Årsrapport for Regnskabsåret 2008

2 Målrapportering

2.1 Opgaver og ressourcer

Tabel 2. Sammenfatning af økonomi for Miljøstyrelsens produktområder (mio. kr.)

  Indtægtsført bevilling Øvrige indtægter Omkostninger Andel af årets overskud
Produktområde 1: Ministerieopgaver 100,1 14,9 109,0 6,0
Produktområde 2: Service til borgere og virksomheder 21,5 3,2 23,4 1,3
Produktområde 3: Forvaltningsgrundlag for kommuner og andre myndigheder 30,6 4,6 33,3 1,8
Produktområde 4: Myndighedsudøvelse - afgørelser, tilsyn, kontrol og administration af tilskud mv. 54,1 8,1 58,9 3,2
I alt 206,3 30,7 224,7 12,3

Note: fordeling baseret på tidsregistreringer for 2008

2.1.1 Produktområde 1: Ministerieopgaver

Der er til produktområdet samlet brugt 109 mio. kr. og 119 ÅV i 2008, knap halvdelen af årets ressourcer. Området er ressourcemæssigt og opgavemæssigt langt det største af de 4 produktområder i Miljøstyrelsen. Opgaverne på området består hovedsagligt af betjening af minister, Folketing og departement, udarbejdelse af love og bekendtgørelser samt anvise en ny retning for miljøpolitikken, så den forbedrer beskyttelsesniveauet og understøtter vækst og konkurrenceevne.

Miljøstyrelsen har i 2008 bl.a. arbejdet på lovforslag om skærpelse af havmiljøloven, ændring af kemikalieloven og miljøbeskyttelsesloven, miljøskadeloven, grønne regnskaber og organisering af affaldssektoren. Herudover er der foretaget revision og ændringer af flere bekendtgørelser, udgivet arbejdsrapporter og behandlet ca. 950 ministersager. Miljøstyrelsen har deltaget i internationalt arbejde, fx Cartagenaprotokollens partsmøde, IPPC-forhandlingerne, og har bidraget til Miljørådets rådskonklusioner. Der er nationalt ydet bidrag til arbejdet med det nationale reformprogram, regeringens erhvervsklimastrategi og kommende innovationsstrategi, en støjpakke, regeringens trafikudspil om bæredygtig transport, indspil til skattekommissionen, luftstrategi, grøn vækst og terrorhandlingsplanen.

Der er udarbejdet risikovurdering af nikkel og nikkelforbindelser, opfølgning på EU’s risikovurderinger og gruppeklassificering af en lang række nikkelstoffer. REACH er blevet implementeret i forhold til kontrol og samarbejde med andre myndigheder, og Center for Hormonforstyrrende stoffer er blevet oprettet. Der er arbejdet for at reducere udledningen af kemikalier i forbindelse med olieproduktionen. Herudover er der bl.a. deltaget i løbende opfølgning på EU’s handlingsplan for miljøteknologi, samt handlingsplan for bæredygtigt forbrug og produktion, og der er afholdt en workshop om verifikation af miljøteknologi for at give input til EU’s arbejde på området. Der er på eksportområdet fokuseret på at promovere danske miljøløsninger.

På området har det vist sig nødvendigt at omprioritere mellem nogle opgaver. Blandt andet er revision af bekendtgørelsen om støjregulering af forsvarets øvelsesområder udskudt. Visse aktiviteter omkring aftalen om det offentliges brug af pesticider er udskudt til 2009, og en afgørelse fra Miljøklagenævnet om medicin- og hjælpestoffer har krævet betydelige ressourcer fra det generelle vejlednings- og udviklingsarbejde og fra forberedelsen af ny regulering på området. Arbejdet med restproduktbekendtgørelsen er forsinket, men udkast til nye regler om genanvendelse af lettere forurenet jord forventes primo 2009, ligesom enkelte initiativer i Regeringens affaldsstrategi 2005-2008, bl.a. vedrørende bygge- og anlægsaffald, er forsinket.

2.1.2 Produktområde 2: Service til borgere og virksomheder

Der er på produktområdet brugt 23,4 mio. kr. og 25,5 ÅV, hvilket svarer til godt 10 % af årets ressourcer. De vigtigste opgaver på området omhandler formidling af handlingsorienteret og relevant viden om miljøforhold, og dialog med borgere og virksomheder.

