Miljøprojekt nr. 1331, 2010 Brancheindsats for produktkæden ”Korrosionshindrende overfladebehandling af store stålkonstruktioner og skibe”Indholdsfortegnelse3 Kortlægning af Vindmølleindustrien
4 Miljø- og arbejdsmiljøbelastninger 5 Udvikling af automatiseret malingspåføring til vindmølletårne - delprojekt 1
6 Udvikling af alternative påføringsmetoder - delprojekt 2
7 Informationsprojekt - tillæg til ISO 12944 – delprojekt 3 Bilag A: Måle resultater: Målt på prøveemnet Bilag B: Måle resultater: Målt på prøveemnet. 3 højeste og 3 laveste Bilag D: Korrosionshindring kan også være miljøvenlig Bilag E: Malingstyper til broer Bilag F: Malingstyper til vindmøller, vinger og tårne Bilag G: Malingstyper til skibe Bilag H: Malingstyper til tanke ForordUnder henvisning til Miljøstyrelsens prioriteringsplan for renere produkter 2003: ”Innovation og spredning af miljøvenlige produkter – igangsatte man med støtte fra Miljøstyrelsen en brancheindsats for produktkæden ”Korrosionshindrende overfladebehandling af store stålkonstruktioner og skibe”. Korrosionshindrende overfladebehandling af store stålkonstruktioner er nødvendig men omkostningskrævende og både miljømæssigt og arbejdsmiljømæssigt belastende. På grund af de store værdier, der her skal beskyttes mod rust, er udviklingen af materialevalg og processer tøvende og temmelig konservativ. I januar 2006 blev det efter aftale med Miljøstyrelsen og nedennævnte projektdeltagere enighed om alene at lade hovedprojektet koncentrere sig om ”Udvikling af mobilt robotanlæg til automatiseret påføring af maling udvendig på vindmølletårne”. Projektdeltagere Projektdeltagerene er 4 brancheforeninger, som omfatter hele kæden fra producenter af malevarer, over leverandører af udstyr til påføring af maling, entreprenører, frem til brugere af korrosionshindrende malebehandling:
Konsortiet af brancheforeninger betegnes i det efterfølgende ”heavy-duty branchen”. Foreningen af Danske Overfladebehandlingsvirksomheder (FDO) ved chefkonsulent Vibeke Piper, DI har været projektleder på projektet. Rapporten er udarbejdet af chefkonsulent Vibeke Piper i samarbejde med projektlederne i de 3 delprojekter udviklingschef Oluf Lauridsen DSSM, Peter Svane og Lisbet Jensen fra Overfladeteknik, Maleteknisk Rådgivning ApS og konsulent Simon Gylling FDLF. Sammenfatning og konklusionerProjektets formål er overordnet at fremme brugen af mindre miljø og arbejdsmiljøbelastende materialer og metoder inden for heavy-duty branchen. Målet er fremmet i et samarbejde medlem producenter af maling, producenter af påføringsudstyr, maleentreprenører og brugere. Det konkrete formål med dette projekt er:
Konklusion delprojekt 1 – Automatiseret malingspåføring til vindmølletårne
Et færdigudviklet anlæg til overfladebehandling af tårnsektioner til vindmøller er nu installeret . Anlægget, der er procesautomatiseret, er det første af sin art i verden. Det af Miljøstyrelsen støttede projekt har medført efterfølgende projekt og investering i fuld skala hos DS SM A/S i Rødekro. Konklusion delprojekt 2 – Udvikling af alternative påføringsmetoder Forsøg med de 6 forskellige påføringsprincipper, valsepåføring, tæppelakering, rullepåføring, traditionel airless sprøjtning, Airmix sprøjtning og overgydning har vist, at der er miljøvenlige alternativer til traditionel airless påføring af maling, og at processen kan automatiseres med et meget enkelt udstyr. Det har vist sig, at den enkleste vej fremad vil være at benytte en form for Airmix sprøjtning med så stor dyse og så lavt materialetryk som muligt. Dette princip vil være en miljømæssig og tilsvarende økonomisk gevinst på minimum 20% ved at skifte fra airless til Airmix-sprøtning på grund af forbedret overføringseffektivitet (mindre forbisprøjt).Ved automatisk påføring opnås en jævnere lagtykkelse end ved manuelt arbejde. De arbejdsmiløjmæssige fordele ved at skifte fra manuel sprøgtepåføring til automatisk overfladebehandling er indlysende. Konklusion delprojekt 3 – Informationsprojekt, Tillæg til ISO 12944 Der er udviklet en eksempelsamling på mere miljøvenlige malingssystemer. Eksempelsamlingen er generisk og er udkommet i efteråret 2009 fra DS forlag, som et DS Hæfte til ISO Standard 12944 - 5. Som et supplement til DS Hæftet er der udviklet ti caseeksempler, som både omhandler hvilke miljø- og arbejdsmiljø fordele men også ulemper, der kan være ved brug af forskellige vandige malingssystemer. For at få en større forståelse af, hvor og hvordan anvendelse af miljøvenlig maling til store konstruktioner som broer, tanke, master, skibe m.v. er mulig, er der udarbejdet et bilag (D) ” Korrosionshindring kan også være miljøvenlig”, der beskriver hvilke overordnede krav der skal stilles til malingssystemerne. I nogle tilfælde er det muligt at vælge et rent vandigt system, i andre skal der måske bruges et opløsningsmiddelfrit system eller et system med et lavt indhold af opløsningsmiddel. Alle projektets formål er opnået. Summary and conclusionsThe objective of the project is primarily to promote the use of more environmentally friendly and working environment friendly materials and methods in the heavy duty industry. The objective has been advanced in cooperation with paint producers, application equipment producers, painting contractors and consumers. The specific objective with this project is:
