| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøzoner, partikler og sundhed
Interviewskema
Vognmænd
Udfyldes inden interviewet: |
|
Firmanavn: |
__________________________________ |
|
Virksomhedens art: |
__________________________________ |
|
Adresse: |
__________________________________ |
|
|
__________________________________ |
|
Telefon: |
__________________________________ |
|
Kontaktperson: |
_________________________________ |
|
Dato for interview: |
_______________ |
|
Interviewer: |
_____________________ |
Inden interviewet gives følgende korte introduktion til anledningen for interviewet.
Inden for de seneste år har det vist sig, at små partikler fra dieselbiler udgør
en alvorlig sundhedsrisiko. Mængden af partikler kan reduceres, hvis der monteres
partikelfilter på busser og lastbiler over 6 tons. I praksis er det uoverkommeligt at
montere filtre på samtlige tunge køretøjer, så i stedet ønsker Miljøstyrelsen og
Færdselsstyrelsen undersøge konsekvenserne af indførelse af såkaldte miljøzoner, hvor
busser og lastbiler kun må køre, hvis de har partikelfilter.
COWI har fået til opgave at forsøge at afdække hvilke konsekvenser et evt. krav vil
få på lastbil og bustrafikken i miljøzonerne. For at løse denne opgave har vi valgt
bl.a. at indhente information via en interviewundersøgelse af relevante aktører.
Interviewundersøgelsen skal uddrage information der kan hjælpe med til at fastlægge
hvor mange lastbiler der får monteret partikelfiltre under forskellige antagelser om
finansieringsgrad. Desuden skal den tilvejebringe information om, i hvilket omfang
vognmænd mv. vil omlægge deres transporter eller ændre ved disponeringen af vognparken
for at reducere antallet af lastbiler i de foreslåede miljøzoner.
Det skal understreges, at der kun er tale om en holdningsundersøgelse, og at der ikke
er aktuelle planer om at indføre en sådan miljøzone her i byen.
Generelle spørgsmål
Spm. 1: Hvilke varer transporterer virksomheden primært?
- Dagligvarer
- Udsalgsvarer
- Byggematerialer
- Stykgods eller blandet gods
- Kemiske produkter, brændsel, metal etc.
- Lager-/opbevaringsydelser
- Andet _____________________________________
Spm. 2: Er der særlige forhold ved godset, der har betydning for
transport, lager, omlastning, mv?
- Ja, frostvarer
- Ja, kølevarer
- Ja, letfordærvelige varer
- Ja, ekspresvarer
- Ja, skrøbelige varer
- Ja, farligt gods
- Ja, andet ___________________________________
- Nej
Spm. 3: Hvem er virksomhedens primære kunder?
________________________________________
Spm. 4: Hvor mange ansatte har virksomheden på denne adresse? ______
Spm. 5: Hvad er virksomhedens årlige omsætning? Kr. ________
Spørgsmål om nuværende transport og logistik
Spm. 6: Hvor mange varebiler og lastbiler ejer virksomheden? og
hvordan er fordelingen?
Antal
|
______ |
varebiler < 3½ tons |
______ |
lastbiler 3½-6 tons |
______ |
lastbiler 6-12 tons |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
______ |
lastbiler >18 tons |
Spm. 7: Hvordan transporteres godset (direkte eller via terminal)?
______ % hentes hos virksomhed/grossist og køres direkte til modtageren
______ % sendes via en eller flere terminaler (grossist, fragtcentral)
Spm. 8: Hvor stor en del af godset kunne evt. transporteres sammen med
andre varer?
Ca. _________ %
Spm. 9: Hvordan udføres ruteplanlægningen af godset (logistikken)?
EDB
Manuelt "på rygraden"
Chaufførerne
Andet: ______________________________
Spm. 10: Hvad er lastbilerne gennemsnitlige levetid i jeres vognpark?
Gns. levetid |
______ |
varebiler < 3½ tons |
|
______ |
lastbiler 3½-6 tons |
______ |
lastbiler 6-12 tons |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
______ |
lastbiler >18 tons |
Spm. 11: Hvor gamle er lastbilerne i gennemsnit?
< 3½ t. |
3½-6 t. |
6-12 t. |
12-18 t. |
>18 t. |
|
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
er under 2 år |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
er 2 - 4 år |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
er 4 - 7 år |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
er over 7 år |
Spm. 12: Hvordan vurderes lastbilernes generelle vedligeholdelsesstand?
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Har virksomheden et systematisk vedligeholdelsessystem?
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Hvor ofte er lastbilerne til serviceeftersyn?
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Spm. 13: Hvor stort er trafikarbejdet med virksomhedens last- og varebiler? og
hvordan er fordelingen?
km/køretøj/år |
|
______ |
varebiler < 3½ tons |
______% |
______ |
lastbiler 3½-6 tons |
______% |
______ |
lastbiler 6-12 tons |
______% |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
______% |
______ |
lastbiler >18 tons |
______% |
Spm. 14: Har nogen af lastbilerne over 6 tons i vognparken partikelfilter?
Hvis ja - hvor mange og hvilke
___________________________________________________
Spørgsmål til om transport og logistik i den hypotetiske miljøzone
Spm. 15: Hvor mange af virksomhedens køretøjer benyttes til
transport inden for den hypotetiske miljøzone over et år?
Antal
______ |
varebiler < 3½ tons |
______ i % af alle |
______ |
lastbiler 3½-6 tons |
______ i % af alle |
______ |
lastbiler 6-12 tons |
______ i % af alle |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
______ i % af alle |
______ |
lastbiler >18 tons |
______ i % af alle |
Spm. 16: Hvor mange lastbiler over 6 tons kører ind i den hypotetiske miljøzone
pr. dag?
Ca. _____ biler pr. dag
Spm. 17: Kan planlægningen af transporterne umiddelbart ændres således at
færre lastbiler over 6 tons dagligt skal køre i den hypotetiske miljøzone?
Hvis ja - hvor mange?
____________________________________________________________
Spm. 18: Hvor meget gods, angivet i tons, transporterer virksomheden til området
i den hypotetiske miljøzone?
Ca. ____ tons pr. dag/uge/måned/år
Spm. 19: Ca. hvor stor en del af trafikarbejdet sker inden for den hypotetiske
miljøzone? og hvordan er fordelingen?
km/køretøj/år |
______ |
varebiler < 3½ tons |
______ % |
______ |
lastbiler 3½-6 tons |
______ % |
______ |
lastbiler 6-12 tons |
______ % |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
______ % |
______ |
lastbiler >18 tons |
______ % |
Spm. 20: Hvordan er lastbilernes kapacitetsudnyttelse ved kørsel i den
hypotetiske miljøzone?
Ca. _________ %
Spm. 21: Kan lastbilernes kapacitetsudnyttelse ved kørsel i den hypotetiske
miljøzone umiddelbart forbedres?
Hvis ja - hvor meget og hvordan
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Spm. 22: Har virksomheden adgang til et lager som benyttes til gods, der
transporteres inden for den hypotetiske miljøzone?
Ja, ca. _________ m²
Spm. 23: Ca. hvor mange gange dagligt krydser jeres lastbiler som
kører i den hypotetiske miljøzone ud og ind af zonen i gennemsnit? (1, 2-4, 5-8, >8)
Spm. 24: Er der nogen biler der kører indenfor zonen hele dagen uden
på noget tidspunkt at krydse grænsen?
Hvis ja - hvor mange?
___________________________________________________________
Spørgsmål om økonomi
Spm. 25: Vil virksomheden uden (væsentlige) meromkostninger kunne
reducere antallet af lastbiler over 6 tons som kører inden for den hypotetiske
miljøzone?
Hvis ja - hvor mange kan færre vil der være behov for?
Antal |
______ |
lastbiler 6-12 tons |
% |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
% |
______ |
lastbiler >18 tons |
% |
Omkostningerne til eftermontering af partikelfiltre er p.t. ca. 60.000 kr. Disse
omkostninger skal afskrives over køretøjets restlevetid, hvorefter partikelfilteret
vurderes at være værdiløst.
Man ønsker fra myndighedernes side at undersøge konsekvenserne ved forskellige
finansieringsalternativer - eksempelvis at transportøren selv skal oppebære alle
omkostninger eller at det offentlige dækker alle omkostninger eller omkostningerne
dækkes 50%-50%.
I det følgende stilles en række spørgsmål omhandlende de økonomiske aspekter for
jeres virksomhed. Spørgsmålene har til formål at forsøge at frem til hvorledes jeres
virksomhed vil reagere på et evt. krav om brug af partikelfiltre.
Spm. 26: Hvad vil et krav om partikelfiltre på lastbiler og busser
over 6 tons umiddelbart betyde for jeres virksomhed - specielt hvad angår økonomi og
planlægning?
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Spm. 27: Hvad er omkostningerne til kørsel med lastbiler over 6 tons inden for
den hypotetiske miljøzone i dag pr. km eller time?
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Spm. 28: Hvor meget vil en meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over jeres
køretøjers restlevetid betyde for de samlede omkostninger til kørsel med lastbiler over
6 tons indenfor den hypotetiske miljøzone i dag pr. km eller time?
____________________________________________________________
Spm. 29: Vil indførelse af et evt. krav om partikelfiltre på køretøjer over 6
tons i miljøzonerne med heraf medfølgende meromkostning på 60.000 kr. pr. køretøj
betyde ændringer for planlægningen og udførelsen af jeres transport?