Miljøstyrelsen har i 2008 gennemført en række initiativer for at sikre bedre rådgivning, bl.a. ved at tilknytte en særlig virksomhedsrådgiver med fokus på finansieringsmuligheder indenfor EU til sekretariatet for miljøeffektiv teknologi. Der er igangsat et projekt om støjeksponering i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse, og der er arbejdet for at skærpe indsatsen for ren luft i byerne, bl.a. er de nye miljøzoner trådt i kraft. Desuden er initiativet ”Hold Danmark Rent”, et forpligtigende partnerskab mellem virksomheder og interesseorganisationer, blevet lanceret i juni.

2.1.3 Produktområde 3: Forvaltningsgrundlag for kommuner og andre myndigheder

Der er til produktområde 3 i 2008 brugt 33,3 mio. kr. og 36,3 ÅV svarende til ca. 15 % af styrelsens ressourcer. Opgaverne på området omhandler bl.a. udarbejdelse og formidling af værktøjer og viden om miljø og regulering til andre myndigheder. Dette skal medvirke til at opnå styrelsens mål om at sikre et højt beskyttelsesniveau gennem videnbaseret administration, der sikrer, at miljøpåvirkninger fra det omgivende samfund er i overensstemmelse med gældende målsætninger.

Disse opgaver er i 2008 bl.a. løst ved at etablere samarbejdsrelationer på området for miljøteknologi til Regionale Væksthus, Eurocenter, Dansk Eksportråd m.fl. Der er gennemført en række initiativer til gennemførelse af handlingsplanen for styrkelse af grønne indkøb, og fastsat en række kvalitetskriterier for kemiske stoffer til brug for kommuner og miljøcentre. Der er udviklet et elektronisk system, så kommunernes tilsynsindberetninger for 2007 og frem kan offentliggøres på hjemmesiden, og udarbejdet vejledningsværktøjer til brug for kommunernes miljøgodkendelser af husdyrbrug. Desuden har styrelsen besvaret henvendelser fra kommuner, om bl.a. fortolkning af bekendtgørelser, samt afholdt møder med kommuner og miljøcentre bl.a. i forbindelse med risikogennemgangen af eksisterende risikovirksomheder.

2.1.4 Produktområde 4: Myndighedsudøvelse – afgørelser, tilsyn, kontrol, administration af tilskud

Til dette produktområde er der i 2008 brugt 58,9 mio. kr. og 64,3 ÅV, hvilket svarer til ca. 26 % af styrelsens ressourcer for året. Det er styrelsens mål at sikre et højt beskyttelsesniveau gennem professionel og effektiv administration af lovgivningen på miljøområdet, der sikrer at miljøpåvirkningerne fra det omgivende samfund er i overensstemmelse med gældende målsætninger samt at yde en effektiv, korrekt og serviceorienteret sagsbehandling.

Der er i 2008 udført generelle driftsopgaver på området som fx miljømærkearbejde, tilsyn med laboratorier, kontrol med kemiske stoffer i forbrugerprodukter og godkendelser af pesticider og biocider. Efter ikrafttrædelsen af de nye miljøzoner har der været en del ansøgninger om miljøzonedispensationer og et stort antal ansøgninger om tilskud til montering af partikelfiltre. Der er desuden igangsat en skrotningsordning for brændekedler. Havmiljøloven er blevet strammet, hvilket har medført igangsættelse af skærpet tilsyn.

Miljøstyrelsen har undersøgt nanoprodukter for at sikre, at nanomaterialer ikke kommer til at udgøre en risiko for miljø og sundhed. Der er arbejdet for øget viden om kemiske stoffer i forbrugerprodukter og hormonforstyrrende stoffer, og i samarbejde med WEEE-system er der skrevet ud til virksomheder, som kunne være omfattet af producentansvaret for elskrot. Der er arbejdet med de store forureningssager som Stålvalseværket, Cheminova, Grindsted, Kærgård Plantage og Collstrupgrunden, og der er bl.a. indgået en aftale med kommunen og kurator om håndtering af de efterladte affaldsdepoter ved Det Danske Stålvalseværk A/S.