Conclusion part project 1 – Automated application of paints to wind turbine towers
A finished plant for the surface treatment of sections of towers for wind turbines has now been installed. The plant which has been process automated is the first of its kind in the world. The project supported by the Danish Environmental Protection Agency has resulted in the following project and investment on a full scale with DS SM A/S in Rødekro. Conclusion part project 2 – Development of alternative application methods Trials with the 6 different application principals, cylinder application, carpet finishing, roller application, traditional airless spraying, Airmix spraying and wetting have shown that there are environmentally friendly alternatives to the traditional airless application of paint, and that the process can be automated using very simple equipment. It has turned out that the simplest way forward will be to use a type of Airmix spraying with as large a nozzle and as low material pressure as possible. This principle will give an environmental and correspondingly financial gain of a minimum of 20% by changing from airless to Airmix spraying due to the improved application efficiency (less paint spraying missed). By automated application a smoother thickness is obtained compared to manual application. The advantages in the working environment by changing from manual spraying to automated surface treatment are obvious. Conclusion part project 3 – Information project, Supplement to ISO 12944 A collection of examples of more environmentally friendly paint systems has been developed. The collection of examples is generic and was published in the autumn of 2009 by DS publishers as a DS leaflet to ISO Standard 12944 – 5. As a supplement to the DS leaflet, ten case studies have been developed that deal with the advantages both for the environment and for the working environment, but it also deals with the disadvantages there may be in using various water based paint systems. To acquire a better understanding of where and how the application of environmentally friendly paint for large constructions such as bridges, tanks, masts, ships etc. is possible, an appendix (D) has been compiled “The prevention of corrosion may also be environmentally friendly”, which describes the overriding requirements to the paint application systems. In some cases it is possible to choose a pure water based system, for others maybe a solvent free system or a system with a low solvent content. All the objectives of the project have been reached. 1 IndledningHeavy-Duty branchen har i henhold til Miljøstyrelsens prioriteringsplan for renere produkter 2003 "Innovation og spredning af miljøvenlige produkter - Brancheindsats for produktkæde " fået bevilling til dels et forprojekt til projektet "Korrosionshindrende overfladebehandling af store stålkonstruktioner og skibe", og til selve projektet, der består af 3 delprojekter: Delprojekt 1: Udvikling af mobilt robotanlæg til automatiseret påføring af maling udvendigt på vindmølletårne. Delprojekt 2: Udvikling af påføringsmetoder. Delprojekt 3: Informationsprojekt - Tillæg til ISO 12.944. 1.1. BaggrundI 2000-2001 gennemførte Arbejdstilsynet sammen med Miljøstyrelsen et forprojekt [i] som skulle initiere udvikling af mere arbejdsmiljø- og miljøvenlige processer og produkter inden for forbehandling og malebehandling af store stålkonstruktioner. Heri deltog DO (Danske Overfladebehandlere tidl. Foreningen af Danske Overfladebehandlere – FDO) og Danske Maritime - DMT. Forprojektet pegede på 6 forskellige forslag til undersøgelser af opklarende karakter samt to konkrete udviklingsideer: Foreslåede undersøgelser i forprojektet i 2001:
Udviklingsideer:
1.2 Fornyede drøftelser i branchen.Forprojektets anbefalinger blev revurderet af den samlede heavy-duty branche repræsenteret ved 5 brancheforeninger:
