Kolonihaveforbundet for Danmark forsøgte allerede i 1991, i samarbejde med bl.a.
Ballerup Kommune, at søsætte et projekt vedrørende billige og lokale alternative
spildevandsløsninger (Reeh 1991). Projektet var en forlængelse af en undersøgelse af
behov for og økonomiske/sociale konsekvenser af kloakering i eksisterende
kolonihaveområder Undersøgelsen omkring kloakering: "Kloakering, krav/behov.
Undersøgelse om behov og økonomisk evne/formåen til eventuel udførelse af kloakering i
eksisterende kolonihaveområder" (Havebladet nr.4,1991), pegede bl.a. på at en
kloakering risikerede totalt at splitte kolonihavebevægelsen og at 3 ud af 4 måtte
forlade deres kolonihave. Kloakering bliver i dette lys til en samfundsmæssigt produceret
social og økonomisk trussel imod store dele af de nuværende og potentielt kommende
kolonihavefolk.
På trods af kraftig modstand fra såvel kolonihavebrugere, foreningernes bestyrelser,
kreds og Kolonihaveforbundet for Danmark gennemtvinger Brøndby Kommune i 1997 en
kollektiv tvangskloakering af 1.092 kolonihaver i 6 kolonihaveforeninger.
Kolonihavebevægelsen frygter at kloakeringer vil kunne ændre den sociale
sammensætning, ændre bebyggelsens karakter, husenes udformning samt brug af husene ud
over tilladte perioder. Kloakering kan således medvirke til at underminere grundlaget for
kolonihavebevægelsen.
I 1996 besøgte Kolonihaveforbundet for Danmark`s spildevandsudvalg kolonihaver i
Landskrona, Sverige. Her havde fem foreninger efter aftale med Landskrona kommune
etableret over 1.000 kildesorterende tørklosetter primært i en meget enkel og billig
udgave. Der var her tale om meget økonomiske løsninger med lokal håndtering af humane
restprodukter i den enkelte kolonihave. Der var opsamling inden for 2 m fra kilden og
håndtering af restprodukterne inden for få meter på egen grund. De kildesorterende
tørklosetter havde efter aftale med kommunen afløst den tidligere latrinafhentning.
Fækalier komposteredes i min. 6 måneder i en kompostbeholder med lukket bund og
brugtes derefter til jordforbedring i haven. Urin opsamledes typisk i en 10 l eller 25 l
beholder og brugtes derefter efter behov til gødning i haven efter at være blevet
blandet op med vand i forholdet 1:3 – 1:10.
Løsningerne var billige, teknisk set meget simple og var som system ikke afhængige af
en række andre systemkomponenter. De var fleksible over for ny viden og ændrede
interesser. Folk havde råd til at blive boende og fik forvandlet affald til en ressource
for havens beplantning. Kommunen undgik at skulle administrere afhentningsordninger for
toiletaffald fra kolonihaverne og havde opnået at borgerne blev tilfredse med
løsningerne.
Det anslås, at der i Sverige må være minimum 100.000 kildesorterende toiletter, når
man inkluderer de kildesorterende das-løsninger.
Der er herhjemme et ønske om at undgå kemikalier i haverne og en tradition for at
omgås sparsomt med ressourcer i kolonihaverne. Anvendelse af ukrudtsmidler søges
begrænset mest muligt og der er dannet sprøjtefrie foreninger. Indførelse af
håndtering af humane restprodukter ved hjælp af kildesorterende opsamlingstoiletter som
et alternativ til kemiske toiletter, går i samme retning. Der er et udpræget ønske om
at fastholde og videreudvikle kolonihavernes egenart som såvel fysisk levested som social
organisme i ressourcebevidst omgang med den kultiverede natur.
Vandskyllende toiletter og kloakering kan, stik i modsætning til f.eks. agenda 21
arbejdet, skabe ændringer i retning af større vandforbrug ved etablering af bad, vaske-
og opvaskemaskine, ændret og større bebyggelse, andre økonomiske rammer og
helårsanvendelse.