2.2 Redegørelse for reservation

Af Miljøstyrelsens reserverede bevilling fra 2007 videreføres 7,8 mio. kr. på reservation 2008. Heraf udgøres hovedparten af ressourcer til nyt certificeringssystem for miljøeffektive landbrugsteknologier, der først forventes igangsat i 2009. Hele reservationen, på nær midler afsat til oprydning på Kærgård Plantage samt midler vedrørende miljøeffektiv teknologi, forventes brugt i 2009.

Tabel 3. Reservation, hovedkonto § 23.21.01

Mio.kr. Reserveret år Reservation primo Forbrug i året Reservation ultimo Forventet afslutnings år
Produkt/Opgave 0: hjælpefunktioner samt generel ledelse og administration   1.109.659 1.109.659 1.817.518  
Serviceprojekt 2008     1.129.318 2009
Øvrige opgaver under 1. mio. kr. 2007 1.109.659 1.109.659 688.200 2009
Produkt/Opgave 1: Ministeropgaver   500.000 500.000 0  
Ekstern budgetanalyse 2007 500.000 500.000 0 2008
Produkt/Opgave 2: Informationsvirksomhed   3.656.946 3.539.206 4.656.574  
1 ton mindre kampagnen 2007 1.334.887 1.334.887 0 2009
Badevand 2007 1.150.799 1.150.799 0 2008
Grønne Indkøb 2008     1.273.124 2009
Hold Danmark Rent 2008     3.000.000 2009
Øvrige opgaver under 1. mio. kr. 2007 1.171.260 1.053.520 383.450 2009
Produkt/Opgave 3: Forvaltningsgrundlag   2.773.027 2.773.027 7.540.755  
Kemikalier, sundhed og miljø 2007 1.400.373 1.400.373 0 2008
Kemikalier, sundhed og miljø 2008     1.969.148 2009
Kemikaliehandlingsplanen 2008     1.293.763 2009
Øvrige opgaver under 1. mio. kr. 2007 1.372.654 1.372.654 4.277.844 2009
Produkt/Opgave 4: Myndighedsudøvelse   22.794.333 15.130.302 32.556.113  
Pesticidpukkel 2008     4.745.276 2009
Center for Hormonforstyrrende stoffer 2008     1.400.000 2009
Luftstrategi 2008     5.168.170 2009
Kærgård Plantage 2007 9.233.314 8.369.283 864.031 2009
Kærgård Plantage 2008     7.505.000 2011
Vandpuljen 2007 2.156.298 2.156.298 0 2008
Miljøeffektiv teknologi 2007 9.800.000 3.000.000 6.800.000 2010
Miljøeffektiv teknologi 2008     5.623.636 2013
Faciliterende enhed 2007 1.095.282 1.095.282 0 2008
Øvrige opgaver under 1. mio. kr. 2007 509.439 509.439 450.000 2009

Note: Øvrig reserveret bevilling til opgaver under 1. mio. kr. er specificeret i bilag L.

Som led i Regeringens kvalitetsreform påbegyndte styrelsen et nyt Serviceprojekt, der forventes afsluttet i 2009. Der er reserveret 1,1 mio. kr. hertil på årets reservation.

Miljøstyrelsens ”plan for styrket grønne indkøb” blev ikke afsluttet i 2008,

hvorfor der videreføres 1,3 mio. kr. til 2009, hvor indsatsen forventes afsluttet sammen med årets bevilling. Pengene vil bl.a. blive brugt til: Grønne indkøb på sygehuse; Samarbejdsaftale med Miljømærke Danmark; og om grønne indkøb for private virksomheder.

Der er givet tilsagn til de aktiviteter, som Miljøministeren har igangsat med Hold Danmark Rent kampagnen i 2008. Disse forventes afsluttet ultimo 2009. 3,0 mio. kr. er reserveret til formålet.

På underkonto 60, kemikalier, sundhed og miljø blev en række projekter ikke endeligt afsluttet i 2008, hvorfor der reserveres 2,0 mio. kr. Det drejer sig bl.a. om indsatsen vedrørende hormonforstyrrende stoffer samt projekt vedrørende eksponering af kemikalier fra forbrugerprodukter af børn på 2 år. Pengene vil blive brugt i 2009.

