Miljøzoner, partikler og sundhed

Bilag F

Interviewskema

Busselskaber

Udfyldes inden interviewet:

Firmanavn: __________________________________
 
Adresse: __________________________________
 
__________________________________
Telefon: __________________________________
 
Kontaktperson: _________________________________
 
Dato for interview: _______________
 
Interviewer: _____________________
 

Inden interviewet gives følgende korte introduktion til anledningen for interviewet.

Inden for de seneste år har det vist sig, at små partikler fra dieselbiler udgør en alvorlig sundhedsrisiko. Mængden af partikler kan reduceres, hvis der monteres partikelfilter på busser og lastbiler over 6 tons. I praksis er det uoverkommeligt at montere filtre på samtlige tunge køretøjer, så i stedet ønsker Miljøstyrelsen og Færdselsstyrelsen undersøge konsekvenserne af indførelse af såkaldte miljøzoner, hvor busser og lastbiler kun må køre, hvis de har partikelfilter.

COWI har fået til opgave at forsøge at afdække hvilke konsekvenser et evt. krav vil få på lastbil og bustrafikken i miljøzonerne. For at løse denne opgave har vi valgt bl.a. at indhente information via en interviewundersøgelse af relevante aktører. Interviewundersøgelsen skal uddrage information der kan hjælpe med til at fastlægge hvor mange lastbiler der får monteret partikelfiltre under forskellige antagelser om finansieringsgrad. Desuden skal den tilvejebringe information om, i hvilket omfang vognmænd mv. vil omlægge deres transporter eller ændre ved disponeringen af vognparken for at reducere antallet af lastbiler i de foreslåede miljøzoner.

Det skal understreges, at der kun er tale om en holdningsundersøgelse, og at der ikke er aktuelle planer om at indføre en sådan miljøzone her i byen.

Generelle spørgsmål

Spm. 1: Hvilke persontransportopgaver udfører virksomheden typisk?

______________________________________________________

_______________________________________________________

Spm. 2: Hvem er virksomhedens primære kunder?

________________________________________

Spm. 3: Hvor mange ansatte har virksomheden på denne adresse? ______

Spm. 4: Hvad er virksomhedens årlige omsætning? Kr.
  

Spørgsmål om nuværende transport og logistik
 

Spm. 5: Hvor mange busser ejer virksomheden? og hvordan er fordelingen?

Antal
____ busser < 6 tons
____ busser > 6 tons


Spm. 6: Hvordan udføres ruteplanlægningen af persontransporten (hvilke busser som kører hvilke ture)?

EDB
Manuelt "på rygraden"
Chaufførerne
Lidt tilfældigt som ordrene kommer ind
Andet: ______________________________

Spm. 7: Hvad er bussernes gennemsnitlige levetid i jeres vognpark?

Gns. levetid
____ busser < 6 tons
____ busser > 6 tons


Spm. 8: Hvor gamle er busserne ?

Under 6 tons Over 6 tons

____ ____ er under 2 år
____ ____ er 2 - 4 år
____ ____ er 4 - 7 år
____ ____ er over 7 år


Spm. 9: Hvordan vurderes bussernes generelle vedligeholdelsesstand?

_____________________________________________

____________________________________________

Har virksomheden et systematisk vedligeholdelsessystem?

__________________________________________________

__________________________________________________

Hvor ofte er busserne til serviceeftersyn?

___________________________________________________

___________________________________________________

Spm. 10: Hvor stort er trafikarbejdet med virksomhedens busser? og hvordan er fordelingen?

km/køretøj/år
____ busser < 6 tons % ____
____ busser > 6 tons % ____

Spm. 11: Har nogen af busser over 6 tons i vognparken partikelfilter?

Hvis ja - hvor mange

___________________________________________________


Spørgsmål til om transport og logistik i den hypotetiske miljøzone

Spm. 12: Hvor mange af virksomhedens busser benyttes til transport inden for den hypotetiske miljøzone over et år?

Antal
____ busser < 6 tons % ____ i % af alle
____ busser > 6 tons % ____ i % af alle


Spm. 13: Hvor mange af jeres busser over 6 tons kører ind i den hypotetiske miljøzone pr. dag?

Ca. _____ biler pr. dag

Spm. 14: Kan planlægningen af buskørslen umiddelbart ændres således at færre busser over 6 tons dagligt har behov for at køre i den hypotetiske miljøzone?

Hvis ja - hvor mange?

_______________________________

Spm. 15: Hvor mange personer transporterer virksomheden i egne busser til området i den hypotetiske miljøzone?

Ca. ____ tons pr. dag/uge/måned/år

Spm. 16: Ca. hvor stor en del af den samlede persontransport med turistbusser har skønner virksomheden at have?

I lokalområdet som helhed?__________________________

I den hypotetiske miljøzone?__________________________

Spm. 17: Ca. hvor stor en del af trafikarbejdet med egne busser ligger inden for den hypotetiske miljøzone? Og hvordan er fordelingen?

km/køretøj/år
____ busser < 6 tons % ____ i % af alle
____ busser > 6 tons % ____ i % af alle


Spm. 18: Kan antallet af busser som har behov for at køre i den hypotetiske miljøzone umiddelbart reduceres?

Hvis ja - hvor meget og hvordan
__________________________________________________

__________________________________________________

Spm. 19: Ca. hvor mange gange dagligt krydser jeres busser som kører i den hypotetiske miljøzone ud og ind af zonen i gennemsnit? (1, 2-4, 5-8, >8)

Spm. 20: Er der nogen af jeres busser der kører indenfor den hypotetiske miljøzone hele dagen uden på noget tidspunkt at krydse grænsen?

Hvis ja - hvor mange?

__________________________________________

Spørgsmål om økonomi

Spm. 21: Vil virksomheden uden (væsentlige) meromkostninger kunne reducere antallet af busser over 6 tons som kører inden for den hypotetiske miljøzone?

Hvis ja - hvor mange færre vil der være behov for?

Omkostningerne til eftermontering af partikelfiltre er p.t. ca. 60.000 kr. Disse omkostninger skal afskrives over bussens restlevetid, hvorefter partikelfilteret vurderes at være værdiløst.

Man ønsker fra myndighedernes side at undersøge konsekvenserne ved forskellige finansieringsalternativer - eksempelvis at transportøren selv skal oppebære alle omkostninger eller at det offentlige dækker alle omkostninger eller omkostningerne dækkes 50%-50%.

I det følgende stilles en række spørgsmål omhandlende de økonomiske aspekter for jeres virksomhed. Spørgsmålene har til formål at forsøge at frem til hvorledes jeres virksomhed vil reagere på et evt. krav om brug af partikelfiltre.

Spm. 22: Hvad vil et krav om partikelfiltre på lastbiler og busser over 6 tons umiddelbart betyde for jeres virksomhed - specielt hvad angår økonomi og planlægning?

______________________________________________________

______________________________________________________

______________________________________________________

_______________________________________________________

Spm. 23: Hvad er omkostningerne til buskørsel (over 6 tons) inden for den hypotetiske miljøzone i dag pr. km eller time?

_____________________________________________________

_____________________________________________________

Spm. 24: Hvor meget vil en meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over jeres bussers restlevetid betyde for de samlede omkostninger til buskørsel (over 6 tons) indenfor den hypotetiske miljøzone i dag pr. km eller time?

_____________________________________________________

Spm. 25: Vil indførelse af et evt. krav om partikelfiltre på køretøjer over 6 tons i miljøzonerne med heraf medfølgende meromkostning på 60.000 kr. pr. køretøj betyde ændringer for planlægningen og udførelsen af jeres persontransport?

Hvis ja - gør dette sig fortsat gældende ved en meromkostning på

50.000 kr. ?
40.000 kr. ?
30.000 kr. ?
20.000 kr. ?
10.000 kr. ?

Spm. 26: Omvendt - hvor stor en ekstra omkostning for buspris skal jeres virksomhed påføres før det vil få konsekvenser for planlægningen og udførelsen af jeres transport?

Har I før gjort jer tanker om dette? og hvad resulterede det i?

_____________________________________________________

_____________________________________________________

Hjælpetekst for bedre at synliggøre for den interviewede, hvilke afvejninger der skal foretages for at handle "optimalt" efter indførelsen af et krav.

Vi har beregnet at en meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over en lastbils fulde levetid svarer til en ekstra omkostning på ca. 23 øre pr. km for en lastbil mellem 6 og12 tons, ca. 18 øre pr. km for en lastbil mellem 12 og 18 tons, ca. 15 øre pr. km for en lastbil over 18 tons. Disse meromkostninger skal ses i lyset af at kørsel med lastbiler over 6 tons koster mellem 7,5 og 10,5 kr., hvor de mindste lastbiler er de dyreste at køre med og de største er de billigste (pr. km fordi de store kører langt... gælder derfor nok ikke i byerne). Der er ikke lavet en overslagsberegning over meromkostningerne for busser, men de skønnes at være af en tilsvarende størrelsesorden.

Hvis meromkostningen skal give anledning til adfærdsændringer (ikke alle køretøjer som i dag kører inden for miljøzonen monteres med et filter) skal en afvejning resultere i at besparelsen ved ikke at montere alle med filter opvejer meromkostningerne til adfærdsændringerne (se spørgsmålet nedenfor).

Spm. 27: Hvilke konsekvenser vil en meromkostning på 60.000 kr. afskrevet over jeres bussers restlevetid have for jeres planlægning og udførelse af persontransport inden for den hypotetiske miljøzone?

Prisstigning?
____________________

Brug af mindre køretøjer som ikke er omfattet af krav?
____________________

Kørselsomlægning?
____________________

Bedre ruteplanlægning?
____________________

Skifte til brug af andre transportmidler?
____________________

Nej til opgaver
____________________

Andet
_____________________________________________________

Spm. 28: Hvordan vil en gradvist mindre meromkostning til et partikelfilter indvirke på planlægning og udførelse af transport med jeres busser over 6 tons inden for den hypotetiske miljøzone?

_______________________________________________________

______________________________________________________

Vil indvirkningen stadig bestå ved en meromkostning på 30.000 kr.? på 10.000 kr.?

Hvis ja - I hvilket omfang (mindre end ved 60.000 kr.)?
_______________________________________________________

________________________________________________________

Spm. 29: Efter hvilke kriterier vælger virksomheden busser (til kørsel inden for den hypotetiske miljøzone)?

__________________________________________________________

_________________________________________________________

Spm. 30: Hvor mange af virksomhedens busser, som kører inden for den hypotetiske miljøzone, kan erstattes af mindre busser (under 6 tons), hvis dette var økonomisk fordelagtigt?

Spm. 31: Vil virksomheden forsøge at omlægge buskørslen til mindre busser, som ikke er omfattet af et krav? Hvis ja - hvor stor en del af transporten skønnes omlagt til busser under 6 tons?

Kan det udtrykkes som en reduktion i køretøjer?

Antal
____ busser < 6 tons % ____ i % af alle
____ busser > 6 tons % ____ i % af alle

Antal

busser > 6 tons %

Spm. 32: Kan visse persontransporter inden for den hypotetiske miljøzone koordineres med andre selskabers transporter? Og vurderes det at være økonomisk mere rentabelt for jeres virksomhed set i lyset af meromkostningen til montering partikelfiltre?

Hvis ja - hvorfor?

_______________________________________________________

_______________________________________________________

Spm. 33: Vurderer du at det i fællesskab med andre virksomheder vil være muligt at etablere en vognpark af busser med partikelfiltre til kørsel indenfor miljøzonen? Og vil det være økonomisk mere rentabelt for jeres virksomhed set i lyset af meromkostningen til montering partikelfiltre?

Hvis ja - hvordan?

______________________________________________________

_______________________________________________________

 

Øvrige bemærkninger:

_______________________________________________________

_______________________________________________________

_______________________________________________________

_______________________________________________________

_______________________________________________________

_______________________________________________________

_______________________________________________________

_______________________________________________________

_______________________________________________________