| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøzoner, partikler og sundhed
Interviewskema
Fragtmænd samt virksomheder med egen distribution
Udfyldes inden interviewet:
Firmanavn: |
__________________________________ |
|
Virksomhedens art: |
__________________________________ |
|
Adresse: |
__________________________________ |
|
|
__________________________________ |
|
Telefon: |
__________________________________ |
|
Kontaktperson: |
_________________________________ |
|
Dato for interview: |
_______________ |
|
Interviewer: |
_____________________ |
Inden interviewet gives følgende korte introduktion til anledningen for interviewet:
Inden for de seneste år har det vist sig, at små partikler fra dieselbiler udgør en
alvorlig sundhedsrisiko. Mængden af partikler kan reduceres, hvis der monteres
partikelfilter på busser og lastbiler over 6 tons. I praksis er det uoverkommeligt at
montere filtre på samtlige tunge køretøjer, så i stedet ønsker Miljøstyrelsen og
Færdselsstyrelsen undersøge konsekvenserne af indførelse af såkaldte miljøzoner, hvor
busser og lastbiler kun må køre, hvis de har partikelfilter.
COWI har fået til opgave at forsøge at afdække hvilke konsekvenser et evt. krav vil
få på lastbil og bustrafikken i miljøzonerne. For at løse denne opgave har vi valgt
bl.a. at indhente information via en interviewundersøgelse af relevante aktører.
Interviewundersøgelsen skal uddrage information der kan hjælpe med til at fastlægge
hvor mange lastbiler der får monteret partikelfiltre under forskellige antagelser om
finansieringsgrad. Desuden skal den tilvejebringe information om, i hvilket omfang
vognmænd mv. vil omlægge deres transporter eller ændre ved disponeringen af vognparken
for at reducere antallet af lastbiler i de foreslåede miljøzoner.
Det skal understreges, at der kun er tale om en holdningsundersøgelse, og at der ikke
er aktuelle planer om at indføre en sådan miljøzone her i byen.
Generelle spørgsmål
Spm. 1: Hvilke varer transporterer virksomheden primært?
- Dagligvarer
- Udsalgsvarer
- Byggematerialer
- Stykgods eller blandet gods
- Kemiske produkter, brændsel, metal etc.
- Lager-/opbevaringsydelser
- Andet _____________________________________
Spm. 2: Er der særlige forhold ved godset, der har betydning for
transport, lager, omlastning, mv.?
- Ja, frostvarer
- Ja, kølevarer
- Ja, letfordærvelige varer
- Ja, ekspresvarer
- Ja, skrøbelige varer
- Ja, farligt gods
- Ja, andet ___________________________________
- Nej
Spm. 3: Hvem er virksomhedens primære kunder?
________________________________________
Spm. 4: Hvor mange ansatte har virksomheden på denne adresse? ______
Spm. 5: Hvad er virksomhedens årlige omsætning? Kr.
Spørgsmål om nuværende transport og logistik
Spm. 6: Hvor mange varebiler og lastbiler ejer virksomheden? og
hvordan er fordelingen?
Antal |
|
______ |
varebiler < 3½ tons |
______ |
lastbiler 3½-6 tons |
______ |
lastbiler 6-12 tons |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
______ |
lastbiler >18 tons |
Spm. 7: Hvor stor en del af virksomhedens fragt foregår med andre
transportører?
______________________________________________________
Spm. 8: Hvornår transporteres godset via fremmede transportører?
Hvilke kriterier gælder der?
____________________________________________________
_____________________________________________________
Spm. 9: Hvordan transporteres godset (direkte eller via terminal)?
______ % hentes hos virksomhed/grossist og køres direkte til modtageren
______ % sendes via en eller flere terminaler (grossist, fragtcentral)
Spm. 10: Hvor stor en del af godset kunne evt. transporteres sammen
med andre varer?
Ca. _________ %
Spm. 11: Hvordan udføres ruteplanlægningen af godset (logistikken)?
EDB
Manuelt "på rygraden"
Chaufførerne
Lidt tilfældigt som ordrerne kommer ind
Andet: ______________________________
Spm. 12: Hvad er lastbilerne gennemsnitlige levetid i jeres vognpark?
Gns. levetid |
______ |
varebiler < 3½ tons |
______ |
lastbiler 3½-6 tons |
______ |
lastbiler 6-12 tons |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
______ |
lastbiler >18 tons |
Spm. 13: Hvor gamle er lastbilerne i gennemsnit?
< 3½ t. |
3½-6 t. |
6-12 t. |
12-18 t. |
>18 t. |
|
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
er under 2 år |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
er 2 - 4 år |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
er 4 - 7 år |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
_____ |
er over 7 år |
Spm. 14: Hvordan vurderes lastbilernes generelle vedligeholdelsesstand?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Har virksomheden et systematisk vedligeholdelsessystem?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Hvor ofte er lastbilerne til serviceeftersyn?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Spm. 15: Hvor stort er trafikarbejdet med virksomhedens last- og
varebiler? og hvordan er fordelingen?
km/køretøj/år |
______ |
varebiler < 3½ tons |
______% |
______ |
lastbiler 3½-6 tons |
______% |
______ |
lastbiler 6-12 tons |
______% |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
______% |
______ |
lastbiler >18 tons |
______% |
Spm. 16: Har nogen af lastbilerne over 6 tons i vognparken
partikelfilter?
