[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Kriterier for prioritering af trafikstøjbekæmpelse

4. Støjkortlægningen i caseområdet

4.1 Caseområdet
4.2 Kortlægning af støjbelastningen
4.2.1 Støjbelastede boliger
4.2.2 Støjbelastede personer
4.3 Hidtidig kortlægning

4.1 Caseområdet

Der er udpeget et caseområde bestående af bydelene:

  • Vanløse
  • Brønshøj-Husum
  • Bispebjerg

Området omfatter både regionale gader, fordelingsgader og lokalveje i boligområder. I området er der i alt 65.979 boligenheder registreret i BBR-registeret.

Der er ligeledes forskellige bygnings- og boligtyper repræsenteret i området. Boligmassen langs de meste støjbelastede strækninger i caseområdet er sammensat af etagebyggeri fra flere tidsperioder med hovedvægten på byggeri opført i 1930’erne.

Figur 4.1 Boligmassen i caseområdet fordelt på opførelsesår

fig4-1.gif (5246 bytes)

De mest trafikerede veje gennem området, med angivelse af en gennemsnitlig døgntrafik, er:

Tabel 4.1 Primære trafikveje i caseområdet

Vejnavn

ÅDT

Borups Allé

50.000

Hareskovvej

45.000

Jyllingevej

25.000

Frederikssundsvej

23.000

Frederiksborgvej

20.000

Hulgårdsvej

24.000

Sallingvej

24.000

Tuborgvej

27.000

De nødvendige data om vejtrafikken er leveret at Københavns kommune i form af udtræk fra TRAFMIL-databasen. De trafikale data omfatter: ÅDT, antal tunge køretøjer og skiltet hastighed. I caseområdet er trafikvejene dækket af TRAFMIL mens samtlige lokalveje har fået en skønnet trafikbelastning på 500 biler i døgnet. De trafikale data er overført som attributter til det digitale vejmidtekort.

Trafikmængder og hastigheder for strækningerne i caseområdet er vist på figur 4.2 og 4.3.

Figur 4.2    [Ses her]
Trafikbelastning på vejnettet i caseområdet. ÅDT 1998

Figur 4.3    [Ses her]
Skiltet hastighed på vejnettet i caseområdet

4.2 Kortlægning af støjbelastningen

Resultatet af støjkortlægningen i caseområdet er sammenfattet i tabeller med

  • Støjbelastede boliger opdelt på støjintervaller på 5 dB(A)
  • SBT
  • Støjbelastede personer opdelt på støjintervaller på 5 dB(A)

SBT er en forkortelse for StøjBelastningsTal. SBT udtrykker den samlede gene langs en vejstrækning eller i et område og beregnes ved at vægte antallet af boliger, der belastes med en given støjbelastning, med et geneindeks, der stiger med stigende støjbelastning. Geneindekset er fastsat ud fra interviewundersøgelser af hvor mange, der føler sig generet ved forskellige støjbelastninger.

4.2.1 Støjbelastede boliger

Boligerne i caseområdet fordeler sig på støjklasser som vist i Tabel 4.2.

Tabel 4.2 Boliger i caseområdet fordelt på støjklasser

Støjbelastning

Antal boliger

SBT

Under 50 dB(A)

6.935

-

50 – 55 dB(A)

20.129

1.107

55 – 60 dB(A)

10.909

1.200

60 – 65 dB(A)

9.299

1.860

65 – 70 dB(A)

11.039

4.968

70 – 75 dB(A)

2.377

2.211

I alt

60.688

11.345

 

Boliger over 55 dB(A)

33.624

51%

Boliger over 60 dB(A)

22.715

34%

Boliger over 65 dB(A)

13.416

20%

Boliger over 70 dB(A)

2.377

4%

Der er således 20% af boligerne i caseområdet som ligger over 65 dB(A).

I nedenstående tabel er støjbelastningen opgjort i forhold til boligtyper i området, udtrykt ved antal værelser. Der er en tendens til at de større lejligheder typisk har et lavere støjniveau, eksempelvis har 24% af de 3-værelses lejligheder et støjniveau over 65 dB(A) mens det kun er 8% af de 6-værelses lejligheder, som ligger over 65 dB(A).

Tabel 4.3 Boligernes procentvise fordeling på støjklasse og boligstørrelse

% boliger

Antal værelser

Støjniveau

1

2

3

4

5

6

7

Under 50 dB(A)

15

7

9

18

26

32

27

50-55 dB(A)

27

33

31

35

43

47

40

55-60 dB(A)

29

20

18

14

11

8

11

60-65 dB(A)

17

16

18

14

7

5

10

65-70 dB(A)

11

21

19

15

10

6

10

70-75 dB(A)

1

4

5

4

3

1

2

over 75 dB(A)

0

0

0

0

0

0

0

Over 65 dBA

12

25

24

19

13

8

12

Udfra opgørelsen af støjniveauet på enhedsniveau er der opgjort et antal støjbelastede boliger pr vejkode. I nedenstående tabeller er antallet af støjbelastede boliger over henholdsvis 65 og 70 dB(A) vist op delt på vejkoder.

Tabel 4.4 Antal støjbelastede boliger over 70 dB(A) opdelt på vejkoder. Oversigten dækker de 25 mest belastede strækninger

Vejkode

Vejnavn

Støjbelastede boliger
over 70 dB(A)

7548

TOMSGÅRDSVEJ

465

760

BORUPS ALLE

364

1964

FREDERIKSSUNDSVEJ

252

3072

HULGÅRDSVEJ

216

6184

SALLINGVEJ

117

3464

JYLLINGEVEJ

111

7336

TAGENSVEJ

83

2156

GEMMET

74

2160

GENFORENINGSPLADSEN

65

2328

GRØNDALS PARKVEJ

63

6528

SKOVLØBERVEJ

60

2888

HILLERØDGADE

58

5040

NORDRE FASANVEJ

41

544

BISPEPARKEN

33

2644

HARESKOVVEJ

32

8224

VESTERGÅRDSVEJ

30

7620

TRANEVEJ

29

2264

GODTHÅBSVEJ

20

7684

TUBORGVEJ

20

2396

GUDENÅVEJ

16

2468

GYVELVEJ

16

4920

MÅGEVEJ

16

4068

KÆRSANGERVEJ

15

2944

HJORTHOLMS ALLE

14

2892

HIMMERLANDSVEJ

13

Tabel 4.5 Antal støjbelastede boliger over 65 dB(A) opdelt på vejkoder. Oversigten dækker de 25 mest belastede strækninger

Vejkode

Vejnavn

Støjbelastede boliger
over 65 dB(A)

1964

FREDERIKSSUNDSVEJ

2181

1940

FREDERIKSBORGVEJ

910

7548

TOMSGÅRDSVEJ

714

8672

ÅLEKISTEVEJ

606

3400

JERNBANE ALLE

589

760

BORUPS ALLE

486

6184

SALLINGVEJ

475

7336

TAGENSVEJ

441

3072

HULGÅRDSVEJ

332

3464

JYLLINGEVEJ

299

2888

HILLERØDGADE

292

2328

GRØNDALS PARKVEJ

239

5040

NORDRE FASANVEJ

192

7876

UTTERSLEVGÅRD

175

6600

SLOTSHERRENSVEJ

166

7684

TUBORGVEJ

163

8392

VINKELAGER

150

544

BISPEPARKEN

130

8644

ÅFLØJEN

120

2264

GODTHÅBSVEJ

115

5476

PERLESTIKKERVEJ

108

444

BELLAHØJVEJ

108

4560

LØVETANDSVEJ

104

7884

UTTERSLEVVEJ

88

4460

LYGTEN

84

4.2.2 Støjbelastede personer

I dette afsnit opgøres støjbelastningen på personniveau baseret på BBR’s enhedsoplysninger og centrale parametre fra CPR-registeret. De i alt 114.270 indbyggere i caseområdet fordeler sig på støjklasser som vist i Tabel 4.6.

Tabel 4.6 Personer i caseområdet fordelt på støjklasser

Støjbelastning

Voksne

Børn

Personer i alt

Under 50 dB(A)

11.373

3.449

14.822

50 – 55 dB(A)

29.797

6.437

36.234

55 – 60 dB(A)

15.328

2.664

17.992

60 – 65 dB(A)

12.811

2.402

15.213

65 – 70 dB(A)

14.049

1.945

15.994

70 – 75 dB(A)

3.291

560

3.851

I alt

86.649

17.457

104.106

Personer over 55 dB(A)

53.050

46%

Personer over 60 dB(A)

35.058

31%

Personer over 65 dB(A)

19.845

17%

Personer over 70 dB(A)

3.851

3%

Der er således 17% af befolkningen i caseområdet, som lever i boliger med en støjbelastning over 65 dB(A).

Ved at sammenholde resultatet med fordelingen af boliger på støjklasser ses at andelen af stærkt støjbelastede boliger (>65 dB(A)) er større end andelen af stærkt støjbelastede personer.

4.3 Hidtidig kortlægning

Den hidtidige støjkortlægning i København er baseret på kommunens TRAFMIL-database. Kortlægningen for de overordnede veje i caseområdet giver følgende resultater:

Tabel 4.7 Støjbelastede boliger i caseområdet i følge TRAFMIL for basissituationen 1998.

Antal boliger

Støj 1998 dB(A)

<61

61-65

66-70

>70

I alt

Bydelsgader

989

2.525

1.367

 

4.881

Fordelingsgader  

459

5.669

177

6.305

Regionale gader    

1.784

2.119

3.903

I alt

989

2.984

8.820

2.296

15.089

For at tage højde for boliger i sidegaderne til de større veje i TRAFMIL, indregnes en korrektionsfaktor på 1,35 som ganges på antallet af boliger i de højeste støjkategorier. Et samlet antal støjbelastede boliger i caseområdet baseret på TRAFMIL, korrigeret for sidegader, er således:

Støjklasse

Boliger

66-70 dB(A)

11.907

>70 dB(A)

3.100

I alt

15.007

En sammenligning med kortlægningen baseret på TPNoise viser en række forskelle.

Denne metode har en langt større del af boligerne i området med i opgørelsen end TRAFMIL, hvor det er et begrænset vejnet som indgår. Der er typisk tale om boliger, hvor støjniveauet er under 55 dB(A).

Når sidegadekorrektionen i TRAFMIL indregnes er der en rimelig overensstemmelse mellem opgørelserne hvad de mest belastede boliger angår. I kategorien boliger mellem 65 og 70 dB(A) er resultaterne inden for en afvigelse på 7%. For boliger over 70 dB(A) er antallet af boliger 23% højere i TRAFMIL-databasen.

En medvirkende årsag til at der generelt er flere støjbelastede boliger i de høje kategorier i TRAFMIL-databasen er, at der i TPNoise benyttes den seneste revision af den nordiske støjberegningsmodel, hvor udgangsværdierne er lavere.

Til gengæld regner TPNoise typisk med flere støjkilder, som dog primært har betydning i det åbne terræn, ligesom skærmningsforholdene er indregnet.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]