Kolonihaveforbundet ønskede at afprøve kildesorterende tørklosetter,
opsamlingstoiletter, hvor såvel urin som fækalier opsamles uden brug af vandskyl eller
kemikalier. Løsninger der ikke blot minimerede de separat opsamlede mængder, men var
lokale løsninger der ud over at overflødiggøre kloakering og anvendelse af kemikalier
ikke krævede kørsel og afhentning af slamsugere i foreningerne. De fleste steder kan man
ikke komme til med slamsuger og vejene er ofte af grus og jord. Vejene tager stor skade af
kørsel med store og tunge køretøjer.
Der er i kolonihaverne en lang historisk tradition for lokal selvforvaltning med
håndtering af restprodukter som en ressource på egen grund. Denne lokale traditionelle
selvforvaltning kan moderniseres ud fra forskellige ideer, definitioner og interesser.
Mange unge føler sig i dag tiltrukket af de bynære muligheder for kreativ udfoldelse,
Kommunikation og regelsæt i termer som "spildevand", "affald",
"affaldsbortskaffelse", "grænseværdirelaterede risikobetragtninger"
m.m. er ikke objektive størrelser, men socialt, i samfundsmæssige funktionssystemer
frembragte fænomener, der sætter de kommunikative rammer for sociale diskurser og
tildeler og fratager legitimitet som ikke nødvendigvis giver alle deltagere en reel
mulighed for at vurdere og gennemtrumfe de kort de har på hånden (Bech 1986, Bech 1988,
Bech 1994, Luhmann 1986, Luhmann 1998, Schultze 1994, Lange m.fl. 1997).
Der er i samfundet betragtet som et risikosamfund ikke kun tale om at produktionen og
fordelingen af goder tilføres en produktion og fordeling af risici. Der opstår et stort
behov for såvel overordnede som konkret afgrænsede risiko diskussioner, for at forhindre
at risici bliver et forvaltnings-, forsknings- og forretningsområde, der bygger barrierer
op for folks oplevede muligheder for øget kvalitet i hverdagslivet i stedet for
troværdigt at understøtte beslutningsgrundlaget.
I 1996 opfordrede Kolonihaveforbundet for Danmark, i Havebladet nr. 2/1996, kommuner og
andre myndigheder til i et samarbejde at afprøve kildesorterende tørklosetter som en
løsning til kolonihaver i Danmark, på samme måde som de blev anvendt i Sverige.
Da "Aktionsplan for fremme af økologisk byfornyelse og spildevandsrensning"
kom, blev der søgt om og bevilget støtte til projektet: "Økologisk håndtering af
urin, fækalier og gråt spildevand i kolonihaveforeninger ved hjælp af kildesorterende
toiletsystemer og resorption af gråt spildevand".
Kolonihavebevægelsen ønsker et ændret regelsæt eller subsidiært i første omgang
en dispensation til kolonihaverne vedrørende håndtering af humane restprodukter, der
bedre harmonerer med udfoldelsen af en mangfoldighed af århundreders traditioner, socialt
liv og kvaliteter i kombination med nye bæredygtige økologiske initiativer i
kolonihavelivet.
Det har indenfor projektet ikke været muligt at få en tilladelse af Københavns Amt
til at anvende opsamlet urin til gødning af ikke spiselige afgrøder i den enkelte
kolonihaven. Forsøg med anvendelse af urin i de i projektet deltagende kolonihaver har
derfor ikke været mulig.
Det var også hensigten at etablere et til to små plantebaserede fordampningsanlæg
uden afløb til fordampning af det grå spildevand. Disse ville i kombination med de
kildesorterende toiletter give et bud på et bæredygtigt design, inden for rammerne af
Agenda 21 intentioner, af en kombineret systemløsning for kolonihavers samlede
spildevand. På grund af at en tilladelse til etablering af et afløbsfrit pileanlæg til
opsamling og fordampning af gråt spildevand fra kolonihaver i HF Østervang i Slagelse
først blev givet i maj 2001 af Slagelse kommune, har det først været muligt at etablere
anlægget i juni og juli 2001 og således ikke været muligt allerede nu her at
afrapportere erfaringer med etablering og drift af anlægget.
