Konsulentordning til kommuner, regioner og statslige institutioner for at afvikle brugen af pesticider på det offentlige areal – Sammenfattende rapport

1 Indledning

Omfanget af brugen af pesticider i de offentlige organisationer blev kortlagt i 2002/2003 (Miljøstyrelsen 2003). Det blev således gennem spørgeskemaundersøgelse kortlagt, at der var:

  • 92 kommuner, som har oplyst, at man ikke havde noget forbrug af pesticider i 2002.
    • Denne andel er vokset fra seks kommuner i 1995 til 70 kommuner i 2000.
    • Desuden anvendte 87 kommuner i 2002 under 10 kg aktivt stof(as).
    • 21 kommuner brugte 10 – 20 kg og 14 kommuner anvendte 20-30 kg.
    • Kun 18 kommuner oplyste i undersøgelsen 2003/2003, at de anvendte over 30 kg as.

De anvendte pesticider var primært herbicider, og der kunne observeres en tendens til at der blev anvendt et mindre antal forskellige midler end tidligere. Kommunernes samlede forbrug var i 2002 opgjort til 2.375 kg as, hvilket er et fald fra 13.271 kg as i 1995 til 3.634 kg as i 2000.

I 2002 havde de daværende 13 amter anvendt 329 kg as. Her er tale om et fald fra 1.674 kg as i 1996 til 381 kg as i 1999. Ligesom hos kommunerne var der en tendens til at der blev anvendt færre forskellige midler, og som kommunerne anvendte amterne også primært herbicider.

Statens forbrug af pesticider kunne i 2002/2003 primært relateres til 4 ministerier. Således anvendte Staten i 2002 3.617 kg as. Her er tale om et fald fra 13.370 kg as i 1995 til 7.820 kg i 1999. Der er igen tale om, at Staten som kommunerne og amterne har anvendt et mindre antal forskellige midler, og tilsvarende i kommunerne og amterne er der primært anvendt herbicider.

Det kunne således konstateres, at der mængdemæssigt er tale om størst reduktionspotentiale hos Stat og Kommuner, mens amterne havde det laveste forbrug.

1.1 Aftale om fortsat afvikling af brugen af plantebeskyttelsesmidler på offentlige arealer

I marts 2007 blev ovennævnte aftale indgået imellem Staten, Kommunernes Landsforening samt Danske Regioner. I Pesticidplan 2004-2009 fastslås, at det offentliges minimering af anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler skal fastholdes. Som følge af aftalen om at afvikle brugen af plantebeskyttelsesmidler på offentlige arealer er der siden 1998 sket en væsentlig reduktion af Statens, Amternes og Kommunernes forbrug af plantebeskyttelsesmidler på offentlige arealer. Det var et ønske om at fastholde denne positive udvikling, der specifikt førte til indgåelse af aftale om fortsat afvikling af brugen af plantebeskyttelsesmidler på offentlige arealer.

Det er aftalens formål fortsat at afvikle brugen af plantebeskyttelsesmidler på offentlige arealer og derved begrænse risikoen for grundvandsforurening og beskytte natur og menneskers sundhed. Således forpligtede parterne sig til aktivt at virke for aftalens gennemførelse.

Aftalen omfatter plantebeskyttelsesmidler, som defineret i bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler (§ 2, stk. 1, bortset fra midler til bekæmpelse eller afværgning af hvirveldyr). Aftalen omfatter desuden ikke plantebeskyttelsesmidler, der anvendes i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler om økologisk jordbrugsproduktion.

Aftalen vedrører arealer, der ejes, vedligeholdes eller drives af kommuner, regioner eller Staten. For golfbaner beliggende på offentlige arealer har den offentlige myndighed mulighed for at lade brugen af plantebeskyttelsesmidler være reguleret af ”Golfaftalen”.

I aftalen er der udpeget en række særlige områder. Således kan der i fornødent omfang anvendes plantebeskyttelsesmidler til forsknings-, udviklings-, og afprøvningsopgaver. Forudsat at der foreligger en plan for afvikling, og den forvaltende myndighed arbejder aktivt for at afvikle brugen af plantebeskyttelsesmidler, kan der ligeledes midlertidigt anvendes plantebeskyttelsesmidler på begrænsede områder, hvor det er påkrævet for at undgå væsentlige sikkerhedsmæssige eller driftsmæssige problemer.

Endelig åbner aftalen mulighed for, forudsat at der foreligger en plan for afvikling, at Kæmpe Bjørneklo kan bekæmpes med plantebeskyttelsesmidler i overensstemmelse med ”Anbefalinger vedrørende bekæmpelse af Kæmpe Bjørneklo”, som findes på Miljøstyrelsens hjemmeside.

