| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøtilsyn 2000
Kommunerne redegør i de årlige miljøtilsynsberetninger for deres miljøindsats i
form af tilsyn og administration efter miljøbeskyttelsesloven, jordforureningsloven,
vandforsyningsloven, vandløbsloven og lov om kemiske stoffer og produkter.
Fig. 2.1
Antal årsværk til kommunal miljøforvaltning. Årene 1996 - 2000
I 2000 blev der på landsplan anvendt i alt 993 årsværk i kommunerne til
miljøgodkendelser og miljøtilsyn m.v. Der er tale om en mindre stigning i forhold til
året før. Over 5-års perioden 1996-2000 er der ligeledes tale om en moderat stigende
tendens i ressourceanvendelsen.
Et årsværk svarer til én fuldtidsansat medarbejder, der er beskæftiget i
miljøadministrationen. De ressourcer, som kommunerne anvender til egentlige driftsopgaver
- f.eks. drift af renseanlæg o.l. - er derimod ikke medregnet.
Opgørelsen af årsværk dækker ikke alene over anvendelsen af ressourcer indenfor
kommunens miljøforvaltning, men også over hvad kommunerne har købt af fremmede
tjenesteydelser eller fået udført af de nyoprettede fælleskommunale miljøcentre, som i
løbet af 2000 har afløst de tidligere samarbejder i miljø- og
levnedsmiddelkontrolenhederne (MLKE).
Udgifterne til de kommunale miljøsamarbejder og fremmede tjenesteydelser er i
kommunernes 1998-, 1999-, og 2000-tilsynsberetninger angivet i kr., men for at kunne
sammenligne med de foregående års ressourceanvendelse er de herefter omregnet til
årsværk.
Ved omregningen er det forudsat, at kommunerne har oplyst udgifterne excl. moms, og et
gennemsnitligt 2000-årsværk er ansat til 447.000 kr., som er den sats, der anvendes i
forbindelse med forhandling af bloktilskud til opgaver på miljøområdet. Satsen er
beregnet som den gennemsnitlige begyndelsesløn for akademisk uddannet personale incl.
feriepenge, pensionsopsparing m.v. suppleret med overhead-udgifter - dvs. udgifter til
husleje, kontorhold, kørsel og andre driftsudgifter - på sædvanligvis 75 % oveni.
Omregningssatsen har i årene 1996-98 været uforandret på grund af en teknisk
omlægning af beregningsmetoderne, mens den i 1999 er reguleret en lille smule op og i
2000 reguleret med stigningsprocenten for priser og lønninger i det offentlige. Dette
medfører, at 2000-tallene for ressourceanvendelsen til miljøcentre og fremmede
tjenesteydelser ikke er fuldstændig sammenlignelige i forhold til årene før, og at den
relative udvikling i kommunernes ressourceanvendelse må antages at være lidt større end
det der afspejles i figurerne om årsværksanvendelsen.
I 2000 er der sket en mindre nedgang i ressourceanvendelsen i kommunernes egne
forvaltninger. Samtidig er der med de nævnte forbehold kun sket en lille tilvækst i det
arbejde, der udføres af miljøcentrene, mens hovedparten af væksten ligger på de
fremmede tjenesteydelser. Dette hænger formentlig sammen med, at de nye
miljøsamarbejder, som de fleste kommuner er gået med i, og som efter etableringsfasen
forventes at overtage en del af kommunernes miljøtilsyn, ikke alle har været i fuld
drift hele året.
Fig. 2.2
Fordeling af årsværk til miljøforvaltning på egenforvaltning,
miljøsamarbejder og fremmede tjenesteydelser 1995-1999
De tidligere Miljø- og Levnedsmiddelkontrolenhederne løste typisk en række
analyseopgaver, f.eks. i forbindelse med spildevandstilledning til kommunens
spildevandsledninger, kontrol af drikkevand o.l.. En del af de nye miljøcentre har satset
mere på miljøtilsyn end laboratoriefaciliteter, og dette kan være forklaringen på, at
der også er en vækst i de fremmede tjenesteydelser.
Den samlede miljøindsats vedrørende administration af miljølovgivningen, tilsyn og
vejledning kan overordnet inddeles i flg. arbejdsfelter: meddelelse af "kapitel
5-godkendelser" efter miljøbeskyttelsesloven § 33; "tilsyn" - herunder
vejledning - og opfølgende arbejde (sagsbehandling) samt "kortlægning og
planlægning", f.eks. vandindvindingsplanlægning, spildevandsplanlægning,
udarbejdelse af miljøhandlingsplaner m.v.
Fig. 2.3
Fordeling af årsværk til tilsyn, godkendelser og planlægning 1996 - 2000
Set over en 5-årsperiode er der fortsat tale om et fald i
ressourceanvendelsen til miljøgodkendelser og en øget indsats omkring miljøtilsynet.
Ressourcerne til kortlægning og planlægning svinger noget fra år til år, men har i
2000 nået sit hidtidige maximum.
Efter miljøbeskyttelsesloven § 33 skal de virksomheder, der er optaget på listen i
bilaget til bekendtgørelsen om godkendelse af listevirksomheder (Miljø- og
energiministeriets bekendtgørelse nr. 807 af 25. oktober 1999), godkendes af
miljømyndighederne. Kommunerne er godkendelses- og tilsynsmyndighed i forhold til omkring
3800 listevirksomheder og mere end 500 godkendelsespligtige landbrug.