Projektdeltagerne skal vedrørende driften bl.a. vurdere benyttelse, kildesortering,
lugt, støj, rengøring og tømning. Der er fokus på brugernes erfaringer med den
praktiske omgang med teknologien.
Kolonihaver bliver normalt opfattet som noget meget dansk og indgår ofte, når Danmark
skal præsenteres såvel herhjemme som i udlandet. Småhaver kan føres tilbage til
oldtiden og til en række geografiske områder, ligesom der har været småhaver for
arbejdere andre steder i Europa især omkring de store fabriksbyer, men betragter man
kolonihavebevægelsens grundlæggelse og organisationens opbyggelse, har den danske
kolonihavebevægelse spillet en afgørende rolle. Ingen steder har kolonihavebevægelsen
slået så dybe rødder som i Danmark målt i forhold til befolkningsgrundlaget som
helhed.
I Danmark kan småhaverne føres tilbage til den sene middelalder og deres historie kan
inddeles i tre perioder.
- I den sene middelalder lå småhaverne udenfor byerne på fæstningsmurene, hvor de
kunne dyrkes af borgerne som et tilskud til kosten, for at de kunne overleve.
- I perioden omkring 1800 var haverne en form for fattighjælp, der skulle medvirke til at
forebygge drikfældighed og mildne kårene for fattigfolk.
- I perioden fra 1880´rne og frem blev haverne stadig etableret ud fra en social
dimension, men nu som kollektive foreningsanlæg drevet efter demokratiske regler med
bestyrelser og generalforsamlinger.
Humle-, kål- eller abildgård
Humle-, kål- eller abildgård var typiske betegnelser for småhaverne på byens
fæstningsmure og det fremgår af navnene at deres funktion var, at der skulle dyrkes
grønsager. Der er i Danmark flere eksempler på sådanne haver, bl.a. de over 40
småhaver der blev opkøbt og inddraget af Chr. IV i 1606 i forbindelse med opførelsen af
Rosenborg slot og anlæggelsen af Kongens Have. Men der har også været havekolonier i
den østlige og den vestlige del af byen, i området udenfor Vesterport, hvor vi nu har
Grøntorvet og Botanisk Have. Et andet eksempel er de småhaver der blev anlagt i
forbindelse med bygningen af fæstningsværket Frederiksodde, det nuværende Fredericia,
under Frederik den III i 1665. Disse blev anlagt uden for fæstningsmurene med henblik på
dyrkning af grønsager som et bidrag til den daglige kost og for at begrænse tiden til
krogang.
Fattighaver i Hertugdømmerne
I slutningen af 1700-tallet etableredes der en del småhaver, da lensgreve Hans Vagn
Hessen i hertugdømmerne Slesvig og Holstein overlod noget af sin jord til fattige
familier. Jorden måtte kun anvendes til dyrkning af haveafgrøder samt lidt hør og hamp.
Fra 1821 – 1823 blev der anlagt 19 haveområder for fattige familier i bl.a.
Haderslev, Tønder og Åbenrå." I 1823 blev Hjelm" i Åbenrå etableret, denne
eksisterer stadigt og er i dag fredet.
Fattighaver i Kongeriget Danmark
Inspireret af de gode erfaringer fra hertugdømmerne pålagde Frederik VI, ved et
cirkulære i 1826, alle fattigdirektioner i købstæderne at stille jord til rådighed for
uformuende borgere.
Etableringen tog dog først fart efter, at de enkelte købstæder i 1828 blev befalet
at oprette haver. Der blev etableret haver i bl.a. Århus, Fredericia, Nyborg og Odense. I
København blev der anlagt havekolonier på Østerbro imellem gartnerier og villahaver på
strækninger langs Østerbrogade. Oprettelsen af haverne kan ses som et resultat af en
række faktorer. Der var dårlige økonomiske tider efter Napolionskrigene, og voldsomme
strukturændringer i landbruget med indførelse af selveje ved landbrugsreformerne i
1780´rne førte til proletarisering af mange daglejere.
Fattighaverne havde en samfundsmæssig funktion ud over at skulle muliggøre dyrkning
af grønsager som et vigtigt bidrag til kosten. Af de mange cirkulærer der blev
udfærdiget for haverne fremgår, at haverne skulle medvirke til at vække lysten til at
arbejde og være flittig i stedet for at drikke. Mand, kone og børn skulle ved hjælp af
havearbejdet vænnes til en ny arbejdsmoral for at opfylde samfundets behov for
arbejdsduelige personer.
Det fremhæves "at Indretningen af haverne har bidraget til at vække
Arbejdslysten hos Børnene, og afholdt Familiefædre, hvis Næringsvej levnede dem mange
Fritimer, Fra Lediggang". Denne holdning fremgår også af en række direktiver,
der blev udfærdiget for haverne. "Til arbejdet må Brugeren ikke benytte fremmed
Bistand, være sig af Parcelister eller Andre, men han skal udføre det ved egne Kræfter,
samt ved sin Kones og deres Børns Hjælp".
Fattighaver eksisterede helt op i det 20. århundrede side om side med
kolonihavebevægelsen, der nu udbredte sig med sine mere kollektive former.
Kolonihaveforeninger
I 1880´rne gik småhaverne ind i en ny fase. Private jordejere kunne udleje jordlodder
til arbejdere på enkeltmandskontrakter og bedrestillede arbejdere købte jord i
fællesskab for derefter at stifte parcelforeninger, hvor de senere kunne bygge
helårshuse. Der er tale om store samfundsmæssige omvæltninger med instustrialiseringens
gennembrud og med stor befolkningstilvækst og dårlige boligforhold i byerne.
Haveforeningen "Arbejderhaverne" i Aalborg
Landstingsmand Jørgen Berthelsen, der oprindeligt var arbejder og også et aktivt
fagforeningsmedlem, arbejdede for og fik gennemført oprettelsen af en haveforening for
arbejdere ved navn "Arbejderhaverne" i 1884. Da byrådet ikke ville imødekomme
Berthelsens idé om at udstykke kommunens jord til småhaver for arbejdere, lejede
Berthelsen selv et stykke jord af kommunen og udstykkede det til parceller, der blev
udlejet til medlemmerne af "Arbejderforeningen af 1865". Foreningens 85
havelodder blev udlejet for 14 kr. om året pr. have, svarende til en arbejders ugeløn.
Myndighederne i Aalborg var meget negative indtil byrådet blev inviteret med på
havevandring i kolonihaverne i 1885: " De nuværende 85 Haveparcellister, hvoraf
den langt overvejende Del, hørte til Arbejderklassen, have i denne Sommer ydet sande
Vidundere paa det af dem dyrkede Areal. Fra en almindelig Mark er Parcellen nu forvandlet
til en Mængde hyggelig Smaahaver, der bugner af Køkkenurter og Blomster. Største Parten
af Parcellisterne, have desuden opført mere eller mindre smagfulde Lysthuse på deres
Havelodder, hvor Familien kan hente den nødvendige Styrke og Kraft, til at møde det ofte
sundhedsnedbrydende Arbejde i Fabriker og Værksteder, eller opholdet i mindre heldige
Boliger."
Småhaverne, der kom til at fungere både som rekreation fra de usunde arbejdsforhold
og som kompensation for de dårlige boligforhold, blev drevet kollektivt med egen
bestyrelse, der varetog den daglige drift med generalforsamlinger, bestyrelsesmøder,
regnskaber m.m.. "Arbejderhaverne" blev en af byens seværdigheder og mange af
landets købstæder begyndte at interessere sig for fænomenet.
Kolonihaveforbundet for Danmark
I 1908 blev "Kolonihavelejernes forbund" dannet i København for bedre at
kunne styre oprettelsen og udlejningen af haver. Det havde indtil nu været praksis at
enkeltpersoner lejede et jordstykke af kommunen eller af privatpersoner og der var en
tendens til at lejen blev for høj og at mange haver kunne opsiges med 14 dages varsel. I
1915 blev der taget kontakt til foreningerne i provinsen og i den forbindelse til
Landstingsmand Berthelsen, og i 1916 kunne der dannes et landsforbund, der fik navnet
"Kolonihaveforbundet for Danmark", hvor Berthelsen blev udnævnt til præsident.
Kolonihaveforbundet havde i 1922 375 foreninger med 21.000 medlemmer tilsluttet.
Antallet af tilsluttede foreninger steg støt igennem årene, og antallet af tilsluttede
kolonihaver kulminerede omkring 1950 med ca. 62.000 haver af i alt ca. 100.000 haver i
Danmark. I år 2001 er der lige under 40.000 tilsluttede haver af i alt ca. 60.000. Der er
nedlagt en del haver, bl.a. ved anlæg af veje, som ved etableringen af vejen til Sverige
på Amager.
En af årsagerne til at der ikke er blevet oprettet nye haver i et antal svarende til
de nedlagte haver er at der ofte stilles store krav, når der skal oprettes nye
foreninger, bl.a. om kloakering hvilket er med til at fordyre byggemodningen af et område
ganske betydeligt.
Dagens kolonihaver
Selv om der også i dag er mange der bruger kolonihaverne til at levere et tilskud til
det daglige forbrug af grønsager, er der langt fra den moderne kolonihave til tidligere
tider, hvor dyrkningen kunne være afgørende for livets opretholdelse. Den økonomiske
dimension med at alle uanset indkomst skal kunne have en kolonihave er dog stadig
afgørende for bevægelsen. Kolonihaverne har desuden ofte tætte netværk, hvor man
hjælper hinanden og udveksler erfaringer.
Det mærkes dog ved forsøg på etablering af nye haveforeninger, at vi i Danmark har
fået et alt mere reguleret samfund. Tidligere blev der stillet et stykke jord til
rådighed, hvorefter nogle friske medlemmer tog fat på at sætte pæle i jorden og
trække snore så folk kunne finde ud af, hvilket jordlod der skulle være deres
kolonihave. I dag skal kommunen udarbejde en lokalplan, en landskabsarkitekt skal tegne
foreningen, en landmåler skal sætte haverne af. Der bliver stillet en masse krav til
opførelse af husene, hvilke farver der må anvendes, m.m. således, at der sker en
stækkelse af det frie spil, som kolonihavefolket er så kendt for, hvor det er op til
kolonihavefolkets fantasi og kreativitet at udfylde rummelige rammer.
Der bliver også i flere tilfælde stillet krav om kloakering af eksisterende
foreninger, hvilket er så stor en økonomisk byrde, at mange medlemmer ikke har råd til
at beholde haven. Lejeaftalernes længde er ligeledes af afgørende betydning for
foreningerne, og det engagement som den enkelte lægger i livet i kolonihaven.
Kolonihaverne er en del af byernes grønne områder, og burde gives en beskyttelse, der
kendes fra en række andre områder som parker, vandhuller m.m. Der er i dag brug for
lovgivning der på den ene side sikrer kolonihavernes fortsatte eksistens, og på den
anden side ikke umuliggør den kreative og ofte anderledes udfoldelse, som i dag har
vanskelige kår i det regulerede samfund.
Et vigtigt skridt er netop taget med vedtagelse af lovforslag L 203 "Lov om
kolonihaver" af 1. juni 2001, hvor de eksisterende kolonihaveområder blev gjort
varige, hvis der ikke af ejeren senest 1. november 2001 blev gjort skriftlig indsigelse
til Miljø- og Energiministeriet. Formålet med loven var at sikre, at koloniområder
kunne forblive en væsentlig del af bybefolkningens muligheder for rekreation og
beskæftigelse i fritiden (Havebladet nr. 5/2001).