På underkonto 65, Kemikaliehandlingsplanen reserveres 1,29 mio. kr. Midlerne henfører sig til en række igangsatte projekter, der alle forventes afsluttet i 2009, herunder bl.a. fælles nordiske og EU tilsynskampagner, projekt om vurdering af effekt af omlægning af ftalatafgift samt kortlægningsprojekt vedrørende ftalater i legetøj.

Miljøstyrelsen igangsatte i 2008 en handlingsplan for oprydning af godkendelser på pesticid området. Der er indgået kontrakter med en række leverandører om at implementere planen i 2009, hvortil 4,7 mio. kr. er reserveret.

Grundet forsinkelser i udbudsrunden fik styrelsen først indgået kontrakt vedrørende underkonto 66 Center for Hormonforstyrrende stoffer i slutningen af året. Det forventes, at reservationen på 1,4 mio. kr. vil blive brugt i 2009 sammen med årets bevilling 2009.

På TB08 fik Miljøstyrelsen overført midler til gennemførsel af ny lufthandlingsplan. Strategien, der er blevet udarbejdet hertil, bliver dog først igangsat i 2009, hvorfor der reserveres 5,1 mio. kr. til formålet.

Forsinkelser i oprydningen på Kærgård Plantage, underkonto 30 har medført, at styrelsen har måttet reservere 8,4 mio. kr. hertil ved årets udgang. Pengene vil blive brugt til jordflytning, samt jordrensning. Oprydningen i de to gruber forventes at tage otte år, og vil blive implementeret i takt med, at der identificeres relevant metode til jordrensning. De reserverede midler forventes afholdt med 3 mio. kr. i 2009, 3 mio. kr. i 2010 og 2 mio. kr. i 2011.

Som led i Regeringens handleplan for fremme af miljøeffektiv teknologi er der blevet igangsat en række initiativer på landbrugsområder, der forløber planmæssigt. På underkonto 80 vil der dog først i foråret 2009 blive igangsat EU udbudsrunde vedrørende nyt certificeringssystem, som skal implementeres til brug for miljøeffektive landbrugsteknologier. Der er reserveret 12,4 mio. kr. til formålet. Styrelsen forventer at indgå en flerårig kontrakt, der først forventes afsluttet i 2013.

2.3 Mål og resultater

2.3.1 Overordnede resultater (skematisk oversigt)

Miljøstyrelsens resultatkontrakt for 2008 omfatter 4 produktområder, hvor der i alt er fastsat 29 resultatkrav. Af disse krav er 19 opfyldt, mens 7 krav er delvist opfyldt og 3 er ikke opfyldt. Af det samlede antal resultatkrav er 66 % opfyldt, mens 90 % er enten opfyldt eller delvist opfyldt. Resultatkravene er specificeret i bilag B.

2.3.1.1 Produktområde 1: Ministerieopgaver

For produktområdet ministerieopgaver er 9 resultatkrav opfyldt, mens 2 er delvist opfyldt og 1 er ikke opfyldt. For produktgrupperne løbende ministerbetjening og lovforberedende arbejde er alle mål opfyldt, og der er samlet brugt ca. 68 ÅV.

For produktgruppen policyudvikling er 5 af 8 krav opfyldt, 2 er delvist opfyldt og 1 ikke er opfyldt. Eksterne omstændigheder er skyld i, at 2 krav er delvist opfyldt og 1 ikke opfyldt. Der er til opfyldelsen af de 8 krav brugt ca. 20,4 ÅV og ca. 4,7 mio. kr. For kravet om, at ”Miljøstyrelsen bidrager til, at miljøøkonomi indgår som en del af beslutningsprocessen i MIM”, er en revideret vejledning næsten klar. Den endelige version afventer dog en vejledning fra Finansministeriet, som først ventes publiceret i 2009.  At kravet ”Miljøstyrelsen udarbejder et forslag til Regeringens handlingsplan mod trafikstøj i samarbejde med øvrige relevante ministerier og styrelser” opgøres til ikke opfyldt, skyldes at opgaven med handlingsplanen er overgået til Transportministeriet. Miljøstyrelsen har igangsat arbejdet, og har gennemført de opgaver, som det fortsat var muligt at gennemføre i 2008, men en stor del af målepunkterne for kravet ligger ikke længere i styrelsen, hvilket gør, at målopfyldelsen bliver negativ.

2.3.1.2 Produktområde 2: Service til borgere og virksomheder

For produktområdet service til borgere og virksomheder er 7 resultatkrav opfyldt, mens 3 er delvist opfyldt. Der er til opfyldelsen af de 7 mål brugt ca. 15 ÅV og 8,4 mio. kr.

Alle krav til Miljøstyrelsens hjemmeside og telefonbetjening er opfyldt. Til gengæld er kravet til de karakterer, der er givet i service- og visionsregnskabet 2008, kun delvist opfyldt. Generelt er de karakterer, som ikke har opfyldt kriterierne i resultatkontrakten, været tæt på opfyldt.

Under produktområdet indgår der 2 resultatkrav omhandlende kemikalie-handlingsplanen og klassificering af farlige stoffer, som kun er delvist opfyldt. Der er til kemikaliehandlingsplanen samlet brugt 12 ÅV og ca. 8,4 mio. kr. Kravet indgår som et punkt under de uddybende analyser. For kravet om at hjælpe virksomheder med at klassificere farlige stoffer og produkter er arbejdet blevet igangsat, men det er endnu ikke afsluttet. Det er blevet besluttet at udvide selvklassificeringslisten, for at gøre den mere komplet med hensyn til producenter og importører. På grund af tekniske problemer hos en underleverandør er arbejdet med udvidelsen af listen blevet forsinket. Den samlede liste forventes klar til høring og udgivelse i foråret 2009. Der er til opfyldelsen af målet brugt 0,2 ÅV.

2.3.1.3 Produktgruppe 3: Forvaltningsgrundlag for kommuner og andre myndigheder

Der er under denne produktgruppe i resultatkontrakten for 2008 kun opstillet et enkelt mål, og herunder 1 resultatkrav, hvortil der er brugt ca. 1,4 ÅV. Kravet omhandler Miljøstyrelsens bidrag til indsatsen for grønne indkøb, og er ikke opfyldt. Oprindeligt var formidlingen af miljøvejledningerne til kommunerne planlagt gennemført i efteråret 2008, men på grund af omprioriteringer til fordel for Kommissionens meddelelse om grønne indkøb er arbejdet blevet forsinket. Det er ikke tilfredsstillende, at målet ikke er opfyldt, men der er foretaget mange andre tiltag for at sikre udbredelse af kendskabet til miljøvejledningerne. Der er til færdiggørelse af indsatsen i 2009 overført en reserveret bevilling på 1,3 mio. kr., jf. afsnit 2.2.

2.3.1.4 Produktområde 4: Myndighedsudøvelse – afgørelser, tilsyn, kontrol, administration af tilskud mv.

Der er i produktgruppen opstillet i alt 6 krav, hvoraf 3 er opfyldt, 2 er delvist opfyldt og 1 er ikke opfyldt. Det ikke opfyldte krav om gebyrfinansieret administration indgår som et punkt under afsnittet om uddybende analyser og vurderinger. Der er til opfyldelsen af de 6 krav brugt ca. 23 ÅV, og ca. 4 mio. kr.

Målet om sagsbehandlingstider for godkendelse af bekæmpelsesmidler er opfyldt. Miljøstyrelsen har tidligere haft problemer med ophobning af sager for godkendelser af pesticider og biocider. Dette arbejde er nu på rette spor efter iværksættelse af en plan for afvikling. Miljøstyrelsen har behandlet alle danske anmeldelser om nye stoffer efter den gamle ordning, og der er gennemført et rammeudbud for rådgivningsydelser til godkendelser og stofvurderinger. Også kravene om effektivt tilsyn og kontrol på kemikalieområdet og generelle sagsbehandlingstider er opfyldte.

Kravene om effektivisering af likviditetsstyringen og effektivisering af løbende arbejdsgange er delvist opfyldte. Kravet om likviditetsstyring har medført en reduktion af morarenter på 27 % og renteudgifter på 43 % i forhold til 2007, så selvom kravet kun er delvist opfyldt, har det medført en væsentlig reduktion af styrelsens renteudgifter. Overgangen til ØSC medførte, at det ikke var muligt at betale regninger i en periode på mindst 14 dage, hvorefter betalingen var uregelmæssig.

