Miljøforhold ved vedligehold renovering og
nybyggeri i hotel- restaurant- og turistvirksomheder

9. Vedligeholds- og udskiftningsfrekvens for udvalgte bygningsdele og inventar

9.1 Løbende vedligehold, service og eftersyn
   

Både vedligehold- og udskiftningsopgaver giver anledning til væsentlige miljøpåvirkninger samt forstyrrelser i driften af hoteller og restauranter. Det er derfor vigtigt at reducere disse miljøpåvirkninger ved at undgå unødige vedligeholdsopgaver og udskiftninger, f.eks. ved at vælge korrekt overfladebehandling, inventar der i slidstyrke og robusthed passer til den pågældende anvendelse osv.

Samtidigt er det vigtigt, at de vedligeholds- og udskiftningsopgaver, der skal udføres, også bliver udført til tiden, da dette ellers kan medføre, at bygningsdele og inventar bliver ødelagt eller går i stykker og skal kasseres tidligere end planlagt. Sidstnævnte vil medføre miljøpåvirkninger fra bortskaffelse af kasserede bygningsdele og inventar, produktion af nye materialer/produkter, udførelse af arbejder mv. (se også kapitel 7 om miljøpåvirkninger).

I det nedenstående er lavet en vurdering af udskiftningsfrekvensen for udvalgte bygningsdele og inventar i hoteller, restauranter o.lign. Vurderingen er baseret på kortlægning i de to casevirksomheder samt i generelle erfaringer fra branchen.

Udskiftningsfrekvens for udvalgte bygningsdele og inventar i hoteller, restauranter og lign.
Bygningsdel/inventar Udskiftningsfrekvens i år
El-inventar pærer/lysstofrør 1
Borde i gange/foyér/reception 10
Borde i værelser/konference 10-15
Gardiner 10
Badeforhæng på badeværelser 6
Madrasser/dyner/puder/sengetæpper 6
Sofaer ompolstring 10
Stole ompolstring 5-10
Stole udskiftning 15
Køleskabe på værelser udskiftning 15
Inventar stole restaurant 5
Opvaskemaskine 10
Køleanlæg 10
Overflader/gulve, tæpper 5
Overflader/gulve, trægulve 1-4
Overflader/gulve, skridsikre klinker 8-10
Overflader/vægge møde-/konferencelokaler 2-4
Overflader/vægge værelser 4
Overflader/fællesarealer/reception 4
Overflader/indvendigt træværk og døre 2 – 5
Overflader lofter 2 – 4
Overflader/fliser på gulv gennemgang/udskiftning 10
VVS toiletkumme og vask i værelse udskiftning 10
VVS håndvaskbatterier 15
VVS brusersæt 10
VVS afløbsinstallation 20 - 40
VVS tagrender 15 –30
VVS varmeinstallation 15 – 30
Ventilation 15 - 20
Ydervægge murværk reparation 10
Udvendige betonbjælker/søjler overfladebehandling 5
Døre/vinduer udendørs overfladebehandling 5
Bundkarme/vandnæser overfladebehandling 2
Træoverflader udvendigt overfladebehandling 5
Trappegelænder og værn overfladebehandling 4
Termoruder løbende udskiftning 10
Udbedring af fugeslip ved vinduer og døre 2
Tagpap 10 – 30
Tegl tag (afrensning) 10
Ydervægge beton 20 - 100
Ydervægge tegl 50 - 200
Ydervægge træ 30 - 50

9.1 Løbende vedligehold, service og eftersyn

Eftersyn, service og løbende vedligehold af nedenstående emner sker normalt en gang om året (hver 12. måned):
Fatninger i lysarmaturer
Nød og panikbelysning
El-installationer
Serviceaftale elevator
Brandmateriel
Fjernsyn på værelser
Køkkeninventar
Gryde- og porcelænsopvask
Køleanlæg
Køle/fryseskabe
Service af vandbehandlingsanlæg til opvaskemaskiner (udføres af leverandør)
Løbende service af ventilationsanlæg, skift af filtre og remme, rengøring af varmeflader
Håndklædetørrer
Håndklædekroge eller lign.
Føntørrer
Toiletrulleholder eller lign.
Rensning af tagrender
Check af termoruder