Tilsynsberetningerne viser, at antallet af godkendelsespligtige virksomheder efter en
mindre opbremsning i de tre foregående år igen er faldende. En del af forklaringen kan
imidlertid være, at registreringerne i indberetningerne er blevet ændret i forbindelse
med ikrafttrædelsen af den ny bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed pr. 3.
november 1999, hvor der for en del virksomheder blev ændret i de nedre grænser for
hvornår en virksomhed er godkendelsespligtig.
Endvidere skulle de sidste af de gamle listevirksomheder have indsendt ansøgninger om
godkendelse inden 1. juli 2000, også selv om virksomheden eksisterede før
miljøbeskyttelseslovens ikrafttræden i 1974. - Det indebærer, at kommunerne igennem de
senere år er ved at få fuldt overblik over rubriceringen af listevirksomhederne.
Godkendelsesprocessen er godt i gang, og procentdelen af godkendte virksomheder er nu helt
oppe på 94% svarende til, at der kun er 225 virksomheder, der mangler at blive godkendt.
Fig. 2.4
Forholdet mellem godkendte listevirksomheder og registrerede
listevirksomheder (excl. godkendelsespligtige landbrug) 1996 - 2000.
I den nye listebekendtgørelse er virksomhederne inddelt i a-mærkede, i-mærkede og
øvrige listevirksomheder. Godkendelser og tilsyn med de a-mærkede virksomheder varetages
af amterne. De i-mærkede er i godkendelsesbekendtgørelsen blevet omfattet af
bestemmelserne i EUs direktiv omkring integreret forebyggelse og kontrol af
virksomheder, og her kan såvel amter som kommuner være godkendelses- og
tilsynsmyndighed, mens de øvrige listevirksomheder henhører under kommunerne.
I tilsynsberetningerne for 2000 er der for første gang skelnet mellem de i-mærkede og
de øvrige virksomheder. Af de 48,8 årsværk, der er anvendt til godkendelser, er 1,9
årsværk brugt på i-mærkede virksomheder, 42 årsværk på øvrige listevirksomheder og
de resterende 4,9 årsværk på landbrug.
Det fremgår af figur 2.5, at de 225 listevirksomheder, der endnu ikke er godkendt
fordeler sig med 16 i-mærkede virksomheder og 209 øvrige.
De godkendelsespligtige landbrug er alle i-mærkede, og her mangler 88 landbrug at
blive godkendt. Tidligere var det imidlertid kun svinebrug og fjerkræfarme på over 250
dyreenheder, der var godkendelsespligtige. Efter den nye godkendelsesbekendtgørelse
gælder det alle husdyrbrug med over 250 dyreenheder og over 100 dyreenheder for så vidt
angår slagtekyllinger. De anlæg, der ikke tidligere var godkendelsespligtige har frist
til 1. januar 2003 med hensyn til at indsende ansøgning om godkendelse.
Fig. 2.5
Godkendelser af Landbrug, I-mrk. og øvrige listevirksomheder 2000
Ved tilsynsopgaver forstås det egentlige tilsyn på virksomheder og landbrug,
vejledningsopgaver i forbindelse hermed - f.eks. om ny lovgivning eller introduktion af
renere teknologi og miljøstyring - og den efterfølgende sagsbehandling.
Fig. 2.6
Antal årsværk til tilsyn med de forskellige typer tilsynsobjekter 1996 -
2000.
Kommunerne har i 2000 anvendt 615 årsværk til tilsynsopgaver. Det er nogenlunde det
samme som de to foregående år. I 1998 var der tale om en stigning på ca. 10% i forhold
til de forrige år, hovedsageligt placeret på kategorien tilsyn med "andet".
Denne kategori, som bl.a. omfatter tilsyn med vandløb, vandforsyning, spildevand,
badevand og jordforurening har trods en lille nedgang så nogenlunde fastholdt den høje
ressourceanvendelse fra året før.
Det fremgår af figur 2.6 er nok, at ressourceanvendelsen på tilsyn med landbrug er
steget med ca. 17%. Dette skyldes formentlig, at kommunerne i løbet af 2000 har
intensiveret dette tilsyn for at kunne leve op til aftalen om minimum at have tilset 50%
af landbrugene over 3 år, som der første gang kan måles på for perioden 1998-2000.
Ellers er der fortsat tale om en stigning i andelen af ressourcer til tilsyn med
virksomheder omfattet af anmeldeordningen, mens der anvendes en smule mindre til
virksomheder omfattet af branchebekendtgørelser. Der findes kun to
branchebekendtgørelser, for autoværksteder og for pelsdyrfarme, og for 2000 er
ressourcerne i forhold til disse blevet delt op. Det fremgår, at langt hovedparten i
denne kategori har været anvendt på autoværkstederne. Tendensen fra året før, hvor
faldet i ressourcer til tilsyn med listevirksomheder er stoppet og afløst af en mindre
stigning, er fortsat. Tilsvarende er der ligesom sidste år brugt færre ressourcer til
tilsyn med andre virksomheder.
Fig. 2.7
Fordeling af årsværk til tilsyn på de forskellige virksomhedstyper og
"andet" 1996 - 2000.