De fem brancheforeninger afholdt 3 møder om initiativet, og mellem møderne blev udkast til ansøgningen rundsendt til foreningernes medlemmer for at sikre opbakning og for at føre ansøgningens indhold ajour. Endelig var det afgørende, at der skulle være rimelige udsigter til, at projekterne kunne gennemføres med succes. Heavy-duty branchen besluttede derfor at søge om støtte til et (mindre) forprojekt, som kan føre de tidligere undersøgelser ajour ved at gennemgå og prioritere de tidligere fremsatte projektideer ud fra en LCA-tankegang. Derudover ønskede heavy-duty branchen at påvirke specielt de rådgivende ingeniører til brug af mere miljø- og arbejdsmiljøvenlige produkter og metoder gennem en informationsindsats. Denne ide var ny i forhold til det gennemførte forprojekt. Den endelige beslutning om projektets indhold blev, at projektet skulle indeholde 3 delprojekter:
2 Branchen genereltHeavy-duty branchen er et område, hvor overfladebehandling fortsat domineres af lidet miljøvenlige metoder, materialer og systemer. Det gælder både forbehandling og malebehandling. Forbehandlingen udføres typisk ved blæserensning - ofte med kvartssand, og blandt malematerialerne dominerer produkter på basis af epoxy og polyurethan; i begge tilfælde fortsat med et vist indhold af opløsningsmidler. Både afrensning og overfladebehandling giver anledning til forurening af omgivelserne samt til arbejdsmiljømæssige problemer. Branchen er samlet betragtet i vækst, for stålkonstruktioner omfatter både vindmøller og mere almindelige bygningsmæssige konstruktioner som haller og fabrikationsbygninger, der i stadigt stigende omfang udføres i stål. Stålskibe udgør et vigende marked hvad nybygninger angår, men Danmark har en stor og internationalt anerkendt skibsreparationssektor. Især for skibsfarten gælder det, at vedligeholdelse spiller en væsentlig rolle for sikkerheden i erhvervet. Branchen omsætter pt. for skønsmæssigt 1,3 mia. kr., og beskytter eller vedligeholder værdier for ca. 50 mia. kr. om året [ii]. Branchens samlede emission af opløsningsmidler udgør 1.300 tons om året [iii], hertil kommer spild i form af brugte blæsemidler forurenet med malingrester og antifouling. 2.1 TraditionerBranchen har tradition for usædvanligt forpligtende garantier lige fra farve- og lakleverandøren frem til den udførende. Den er derfor temmelig tilbageholdende hvad angår eksperimenter med og implementering af nye og renere teknologier og systemer, med mindre disse er omhyggeligt gennemprøvede. 2.2 KonkurrenceDanmark er hårdt trængt af andre lande med lempeligere krav om hensyn til miljø og arbejdsmiljø. Det gælder bl.a. de baltiske stater og det fjerne Østen. 2.3 Områdets udvikling i hovedtrækI perioden 1980-1985 blev der gennemført en række kortlægnings- og udviklingsprojekter finansieret af Miljøstyrelsen, bl.a. om anvendeligheden af vandige malingsystemer til korrosionshindrende malebehandling [iv], [v], [vi], [vii], [viii]. Disse arbejder har påvirket farve- og lakfabrikkernes udvikling af mindre miljøbelastende produkter og systemer. Gennemslagskraften i praksis, dvs. hos udførende og brugere inden for heavy-duty branchen har imidlertid været begrænset, og omfatter først og fremmest indførelse af såkaldte hybridsystemer (kombinationer mellem opløsningsmiddelholdige og opløsningsmiddelfrie malevarer), især til brug ved værkstedsarbejde – i mindre udstrækning ved udendørs overfladebehandling. I 2000-2001 gennemførte Arbejdstilsynet sammen med Miljøstyrelsen det tidligere nævnte forprojekt ( i ). Heri deltog FDO og DMT, men ikke SME, MAB og FDFL. Der var et klart behov for, at FDFL blev inddraget i det videre arbejde, når man betænker de tidligere nævnte traditioner for garantiforpligtelser på området og for engagement af både SME og MAB, da forprojektet netop pegede på udvikling af udstyr til rensning og påføring. Siden forprojektets afslutning (2000–2003) er der gennemført et EU-projekt ”ECOPAINT” bl.a. med dansk deltagelse af Odense Stålskibsværft A/S, Lindø og Hempel A/S. Projektets formål var at forbedre de miljømæssige forhold ved overfladebehandling af store stålskibe. Projektets resultater er fortrolige, men ifølge de danske deltagere overlappede arbejdet ikke med nærværende projektansøgning. 