produktets livscyklusfaser alt efter typen af produkt, der udvikles [6]:
R&D Checkliste Stage |
Stage-Gate® Mål |
Miljø |
Exploitation |
Kort beskrivelse af ide. |
Her kan miljø overvejes, f.eks. hvis der er tale om et økologisk produkt. |
Planning |
Initiering af projektplanlægning. |
Ved indledende risikoanalyse overvejes miljø og arbejdsmiljølovgivning på linie med al anden lovgivning. |
Analysis |
Detailanalyse af muligheder og risici. |
Miljøkonsekvensbeskrivelse påbegyndes(kun i AFS). Budget- og varekalkulationer. |
Design |
Udvikling og Identificering af bedste
løsninger. |
Optimering af emballage. |
Implementation |
Valg af bedste løsning og plan for
realisering. |
Miljøkonsekvensbeskrivelsen afsluttes. På sortimentrådsmødet kontrolleres det, om miljøkonsekvensbeskrivelsen er blevet gennemført (kun i
AFS). Budget og varekalkulationer færdiggøres. De 17 handover spørgsmål vedr. bl.a. miljø |
Evaluation |
Til produktion. Erfaringsudveksling. |
|
Tabel 3.2: Inddragelse af miljø i produktudviklingen ifølge interview af personer.
- Analysefasen
Detailanalysen af risici og muligheder i Analyse-fasen omfatter: Hygiejne, produkt og emballage spild, logistik etc. Mht. budgetlægning og varekalkulationer gives et overslag på de forventede
omkostninger til spild, råvareforbrug, energi og vandforbrug pr. produceret enhed. Hvis der tale om nyinvesteringer af maskiner i forbindelse med produktion af produktet overvejer projektleder dette i
samarbejde med lederen på produktionsstedet. I den forbindelse ses på energi og vandforbrug samt spild for maskinerne. Miljø inddrages således indirekte i produktudviklingen.
- Designfasen
Analyser i Design-fasen vedrører bl.a. opdatering af logistik og miljøkonsekvenser. Sidstnævnte gælder kun for Sverige. I forbindelse med design af emballage optimeres emballagen i forhold til
tykkelse og art.
- Implementeringsfasen
Ved realisering af det videre forløb i Implementation-fasen gennemføres fuld skala tests. På baggrund af disse defineres produkt- og emballagespildet. Risikoanalyser færdiggøres og produktet indarbejdes i
mejeriets ISO- og HACCP-system. I AFS afholdes der også et sortimentsråd, hvor miljøkonsekvensbeskrivelsen godkendes. Ved besvarelse af de 17 "Golden handover questions" ved HANDOVER skal
man i Arla Foods Sverige bl.a. besvare miljøspørgsmål. F.eks. "Er miljøkonsekvensbeskrivelsen blevet gennemført, og har man gjort noget forebyggende på baggrund af den?"/R&D Project Checklist,
2002/
I det følgende uddybes de væsentligste værktøjer, der anvendes.
3.2.1 Miljøkonsekvensbeskrivelsen
I AFS skal der for hvert produkt, der udvikles, udarbejdes en såkaldt miljøkonsekvensbeskrivelse. Målet er, at produktudviklerne overvejer og dokumenterer - kvalitativt som kvantitativ - de
miljøbelastninger, som produktet har, fra det kommer ind på mejeriet til det bliver transporteret ud til detailhandlen. Ifølge Stage-Gate®
modellen udarbejdes miljøkonsekvensbeskrivelsen i forbindelse med
analysefasen, hvor en række muligheder og behov i forhold til produktet, produktion og markedet afklares, og afrundes inden implementeringsfasen (se Tabel 3.2) [7].
Miljøkonsekvensbeskrivelsen består af 12 punkter, der i overordnede træk skal beskrive og dokumentere udvalgte miljøbelastninger.
Disse er:
Tema |
Indhold |
1. Indledende information |
Skal bl.a. beskrive hvem der udarbejder miljøkonsekvensbeskrivelse, hvem der kvalitetssikrer den etc. |
2. Produktionsbeskrivelse og vilkår |
Her beskrives produktion og de vilkår oplistet i miljøgodkendelsen for det mejeri, hvor produktet skal produceres - overskrides disse vilkår ved
produktionen af det specifikke produkt på mejeriet. |
3. Lokalisering og transporter |
Her beskrives alternative produktionssteder til det valgte, og hvordan det valgte produktionssted påvirker miljø i forhold til de andre alternativer. Det er
væsentligst at behandle svind, energiforbrug og transport i den sammenhæng. |
4. Valg af emballage ud fra et miljømæssigt
perspektiv |
Beskrivelse af emballagens miljøbelastning i forhold til andre emballager, som kunne være aktuelle. Arla Foods LCI beregningsværktøj til emballager
skal anvendes i den sammenhæng |
5. Forventet tab af produkt og emballage samt
hvordan disse tab undgås |
Beskrivelse af, hvilke tab af produktemballage der er i forbindelse med opstart og afslutning af produktion af produktet etc. |
6. Biprodukter |
Beskrivelse af, hvilke biprodukter ( fra ost er biproduktet valle etc.) , der forekommer ved produktion af det pågældende produkt, og hvilke
miljøpåvirkninger de har. |
7. Forventet forbrug af energi og vand ved
produktion af produktet |
Beskrivelse af det forventede forbrug af energi og vand ved produktion af produktet. |
8. Rengøringskemikalier |
Beskrivelse af, hvilke rengøringskemikalier der anvendes ved rengøring og desinficering etc. i forbindelse med produktionen af produktet. |
9. Hjælpestoffer i produktet |
Beskrivelse af, hvilke hjælpestoffer produktet er tilsat, og om de kan karakteriseres som giftige, brandfarlige etc. i koncentreret form. |
10. Indkøb af ingredienser, færdige produkter og
emballage |
Beskrivelse af, hvilke miljøhensyn der tages i forbindelse med indkøb af de ovennævnte ting. |
11. Emissioner til luft som forårsages af andet end
forbrug af energi. |
Her beskrives, hvilke emissioner af f.eks. støv, kemikalier etc. der kan forekomme i forbindelse med produktionen af det aktuelle produkt. |
12. Arbejdsmiljø og andre tilgrænsende spørgsmål |
Her beskrives, hvilke evt. arbejdsmiljøproblemer produktionen af det pågældende produkt kan forårsage. |
Tabel 3.3: Oplistning af temaerne i en miljøkonsekvensbeskrivelse.
