Miljøzoner, partikler og sundhed

Bilag E

Interviewskema

Fragtmænd samt virksomheder med egen distribution

Udfyldes inden interviewet:

Firmanavn: __________________________________
 
Virksomhedens art: __________________________________
  
Adresse: __________________________________
 
__________________________________
 
Telefon: __________________________________
 
Kontaktperson: _________________________________
 
Dato for interview: _______________
  
Interviewer: _____________________


Inden interviewet gives følgende korte introduktion til anledningen for interviewet:

Inden for de seneste år har det vist sig, at små partikler fra dieselbiler udgør en alvorlig sundhedsrisiko. Mængden af partikler kan reduceres, hvis der monteres partikelfilter på busser og lastbiler over 6 tons. I praksis er det uoverkommeligt at montere filtre på samtlige tunge køretøjer, så i stedet ønsker Miljøstyrelsen og Færdselsstyrelsen undersøge konsekvenserne af indførelse af såkaldte miljøzoner, hvor busser og lastbiler kun må køre, hvis de har partikelfilter.

COWI har fået til opgave at forsøge at afdække hvilke konsekvenser et evt. krav vil få på lastbil og bustrafikken i miljøzonerne. For at løse denne opgave har vi valgt bl.a. at indhente information via en interviewundersøgelse af relevante aktører. Interviewundersøgelsen skal uddrage information der kan hjælpe med til at fastlægge hvor mange lastbiler der får monteret partikelfiltre under forskellige antagelser om finansieringsgrad. Desuden skal den tilvejebringe information om, i hvilket omfang vognmænd mv. vil omlægge deres transporter eller ændre ved disponeringen af vognparken for at reducere antallet af lastbiler i de foreslåede miljøzoner.

Det skal understreges, at der kun er tale om en holdningsundersøgelse, og at der ikke er aktuelle planer om at indføre en sådan miljøzone her i byen.

Generelle spørgsmål

Spm. 1: Hvilke varer transporterer virksomheden primært?

  1. Dagligvarer
  2. Udsalgsvarer
  3. Byggematerialer
  4. Stykgods eller blandet gods
  5. Kemiske produkter, brændsel, metal etc.
  6. Lager-/opbevaringsydelser
  7. Andet _____________________________________

Spm. 2: Er der særlige forhold ved godset, der har betydning for transport, lager, omlastning, mv.?

  1. Ja, frostvarer
  2. Ja, kølevarer
  3. Ja, letfordærvelige varer
  4. Ja, ekspresvarer
  5. Ja, skrøbelige varer
  6. Ja, farligt gods
  7. Ja, andet ___________________________________
  8. Nej

Spm. 3: Hvem er virksomhedens primære kunder? ________________________________________

Spm. 4: Hvor mange ansatte har virksomheden på denne adresse? ______

Spm. 5: Hvad er virksomhedens årlige omsætning? Kr.
 

Spørgsmål om nuværende transport og logistik

Spm. 6: Hvor mange varebiler og lastbiler ejer virksomheden? og hvordan er fordelingen?

Antal
______ varebiler < 3½ tons
______ lastbiler 3½-6 tons
______ lastbiler 6-12 tons
______ lastbiler 12-18 tons
______ lastbiler >18 tons


Spm. 7:
Hvor stor en del af virksomhedens fragt foregår med andre transportører?
______________________________________________________

Spm. 8: Hvornår transporteres godset via fremmede transportører?

Hvilke kriterier gælder der?

____________________________________________________

_____________________________________________________

Spm. 9: Hvordan transporteres godset (direkte eller via terminal)?

______ % hentes hos virksomhed/grossist og køres direkte til modtageren

______ % sendes via en eller flere terminaler (grossist, fragtcentral)

Spm. 10: Hvor stor en del af godset kunne evt. transporteres sammen med andre varer?

Ca. _________ %

Spm. 11: Hvordan udføres ruteplanlægningen af godset (logistikken)?