2.4 InformationRensemetoder og malingsystemer til skibe og store stålkonstruktioner vælges som tidligere nævnt noget konservativt. Udgangspunktet er den internationale (og danske) standard DS/EN ISO 12.944 [ix], som anfører behandlinger afhængig af hvilke korrosive påvirkninger den pågældende konstruktion skal kunne tåle. De anførte behandlinger er eksempler, men opfattes ofte som forskrifter, fordi den faglige indsigt i området er koncentreret hos farve- og lakfabrikkerne og hos nogle få rådgivere. Der er imidlertid erfaringer fra praksis som demonstrerer, at selv meget krævende stålkonstruktioner kan males med helt vandige malingsystemer [x]. Erfaringerne demonstrerer dog samtidig, at der er flere faldgruber ved brug af de mindre miljøbelastende systemer end ved traditionelle produkter. Det går man imidlertid let hen over i en vejledning udgivet af Industriens Branchearbejdsmiljøråd [xi] i 2002, idet vejledningen alene bygger på miljø- og arbejdsmiljømæssige forudsætninger, men hverken inddrager økonomiske eller tekniske aspekter. Denne vejledning er det eneste neutrale informationsmateriale der pt. er tilgængeligt på det danske marked. Den indebærer en betydelig risiko for fejldispositioner, som kan skade de mindre miljø- og arbejdsmiljøbelastende løsningers omdømme. Derfor er der behov for information til en bredere kreds af rådgivende ingeniører om mulighederne for at substituere kendte rensemetoder og malingsystemer med mindre miljøbelastende løsninger. 3 Kortlægning af Vindmølleindustrien
3.1 Beskrivelse af heavy-duty branchenHeavy-duty branchen udfører overfladebehandling af store stålkonstruktioner. Branchen kan opdeles i brugerne (udførende), leverandører af udstyr samt leverandører af maling. Dette projekt drejer sig om overfladebehandling af vindmølletårne, og branchens brugere, d.v.s. virksomheder der udfører overfladebehandling af vindmølletårne er organiseret i følgende organisationer:
Leverandører af udstyr er tilknyttet organisationen:
Leverandører af maling er medlem i:
3.2 Udførende industriVindmølleindustrien er i stadig stigende vækst, og den store internationale fokus på miljørigtig energi er med til at fremme udviklingen af vindmøller og installering af vindmøller i store dele af verden. Danske vindmølleproducenter har en betydelig andel af verdensmarkedet. Det anslås, på baggrund af Dansk Vindmølleindustris branchestatistik 2009, at der årligt produceres omkring 1.700 vindmøller i Danmark. Af statistikken fremgår det ligeledes, at omsætningen i vindmøllebranchen de seneste 10 år er steget med 21,3% årligt. Der er store krav til holdbarheden af malingen og korrosionshæmmende behandling af vindmøllerne. Designlevetiden for en vindmølle er 20 - 25 år. Vedligeholdelse i levetiden består primært i en afvaskning af møllevinger. Branchen vurderer, at der ikke er behov for egentlig vedligeholdelse af overfladebehandlingen, bortset fra pletreparationer. Vindmølletårne overfladebehandles i lukkede haller under kontrollerede forhold. Forbehandlingen består i en afrensning, typisk med stålgrit. Blæsemidlet kan genbruges 300 - 500 gange. Bortskaffelsen sker sammen med den rust, der fjernes fra overfladen. Den blæserensede overflade sprøjtemetalliseres med zink. Overfladebehandlingen foregår manuelt ved airless sprøjtning med epoxybaserede grundmalinger og plyurethan til topcoat; begge typer er 2-komponente og omfattet af særlige regler fra Arbejdstilsynet. De udførende virksomheder beskæftiger fortrinsvis specialarbejdere, og både ved afrensning og malearbejde er det nødvendigt med omfattende beskyttelsesforanstaltninger, dvs. heldragt og luftforsynet åndedrætsværn. Forbruget af maling er af størrelsesordenen 0,5 - 0,75 l pr. m² overflade, afhængig af hvor effektivt lagtykkelsen kan styres, og dermed forbruget af maling. Det anslås, at der er tale om et reelt forbrug af størrelsesordenen 1,8 - 2,1 gange det teoretiske forbrug, dvs 80 – 110 % ekstra forbrug af maling. Det samlede behandlede areal anslås til ca. 1,8 mio. m² for vindmølletårne. Det samlede forbrug af maling til vindmølletårne er af branchen anslået til ca. 1,4 mio. liter pr. år. Forbruget er behæftet med nogen usikkerhed. Ifølge Vindmølleindustriens branchestatistik er der ca. 26.000 beskæftigede ved udgangen af 2. kvartal 2009 heraf omkring 225 i 2009 i overfladebehandling af vindmølletårne. 3.3 MalingleverandørerFarve- og lakindustrien arbejder med udvikling af mindre miljøbelastende produkter og systemer, men i heavy-duty branchen efterlyses stadig mindre miljøbelastende malingstyper. 3.4 UdstyrsleverandørerUdstyr til blæserensning og påføring af maling produceres fortrinsvis i udlandet og importeres til Danmark af de virksomheder, der er repræsenteret af MAB - Maleudstyrs- og anlægsleverandørernes Brancheforening. I produktkæden for den aktuelle brancheindsats er udstyrsleverandørerne nok det led, der hidtil har været svagest med hensyn til miljøbefordrende udvikling. Der sker naturligvis en fortløbende udvikling af udstyr, men kvantespring har der ikke været tale om de seneste 10 - 20 år. Den mest bemærkelsesværdige nyskabelse er renseudstyr, som arbejder med vand i stedet for traditionel blæserensning, dvs. højtryksspuling og Ultra High Pressure (UHP) - udstyr. 