Et eksempel på en udarbejdet beskrivelse kan ses i bilag B.
3.2.2 Miljøvurdering af emballager
Arla Foods har i samarbejde med konsulentfirmaet CIT-Ecology udviklet et program (excel regneark) til bestemmelse af miljøbelastningen for emballager - det såkaldte LCI-værktøj.
Programmet er målrettet mod produktudviklere og marketingsfolk. Essensen i programmet er, at man indtaster mængden af det materiale, emballagen er lavet af (f.eks. 25 LD-PE (plastikfolie)). Herefter
beregner programmet miljøbelastningen for emballagen i hele dens livscyklus. Der fokuseres på de væsentligste miljøbelastninger ved produktion af emballage dvs. energiforbrug og CO2 emissionen. /Inger
Larsson, 2003/.
3.2.3 Varekalkulation
Varekalkulationerne gennemføres af økonomer i produktionsdivisionen. Princippet i varekalkulationer er, at man for hvert produkt opgør følgende omkostninger bl.a. pr. produceret enhed:
Variable omkostninger:
- Basesvind(råvare)
- Svind for tilsætninger
- Emballageafgifter
Kapacitetsomkostninger
- Vand, spildevand, energi
- Kemikalier, affald

Figur 3.1: Eksempel på varekalkulation for jordbæryoghurt.
På baggrund af dette får Arla Foods kapitaliseret deres miljøpåvirkninger. Da der er en sammenhæng mellem størrelsen på miljøbelastningen og omkostningen, der er forbundet med belastningen, får Arla
Foods gennem denne form for opgørelse ligeledes fokus på, hvor de væsentligste miljøbelastninger i produktionen er.
3.3 Opsamling
Som det ses af ovenstående beskrivelse indgår miljø ifølge håndbogen for R&D direkte i produktudviklingen i AFS i form af miljøkonsekvensbeskrivelsen samt LCI-værktøjet og integreres indirekte i hhv.
AFS og AFD i form af varekalkulation. Endvidere tages der højde for inddragelse af miljø i alle produktets livscyklusfaser alt efter typen af produkt, der udvikles.
Temaerne i miljøkonsekvensbeskrivelsen, der anvendes i AFS, vurderes i hovedsagen som relevante. Det vurderes dog som omfattende, at miljøkonsekvensbeskrivelsen skal udfyldes i alle
produktudviklingsforløb. Det vurderes endvidere, at beskrivelsen ikke er tilstrækkelig proaktiv, idet der ikke fremgår, hvem der er ansvarlig for at følge op.
Med hensyn til LCI værktøjet vurderes det ligeledes som et relevant værktøj. Nogle produktudviklere giver dog udtryk for, at det er kompliceret at anvende. Ved en eventuel brug i forbindelse med
integration af miljø i produktudviklingen forslåes det derfor at værktøjet videreudvikles med input fra produktudviklerne, således at det bliver mere brugervenligt.
Endelig vurderes varekalkulationer, som en god dokumentation af miljøomkostninger og dermed også de væsentligste miljøbelastninger, der er forbundet med produktionen.
Der er således basis for, at der i Arla Foods videre arbejde med integration af miljø i produktudviklingen tages udgangspunkt i disse eksisterende værktøjer.
Fodnoter
[3] Stage-Gate® er et
varemærke, som ejes af Innovation Management U3. Modellen er udviklet af Robert G.
Cooper. Der fokuseres på nedbrydningen at et produkt fra ide til lancering.
[4] Med "Miljø" menes, at forhold som forbug af råvarer,energi, vand, kemikalier, samt emisssioner til jord, vand og luft overvejes.
[5] Sortimentsrådet optræder kun i den svenske innovationsproces og har til formål at kontrollere, at produkterne overholder de specifikationer og krav, der er stillet til dem, inden de markedføres.
[6] Er der tale om et økologisk produkt vil miljø blive overvejet for livscyklusfaser for produktet. Ved konventionelle produkter fokuseres der primært på produktetsmiljøbelastning fra og med produktionen
til det ender som affald hos forbrugeren.
[7] Reelt udarbejdes miljøkonsekvensbeskrivelsen i AFS ved begyndelsen af Implementeringsfasen i produktudviklingen. Baggrunden for dette er, at dokumentet reelt kun anvendes i forbindelse med
godkendelse i Sortimentsrådet, der netop ligger i begyndelsen af Implementeringsfasen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 August 2005, © Miljøstyrelsen.
|