[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Kriterier for prioritering af trafikstøjbekæmpelse

1. Indledning

1.1 Formål med projektet
1.2 Projektets forløb
1.3 Rapportens opbygning

I Københavns kommunes Trafik- og miljøplan er der på støjområdet opstillet en række målsætninger for reduktion af trafikkens støjbelastning. Det erkendes at støjbelastningen ikke vil kunne nedbringes til et tilfredsstillende niveau alene ved anvendelse af virkemidler rettet mod at reducere støjen ved kilden. På de regionale gader og fordelingsgader vil facadeisolering være et væsentligt virkemiddel. Det er vurderet, at det vil koste 150 mio. kr. at vinduesisolere de ca. 5.000 højest prioriterede boliger, som i år 2010 ville være belastet med over 70 dB(A). Der vil derfor være et behov for at prioritere indsatsen.

Det er på den baggrund at Københavns kommune i samarbejde med TetraPlan A/S ansøgte Miljøstyrelsen om støtte til gennemførsel af et projekt, som skulle afprøve forskellige strategier for trafikstøjbekæmpelse i et større caseområde.

1.1 Formål med projektet

Projektets formål har været :

  • At gennemføre en detaljeret støjkortlægning, hvor støjberegninger kobles til BBR- og CPR-registre, for herigennem at nuancere beskrivelsen af befolkningsgruppers trafikstøjbelastning.
  • At afprøve forskellige strategier for støjbekæmpelse og vurdere forskellige kriterier for prioritering af støjbekæmpelsen.

Projektet er knyttet til et større caseområde i Københavns kommune, hvor der er gennemført en GIS-baseret kortlægning af boliger og personer belastet af trafikstøj. Kortlægningen omfatter i alt ca. 70.000 boliger med ca. 115.000 personer.

1.2 Projektets forløb

Projektet er gennemført i perioden 1997-99.

Tilvejebringelse af det fornødne datagrundlag, herunder indhentning af accept fra register- og kortejere har beslaglagt langt den største del af projektperioden. Støjberegninger og analyser er gennemført i 1999.

Undervejs i projektforløbet er den Nordiske støjberegningsmetode frigivet i en revideret version. Det har derfor været nødvendigt at implementere den reviderede støjberegningsmodel i det anvendte støjberegningsprogram, TPNoise. Alle støjberegninger er således baseret på den reviderede model.

Til projektet har der været tilknyttet en Styregruppe, hvor projektets retning og resultater er blevet diskuteret.

Styregruppen har haft følgende medlemmer:

Brian Kristensen, Miljøstyrelsen, Transportkontoret
Hugo Lyse Nielsen, Miljøstyrelsen, Transportkontoret
Hans Bendtsen, Vejdirektoratet, Trafiksikkerhed og Miljø
Søren Elle, Københavns kommune, Økonomiforvaltningen
Jørgen Knoop, Københavns kommune, Vej og park
Anne Fabricius, Københavns kommune, Stadslægen
Finn Terp, Københavns kommune, Miljøkontrollen
Arne Simonsen, Kort- & Matrikelstyrelsen (fra 1999)
Karsten Sand Bloch, TetraPlan A/S
Jakob Høj, TetraPlan A/S

Deltagernes forskellige indgangsvinkler til støjproblematikken generelt og i København er søgt udnyttet. Metodediskussioner vedrørende den anvendte støjmodel og datahåndtering samt perspektiver og praktiske anvendelsesmuligheder har været væsentlige temaer ved styregruppens møder.

1.3 Rapportens opbygning

I kapitel 2 beskrives den hidtidige støjkortlægning og støjbeskyttelsesindsats i Københavns kommune

I kapitel 3 beskrives den anvendte støjberegningsmetode

I kapitel 4 beskrives caseområdet og resultatet af støjkortlægningen præsenteres

I kapitel 5 gennemgås forudsætninger og resultater for de gennemførte scenarieberegninger.

I kapitel 6 afprøves forskellige kriterier

I kapitel 7 sammenfattes projektets resultater i en konklusion.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]