Årets ressourcefordeling på kategorier illustreres på figur 2.7, hvor det kan ses,
at kategorierne andre virksomheder og andet trods nedgangen beslaglægger lige omkring
halvdelen af ressourcerne til tilsyn, mens den anden halvdel er blevet anvendt på tilsyn
med de virksomheder og landbrug, der yder brugerbetaling for godkendelser og tilsyn
(listevirksomheder, virksomheder omfattet af anmelde- eller branchebekendtgørelser og
landbrug med erhvervsmæssigt dyrehold). Da der imidlertid er stor forskel på antallet af
disse virksomheder, afspejler dette et meget forskelligt ressourceforbrug til tilsyn m.v.
med de enkelte virksomhedstyper.
Antallet af liste- og anmeldevirksomheder har i en længere periode været faldende. I
perioden 1996-98 er der imidlertid kun tale om en svagt faldende tendens, mens der for
især listevirksomhederne igen er tale om et forholdsmæssigt mere synligt fald i 1999 og
2000. Autoværkstederne og pelsdyrfarmene udviser tilsammen en mere moderat faldende
tendens, mens antallet af landbrug gennem hele perioden har været jævnt faldende.
Fig. 2.8
Antal listevirksomheder, anmelde- og branchevirksomheder samt landbrug med
erhvervsmæssigt dyrehold 1996 - 2000.
Listevirksomheder er virksomheder, optaget på bilaget til bekendtgørelsen om
godkendelse af listevirksomheder. Listevirksomheder er generelt større virksomheder med
et betydeligt forureningspotentiale.
Efter at have været nogenlunde konstant i de foregående år er antallet af besøgte
listevirksomheder steget de sidste to år. Da antallet af registrerede listevirksomheder
samtidig er faldende, bevirker dette en pæn forøgelse i tilsynshyppigheden.
Tilsynsfrekvensen er således på landsplan steget fra ca. 56% i 1997-1998 til 71% i 2000.
Det vil sige, at kommunerne på landsplan mere end opfylder det minimumskrav, der i 1996
blev aftalt mellem Kommunernes Landsforening og miljø- og energiministeren om, at de
hvert år skal have tilset 50% af listevirksomhederne.
De tidligere år viste imidlertid, at der kan være stor forskel på kommunernes
tilsynsfrekvenser. Således var der i 1998 og 1999 henholdsvis 89 kommuner og 39 kommuner,
der ikke kunne leve op til minimumskravet. Udviklingen er fortsat i en positiv retning.
Fig. 2.9
Antal listevirksomheder og antal besøgte listevirksomheder 1996-2000
Tilsynsberetningerne for 2000 viser, at der dette år kun er 7 kommuner, der ikke lever
op til kravet om at have tilset 50% af listevirksomhederne. Alle 7 kommuner mangler kun at
tilse en enkelt virksomhed i at opfylde kravet. De 6 af kommunerne har et samlet ulige
antal listevirksomheder. Da de stort set alle levede op til kravet året før, anser
Miljøstyrelsen ikke dette som værende i strid med minimumsaftalen, idet minimumskravet i
princippet sigter mod, at der føres tilsyn med den enkelte virksomhed hvert andet år, og
det derfor er sandsynligt, at kravet er efterlevet.
Miljøstyrelsen vil derfor ikke foretage sig yderligere over for disse kommuner, men
det vil blive undersøgt, hvorvidt de det følgende år igen har opfyldt minimumskravet.
Der har således været tale om en positiv udvikling, hvor aftalen om
minimumsfrekvenserne for listevirksomhederne for første gang må anses for overholdt på
landsplan.
De redegørelser som Miljøstyrelsen har modtaget fra de kommuner, der havde problemer
med minimumskravet de foregående år tyder på, at dette i høj grad skyldes disse
kommuners satsning på de nye miljøsamarbejder i de fælleskommunale miljøcentre.
Der er foretaget lige knap så mange tilsynsbesøg som året før, hvilket svarer til
at ca. hver tredie af de besøgte virksomheder har fået mere end et tilsynsbesøg.
Ligesom for godkendelsernes vedkommede er der i 2000 for første gang i
indberetningerne foretaget en opdeling af oplysningerne om tilsyn i i-mærkede og øvrige
listevirksomheder, mens det ligesom for 1999 også er muligt særskilt at redegøre for
tilsynsindsatsen på de godkendelsespligtige landbrug, der også er i-mærkede
virksomheder.
I figur 2.10 kan tilsynsindsatsen mellem disse tre typer af godkendelsespligtige
virksomheder sammenlignes.
Fig. 2.10
Tilsyn med listevirksomheder; Årsværk, antal, antal besøgte samt antal
tilsynsbesøg, årsværk pr. virksomhed, tilsynsfrekvens og antal besøg pr. virksomhed.
Figuren viser, at kommunerne i 2000 har brugt en relativt større andel ressourcer til
tilsyn på de enkelte i-mærkede industrivirksomheder, end der bliver brugt på de øvrige
listevirksomheder, og at tilsynsfrekvensen tilsvarende er omkring 9% større end for
gennemsnittet af alle listevirksomheder. Dette gælder dog ikke for de
godkendelsespligtige landbrug, hvor der tilsyneladende bruges tilsvarende færre
ressorurcer, og hvor tilsynsfrekvensen tilsvarende er 11% mindre. Alt i alt må
kommunernes tilsynsindsats i forhold til de i-mærkede virksomheder betragtes som
tilfredsstillende.
Antallet af håndhævelsesreaktioner kan ikke opgøres særskilt for de enkelte typer
af listevirksomheder. Samlet er der imidlertid tale om en fortsat stigning i forhold til
året før. Dermed er andelen af tilsynsbesøg, der har givet anledning til
håndhævelsesreaktioner steget til omkring 30% som vist i figur 2.11.
Fig. 2.11
Antal tilsynsbesøg på listevirksomheder og håndhævelsesreaktioner i forb. med
tilsynsbesøg 1996 - 2000.
Antallet af håndhævelsesreaktioner fordeler sig som vist på figur 2.12. Stigningen
er primært sket i form af et øget antal henstillinger, mens antallet af indskærpelser
og påbud er faldet. Forbud og politianmeldelser er nogenlunde det samme som året før.
Fig. 2.12
Antallet af håndhævelsesreaktioner i forhold til listevirksomheder
1996-2000
Virksomheder omfattet af anmeldeordningen er optaget på et bilag til
Bekendtgørelse om anden virksomhed end listevirksomhed (Miljøministeriets
bekendtgørelse nr. 367 af 10. maj 1992).
Der er her tale om de virksomheder, som blev taget ud af godkendelsesordningen, da
listen over godkendelsespligtige virksomheder blev revideret i 1991. Der er således
hovedsageligt tale om mindre og mellemstore virksomheder med et vist
forureningspotentiale.
Virksomheder omfattet af branchebekendtgørelser er dels pelsdyrfarme, dels
autoværksteder, som hver især er omfattet af en bekendtgørelse, hvor der stilles en
række miljømæssige krav til netop disse typer virksomheder.
Fig. 2.13
Antallet af virksomheder omfattet af branchebekendtgørelser og
anmeldeordning og antallet af besøgte virksomheder i årene 1996 2000
Antallet af virksomheder omfattet af anmelde- og branchebekendtgørelser udviser gennem
hele perioden en faldende tendens, særligt i de seneste to år.
Siden 1998 har tilsynsindsatsen derimod været stigende, og tilsynsfrekvensen på
landsplan når i 2000 op på 42%.
Fra og med 1999 har miljøtilsynet på "anmelde og branchevirksomhederne"
kunnet vurderes i forhold til anden del af minimumsaftalen om kommunernes miljøtilsyn.
Denne indebærer, at 50% af de virksomheder, der er omfattet af anmelde- eller
branchebekendtgørelser skal være tilset i løbet af 2 år. Ligesom for
listevirksomhederne foretages denne vurdering i forhold til den enkelte kommunes
tilsynsindsats.
Miljøstyrelsen har ligesom året før foretaget beregningerne af tilsynsfrekvensen for
anmelde- og branchevirksomhederne under et, således at det samlede antal besøgte
virksomheder i de to år forholdes til det registrerede antal af disse virksomheder ved
udgangen af det seneste år.
Ligesom for listevirksomhederne viser disse beregninger en positiv tendens. Mens der i
opgørelsen for årene 1998 og 1999 på landsplan var 40 kommuner, der ikke kunne leve op
til minimumskravene for miljøtilsyn med disse virksomheder er tallet for 1999 og 2000
nede på kun 8 kommuner.
5 af disse kommuner er gengangere i forhold til de 40 kommuner, der ikke kunne opfylde
kravet for 1998 og 1999, og bortset fra en af disse kommuner opfyldte de heller ikke
minimumskravet for tilsyn med listevirksomhederne i 1999.
Miljøstyrelsen vil derfor nu følge 2000-indberetningerne op med at tage kontakt til
de 8 kommuner, der ikke har overholdt minimumskravene omkring tilsyn med anmelde- og
branchevirksomheder. For de 5 kommuner, hvor der også var problemer med tilsynet de
foregående år, vil Miljøstyrelsen indlede drøftelser med henblik på at indgå
bindende aftaler om det fremtidige miljøtilsyn. Kan der ikke opnås enighed herom, vil
miljø- og energiministeren konkret fastlægge omfanget af disse kommuners
tilsynsforpligtelse for en bestemt periode, jævnfør miljøbeskyttelseslovens § 73.
De øvrige 3 kommuner vil blive bedt om en redegørelse for deres tilsynsindsats med
henblik på at få afklaret om der har været særlige forhold eller andre vigtige
prioriteringer, som har kunnet begrunde den manglende opfyldelse af minimumskravene.
Alt i alt er resultatet imidlertid betydeligt bedre end for de to foregående år,
hvilket giver forhåbninger om, at også dette minimuskrav vil blive opfyldt i fremtiden.
Fig. 2.14
Antal tilsynsbesøg på virksomheder omfattet af branchebekendtgørelser og
anmeldeordning og håndhævelsesreaktioner i forb. med tilsynsbesøg 1996 - 2000.
Arbejdet med opfyldelsen af minimumskravene ser til gengæld ud til at have påvirket
det samlede antal tilsynsbesøg de seneste to år væsentligt. Der er i 2000 foretaget
næsten lige så mange tilsynsbesøg som i 1999, hvor der tale om en pæn stigning i
forhold til de foregående år. De lidt mere end 10.000 besøgte virksomheder har
tilsammen fået 12.560 besøg.
I forhold til de foregående år har disse tilsynsbesøg medført ca. 25% flere
håndhævelsesreaktioner, hvilket får den samlede håndhævelsesprocent op på 37%. Det
vil sige, at mere end hvert tredje tilsynsbesøg har resulteret i en
håndhævelsesreaktion.
Fig. 2.15
Håndhævelsesreaktioner overfor virksomheder omfattet af
branchebekendtgørelser og anmeldeordning 1996 - 2000.
Næsten hele stigningen i reaktioner skyldes et øget antal henstillinger, men der er
også givet flere indskærpelser. Antallet af påbud er derimod faldet igen. Antallet af
politianmeldelser og forbud er på samme niveau som året før.
Der er her tale om virksomheder, der ikke er omfattet af de bekendtgørelser, som er
nævnt ovenfor. Det drejer sig om mindre virksomheder, værksteder, forretninger,
restaurationer m.v. - alt sammen virksomheder, der hovedsagelig har et mindre, lokalt
forureningspotentiale.
Antallet af "andre virksomheder" kan ikke betragtes som absolut. Det er
snarere et udtryk for, hvor mange af disse virksomheder, myndighederne løbende er kommet
i kontakt med, og som derfor er blevet registreret i kommunens virksomhedsregister.
Antallet af besøgte virksomheder i perioden har ligget forholdsvis lavt i de seneste
to år, men dette behøver ikke være udtryk for nogen blivende tendens. Tilsynsbesøgene
skyldes ofte naboklager.
Fig. 2.16
Antal tilsynsbesøg på "andre virksomheder" og antal registrerede
virksomheder og anlæg 1996 - 2000.
Antallet af håndhævelsesreaktioner i forhold til disse virksomheder ligger på samme
niveau som i 1999. Procentuelt udgør antallet af håndhævelsesreaktioner fortsat omkring
35% sammenholdt med antallet af besøgte virksomheder. Reaktionerne kommer mest i form af
henstillinger, men også her er der tale om, at kommunerne i større og større grad gør
brug af indskærpelser. Antallet af forbud og politianmeldelser varierer en hel del.
Fig. 2.17
Art og antal af håndhævelsesreaktioner i forhold til "andre virksomheder og
anlæg". Årene 1996 - 2000.
Oplysningerne her drejer sig om tilsynet med landbrug med erhvervsmæssigt dyrehold
det vil i praksis sige alle landbrug med over tre dyreenheder.
Fig. 2.18
Antal landbrug med erhvervsmæssigt dyrehold og antallet af besøgte landbrug
1996 - 2000.
Antallet af landbrug med erhvervsmæssigt dyrehold har været jævnt faldende siden
1990. Antallet af besøgte landbrug, der ellers også er faldet relativt i nogenlunde
samme takt, er steget i 2000. Det bevirker en stigning i den ellers meget stabile
tilsynsfrekvens fra ca. 23% til 27%.
Denne stigning skyldes givetvis, at kommunerne i 2000 har gjort en ekstra indsats for
at kunne leve op til det aftalte minimumskrav om, at 50% af landbrugene med
erhvervsmæssigt dyrehold skal være tilset inden for en periode på 3 år. Ligesom for
listevirksomhederne foretages denne vurdering i forhold til den enkelte kommunes
tilsynsindsats.
Lige som Miljøstyrelsen har gjort det for anmelde- og branchevirksomhederne, har Skov-
og Naturstyrelsen valgt at foretage beregningerne af tilsynsfrekvensen for landbrugene
således, at det samlede antal besøgte virksomheder i de tre år (1998-2000) forholdes
til det registrerede antal af disse virksomheder ved udgangen af det seneste år (2000).
Eftersom der ikke findes selvstændige data for de godkendelsespligtige landbrug i
kommunernes beretninger for 1998 er disse i denne omgang ikke blevet behandlet som
listevirksomheder, men talt sammen med de øvrige landbrug med erhvervsmæssigt dyrehold.
Disse beregninger viser, at der i perioden er 10 kommuner, der ikke opfylder
minimumskravet. I forhold til situationen de første år, hvor kommunerne blev vurderet
på deres overholdelse af minimumskravene for listevirksomheder og anmelde- og
branchevirksomheder er dette resultat ikke skræmmende.
5 af de 10 kommuner er imidlertid gengangere i forhold til de 5 kommuner, der ikke
kunne opfylde kravet for anmelde- og branchevirksomheder, hverken for 1998/1999 eller
1999/2000 (og de 4 af disse heller ikke for listevirksomhederne i 1999), og som
Miljøstyrelsen derfor vil indkalde til drøftelser med henblik på at indgå bindende
aftaler om det fremtidige miljøtilsyn.
Skov- og Naturstyrelsen vil som overordnet ansvarlig myndighed for miljøtilsynet på
landbrugsområdet deltage i disse drøftelser. I sidste ende kan der blive tale om, at
miljø- og energiministeren, hvis der ikke kan opnås enighed om den fremtidige
miljøtilsynsindsats, konkret vil fastlægge omfanget af disse kommuners
tilsynsforpligtelse for en bestemt periode, jævnfør miljøbeskyttelseslovens § 73.
Skov- og Naturstyrelsen vil desuden bede de øvrige 5 kommuner om en redegørelse for
deres tilsynsindsats med henblik på at få afklaret om der har været særlige forhold
eller andre vigtige prioriteringer, som har kunnet begrunde den manglende opfyldelse af
minimumskravene. (Blandt disse er i øvrigt 2 københavnske omegnskommuner, der kun har
ganske få dyrehold, sandsynligvis rideskoler, og hver især kun mangler at føre tilsyn
med et enkelt dyrehold for at opfylde minimumskravet).
Fig. 2.19
Svinebrug med opbevaringskapacitet på fra 6-9 måneders gødningsproduktion
1996-2000.
I 1996 blev kommunerne for første gang bedt om at redegøre særskilt for tilsynet med
svinebrug med en opbevaringskapacitet svarende til fra 6 til 9 måneders
gødningsproduktion, idet disse landbrug ifølge minimumskravene skal tilses dobbelt så
hyppigt som de øvrige landbrug. Tallene for 1996 må dog anses for noget usikre, idet
Miljøstyrelsen ikke havde haft mulighed for at varsle kommunerne i tilstrækkelig god tid
om, at tilsynsindberetningerne for 1996 også ville dreje sig om disse forhold.
Ser man på oplysningerne fra 1997 og fremefter ser der til gengæld ud til at være
temmelig mange svinebrug af denne art. Imidlertid går det registrerede antal kraftigt ned
i de følgende år. Tilsynsfrekvensen stiger til gengæld meget markant i 2000.
Dette hænger formentlig sammen med kommunernes bestræbelser på at opfylde
minimumskravet til tilsynsfrekvensen for disse landbrug. Alle disse svinebrug skal ifølge
minimumskravene være tilset indenfor 3 år.
Oplysningerne i tabellen for 1998 og 1999 stemmer i øvrigt ikke overens med
oplysningerne i tilsynsrapporten for 1999. Dette skyldes, at en del kommuner har foretaget
rettelser i de indberettede data fra disse år, særligt hvad angår antallet af
registrerede svinebrug med lav opbevaringskapacitet.
Skov- og Naturstyrelsen har ligesom for hovedkategorien af landbrug med
erhvervsmæssigt dyrehold valgt at foretage beregningerne af tilsynsfrekvensen således,
at det samlede antal besøgte virksomheder i de tre år (1998-2000) forholdes til det
registrerede antal af disse virksomheder ved udgangen af det seneste år (2000).
Disse beregninger viser, at der i perioden alligevel er 32 kommuner, der ikke opfylder
minimumskravet. En mulig forklaring kan være at nogle kommuner har undladt at føre det
skærpede tilsyn med de svinebrug, som er tilknyttet et biogasanlæg og som derfor ikke
har behov for opbevaringskapacitet på "egen" ejendom.
Skov- og Naturstyrelsen vil i overensstemmelse med de aftalte opfølgningsskridt i
minimumsaftalen i første omgang bede de pågældende kommuner om en redegørelse, hvori
indgår en beskrivelse af årsagen til, at de aftalte tilsyn ikke er nået.
Fig. 2.20
Antal tilsynsbesøg på landbrug med erhvervsmæssigt dyrehold og antallet af
håndhævelsesreaktioner 1996 2000
Antallet af håndhævelsesreaktioner på tilsyn med alle landbrug med erhvervsmæssigt
dyrehold ligger på omtrent samme niveau som året før. Procentuelt er der dog tale om et
fald i antallet af besøg, der giver sig udslag i håndhævelsesskridt. I forhold til de
øvrige tilsynskategorier er der dog stadig tale om et højt niveau hvor mere end to
femtedele af tilsynsbesøgene medfører reaktioner.
Andelen af henstillinger, som fortsat er langt den mest almindelige
håndhævelsesreaktion, er igen øget, hvilket for første gang er sket på bekostning af
andelen af indskærpelser. Herudover er andelen af påbud mere end halveret, mens der ikke
er den store forskel i forhold til tidligere år på antallet af politianmeldelser og
forbud.
Fig. 2.21
Antal og art af håndhævelsesreaktioner i forhold til landbrug med erhvervsmæssigt
dyrehold 1996 - 1999.
Tilsyn med "andet" dækker over en lang række tilsynsopgaver:
| tilsyn med vandløb |
| tilsyn med privat vandforsyning |
| tilsyn med badevand |
| tilsyn med udledning af spildevand |
| tilsyn i forbindelse med jordforurening |
| gene- og klagesager |
| tilsynet efter en lang række bekendtgørelser m.v. |
Ressourcerne til tilsyn med "andet" udgør i forvejen en meget væsentlig del
af de samlede ressourcer i den kommunale miljøforvaltning. Fra 1997 til 1998 steg
ressourceanvendelsen til "andet" med hele 50 årsværk eller ca. 20%. Der var
tale om en relativt stor stigning i forhold til de foregående år, hvor forbruget af
årsværk har været nogenlunde konstant. Det nye høje niveau for ressourceanvendelsen
til denne tilsynsindsats fortsætter de to følgende år, dog med et mindre fald i 2000.
Fig. 2.22
Antal årsværk til tilsyn med "Andet", 1996-2000
Ud fra tilsynsberetningerne at dømme er der forskellige årsager til oprustningen på
området. Noget af forklaringen kan være, at der fortsat i en del større bykommuner er
brugt flere ressourcer end normalt på oprydning efter jordforurening, hvor der i et vist
omfang er tale om ganske ressourcekrævende selvhjælpshandlinger.
Fig. 2.23
Håndhævelsesreaktioner i forbindelse med tilsyn med "Andet" 1996
- 2000.
Der er sket en mærkbar stigning i antallet af håndhævelsesreaktioner. Både antallet
af henstillinger, indskærpelser og forbud er steget kraftigt, mens antallet af påbud til
gengæld er faldet.
Tilsynstemaet for 2000 indeholdt to deltemaer, dels tilsyn med olie- og
benzinudskillere og dels tilsyn med renserier.
Tilsynet med olie- og benzinudskillere omhandlede udskillere på virksomheder,
herunder maskinstationer, men eksklusive udskillere på landbrug og på benzinstationer
med detailsalg. Udskillere på kommunale udledninger af tag- og overfladevand er ikke
medtaget i opgørelsen.
Den følgende opgørelse bygger på materiale fra 234 af landets 275 kommuner.
Det samlede antal registrerede olie- og/eller benzinudskillere med afløb til recipient
eller via kloaksystemet til det kommunale renseanlæg var 12.546 udskillere. Heraf var
10.806 udskillere svarende til 86 % - tilmeldt en tømningsordning. Endvidere blev
i alt 7.182 udskillere svarende til 57 % af det samlede antal tilset i 2000.
Fordelingen af de nævnte oplysninger på udskillernes funktion eller placering er vist
herunder:
Se her!
Fig. 2.24
Anvendelse af olie- og benzinudskillere i forhold til det samlede antal,
tilmeldte til tømningsordning og tilsete i år 2000.
Af de 7.182 tilsete udskillere blev i alt 216 eller 3 % - af udskillerne
tæthedsprøvet.
I alt 78 udskillere dvs. 1 % af de tilsete udskillere blev konstateret at
være utætte eller have andre fysiske fejl og mangler.
Endvidere blev der for 165 af de tilsete udskillere dvs. 2,3 % - konstateret
driftsproblemer, f. eks. som følge af underdimensionering, tilstopning, fejlanvendelse,
manglende tømning eller vedligeholdelse.
Tilsynet med olie- og benzinudskillerne foranledigede kommunerne til at foretage i alt
129 myndighedsreaktioner, svarende til, at 1,8 % af tilsynene i 2000 resulterede i en
myndighedsreaktion. Myndighedsreaktionerne fordelte sig som vist i skemaet herunder:
Påbud jf. miljøbeskyttelseslovens § 30
om ændring af fysiske forhold |
9 |
Undersøgelsespåbud jf.
miljøbeskyttelseslovens § 72, stk. 1 |
4 |
Egenkontrolpåbud jf.
miljøbeskyttelseslovens § 72, stk. 2 |
67 |
Indskærpelser jf.
miljøbeskyttelseslovens § 69 |
49 |
Politianmeldelser |
0 |
Konklusion.
Indberetningerne fra kommunerne i anledning af årets tilsynstema har vist, at en
stor andel af olie- og benzinudskillerne i alt 86 % - er tilmeldt en
tømningsordning. Lidt over halvdelen 57 % - er blevet tilset i 2000. Hyppigheden
af tilsynet er ikke medtaget i indberetningen. En olieudskiller der ikke er blevet tilset
i 2000 kan således godt være tilset året før.
Der er kun konstateret fysiske fejl eller driftsproblemer på en ganske lille andel af
de tilsete udskillere. Det er således kun 1 % af de tilsete udskillere, hvor der er
konstateret fysiske fejl og mangler, og 2 % , hvor der er konstateret driftsproblemer.
Kun 3 % af udskillerne er blevet tæthedsprøvet. Den lille andel der er blevet
tæthedsprøvet kan være årsag til at der er konstateret så få fysiske fejl, idet det
normalt vil kræve en tæthedsprøvning at konstatere utætheder. Det reelle antal utætte
udskillere kan derfor være væsentligt større.
Knap 2 % af tilsynene har resulteret i en myndighedsreaktion. Den lave andel kan
formentlig forklares med det lave antal konstaterede fysiske eller driftsmæssige
problemer. Ses på de absolutte tal, er der foretaget 129 myndighedsreaktioner, mens der
er konstateret i alt 243 fysiske fejl/mangler eller driftsproblemer. En del af udskillerne
må formodes at have både fysiske fejl og mangler samt driftsproblemer, hvorfor det
totale antal udskillere, hvor der er konstateret problemer, er tilsvarende mindre. Det
vurderes derfor, at de fleste fejl og mangler samt driftsproblemer er mundet ud i en
myndighedsreaktion.
Visse myndighedsreaktioner er dog ikke betinget af, at der er konstateret fysiske
fejl/mangler eller egentlige driftsproblemer som underdimensionering, tilstopning eller
manglende tømning. F.eks. er et påbud meddelt efter miljøbeskyttelseslovens § 30 ikke
nødvendigvis begrundet med, at der er konstateret et fysisk eller driftsmæssigt problem.
Det kan i stedet være meddelt med henblik på at ændre vilkår for afledningen, f.eks.
et påbud om maksimalt indhold for mineralsk olie, hvor påbudet medfører, at der skal
anvendes en bedre olieudskiller, renere teknik eller anden fysisk ændring af udskilleren.
Sammenfattende har indberetningen vist, at der ikke er konstateret mange fysiske eller
driftsmæssige problemer på olie- og benzinudskillere. Antallet af undersøgelser ud over
det fysiske tilsyn er dog beskedent, hvorfor omfanget af skjulte fejl og mangler såsom
utætte udskillere er ukendt.
Den følgende opgørelse bygger på materiale fra 256 af landets 275 kommuner.