EDB
Manuelt "på rygraden"
Chaufførerne
Lidt tilfældigt som ordrerne kommer ind
Andet: ______________________________

Spm. 12: Hvad er lastbilerne gennemsnitlige levetid i jeres vognpark?

Gns. levetid
______ varebiler < 3½ tons
______ lastbiler 3½-6 tons
______ lastbiler 6-12 tons
______ lastbiler 12-18 tons
______ lastbiler >18 tons


Spm. 13:
Hvor gamle er lastbilerne i gennemsnit?

< 3½ t. 3½-6 t. 6-12 t. 12-18 t. >18 t.
_____ _____ _____ _____ _____ er under 2 år
_____ _____ _____ _____ _____ er 2 - 4 år
_____ _____ _____ _____ _____ er 4 - 7 år
_____ _____ _____ _____ _____ er over 7 år


Spm. 14: Hvordan vurderes lastbilernes generelle vedligeholdelsesstand? __________________________________________________________

__________________________________________________________

Har virksomheden et systematisk vedligeholdelsessystem?

__________________________________________________________

__________________________________________________________

Hvor ofte er lastbilerne til serviceeftersyn?

__________________________________________________________

__________________________________________________________


Spm. 15: Hvor stort er trafikarbejdet med virksomhedens last- og varebiler? og hvordan er fordelingen?

km/køretøj/år
______ varebiler < 3½ tons ______%
______ lastbiler 3½-6 tons ______%
______ lastbiler 6-12 tons ______%
______ lastbiler 12-18 tons ______%
______ lastbiler >18 tons ______%


Spm. 16: Har nogen af lastbilerne over 6 tons i vognparken partikelfilter?

Hvis ja - hvor mange og hvilke

___________________________________________________

Spørgsmål til om transport og logistik i den hypotetiske miljøzone
  

Spm. 17: Hvor mange af virksomhedens køretøjer benyttes til transport inden for den hypotetiske miljøzone over et år?

Antal
______ varebiler < 3½ tons ______i  % af alle
______ lastbiler 3½-6 tons ______i  % af alle
______ lastbiler 6-12 tons ______i % af alle
______ lastbiler 12-18 tons ______i  % af alle
______ lastbiler >18 tons ______i  % af alle


Spm. 18: Hvor mange af jeres lastbiler over 6 tons kører ind i den hypotetiske miljøzone pr. dag?

Ca. _____ biler pr. dag

Spm. 19: Kan planlægningen af transporterne umiddelbart ændres således at færre lastbiler over 6 tons dagligt skal køre i den hypotetiske miljøzone?

Hvis ja - hvor mange?

________________________________________________________

Spm. 20: Ville der være nogen ulemper forbundet hermed? __________

Hvis ja - hvilke?

________________________________________________________

Spm. 21: Hvor meget gods, angivet i tons, transporterer virksomheden i egne køretøjer til området i den hypotetiske miljøzone?

Ca. ____ tons pr. dag/uge/måned/år

Spm. 22: Ca. hvor stor en del af trafikarbejdet med egne biler sker inden for den hypotetiske miljøzone? Og hvordan er fordelingen?

km/køretøj/år
______ varebiler < 3½ tons ______  %
______ lastbiler 3½-6 tons ______  %
______ lastbiler 6-12 tons ______ %
______ lastbiler 12-18 tons ______  %
______ lastbiler >18 tons ______  %


Spm. 23: Hvordan er virksomhedens egne lastbilers kapacitetsudnyttelse ved kørsel i den hypotetiske miljøzone?

Ca. _________ %

Spm. 24: Kan lastbilernes kapacitetsudnyttelse ved kørsel i den hypotetiske miljøzone umiddelbart forbedres?

Hvis ja - hvor meget og hvordan

___________________________________________________

___________________________________________________

Spm. 25: Har virksomheden adgang til et lager som benyttes til gods, der transporteres inden for den hypotetiske miljøzone?

Ja, ca. _________ m²

Hvis ja - hvordan benyttes lageret?

Spm. 26: Ca. hvor mange gange dagligt krydser jeres lastbiler som kører i den hypotetiske miljøzone ud og ind af zonen i gennemsnit? (1, 2-4, 5-8, >8)

Spm. 27: Er der nogen biler af jeres køretøjer der kører indenfor zonen hele dagen uden på noget tidspunkt at krydse grænsen?

Hvis ja - hvor mange?

_______________________________________________________

Spørgsmål om økonomi
  

Spm. 28: Vil virksomheden uden (væsentlige) meromkostninger kunne reducere antallet af lastbiler over 6 tons som kører inden for den hypotetiske miljøzone?

Hvis ja - hvor mange færre vil der være behov for?

Antal
______ varebiler < 3½ tons ______  %
______ lastbiler 3½-6 tons ______  %
______ lastbiler 6-12 tons ______ %
______ lastbiler 12-18 tons ______  %
______ lastbiler >18 tons ______  %


Omkostningerne til eftermontering af partikelfiltre er p.t. ca. 60.000 kr. Disse omkostninger skal afskrives over køretøjets restlevetid. Partikelfilteret kan ikke overføres til en anden lastbil ved skrotning.

Man ønsker fra myndighedernes side at undersøge konsekvenserne ved forskellige finansieringsalternativer - eksempelvis at transportøren selv skal dække alle omkostninger, eller at det offentlige dækker alle omkostninger, eller at omkostningerne dækkes 50%-50%.

I det følgende stilles en række spørgsmål omhandlende de økonomiske aspekter for jeres virksomhed. Spørgsmålene har til formål at forsøge at frem til hvorledes jeres virksomhed vil reagere på et evt. krav om brug af partikelfiltre.

Spm. 29: Hvad vil et krav om partikelfiltre på lastbiler og busser over 6 tons umiddelbart betyde for jeres virksomhed - specielt hvad angår økonomi og planlægning?

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

Spm. 30: Hvad er omkostningerne til kørsel med lastbiler over 6 tons inden for den hypotetiske miljøzone i dag pr. km eller time?

_________________________________________________________

_________________________________________________________

Spm. 31: Hvor meget vil en meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over jeres køretøjers restlevetid betyde for de samlede omkostninger til kørsel med lastbiler over 6 tons indenfor den hypotetiske miljøzone i dag pr. km eller time?

_________________________________________________________

Spm. 32: Vil indførelse af et evt. krav om partikelfiltre på køretøjer over 6 tons i miljøzonerne med heraf medfølgende meromkostning på 60.000 kr. pr. køretøj betyde ændringer for planlægningen og udførelsen af jeres transport?

Hvis ja - gør dette sig fortsat gældende ved en meromkostning på

50.000 kr. ?
40.000 kr. ?
30.000 kr. ?
20.000 kr. ?
10.000 kr. ?

Spm. 33: Omvendt - hvor stor en ekstra omkostning for lastbilens pris skal jeres virksomhed påføres før det vil få konsekvenser for kørsel med egne biler og/eller den øvrige planlægning og udførelse af jeres transport?

Har I før gjort jer tanker om dette? og hvad resulterede det i?

__________________________________________________________

__________________________________________________________

Hjælpetekst for bedre at synliggøre for den interviewede, hvilke afvejninger der skal foretages for at handle "optimalt" efter indførelsen af et krav.

Vi har beregnet at en meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over en lastbils fulde levetid svarer til en ekstra omkostning på ca. 23 øre pr. km for en lastbil mellem 6 og12 tons, ca. 18 øre pr. km for en lastbil mellem 12 og 18 tons, ca. 15 øre pr. km for en lastbil over 18 tons. Disse meromkostninger skal ses i lyset af at kørsel med lastbiler over 6 tons koster mellem 7,5 og 10,5 kr., hvor de mindste lastbiler er de dyreste at køre med og de største er de billigste (pr. km fordi de store kører langt... gælder derfor nok ikke i byerne).

Hvis meromkostningen skal give anledning til adfærdsændringer (ikke alle køretøjer som i dag kører inden for miljøzonen monteres med et filter) skal en afvejning resultere i at besparelsen ved ikke at montere alle med filter opvejer meromkostningerne til adfærdsændringerne (se spørgsmålet nedenfor).

Eksempel: Hvis det besluttes at undlade at montere filtre på 3 lastbiler mellem 12 og 18 tons som uden krav ville have kørt i miljøzonerne skal 54 øre pr. km for de tre lastbilers gennemsnitlige kørsel være større end meromkostningerne til planlægning som muliggør kørsel med andre lastbiler i vognparken.

Spm. 34: Hvilke konsekvenser vil en meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over jeres køretøjers restlevetid have for jeres planlægning og udførelse af transport med lastbiler over 6 tons inden for den hypotetiske miljøzone?

Prisstigning?

____________________

Brug af mindre køretøjer som ikke er omfattet af krav?

____________________

Kørselsomlægning?

____________________

Bedre ruteplanlægning?

____________________

Skifte til brug af andre transportmidler? (cykler)

____________________

Nej til opgaver

____________________

Andet

__________________________________________________________

Spm. 35: Hvordan vil en gradvist mindre meromkostning til et partikelfilter indvirke på planlægning og udførelse af transport med jeres egne lastbiler over 6 tons inden for den hypotetiske miljøzone?

___________________________________________________________

___________________________________________________________

Vil indvirkningen stadig bestå ved en meromkostning på 30.000 kr.? på 10.000 kr.?

Hvis ja - I hvilket omfang (mindre end ved 60.000 kr.)?

__________________________________________________________

__________________________________________________________

Spm. 36: Efter hvilke kriterier vælger virksomheden køretøjer (til kørsel inden for den hypotetiske miljøzone)?

___________________________________________________________

___________________________________________________________

Spm. 37: Hvor mange af virksomhedens køretøjer, som kører inden for den hypotetiske miljøzone, kan erstattes af mindre biler (under 6 tons), hvis dette var økonomisk fordelagtigt?

Antal
______ lastbiler 6-12 tons erstattes af ______
______ lastbiler 12-18 tons erstattes af ______ 
______ lastbiler >18 tons erstattes af ______ 

Spm. 38: Vil virksomheden forsøge at omlægge transporten til mindre køretøjer, som ikke er omfattet af et krav? Hvis ja - hvor stor en del af transporten skønnes omlagt til køretøjer under 6 tons?

Kan det udtrykkes som en reduktion i køretøjer?

Antal

 

______ lastbiler 6-12 tons ______ %
______ lastbiler 12-18 tons ______  %
______ lastbiler >18 tons ______  %

Spm. 39: Kan visse transporter inden for den hypotetiske miljøzone koordineres med andre transportørers transporter? Og vurderes det at være økonomisk mere rentabelt for jeres virksomhed set i lyset af meromkostningen til montering partikelfiltre?

Hvis ja - hvorfor?

_______________________________________________________

_______________________________________________________

Spm. 40: Vurderer du at det i fællesskab med andre virksomheder vil være muligt at etablere en vognpark af køretøjer med partikelfiltre til kørsel indenfor miljøzonen? Og vil det være økonomisk mere rentabelt for jeres virksomhed set i lyset af meromkostningen til montering partikelfiltre?

Hvis ja - hvordan?

_______________________________________________________

_______________________________________________________

Øvrige bemærkninger:

______________________________________________________

______________________________________________________

______________________________________________________

______________________________________________________

______________________________________________________

______________________________________________________

______________________________________________________

______________________________________________________

______________________________________________________