4 Miljø- og arbejdsmiljøbelastningerMiljø og arbejdsmiljøbelastninger i heavy-duty branchen herunder overfladebehandling af vindmølletårne fremgår af forprojektet udarbejdet af Anne Abildgaard og Henrik Frederiksen, Cowi A/S i samarbejde med Peter Svane, Overfladeteknik, Maleteknisk Rådgivning A/S. I forprojektet blev det konkluderet, at udvikling af en robot til malingspåføring på vindmølletårne vil kunne indebære en betydelig reduktion af malingsforbruget som følge af en nedsættelse af forbi sprøjt og opnåelse af en mere ensartet lagtykkelse samt besparelse på arbejdskraft og brug af værnemidler. Som andre miljømæssige gevinster blev der peget på mindre forbrug af miljøfremmede stoffer og mindre affaldsmængder til deponering, og på at metoden vil reducere eksponeringen for opløsningsmiddeldampe og andre sundhedsskadelige stoffer. I forprojektet blev det ligeledes konkluderet, at etablering af et informationssystem med veldokumenterede eksempler vil kunne bidrage til væsentlige miljø- og arbejdsmiljømæssige forbedringer. Ved at sikre at viden om alternative muligheder bliver gjort tilgængelige på en systematisk møde forventes det, at metoderne i højere grad vil finde praktisk anvendelse. 5 Udvikling af automatiseret malingspåføring til vindmølletårne - delprojekt 1
5.1 IndledningProjektgruppen har peget på, at heavy-duty projektet skulle koncentere sig om automatisk påføring af maling på vindmølletårne, eller nærmere bestemt udvikling af mobilt robotanlæg til automatiseret påføring af maling udvendig på vindmølletårne. Vindmølleindustrien er som ovenfor beskrevet i vækst, og en bedre styring af malingpåføringen vil kunne reducere malingforbruget med ca. 50 %, hvis der kan opnås en jævnere lagtykkelse. Overforbrug andrager ca. 50% af det samlede malingsforbrug. Omkostningerne til malematerialer er betragtelige, så der er potentiale i automatiseret påføring nemlig besparelse i malingsforbrug og en forbedring på det miljø- og arbejdsmiljømæssige område. Udvikling af en robot til malingpåføring på vindmølletårne vil kunne indebære en betydelig reduktion af malingsforbruget som følge af en nedsættelse af forbisprøjt og opnåelse af en mere ensartet lagtykkelse. 5.2 InteresseanalyseProjektet omhandler udvikling af en malerobot som på tilsvarende vis kan arbejde i værkstedet uden personale er til stede i arbejdsområdet. Metoden forventes alene at kunne udvikles til værkstedsbrug og alene til relativt store og ensartede konstruktioner. Interessenterne i projektet er leverandører af udstyr, producenter af vindmøller og andre store stålelementer, samt miljø- og arbejdsmiljømyndighederne. For producenterne af vindmøller og andre store stålelementer vil de væsentligste barrierer være metodens arbejdshastighed og dens evne til at levere et resultat, som kvalitetsmæssigt modsvarer den, som opnås med traditionelle metoder. Det vurderes at metoden, hvis den kan udvikles til effektiv funktion, vil være økonomisk attraktiv som følge af besparelser i malingforbrug og i form af besparelser på arbejdskraft og evt. brug af værnemidler. For udstyrsleverandørerne vil den største barriere være de begrænsede afsætningsmuligheder som følge af de meget specifikke anvendelsesmuligheder for udstyret. For miljømyndighederne vurderes metoden at give miljømæssige gevinster i form af reduceret malingforbrug og dermed et mindre forbrug af miljøfremmende stoffer, opløsningsmidler eller VOC og måske mindre affaldsmængder til deponering. For arbejdsmiljøet er metoden fordelagtig, idet den vil kunne reducere eller fjerne eksponering for opløsningsmiddeldampe og andre sundhedsskadelige stoffer og evt. reducere behovet for anvendelse af personlige værnemidler. De væsentligste barrierer for projektet er den relativt snævre anvendelsesmulighed og de tekniske udviklingskrav. 5.3 Sammenfattende vurderingRobotmaling af vindmølletårne vil betyde væsentlige arbejdsmiljømæssige fordele og også væsentlige miljømæssige forbedringer. 5.4 Delprojektets deltagereDelprojektets ansvarlige har indtil 21. februar 2007 været Dansk Overflade Teknik A/S DOT og øvrige deltagere var Hempel A/S, Maskinbygger og Simu Lab. 30. oktober 2007 fik projektlederen meddelelse fra MST om, at MST kan tiltræde gennemførelsen af delprojekt 1 med følgende deltagere:
I forbindelse hermed blev indvendig påføring af maling på mølletårne også en del af projektet. 5.5 Delprojektets formålVed automatisering at opnå en ensartet lagtykkelse meget tæt på den specificerede og derigennem at:
Status og afslutning af delprojekt 1 kan beskrives som følger:
5.6 Forsøgsopstilling:Højrotationsklokken som påføringsudstyr og den elektrostatiske påføringsmetode blev testet tidligere i projektet. Testpåføring med højrotationsklokke foregik med følgende produkter: Produkt nr. 17320 Hempadur Zink epoxy. Påføring med Hempadur Zink epoxy gav ikke det ønskede resultat, hvilket hovedsageligt skyldtes den høje men nødvendige rotationshastighed, kombineret med den høje densitet på 2,6 kg/l. Løsning med højrotationsklokken som påføringsudstyr og den elektrostatiske påføringsmetode, blev udfaset, da der ikke kunne skabes plads til 3 elektrostatiske sprøjtehoveder på robotarmen (svarende til 3 forskellige typer malinger). Forsøgene viste også, at det eneste egnede udstyr var påføringsudstyr og metode omfattende traditionel airless påføring med faste dyser. For at opnå en ensartet specificeret lagtykkelse ved automatisk påføring kræves:
Den oprindelige udstyrsleverandør Bôll-Tec ApS kunne ikke leve op til ovennævnte krav, og en ny udstyrsleverandør blev 24A Automation med robotudstyr samt Wagner Tyskland med påføringsudstyr. Sidstnævnte har også leveret dyser til formålet. Efter installation af anlægget med de nye leverandører kunne de fremtidige forhold simuleres, og sprøjtebillede af de forskellige malingstyper kunne testes. Anlægget blev bygget op således, at hver produkttype havde sin dyse. Dette medførte mange test, men det resulterede i et godt resultat for hver enkelt produkttype. 5.7 Forsøg med dyserTil forsøgene var der hjemkøbt en serie dyser til hvert produkt fra Hempel:
Der blev udtaget dyser af i alt 4 fabrikater. Blandt disse dyser var de særlige kalibrerede dyser specielt egnet til automatisk påføring. Testen omfattede dyser fra størrelse 17 til 29 og med en sprøjtevinkel på henholdsvis 60° og 80°. 5.7.1 KonklusionDet samlede resultat af forsøgene indikerede, at der er umiddelbare fordele ved anvendelse af robotter til påføring af malinger:
5.8 Installation og indkøring af anlæggeneDer blev etableret 2 malerlinjer med hver 2 påføringspladser. Til betjening af disse blev der etableret 2 lanser i en længde på 50 m med robotter i hver ende til påføring af maling indvendig i tårnene. Til maling af tårnsektionerne udvendig blev der installeret 2 robotvogne med hver sin robot. Indkøring af anlægget, der også omfattede etablering og drift af et stort malerkøkken, tog noget længere tid en forventet. Hertil kom at det var noget vanskeligere at få næste sæt dyser med samme karakteristik som de første. Efter en større undersøgelse af markedet og intense forhandlinger med vores nuværende leverandør, blev der indgået en aftale om at specielfremstille dyser til opgaven. Det er lykkedes at komme noget tættere på det oprindelige resultat, end hvad de første test på det færdige anlæg viste. Forbrugsfaktoren på de samlede system lå i starten af testen på færdige anlæg på ca. 1,55, men er ved sidste produktionspåføringer nede på imellem 1,35 og 1,40. Der er stadig mulighed for at trimme anlægget, idet der ved ovennævnte produktion er en over lagtykkelse på det færdige system. Det er derfor vores forventning at nå vores mål på et gennemsnitsforbrug på faktor ca. 1,3. Anlægget til overfladebehandling af tårnsektioner til vindmøller er procesautomatiseret og den første og eneste af sin art i verden. Det af Miljøstyrelsen støttede projekt har medført efterfølgende projekt og investering i fuld skala hos DS SM A/S i Rødekro. 5.8.1 Evaluering af driften i det færdige anlægDa ikke alle robotter er kørt ind i det færdige anlæg, evalueres ud fra den ene linje, hvilket udgør 50% af det færdige anlæg, der på nuværende tidspunkt kører på halv kraft. Med de under afsnit 6.3 nævnte forbrugsfaktorer, ser vi ikke umiddelbart det store problem i at nå projektets målsætning at gå fra en faktor 2,0 til 2,2 ned til en faktor 1,3 til 1,4. De øvrige mål og fordele i forbindelse hermed følger automatisk. 5.9 Fastlæggelse af sprøjtesystematikVed fastlæggelse af sprøjtesystematik blev der set nærmere på type af sprøjteslag, sprøjteafstand til A-TCP, sprøjtehastighed V-TCP, dysestørrelse og dysetryk og tilegning til det valgte malingssystem Efter mange forsøg blev der valgt en påføringsmetode, hvor man parallel påfører, hvilket ved ca. 50 % overlapning gav et ensartet lag inden for de forskellige malingslag på testpladerne. Data kan ses for:
De i bilag A og B nævnte værdier var resultatet på prøveemnet efter talrige forsøg, hvor malingslagene var lagt op på prøveplader enkeltvis. Der blev dog ved målinger af lagtykkelse på prøveemnerne målt nogle variationer, der efterfølgende blev elimineret ved at øge dyse trykket og regulere lagtykkelsen. 5.10 Påføring af 3 lag malinger i et samlet system på prøvesektionen imens sektionen roteredePrøvesektionen, der er konisk med følgende dimensioner: ø 2,44 m, ø 3.01 m og L = 9,32 m i alt 80 m², blev malet udvendigt og påføringen delt op i 5 sprøjteslag i sektionens længderetning. Resultatet af påføringen blev målt i hvert enkelt lag. Der blev foretaget målinger af lagtykkelse i 2 ”ringe” rundt om prøvesektionen i hvert sprøjteslag, i hvert lag. Målingerne blev foretaget i samme område for hvert lag. Måleresultater målt på prøveemnet samt bemærkninger til måleresultaterne fremgår af Bilag nr. A og B. 5.10.1 Konklusion af forsøgsopstillingRegneeksemplerne i bilag A og B viser, at det er muligt at trimme påføringen væsentligt, hvis man kan opnå en mere stabil påføring samt fjerne meget få variationer i lagtykkelsen. Det er vigtigst at fjerne variationerne på de laveste målinger, da det er disse målinger, der er årsag til at er resultat falder for målereglen 80:20. Denne trimning er efterfølgende foretaget med det ønskede resultat til følge. 6 Udvikling af alternative påføringsmetoder - delprojekt 2
Formålet med dette udviklingsarbejde har været at opnå en jævn og ensartet lagtykkelse med et så enkelt udstyr som muligt, samt at udgå sprøjtestøv. Som udgangspunkt er der arbejdet med påføringsprincipperne:
Gennem arbejdet har man forsøgt at udvikle påføringsudstyr, som kan belægge 1 -2 meter brede baner ad gangen med ensartet lagtykkelse uden at der opstår sprøjtetåge. Udstyret skal desuden være egnet til belægning med malevarer, som har kort pot-life. 6.1 Heavy Duty, Delprojekt 2 - PåføringsmetoderProjektleder for delprojektet: Peter Svane, Overfladeteknik 6.2 Delprojektets formålUdvikling af påføringsmetoder som kan benyttes ved automatiseret malingpåføring på vindmølletårne. Metoderne skal sikre, at påføringen sker ensartet dvs. at lagtykkelsen varierer mindst muligt samt at overføringseffektiviteten bliver så høj som muligt - og spildet derfor så ringe som muligt. Påføringsprocesserne skal
6.3 OvervejelserI projektets indledende faser diskuteredes 8 forskellige påføringsprincipper.
I alle tilfælde var udgangspunktet at påføringen principielt foregik på samme måde som den hidtidige manuelle fremgangsmåde, dvs. at tårnet ligger vandret på rullebukke og roterer langsomt, mens der males én bane ad gangen. Fig. 1) Principskitse af maleproces. Her vist med 7 baner, hvoraf de to første er malet. For sprøjteprocessernes vedkommende var tanken ligeledes at eftergøre den manuelle proces, dvs. at sprøjte vandret ind på tårnets side, mens tæppelakering og overgydning skulle foregå ovenfra og lodret ned mod tårnets overside. Valsepåføring blev hurtigt forkastet, idet denne metode normalt benyttes til påføring af meget tynde lag malemateriale. Maling til mølletårne skal pålægges i 100-300 µm tør filmlagtykkelse. Fig.2) Princippet for sprøjtepåføring Fig.3) Tæppelakering og overgydning Tæppelakering er interessant fordi der ikke opstår sprøjtetåge, og derfor intet spild under selve påføringen. Ideen blev imidlertid forkastet fordi udstyret kræver megen rengøring, og det er ubekvemt med de hurtigthærdende 2-komponente materialer, som benyttes til mølletårne. Elektrostatisk påføring blev forkastet på grund af risikoen for elektrostatisk opladning af de meget store flader på mølletårne. Overgydning skal ses som en erstatning for tæppelakeringsprocessen. Fordelen er, at udstyret er enklere (mindre behov for rengøring), ulempen at påføringen nødvendigvis bliver mere ujævn og formentlig vanskeligere at styre. Tilbage stod så de 3 forskellige sprøjtepåføringsmetoder samt rullepåføring og overgydning. 6.4 Udstyr og materialerDe første forsøg i projektet omfattede rullepåføring og forgik på DOT’s anlæg i Fasterholt. Efter at DOT trak sig ud af projektet diskuteredes andre muligheder; resultatet blev, at vi byggede en model af et vindmølletårn og en lille vandret traversmaskine til føring af de forskellige typer sprøjter og overgydningsdysen – se fig. 4. Malingpumper: Påføringsudstyr: Fig. 4) Forsøgsopstillingen. Tromlen er 1250 mm Ø og 2000 mm lang. Den kan rotere med en periferihastighed fra 2 m/min til 16 m/min. Hovedparten af forsøgene blev udført ved 4 m/min. Tromlen dækkes med brunt indpakningspapir (fidele), som skiftes for hvert forsøg. Til højre på det blå stativ ses traversen som kan reciprocere (køre frem og tilbage) godt 500 mm med trinløst variabel hastighed. Pistolen kan aktiveres enten i én af yderstillingerne eller i begge så der sprøjtes henholdsvis den ene vej, henholdsvis både ud og hjem. Maling: Til sprøjtepåføring: Malingen til sprøjtepåføring er en 2-komponent epoxymaling, som benyttes af vindmølleindustrien. Den er beregnet til at anvendes ufortyndet i airless anlæg. Volumentørstofindholdet er 80 %, og ifølge databladet fra producenten kan den påføres i 150 µm tør lagtykkelse ad 1 gang. Malingen er så tyktflydende, at den ikke kan løbe ud af et udløbsbæger som DIN kop nr. 4 i ufortyndet stand. Hempel foreskriver airless påføring med dysestørrelse 0,55 mm og 250 bar malingtryk. 6.5 ForsøgFor alle påføringsmetoder er der fortaget en kvalitativ vurdering af resultatet, sammenholdt med en kvantitativ bestemmelse af den påførte mængde. Processerne er afprøvet men ikke optimeret, dvs. at det er undersøgt:
