| Forside | | Indhold | | Forrige |
Miljøzoner, partikler og sundhed
Interviewskema
Busselskaber
Udfyldes inden interviewet:
Firmanavn: |
__________________________________ |
|
Adresse: |
__________________________________ |
|
|
__________________________________ |
|
Telefon: |
__________________________________ |
|
Kontaktperson: |
_________________________________ |
|
Dato for interview: |
_______________ |
|
Interviewer: |
_____________________ |
|
Inden interviewet gives følgende korte introduktion til anledningen for
interviewet.
Inden for de seneste år har det vist sig, at små partikler fra dieselbiler udgør
en alvorlig sundhedsrisiko. Mængden af partikler kan reduceres, hvis der monteres
partikelfilter på busser og lastbiler over 6 tons. I praksis er det uoverkommeligt at
montere filtre på samtlige tunge køretøjer, så i stedet ønsker Miljøstyrelsen og
Færdselsstyrelsen undersøge konsekvenserne af indførelse af såkaldte miljøzoner, hvor
busser og lastbiler kun må køre, hvis de har partikelfilter.
COWI har fået til opgave at forsøge at afdække hvilke konsekvenser et evt. krav vil
få på lastbil og bustrafikken i miljøzonerne. For at løse denne opgave har vi valgt
bl.a. at indhente information via en interviewundersøgelse af relevante aktører.
Interviewundersøgelsen skal uddrage information der kan hjælpe med til at fastlægge
hvor mange lastbiler der får monteret partikelfiltre under forskellige antagelser om
finansieringsgrad. Desuden skal den tilvejebringe information om, i hvilket omfang
vognmænd mv. vil omlægge deres transporter eller ændre ved disponeringen af vognparken
for at reducere antallet af lastbiler i de foreslåede miljøzoner.
Det skal understreges, at der kun er tale om en holdningsundersøgelse, og at der ikke
er aktuelle planer om at indføre en sådan miljøzone her i byen.
Generelle spørgsmål
Spm. 1: Hvilke persontransportopgaver udfører virksomheden typisk?
______________________________________________________
_______________________________________________________
Spm. 2: Hvem er virksomhedens primære kunder?
________________________________________
Spm. 3: Hvor mange ansatte har virksomheden på denne adresse? ______
Spm. 4: Hvad er virksomhedens årlige omsætning? Kr.
Spørgsmål om nuværende transport og logistik
Spm. 5: Hvor mange busser ejer virksomheden? og hvordan er
fordelingen?
Antal |
|
|
____ |
busser < 6 tons |
____ |
busser > 6 tons |
Spm. 6: Hvordan udføres ruteplanlægningen af persontransporten (hvilke
busser som kører hvilke ture)?
EDB
Manuelt "på rygraden"
Chaufførerne
Lidt tilfældigt som ordrene kommer ind
Andet: ______________________________
Spm. 7: Hvad er bussernes gennemsnitlige levetid i jeres vognpark?
Gns. levetid |
|
____ |
busser < 6 tons |
____ |
busser > 6 tons |
Spm. 8: Hvor gamle er busserne ?
Under 6 tons Over 6 tons
____ |
____ |
er under 2 år |
____ |
____ |
er 2 - 4 år |
____ |
____ |
er 4 - 7 år |
____ |
____ |
er over 7 år |
Spm. 9: Hvordan vurderes bussernes generelle vedligeholdelsesstand?
_____________________________________________
____________________________________________
Har virksomheden et systematisk vedligeholdelsessystem?
__________________________________________________
__________________________________________________
Hvor ofte er busserne til serviceeftersyn?
___________________________________________________
___________________________________________________
Spm. 10: Hvor stort er trafikarbejdet med virksomhedens busser? og
hvordan er fordelingen?
km/køretøj/år |
____ |
busser < 6 tons % |
____ |
____ |
busser > 6 tons % |
____ |
Spm. 11: Har nogen af busser over 6 tons i vognparken partikelfilter?
Hvis ja - hvor mange
___________________________________________________
Spørgsmål til om transport og logistik i den hypotetiske miljøzone
Spm. 12: Hvor mange af virksomhedens busser benyttes til transport
inden for den hypotetiske miljøzone over et år?
Antal |
____ |
busser < 6 tons % |
____ i % af alle |
____ |
busser > 6 tons % |
____ i % af alle |
Spm. 13: Hvor mange af jeres busser over 6 tons kører ind i den
hypotetiske miljøzone pr. dag?
Ca. _____ biler pr. dag
Spm. 14: Kan planlægningen af buskørslen umiddelbart ændres
således at færre busser over 6 tons dagligt har behov for at køre i den hypotetiske
miljøzone?
Hvis ja - hvor mange?
_______________________________
Spm. 15: Hvor mange personer transporterer virksomheden i egne busser
til området i den hypotetiske miljøzone?
Ca. ____ tons pr. dag/uge/måned/år
Spm. 16: Ca. hvor stor en del af den samlede persontransport med
turistbusser har skønner virksomheden at have?
I lokalområdet som helhed?__________________________
I den hypotetiske miljøzone?__________________________
Spm. 17: Ca. hvor stor en del af trafikarbejdet med egne busser ligger
inden for den hypotetiske miljøzone? Og hvordan er fordelingen?
km/køretøj/år |
____ |
busser < 6 tons % |
____ i % af alle |
____ |
busser > 6 tons % |
____ i % af alle |
Spm. 18: Kan antallet af busser som har behov for at køre i den
hypotetiske miljøzone umiddelbart reduceres?
Hvis ja - hvor meget og hvordan
__________________________________________________
__________________________________________________
Spm. 19: Ca. hvor mange gange dagligt krydser jeres busser som kører
i den hypotetiske miljøzone ud og ind af zonen i gennemsnit? (1, 2-4, 5-8, >8)
Spm. 20: Er der nogen af jeres busser der kører indenfor den
hypotetiske miljøzone hele dagen uden på noget tidspunkt at krydse grænsen?
Hvis ja - hvor mange?
__________________________________________
Spørgsmål om økonomi
Spm. 21: Vil virksomheden uden (væsentlige) meromkostninger kunne
reducere antallet af busser over 6 tons som kører inden for den hypotetiske miljøzone?
Hvis ja - hvor mange færre vil der være behov for?
Omkostningerne til eftermontering af partikelfiltre er p.t. ca. 60.000 kr. Disse
omkostninger skal afskrives over bussens restlevetid, hvorefter partikelfilteret vurderes
at være værdiløst.
Man ønsker fra myndighedernes side at undersøge konsekvenserne ved forskellige
finansieringsalternativer - eksempelvis at transportøren selv skal oppebære alle
omkostninger eller at det offentlige dækker alle omkostninger eller omkostningerne
dækkes 50%-50%.
I det følgende stilles en række spørgsmål omhandlende de økonomiske aspekter for
jeres virksomhed. Spørgsmålene har til formål at forsøge at frem til hvorledes jeres
virksomhed vil reagere på et evt. krav om brug af partikelfiltre.
Spm. 22: Hvad vil et krav om partikelfiltre på lastbiler og busser
over 6 tons umiddelbart betyde for jeres virksomhed - specielt hvad angår økonomi og
planlægning?
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
_______________________________________________________
Spm. 23: Hvad er omkostningerne til buskørsel (over 6 tons) inden for
den hypotetiske miljøzone i dag pr. km eller time?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
Spm. 24: Hvor meget vil en meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over
jeres bussers restlevetid betyde for de samlede omkostninger til buskørsel (over 6 tons)
indenfor den hypotetiske miljøzone i dag pr. km eller time?
_____________________________________________________
Spm. 25: Vil indførelse af et evt. krav om partikelfiltre på
køretøjer over 6 tons i miljøzonerne med heraf medfølgende meromkostning på 60.000
kr. pr. køretøj betyde ændringer for planlægningen og udførelsen af jeres
persontransport?
Hvis ja - gør dette sig fortsat gældende ved en meromkostning på
50.000 kr. ?
40.000 kr. ?
30.000 kr. ?
20.000 kr. ?
10.000 kr. ?
Spm. 26: Omvendt - hvor stor en ekstra omkostning for buspris skal
jeres virksomhed påføres før det vil få konsekvenser for planlægningen og udførelsen
af jeres transport?
Har I før gjort jer tanker om dette? og hvad resulterede det i?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
Hjælpetekst for bedre at synliggøre for den interviewede, hvilke afvejninger der skal
foretages for at handle "optimalt" efter indførelsen af et krav.
Vi har beregnet at en meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over en lastbils fulde
levetid svarer til en ekstra omkostning på ca. 23 øre pr. km for en lastbil mellem 6
og12 tons, ca. 18 øre pr. km for en lastbil mellem 12 og 18 tons, ca. 15 øre pr. km for
en lastbil over 18 tons. Disse meromkostninger skal ses i lyset af at kørsel med
lastbiler over 6 tons koster mellem 7,5 og 10,5 kr., hvor de mindste lastbiler er de
dyreste at køre med og de største er de billigste (pr. km fordi de store kører langt...
gælder derfor nok ikke i byerne). Der er ikke lavet en overslagsberegning over
meromkostningerne for busser, men de skønnes at være af en tilsvarende størrelsesorden.
Hvis meromkostningen skal give anledning til adfærdsændringer (ikke alle køretøjer
som i dag kører inden for miljøzonen monteres med et filter) skal en afvejning resultere
i at besparelsen ved ikke at montere alle med filter opvejer meromkostningerne til
adfærdsændringerne (se spørgsmålet nedenfor).
Spm. 27: Hvilke konsekvenser vil en meromkostning på 60.000 kr.
afskrevet over jeres bussers restlevetid have for jeres planlægning og udførelse af
persontransport inden for den hypotetiske miljøzone?
Prisstigning?
____________________
Brug af mindre køretøjer som ikke er omfattet af krav?
____________________
Kørselsomlægning?
____________________
Bedre ruteplanlægning?
____________________
Skifte til brug af andre transportmidler?
____________________
Nej til opgaver
____________________
Andet
_____________________________________________________
Spm. 28: Hvordan vil en gradvist mindre meromkostning til et
partikelfilter indvirke på planlægning og udførelse af transport med jeres busser over
6 tons inden for den hypotetiske miljøzone?
_______________________________________________________
______________________________________________________
Vil indvirkningen stadig bestå ved en meromkostning på 30.000 kr.? på 10.000 kr.?
Hvis ja - I hvilket omfang (mindre end ved 60.000 kr.)?
_______________________________________________________
________________________________________________________
Spm. 29: Efter hvilke kriterier vælger virksomheden busser (til
kørsel inden for den hypotetiske miljøzone)?
__________________________________________________________
_________________________________________________________
Spm. 30: Hvor mange af virksomhedens busser, som kører inden for den
hypotetiske miljøzone, kan erstattes af mindre busser (under 6 tons), hvis dette var
økonomisk fordelagtigt?
Spm. 31: Vil virksomheden forsøge at omlægge buskørslen til mindre
busser, som ikke er omfattet af et krav? Hvis ja - hvor stor en del af transporten
skønnes omlagt til busser under 6 tons?
Kan det udtrykkes som en reduktion i køretøjer?
Antal |
____ |
busser < 6 tons % |
____ i % af alle |
____ |
busser > 6 tons % |
____ i % af alle |
Antal
busser > 6 tons %
Spm. 32: Kan visse persontransporter inden for den hypotetiske
miljøzone koordineres med andre selskabers transporter? Og vurderes det at være
økonomisk mere rentabelt for jeres virksomhed set i lyset af meromkostningen til
montering partikelfiltre?
Hvis ja - hvorfor?
_______________________________________________________
_______________________________________________________
Spm. 33: Vurderer du at det i fællesskab med andre virksomheder vil
være muligt at etablere en vognpark af busser med partikelfiltre til kørsel indenfor
miljøzonen? Og vil det være økonomisk mere rentabelt for jeres virksomhed set i lyset
af meromkostningen til montering partikelfiltre?
Hvis ja - hvordan?
______________________________________________________
_______________________________________________________
Øvrige bemærkninger:
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top | |