Hvis ja - hvor mange og hvilke
___________________________________________________
Spørgsmål til om transport og logistik i den hypotetiske miljøzone
Spm. 17: Hvor mange af virksomhedens køretøjer benyttes til
transport inden for den hypotetiske miljøzone over et år?
Antal |
______ |
varebiler < 3½ tons |
______i % af alle |
______ |
lastbiler 3½-6 tons |
______i % af alle |
______ |
lastbiler 6-12 tons |
______i % af alle |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
______i % af alle |
______ |
lastbiler >18 tons |
______i % af alle |
Spm. 18: Hvor mange af jeres lastbiler over 6 tons kører ind i den
hypotetiske miljøzone pr. dag?
Ca. _____ biler pr. dag
Spm. 19: Kan planlægningen af transporterne umiddelbart ændres
således at færre lastbiler over 6 tons dagligt skal køre i den hypotetiske miljøzone?
Hvis ja - hvor mange?
________________________________________________________
Spm. 20: Ville der være nogen ulemper forbundet hermed? __________
Hvis ja - hvilke?
________________________________________________________
Spm. 21: Hvor meget gods, angivet i tons, transporterer virksomheden i
egne køretøjer til området i den hypotetiske miljøzone?
Ca. ____ tons pr. dag/uge/måned/år
Spm. 22: Ca. hvor stor en del af trafikarbejdet med egne biler sker
inden for den hypotetiske miljøzone? Og hvordan er fordelingen?
km/køretøj/år |
______ |
varebiler < 3½ tons |
______ % |
______ |
lastbiler 3½-6 tons |
______ % |
______ |
lastbiler 6-12 tons |
______ % |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
______ % |
______ |
lastbiler >18 tons |
______ % |
Spm. 23: Hvordan er virksomhedens egne lastbilers kapacitetsudnyttelse
ved kørsel i den hypotetiske miljøzone?
Ca. _________ %
Spm. 24: Kan lastbilernes kapacitetsudnyttelse ved kørsel i den
hypotetiske miljøzone umiddelbart forbedres?
Hvis ja - hvor meget og hvordan
___________________________________________________
___________________________________________________
Spm. 25: Har virksomheden adgang til et lager som benyttes til gods,
der transporteres inden for den hypotetiske miljøzone?
Ja, ca. _________ m²
Hvis ja - hvordan benyttes lageret?
Spm. 26: Ca. hvor mange gange dagligt krydser jeres lastbiler som
kører i den hypotetiske miljøzone ud og ind af zonen i gennemsnit? (1, 2-4, 5-8, >8)
Spm. 27: Er der nogen biler af jeres køretøjer der kører indenfor
zonen hele dagen uden på noget tidspunkt at krydse grænsen?
Hvis ja - hvor mange?
_______________________________________________________
Spørgsmål om økonomi
Spm. 28: Vil virksomheden uden (væsentlige) meromkostninger kunne
reducere antallet af lastbiler over 6 tons som kører inden for den hypotetiske
miljøzone?
Hvis ja - hvor mange færre vil der være behov for?
Antal |
______ |
varebiler < 3½ tons |
______ % |
______ |
lastbiler 3½-6 tons |
______ % |
______ |
lastbiler 6-12 tons |
______ % |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
______ % |
______ |
lastbiler >18 tons |
______ % |
Omkostningerne til eftermontering af partikelfiltre er p.t. ca. 60.000 kr. Disse
omkostninger skal afskrives over køretøjets restlevetid. Partikelfilteret kan ikke
overføres til en anden lastbil ved skrotning.
Man ønsker fra myndighedernes side at undersøge konsekvenserne ved forskellige
finansieringsalternativer - eksempelvis at transportøren selv skal dække alle
omkostninger, eller at det offentlige dækker alle omkostninger, eller at omkostningerne
dækkes 50%-50%.
I det følgende stilles en række spørgsmål omhandlende de økonomiske aspekter for
jeres virksomhed. Spørgsmålene har til formål at forsøge at frem til hvorledes jeres
virksomhed vil reagere på et evt. krav om brug af partikelfiltre.
Spm. 29: Hvad vil et krav om partikelfiltre på lastbiler og busser
over 6 tons umiddelbart betyde for jeres virksomhed - specielt hvad angår økonomi og
planlægning?
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Spm. 30: Hvad er omkostningerne til kørsel med lastbiler over 6 tons
inden for den hypotetiske miljøzone i dag pr. km eller time?
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Spm. 31: Hvor meget vil en meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over
jeres køretøjers restlevetid betyde for de samlede omkostninger til kørsel med
lastbiler over 6 tons indenfor den hypotetiske miljøzone i dag pr. km eller time?
_________________________________________________________
Spm. 32: Vil indførelse af et evt. krav om partikelfiltre på
køretøjer over 6 tons i miljøzonerne med heraf medfølgende meromkostning på 60.000
kr. pr. køretøj betyde ændringer for planlægningen og udførelsen af jeres transport?
Hvis ja - gør dette sig fortsat gældende ved en meromkostning på
50.000 kr. ?
40.000 kr. ?
30.000 kr. ?
20.000 kr. ?
10.000 kr. ?
Spm. 33: Omvendt - hvor stor en ekstra omkostning for lastbilens pris
skal jeres virksomhed påføres før det vil få konsekvenser for kørsel med egne biler
og/eller den øvrige planlægning og udførelse af jeres transport?
Har I før gjort jer tanker om dette? og hvad resulterede det i?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Hjælpetekst for bedre at synliggøre for den interviewede, hvilke afvejninger der
skal foretages for at handle "optimalt" efter indførelsen af et krav.
Vi har beregnet at en meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over en lastbils fulde
levetid svarer til en ekstra omkostning på ca. 23 øre pr. km for en lastbil mellem 6
og12 tons, ca. 18 øre pr. km for en lastbil mellem 12 og 18 tons, ca. 15 øre pr. km for
en lastbil over 18 tons. Disse meromkostninger skal ses i lyset af at kørsel med
lastbiler over 6 tons koster mellem 7,5 og 10,5 kr., hvor de mindste lastbiler er de
dyreste at køre med og de største er de billigste (pr. km fordi de store kører langt...
gælder derfor nok ikke i byerne).
Hvis meromkostningen skal give anledning til adfærdsændringer (ikke alle køretøjer
som i dag kører inden for miljøzonen monteres med et filter) skal en afvejning resultere
i at besparelsen ved ikke at montere alle med filter opvejer meromkostningerne til
adfærdsændringerne (se spørgsmålet nedenfor).
Eksempel: Hvis det besluttes at undlade at montere filtre på 3 lastbiler mellem 12 og
18 tons som uden krav ville have kørt i miljøzonerne skal 54 øre pr. km for de tre
lastbilers gennemsnitlige kørsel være større end meromkostningerne til planlægning som
muliggør kørsel med andre lastbiler i vognparken.
Spm. 34: Hvilke konsekvenser vil en meromkostning på 60.000 kr.
afskrevet over jeres køretøjers restlevetid have for jeres planlægning og udførelse af
transport med lastbiler over 6 tons inden for den hypotetiske miljøzone?
Prisstigning?
____________________
Brug af mindre køretøjer som ikke er omfattet af krav?
____________________
Kørselsomlægning?
____________________
Bedre ruteplanlægning?
____________________
Skifte til brug af andre transportmidler? (cykler)
____________________
Nej til opgaver
____________________
Andet
__________________________________________________________
Spm. 35: Hvordan vil en gradvist mindre meromkostning til et
partikelfilter indvirke på planlægning og udførelse af transport med jeres egne
lastbiler over 6 tons inden for den hypotetiske miljøzone?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
Vil indvirkningen stadig bestå ved en meromkostning på 30.000 kr.? på 10.000 kr.?
Hvis ja - I hvilket omfang (mindre end ved 60.000 kr.)?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Spm. 36: Efter hvilke kriterier vælger virksomheden køretøjer (til
kørsel inden for den hypotetiske miljøzone)?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
Spm. 37: Hvor mange af virksomhedens køretøjer, som kører inden for
den hypotetiske miljøzone, kan erstattes af mindre biler (under 6 tons), hvis dette var
økonomisk fordelagtigt?
Antal |
|
______ |
lastbiler 6-12 tons |
erstattes af |
______ |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
erstattes af |
______ |
______ |
lastbiler >18 tons |
erstattes af |
______ |
Spm. 38: Vil virksomheden forsøge at omlægge transporten til mindre
køretøjer, som ikke er omfattet af et krav? Hvis ja - hvor stor en del af transporten
skønnes omlagt til køretøjer under 6 tons?
Kan det udtrykkes som en reduktion i køretøjer?
Antal |
______ |
lastbiler 6-12 tons |
______ % |
______ |
lastbiler 12-18 tons |
______ % |
______ |
lastbiler >18 tons |
______ % |
Spm. 39: Kan visse transporter inden for den hypotetiske miljøzone
koordineres med andre transportørers transporter? Og vurderes det at være økonomisk
mere rentabelt for jeres virksomhed set i lyset af meromkostningen til montering
partikelfiltre?
Hvis ja - hvorfor?
_______________________________________________________
_______________________________________________________
Spm. 40: Vurderer du at det i fællesskab med andre virksomheder vil
være muligt at etablere en vognpark af køretøjer med partikelfiltre til kørsel
indenfor miljøzonen? Og vil det være økonomisk mere rentabelt for jeres virksomhed set
i lyset af meromkostningen til montering partikelfiltre?
Hvis ja - hvordan?
_______________________________________________________
_______________________________________________________
Øvrige bemærkninger:
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |