Kolonihaveforbundet for Danmark, Kolonihaveforbundets spildevandsudvalg,
Kolonihaveforeningerne i Ballerup og Herlev kommune, Ballerup og Herlev Kommune samt
A& B Backlund ApS er initiativtagere bag projektet.
Der var lagt op til, at det skulle være muligt for alle haveforeninger, der er
organiseret i Kolonihaveforbundet for Danmark i henholdsvis Ballerup og Herlev Kommune, at
deltage.
Der er tale om 7 foreninger i Ballerup og 3 foreninger i Herlev.
I forlængelse af et orienteringsmøde med for-mændene/kvinderne for foreningerne i
Ballerup tilkendegav samtlige foreninger en interesse i at deltage. To af de tre
foreninger i Herlev udtrykte interesse i at deltage. HF Østervang i Slagelse kommune blev
efterfølgende også deltagere i projektet.
Deltagende foreninger
Bestyrelserne for de respektive foreninger informerede i efteråret 1998 skriftligt
medlemmerne om muligheden for at deltage i et projekt med afprøvning af kildesorterende
opsamlingstoiletter og håndtering af restprodukter. Deltagelse i projektet var et tilbud
til den enkelte baseret på individuel frivillighed. Der har intet krav været om, at et
bestemt antal eller en bestemt procent af haverne skulle deltage i projektet. Ingen er
således blevet påtvunget en løsning imod deres eget ønske. Projektet og udvalget af
toiletter blev på et informationsmøde i januar 1999 præsenteret for interesserede
deltagere. 137 haver havde i januar 1999 skriftligt tilkendegivet, at de var interesserede
i at deltage i projektet med afprøvning af toilet og håndtering af restprodukter.
Ballerup og Herlev Kommune gav som ansvarlige for håndtering af fækalier en
tilladelse til at fækalier kunne nedgraves, enten direkte eller efter kompostering. Selv
om de første kontakter til Københavns Amt, som ansvarlig myndighed for håndtering af
urin, allerede blev taget i efteråret 1998 for at få tilladelse til anvendelse af urin i
haverne, kom der ikke nogen afklaring før i maj 1999. Københavns Amt gav ingen
dispensation til at anvende urinen på egen beplantning. Urinen skulle derfor nedgraves i
henhold til allerede givet tilladelse. Urinen skulle behandles som latrin, der hører
under kommunernes myndighedsområde.
Den lange sagsbehandlingstid og usikkerhed om hvorvidt projektet kunne gennemføres,
gjorde at det oprindelige antal på 137 blev reduceret til 45 50 haver. Nogle havde
købt toiletterne uden for projektet, nogle havde brugt pengene til andre formål osv. I
forlængelse af bl.a. projektinformationsmøder i henholdsvis HF Stuvehøjgård, Ballerup
og HF Nyvang, Herlev kom antallet af deltagende kolonihaver i Ballerup og Herlev kommune
op på 83.
HF Østervang i Slagelse havde længe været interesseret i at deltage i projektet, men
måtte afvente en formel tilladelse fra Slagelse kommune til at håndtere de humane
restprodukter, svarende til fremgangsmåden i Ballerup og Herlev kommune. Tilladelsen fra
Slagelse Kommune blev givet 25.september 2000 og det blev til 6 projektdeltagere i HF
Østervang i Slagelse.
Projektdeltagerne gav tilsagn om at samle og viderebefordre erfaringer med montering,
drift og benyttelse af toiletterne samt håndtering af restprodukterne. De skulle være
parate til at svare på spørgeskemaer, deltage i interviews og modtage besøg efter
aftale i haverne. Til gengæld ville de modtage et tilskud til erhvervelse af toiletter.
Deltagende kolonihaver fordelt på kommuner og haveforeninger
Tabel 2.1.
Deltagende kolonihaver fordelt på kommuner og haveforeninger.