Oplysningerne om renserier, der blev ført tilsyn med i 2000, er blevet kategoriseret i
forhold til den anvendte type opløsningsmiddel i renseprocessen, idet der skelnes mellem
anvendelsen af perklorethylen, triklorethylen og "andet opløsningsmiddel" end
per-, og triklorethylen. Enkelte renserier anvendte mere end én af de 3 nævnte
opløsningsmiddeltyper og indgår derfor i et tilsvarende antal kategorier.
|
Antal |
|
Registrerede renserier i kommunerne. |
214 |
|
Renserier tilset i år 2000 og
i % af antal registrerede |
189 |
88 % |
|
Af tilsete |
Perklorethylen anvendes som
opløsningsmiddel |
183 |
97 % |
Triklorethylen anvendes som
opløsningsmiddel |
3 |
2 % |
Andet opløsningsmiddel end per- ell.
triklorethylen anvendes |
7 |
4 % |
Anvendelse af anden
opløsningsmiddeltype end perklorethylen og med åbent luftkredsløb |
2 |
1 % |
Anvendelse af anden
opløsningsmiddeltype end perklorethylen og med lukket luftkredsløb |
9 |
5 % |
Anvendelse af anden
opløsningsmiddeltype end perklorethylen og med filtrering af luftafkastet |
5 |
3 % |
Kommunen vurderer, at B-værdien for
rensevæsken er overholdt |
72 |
38 % |
Renseriets installationer er sikret
mod forurening af jord eller kloaksystem som følge af uheld. |
152 |
80 % |
Renseriets oplag af kemikalier og
kemikalieaffald er sikret mod forurening som følge af uheld. |
138 |
73 % |
Renseriet har en spildevandstilladelse |
15 |
8 % |
Der er konstateret jord- og
grundvandsforurening |
53 |
28 % |
Kommunen har meddelt påbud om
ændring af fysiske forhold (Mbl. § 42) |
21 |
11 % |
Kommunen har meddelt undersøgelsespåbud
( Mbl. § 72, stk.1) |
1 |
1 % |
Kommunen har meddelt påbud om
egenkontrol (Mbl. § 72, stk. 2) |
15 |
8 % |
Kommunen har indskærpet
miljøbestemmelser (Mbl. § 69) |
16 |
8 % |
Politianmeldelser i år 2000 |
0 |
|
Specielt for tilsete
renserier, der anvender perklorethylen og i % heraf |
Maskiner med åbent luftkredsløb og
afkast uden renseanordning |
26 |
14 % |
Maskiner med åbent luftkredsløb og
afkast med renseanordning fx kulfilter |
14 |
8 % |
Maskiner med lukket luftkredsløb
(integreret køling af kondensator) |
108 |
59 % |
Maskiner (New Generation of
Closed-Circuit, NGCCM) med lukket luftkredsløb (integreret køling af kondensator og
aktivt kulfilter) |
61 |
34 % |
Maskiner, hvor kommunen har vurderet
at maskinen kan overholde en emissionsgrænse på 20 g opløsningsmiddel pr. kg renset og
tørret produkt |
105 |
58 % |
Fig. 2.25
Opgørelse af tilsynet med renserier fra 256 kommuner.
Det fremgår af fig. 2.25, at det samlede antal registrerede renserier i de 256
kommuner var 214 renserier. Heraf blev 189 svarende til 88 % af renserierne
tilset i 2000.
I alt 183 renserier svarende til 97 % af de tilsete renserier - anvendte
perklorethylen. I alt 3 renserier anvendte triklorethylen og 7 renserier anvendte andet
opløsningsmiddel svarende til henholdsvis 2 % og 4 % af de tilsete renserier.
For 72 renserier 38 % af de tilsete har kommunerne vurderet, at
B-værdien af rensevæsken er overholdt. Endvidere var 152 renseriers installationer
80 % af de tilsete sikret mod forurening af jord eller kloaksystem som
følge af uheld. Endelig var oplag af kemikalier og kemikalieaffald sikret mod forurening
som følge af uheld på 138 renserier svarende til 73 % af de tilsete.
Forureningspotentialet af perchlorethylen taget i betragtning er %-delen af renserier, som
er sikret mod forureningsuheld, ikke tilstrækkelig.
På en stor andel af de tilsete renserier (28%) var der konstateret jord- og
grundvandsforurening. Denne andel må forventes at være underestimeret, da der formentlig
findes uopdagede forureninger.
Af myndighedsreaktioner i forbindelse med tilsynet i 2000 blev der i alt meddelt 21
påbud om ændring af fysiske forhold (miljølovens § 42), 1 undersøgelsespåbud
(miljølovens § 72, stk.1), 15 påbud om egenkontrol (miljølovens § 72, stk. 2).
Endvidere har kommunerne i 16 tilfælde indskærpet miljøbestemmelserne. Der blev ikke i
noget tilfælde indgivet politianmeldelse.
Konklusion:
Kommunerne har i 2000 ført tilsyn med 88% af de renserier, de har registreret. Der er
meddelt påbud eller indskærpelser til 28 % af de tilsete renserier.
Renserierne anvender med få undtagelser perklorethylen som opløsningsmiddel i
renseprocessen.
Kun i 38 % af tilfældene vurderer kommunen, at B-værdien for rensevæsken er
overholdt. Det kan dog ikke ud fra oplysningerne sluttes, at B-værdien i alle andre
tilfælde er overskredet.
Der er fundet jord- og grundvandsforurening på en stor andel af de tilsete renserier.
Der foreligger dog ikke oplysninger om, hvorvidt der er tale om forureninger som følge af
tidligere renserivirksomhed.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |