Nye krav til leverandører til tekstilbranchen

1. Anky A/S 1

1.1 Hovedindtryk
1.2 Virksomhedsbeskrivelse
1.3 Marked
1.4 Leverandører
1.5 Formulering af miljøkrav
1.6 Gennemførelse og kontrol af miljøkrav

1.1 Hovedindtryk

Anky A/S er en dansk producent af kvalitets undertøj, som primært sælges på hjemmemarkedet til store butikskæder. Virksomheden står selv for en meget stor del af produktionskæden, blandt andet har den eget farveri, og har derfor høj grad af kontrol og fleksibilitet i produktionen.

Anky har taget initiativ til at etablere miljøstyring, og har sat sig som målsætning, at hele produktionen skal opfylde EU-Blomstens krav. Man er meget bevidst, om at EU-Blomstens succes afgøres hos forbrugeren, og savner fx information om, hvordan markedsføringsopgaven til disse vil blive udformet.

1.2 Virksomhedsbeskrivelse

Anky er en dansk producent af undertøj etableret i 1916. Der er ca. 30 ansatte i Danmark og 180 på systuen i Litauen.

Virksomheden er usædvanlig ved at man indkøber garner, og derefter selv står for al forarbejdning til færdigt produkt bortset fra strikning, som udføres af underleverandør. Man producerer ca. 2 mio. stk. undertøj om året. Den industrielle forarbejdning af tekstilerne bliver forarbejdet med henblik på at producerer topkvalitet. Man anvender fx ikke kartede men udelukkende kæmmede garner til produktionen.

Ankys vision er at vokse gennem opdyrkning af flere eksportmarkeder og at videreudvikle sin service over for eksisterende kunder. Virksomhedens mission er, at servicere sine kunder med et højt serviceniveau med stor fleksibilitet for kunden og at levere slutbruger undertøj, som er af højeste brugskvalitet og med lang levetid.

En af Ankys kernekompetencer er en meget stor fleksibilitet i produktionen, som blandt andet skyldes ejerskab af næsten hele produktionsvejen og en meget kort produktionstid. Man kan derfor hurtigt tilpasse produktsammensætning og –volumen til kundernes behov. Dette medfører, at kunderne, der i stor udstrækning er store supermarkedskæder, ikke fører lager af Ankys varer, men derimod får leveret varer løbende.

1.3 Marked

Anky sælger primært til hjemmemarkedet til de store supermarkedskæder, hvor man er konkurrencedygtig blandt andet på grund af de meget lave omkostninger kæderne har ved at føre produkter fra Anky.

Markedet for Ankys produkter skal primært udvikles gennem øget eksport.

1.4 Leverandører

Stort set alle leverandører er fra EU. Man køber garner fra spinderier i fx Tyskland, der leverer uldgarner og 150 - 200 tons bomuldsgarner om året, strikkeriet er dansk, og leverandørerne af tilbehør er danske agenter og forhandlere for hovedsageligt europæiske fabrikanter.

I farveriet har man kemikalieleverandørerne, der primært består af nogle få europæiske koncerner som fx Bayer og Hoechst, der til gengæld leverer et meget stort antal forskellige produkter.

1.5 Formulering af miljøkrav

Anky oplever, at de altid har lagt vægt på at skabe en virksomhed, der lægger vægt på forhold som godt miljø og arbejdsmiljø. Allerede i 1984 -85 holdt man op med at anvende formaldehyd på farveriet, og i dag er næsten alle farver, der anvendes, tungmetalfrie og af høj kvalitet.

Man har nu indledt arbejdet på at etablere miljøstyring i virksomheden og ønsker i den forbindelse at få alle produkterne EU-Blomst mærket. I første etape er det uldprodukterne, der, og i næste fase mærkes bomuldsprodukterne.

I forhold til EU-Blomst-standardens krav kan det være en fordel, at man selv står for en stor del af forarbejdningen, idet man lettere får overblik over hvilke ændringer, der skal gennemføres. På den anden side er det et meget stort kommunikations og dokumentationsarbejde at afklare miljøforholdene ved de mange hundrede kemikalier, der anvendes i farveriet. Dette skyldes både, at næsten ingen af leverandørerne kender til EU-Blomst-standarden, og at fx kemikaliernes datablade ikke nødvendigvis forholder sig til nøjagtigt de problemstillinger, som EU-Blomsten kræver dokumenteret.

Forretningsmæssigt forventer Anky ikke, at de produktionsmæssige ændringer vil blive store, eller at omkostningerne vil vokse af betydning. Man har allerede i mange år arbejdet med at fjerne billige og miljømæssigt betænkelige farver og andre kemikalier fra processerne, så man forventer få konverteringsproblemer, men dokumentationsarbejdet er meget stort.

Med hensyn til arbejdsmiljø arbejder systuen i Litauen efter de samme standarder, som gælder for en dansk systue. Og man har ingen leverandører, der anvender børnearbejde eller lignende.

1.6 Gennemførelse og kontrol af miljøkrav

Kontrol med miljøkravene bliver primært en intern proces, der fastlægges i miljøstyringssystemet således, at det opfylder kravene ifølge EU-Blomst-standarden.

Vedrørende arbejdet med EU-Blomsten mangler Anky viden om, hvordan markedsføring af mærket vil blive gennemført, og hvad budskaberne vil blive. Man vil se det som en stor fordel, hvis alle anvender et fuldstændigt ens mærke, så man hurtigt får opbygget genkendelighed hos forbrugerne. Der kunne muligvis også være et vist behov for, at branchen kom med fælles anbefalinger til, hvordan EU-Blomst-standarden skal udvikle sig.

1 Case beskrivelse på basis af interview med fabrikant Villy Bertelsen og salgs- og miljøchef Susanne Mustonen, samt firma brochure og Dun & Bradstreet.