2.3.2 Uddybende analyser og vurderinger

2.3.2.1 Kemikaliehandlingsplanen

Regeringens handlingsplan for en styrket kemikalieindsats 2006-2009 ”Styr på kemikalier”, har til formål at sikre mere kontrol med om reglerne overholdes, større fokus på produkter til forbrugere og bedre kommunikation med virksomhederne. Herudover er målet med handlingsplanen at skabe bedre kommunikation til virksomheder og forbrugere om kemiske stoffer samt iværksætte en styrket indsats i EU. Handlingsplanens formål er således at styrke beskyttelsen af mennesker og miljø, samt at forberede virksomheder og producenter til de nye opgaver, som pålægges via REACH. Handlingsplanens formål bidrager til opfyldelsen af elementerne i Miljøstyrelsens mission om udvikling af regler og indsatser internationalt, arbejde i dialog med borgere og virksomheder og samle og formidle viden om miljøet.

Størstedelen af initiativerne i handlingsplanen har et flerårigt sigte og en række af aktiviteterne, bl.a. bedre kontrol, tilsyn og håndhævelse, kører i hele planperioden 2006-2009. I løbet af 2006 blev alle planens initiativer iværksat. Arbejdet har kørt henover 2007 og 2008 og fortsætter i 2009, og de aktiviteter, der endnu ikke er afsluttet, kører planmæssigt. Mange af planens initiativer kører hele planperioden, så resultaterne fremkommer i form af et generelt øget indsatsniveau på de prioriterede områder.

I forbindelse med kemikaliehandlingsplanen er der afsat 12 årsværk pr. år i perioden 2006-2009. De budgetterede årsværk stemmer med det faktiske forbrug i 2008. Herudover er der afsat 4 mio. kr. årligt til projekter, møder, informations-aktiviteter mv. og 3,6 mio. kr. årligt til Informationscenter for Miljø- og Sundhed. I 2008 var der ca. 4,8 mio. kr. til rådighed til projekter m.m., idet der var overført ca. 800.000 kr. fra 2007.

Kemikaliehandlingsplanens initiativer er i 2008 udført som planlagt og endnu ikke afsluttede initiativer, som er iværksat i 2008, kører planmæssigt og forventes færdiggjort i 2009. En lang række aktiviteter er rettet mod dialog med borgere og virksomheder. Herudover er information til forbrugerne og videnopbygning centrale områder i kemikaliehandlingsplanen, og særligt de forbrugerrettede informationskampagner har vist stor gennemslagskraft. Endeligt bidrager handlingsplanen med muligheder for en styrket dansk indsats i EU.

2.3.2.2 Gebyrfinansieret administration (import/eksport af affald)

I forbindelse med den gebyrfinansierede administration af anmeldelser af grænseoverskridende transport af affald skulle der i 2008 ske en effektiv administration af reglerne herom. Med uændret ressourceanvendelse skulle alle sager om import/eksport af affald have nettosagsbehandlingstid, der overholdt Transportforordningens regler. Dette mål bidrager til Miljøstyrelsens mission om administration og udvikling af regler og indsatser nationalt og internationalt.

Af EU’s forordning om grænseoverskridende transport af affald fremgår det, at myndighederne har 3 dage fra modtagelse af en anmeldelse, til de skal svare anmelderen, om anmeldelsen er korrekt udfyldt. Desuden har både import og eksport landets myndigheder tilsammen 30 dage fra, at en anmeldelse er korrekt og endeligt udfyldt til at gøre indsigelse i forhold til anmeldelsen.

30-dages fristen blev overholdt 98 % af sagerne, mens 3-dages fristen, som har vist sig særdeles vanskelig at overholde, kun blev overholdt i 10 % af sagerne. Den samlede sagsbehandlingstid var overholdt i mindre end 65 % af sagerne, hvilket medførte en samlet målopfyldelse på ”ikke opfyldt”. Blandt andet på baggrund heraf iværksættes der i 2009 en procesanalyse af sagsbehandlingen. Procesanalysen forventes at være afsluttet ved udgangen af 2009.

Der blev i 2008 anvendt ca. 4,1 ÅV på behandling af anmeldelser af grænseoverskridende transporter af affald. Der blev desuden anvendt 1,1 ÅV på fortolkning, afgørelser, information og service indenfor området. Dette skal ses i forhold til et budget til behandling af anmeldelser på 4 ÅV og 1,9 ÅV for de andre opgaver.  Gebyrbetalingerne var budgetteret til 1,2 mio. kr., og der blev indbetalt 1,22 mio. kr. Der blev brugt ca. 10.000 kr. til udstyr i forbindelse med kontrol af grænseoverskridende transport af affald og 107.000 kr. på et it-projekt.

Resultatet vurderes ikke at være tilfredsstillende.

2.3.2.3 Handlingsplan for miljøeffektiv teknologi

Regeringens handlingsplan for miljøeffektiv teknologi skal være med til at sikre, at Danmark fortsat er i front på området, bl.a. gennem klare mål, målrettede investeringer og ny regulering. Tilsammen skal det gøre det attraktivt for danske virksomheder at gå foran til gavn for miljøet og dansk erhversliv.

Handlingsplanen indeholder i alt 9 initiativer, hvor Miljøstyrelsen arbejder med områderne partnerskaber for innovation, målrettet og styrket eksportfremme, rådgivning, information og videnopbygning, målrettet fremme af miljøeffektiv teknologi i EU, miljøeffektive landbrugsteknologier, et rent og uspoleret vandmiljø og et sundt miljø. Initiativerne forskning og klima og energiteknologi udføres af henholdsvis Forskningsministeriet og Klima- og Energiministeriet, som der henvises til. Initiativet miljøeffektiv landbrugsteknologier udføres i tæt dialog med Direktoratet for FødevareErhverv. Gennemgående er indsatsen godt i gang indenfor alle initiativer, og Miljøstyrelsen har en løbende dialog med ministerierne og direktoratet om fremdriften i initiativerne.

Direktoratet for FødevareErhverv (DFFE) udfører opgaverne vedrørende tilskudsordningen og EU forskningsprojektet under Miljøeffektive landbrugsteknologier, hvorfor Miljøstyrelsen i 2008 har overført 11 mio. kr. til DFFE, som der henvises til.

Udviklingen af test-protokoller til test og certificering af miljøeffektive landbrugsteknologier er gennemført i 2008 og kriterieudvalgenes arbejde danner baggrunden for, at certificeringsordningen udbydes i starten af 2009. Arbejdet har været udført til 1,6 mio. kr. og videreførelser på 12,4 mio.kr. fra 2007 og 2008 går til udbuddet af certificeringsordningen.

Tilskudsordning for miljøeffektiv teknologi er en del af udmøntning af handlingsplan for miljøeffektiv teknologi, og understøtter primært initiativerne partnerskaber, eksportfremme, fremme af miljøeffektiv teknologi i EU, rådgivning m.m., samt de faglige indsatser under et rent og uspoleret vandmiljø og et sundt miljø. Der er i 2008 i alt igangsat 33 tilskudsprojekter indenfor luft, kemikalier, støj og/eller vand til en samlet bevilling på 24,5 mio. kr. Projektansøgningerne er indkaldt via 4 annoncerunder i henholdsvis april, juni, september og november 2008. Hertil kommer kontrakter, som grundlag for en række af de andre initiativer til i alt ca. 7 mio. kr. Det drejer sig bl.a. om projekter om reduktion af luftforureningen og støj, analyse af miljøteknologiske styrkepositioner på kemikalieområdet, informationsaktiviteter, eksportfremme samt projekter og aktiviteter knyttet til vandpartnerskabet og partnerskab indenfor landbrugsområdet. Mindreforbruget fra 2007 er indgået i midlerne for 2008.

Der er i Miljøstyrelsen afsat 8 ÅV pr. år i perioden 2007-2009. Årsværksforbruget i 2008 har været på 8 ÅV.

Indsatsen i 2009 vil i høj grad være en videreførelse af indsatsen i 2008 med fokus på igangsættelse af perspektivrige teknologiprojekter og en styrket indsats indenfor eksportfremme bl.a. med fokus på Kina. Der videreføres 13,7 mio.kr. fra 2008 til 2009, heraf vedrører 4,7 mio. kr. kontrakter, der er indgået, men som endnu ikke er udbetalt.

Resultatet er tilfredsstillende.

 



Version 1.0 Maj 2009, © Miljøstyrelsen.