Hvis ja - gør dette sig fortsat gældende ved en meromkostning på
50.000 kr. ?
40.000 kr. ?
30.000 kr. ?
20.000 kr. ?
10.000 kr. ?
Spm. 30: Omvendt - hvor stor en ekstra omkostning for lastbilens pris
skal i påføres før det vil få konsekvenser for planlægningen og udførelsen af jeres
transport?
Har I før gjort jer tanker om dette? og hvad resulterede det i?
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Hjælpetekst for bedre at synliggøre for den interviewede, hvilke afvejninger der
skal foretages for at handle "optimalt" efter indførelsen af et krav.
Vi har beregnet at en meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over en lastbils fulde
levetid svarer til en ekstra omkostning på ca. 23 øre pr. km for en lastbil mellem 6
og12 tons, ca. 18 øre pr. km for en lastbil mellem 12 og 18 tons, ca. 15 øre pr. km for
en lastbil over 18 tons. Disse meromkostninger skal ses i lyset af at kørsel med
lastbiler over 6 tons koster mellem 7,5 og 10,5 kr., hvor de mindste lastbiler er de
dyreste at køre med og de største er de billigste (pr. km fordi de store kører langt...
gælder derfor nok ikke i byerne).
Hvis meromkostningen skal give anledning til adfærdsændringer (ikke alle køretøjer
som i dag kører inden for miljøzonen monteres med et filter) skal en afvejning resultere
i at besparelsen ved ikke at montere alle med filter opvejer meromkostningerne til
adfærdsændringerne (se spørgsmålet nedenfor).
Eksempel: Hvis det besluttes at undlade at montere filtre på 3 lastbiler mellem 12 og
18 tons som uden krav ville have kørt i miljøzonerne skal 54 øre pr. km for de tre
lastbilers gennemsnitlige kørsel være større end meromkostningerne til planlægning som
muliggør kørsel med andre lastbiler i vognparken.
Spm. 31: Hvilke konsekvenser har meromkostningen på 60.000 kr.
afskrevet over jeres køretøjers restlevetid for jeres planlægning og udførelse af
transport med lastbiler over 6 tons indenfor den hypotetiske miljøzone?
Prisstigning?
____________________
Brug af mindre køretøjer som ikke er omfattet af krav?
__________________________________________
Kørselsomlægning?
____________________
Bedre ruteplanlægning?
____________________
Skifte til brug af andre transportmidler? (cykler)
____________________
Nej til opgaver
____________________
Andet
____________________________________________________________
Spm. 32: Hvordan vil en gradvist mindre meromkostning til et
partikelfilter indvirke på planlægning og udførelse af transport med lastbiler over 6
tons inden for den hypotetiske miljøzone?
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Vil indvirkningen stadig bestå ved en meromkostning på 30.000 kr.? på 10.000 kr.?
Hvis ja - I hvilket omfang (mindre end ved 60.000 kr.)?
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Spm. 33: Efter hvilke kriterier vælger virksomheden køretøjer (til
kørsel inden for den hypotetiske miljøzone)?
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Spm. 34: Hvor mange af virksomhedens køretøjer, som kører inden for
den hypotetiske miljøzone, kan erstattes af mindre biler (under 6 tons), hvis dette var
økonomisk fordelagtigt?
Antal |
|
|
|
______ |
lastbiler 6-12 |
tons erstattes af |
___________ |
______ |
lastbiler 12-18 |
tons erstattes af |
___________ |
______ |
lastbiler >18 tons |
erstattes af |
___________ |
Spm. 35: Vil virksomheden forsøge at omlægge transporten til mindre
køretøjer, som ikke er omfattet af et krav? Hvis ja - hvor stor en del af transporten
skønnes omlagt til køretøjer under 6 tons?
Kan det udtrykkes som en reduktion i køretøjer?
Antal |
______ |
lastbiler 6-12 |
___________ |
% |
______ |
lastbiler 12-18 |
___________ |
% |
______ |
lastbiler >18 tons |
___________ |
% |
Spm. 36: Kan visse transporter inden for den hypotetiske miljøzone koordineres
med andre transportørers transporter? Og vurderer du at det vil det være økonomisk mere
rentabelt for jeres virksomhed set i lyset af meromkostningen til montering
partikelfiltre?
Hvis ja - hvorfor?
___________________________________________________________
____________________________________________________________
Spm. 37: Vurderer du at det i fællesskab med andre virksomheder vil
være muligt at etablere en vognpark af køretøjer med partikelfiltre til kørsel
indenfor miljøzonen? Og vil det være økonomisk mere rentabelt for jeres virksomhed set
i lyset af meromkostningen til montering partikelfiltre?
Hvis ja - hvordan?
____________________________________________________________
____________________________________________________________
Øvrige bemærkninger:
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |