Nye krav til leverandører til tekstilbranchen

8. Lindon A/S 8

8.1 Hovedindtryk
8.2 Virksomhedsbeskrivelse
8.3 Marked
8.4 Leverandører
8.5 Formulering af miljøkrav
8.6 Gennemførelse og kontrol af miljøkrav

8.1 Hovedindtryk

Lindon A/S producerer damekonfektion af høj kvalitet. Produkterne sælges til detailbutikker i den øvre ende af markedet.

Man oplever ikke noget kundeønske om dokumentation for produkternes miljømæssige egenskaber, og kan derfor ikke afsætte ressourcer til det. Idet man arbejder med fx metervarer af høj kvalitet, og i mange år har søgt at undgå miljø- og sundhedsskadelige kemikalier i produkterne, forventer man ikke, at det vil være vanskeligt at opfylde fx EU-Blomstens krav, hvis der skulle opstå et kundeønske om dette.

8.2 Virksomhedsbeskrivelse

Lindon er en dansk producent af damekonfektion i den pris - og kvalitetsmæssige øvre ende af markedet. Virksomheden er etableret i 1965 og har i dag ca. 50 ansatte i Danmark og ca. 100 i Polen. I både 1998 og 99 havde man en bruttofortjeneste (DB 1) på ca. 30 mio. kr. og et overskud på ca. 8,5 mio. kr.

Lindons vision er i beskedenhed at have en vækst i omsætningen, der modsvarer de årlige stigninger i omkostninger. Kerneforretningen er salg af mærkevare-damekonfektion til kvalitetsdetailbutikker i Nordeuropa. Kernekompetencerne er fokuseret på design og produktion af kvalitetstøj, høj grad af kundeservice og høj leveringssikkerhed. Som et eksempel på det sidstnævnte har man ikke leveret én ordre for sent de seneste 6 år.

Man har ikke produkter, der er miljømærkede, og man oplever ikke, at kunderne interesserer sig for dette. Alligevel gør man internt en indsats for, at tøjet er frit for tungmetaller m.v. Men så længe markedet ikke ønsker det, kan man ikke afsætte ressourcer til at dokumentere det, og når man ikke kan dokumentere det, er det bedre at tie stille.

8.3 Marked

Kunderne hos Lindon består udelukkende af enkeltbutikker, som sælger mærkevaretøj i den øvre del af hjemmemarkedet, fx Norge og Holland. Man forventer, at den fremtidige vækst skal findes på nye eksportmarkeder.

8.4 Leverandører

Lindon har ca. 30 leverandører, hvoraf ca. 60% er danske, og i alt 95% er fra EU-lande.

Man oplever, at det er vanskeligt at finde gode leverandører, hvilket først og fremmest vil sige leverandører, der kan leve op til den høje produktkvalitet og leveringssikkerhed.

8.5 Formulering af miljøkrav

Ledelsesgruppen i Lindon formulerer firmaets miljøkrav i samarbejde med indkøberne. Miljøkravene drejer sig fx om indhold af tungmetaller og formaldehyd og andre kendte forhold, som behandles i de fleste miljøstandarder.

8.6 Gennemførelse og kontrol af miljøkrav

Lindon gennemfører hovedsageligt sin miljøpolitik gennem styring af indkøb, og dette gøres gennem miljøspecifikationer på de ordrer, man afgiver til leverandørerne.

Man holder sig orienteret om EU-Blomstens kravspecifikationer, men finder, at man bør bruge sine ressourcer på de områder, hvor kunderne stiller krav. Hvis man skulle møde krav om at få tøjet miljøcertificeret, forventer man ikke, at dette vil skabe særlige vanskeligheder, fordi kvaliteten allerede er høj, og fordi man i mange år har gjort en generel indsats for at arbejde med fx metervarer med en god miljøstandard.

8. Case beskrivelse på basis af interview med produktionschef Bjarne Johansen, samt artikler fra Børsen og Dun & Bradstreet Danmark A/S.