1.2 Etablering af konsulentordning

I forbindelse med etablering af konsulentordningen blev med der på baggrund af ovenstående som udgangspunkt identificeret 3 offentlige målgrupper (Kommuner, Regioner og Stat). Der er for de 3 aktører tale om sammenlignelige forbrugsmønstre, men der er på trods heraf tale om vidt forskellige aktører. Regionerne har således nu 5 forvaltninger, hvor vedligeholdelsen typisk er uddelegeret til de enkelte sygehuse. Staten anvendte som beskrevet 3.617 kg fordelt på 4 ministerier, men herunder findes en række aktører. Endelig anvendte kommunerne 2,375 kg fordelt på 130 brugere (der dog i forbindelse med strukturreformen blev reduceret i antal). Det største antal brugere fandtes således jf. kortlægningen af brugen af pesticider i 2002/2003 hos kommunerne, hvorfor det ved konsulentordningens start blev antaget, at der her fandtes et betydeligt potentiale for reduktion af brugen af pesticider.

1.2.1 Formål

Projektets, og dermed konsulentordningens, formål blev defineret til:

  • at bidrage med rådgivning til afvikling af brugen af pesticider på offentlige arealer ved at sætte fokus på udfasningsaftalen, herunder rådgive om pesticidfri drift og vedligeholdelse, herunder:
    • at vejlede kommuner, regioner og statslige institutioner om pesticidfri drift og vedligeholdelse af arealer, der ejes, vedligeholdes eller drives af kommuner, regioner eller Staten.

Konsulentordningen skulle omfatte en faglig vejledning vedrørende en række forskellige arealtyper, f.eks. befæstede arealer, græsarealer og mange forskellige plantesygdomme og skadevoldere.

1.2.2 Indhold af konsulentordningen

Konsulentordningen har inkluderet følgende elementer:

  • Synlighed i form af artikler i udvalgte medier.
  • Aktiv kontakt til målgrupperne på flere niveauer
    • Skriftlig henvendelse
    • Telefonisk kontakt
    • Afholdelse af møder
  • Indsamling og videreformidling af relevant viden (litteratur, kurser, prislister, erfaringer, konkrete planer).
  • Udarbejdelse af hjælpeværktøjer.

1.3 Nøgleproblematik

I forbindelse med etableringen af konsulentordningen blev der beskrevet følgende nøgleproblematikker for opfyldelse af projektets formål:

  • Flere offentlige organisationer er grundet strukturreformen pt. i en situation, hvor det organisatoriske overskud er begrænset.
  • Udfasning af pesticider vil medføre øget ressourceforbrug.
  • I forbindelse med udfasning af pesticider er det nødvendigt med en kulturpåvirkning af den pågældende offentlige organisation.
  • Det er nødvendigt at holde fokus på området

Det er derfor nødvendigt at finde ildsjæle (kulturbærere) i de forskellige organisationer, dvs. personer som:

  • Tror på sagen/brænder for området.
  • Er respekteret af beslutningstagere og udøvere.
  • Er vedholdende og forankrede i organisationen gennem en længere tidsperiode.
  • Evt. kan initiere organisatoriske ændringer.

En konsulentordning skal derfor aktivt skabe kontakt og være fleksibel, dvs.:

  • Formidle budskabet i aftalen om udfasning af pesticider.
  • Adresserer tekniske problemstillinger omkring renholdelse af arealer uden brug af pesticider.
  • Adresserer økonomiske aspekter omkring manuel renholdelse af arealer uden brug at pesticider.
  • Adresserer organisatoriske aspekter omkring manuel renholdelse af arealer.
  • Endvidere skal der gennem konsulentordningen opsamles erfaringer.

1.4 Det faglige indhold af konsulentordningen

De faglige emner, som konsulentordningen skulle omfatte, blev identificeret til:

Græs:

  • Ukrudtsbekæmpelse i forbindelse med anlæg
  • Optimering af udsåning med henblik på minimering af fremspiret ukrudt
  • Ukrudtbekæmpelse i etableringsfase
  • Ukrudtsbekæmpelse i driftsfasen, herunder målrettet brug af plejemetoder
  • Forebyggelse og bekæmpelse af insektangreb
  • Valg og brug af maskiner

Beplantninger:

  • Ukrudtsbekæmpelse før plantning
  • Optimering af plantesammensætning
  • Optimering af plantning med henblik på at fremme planternes vækst
  • Ukrudtbekæmpelse i etableringsfasen
  • Ukrudtsbekæmpelse i driftsfasen, herunder brug af jorddækningsmaterialer målrettet brug af plejemetoder
  • Håndtering af insekt og svampeangreb

Befæstede arealer:

  • Design og anlæg til minimering af ukrudt
  • Opstilling og prioritering af bekæmpelsesstrategier
  • Brug af metoder
  • Valg af redskaber
  • Vejledning om dosering og behandlingsfrekvens
  • Konsekvenser ved forskellige rengøringsprocedurer

Invasive arter:

  • Strategier (herunder specielle muligheder i bekæmpelse af bjørneklo)
  • Metoder, mekaniske, fysiske

Administrative forhold:

  • Organisatoriske forhold
  • Udbud
  • Kvalitetskrav
  • Udarbejdelse af handlingsplaner
  • Økonomiske vurderinger

 



Version 1.0 September 2009, © Miljøstyrelsen.