6.5.1 RullepåføringDisse forsøg blev fortaget hos DOT i Fasterholt på et ”øvelsestårn”, som virksomheden bruger til oplæring af operatører. Her blev ikke benyttet påføringsrobot, malerullen blev holdt manuelt. Tårnet måler 2150 mm Ø, og længden er 7400 mm. Tårnet roterer med en periferihastighed på 8 m/min. Fig. 4) påføring af 1 bane 2-k epoxygrundmaling med korthårsrulle. Fig. 5) påføring af 2 baner 2-k epoxygrundmaling med korthårsrulle. Der blev benyttet 2 forskellige ruller:
Malingerne blev doseret ved at regulere på fødepumpen til rullen (Graco Airlesspumpe). 6.5.1.1 ResultaterDer var muligt at påføre alle tre malingtyper med rulle. Lammeskindsrullen fedtede, dvs. at den ikke kørte pålideligt rundt. Korthårsrullen kørte godt, og fladerne blev nogenlunde pænt behandlede. Problemet var sammenstrygningen, altså overlappet mellem to baner. Her opstod en fortykkelse af laget. Alt i alt var de opnåede resultater ikke perfekte, men meget bedre end forventet. Processen kan ikke uden videre afskrives; den kan muligvis optimeres og gøres brugbar. Metoden er interessant på grund af sin enkelhed og den høje overførselseffektivitet. 6.5.2 Sprøjtepåføring og overgydningDisse forsøg blev udført på modeltårnet vist i fig. 4 efter principperne i fig. 2 og 3. Følgende påføringsmetoder blev afprøvet:
Traditionel airless-påføring blev ikke afprøvet, eftersom denne metode allerede benyttes i dag - ganske vist manuelt - men traversmaskinen udfører principielt de samme bevægelser som en operatør, blot mere ensartet. 6.5.2.1 LavtryksforstøvningDysestørrelse: 1,3 mm, materialetryk 3,5 bar, forstøvningsluft 4,0 bar Det var nødvendigt at fortynde malingen betragteligt for at kunne sprøjte med denne teknik. Resultatet blev pænt, men laget for tyndt. Overlapningerne var også pæne. Metoden er uanvendelig eftersom materialet ikke kan sprøjtes ufortyndet. Fig. 6) Lavtryksforstøvning. Bred og jævn vifte, men megen sprøjtetåge. 6.5.2.2 Airmix”Airmix” er Kremlins registrerede varemærke for et sprøjteprincip, hvor en del af forstøvningen foregår jf. airlessprincippet, altså idet malingen alene ved hydraulisk tryk forlader dysen; derpå forstøves malingen yderligere med luft, som rammer ind i strålen på en særlig måde. Det hydrauliske tryk er lavere ved Airmix end ved Airless sprøjtning, hvilket medfører lavere energiforbrug (trykluftforbrug ved luft/væske-pumper) til pumpning af malingen. Kremlin har opfundet og udviklet metoden; sidenhen har andre producenter eftergjort systemet. Metoden giver et blødere sprøjtebillede end airless sprøjtning, og mindre forbisprøjt (tab), fordi malingstrålens hastighed er lavere, og luftens tilbageslag fra emnet derfor tilsvarende mindre. Overførselseffektiviteten er generelt 20-30 % højere[³] end ved airless sprøjtning. Til gengæld benyttes der trykluft til forstøvningen, hvilket bruger energi. Airmix benyttes især i træ- og møbelindustrien, ikke i ”heavy duty-sektoren”. Dyse: 0,44 mm, materialetryk 160 bar, forstøvningsluft 5 bar Malingen kunne sprøjtes ufortyndet under disse konditioner; resultatet, herunder overlapninger, var pænt. Den krævede mængde kunne lægges på ad én gang. Sprøjtebilledet var ikke helt perfekt under forsøget, men det kan utvivlsomt optimeres. Fig. 7) Airmix påføring, mere flad og skarp vifte; ikke helt jævnt sprøjtebillede; begrænset sprøjtetåge Bemærk at malingtrykket er 160 bar – Hempel foreskriver 250 bar til airless sprøjtning. 6.5.2.3 OvergydningTanken var her at påføre malingen meget primitivt, noget i retning af en havesprøjte, lodret oppefra, ned på tromlens overside, og så lade tyngdekraften fordele malingen, så jævnt som den nu kunne. Vi forsøgte os med forskellige store dyser og lavt malingtryk, men kunne ikke få et tilstrækkelig jævnt påføringsmønster med ufortyndet maling. Vi gik derefter tilbage til Airmix-pistolen forsynet med en stor dyse (0,87 mm) og gradvis øget tryk, indtil vi nåede samme tryk som under de egentlige Airmix-forsøg, 160 bar. Herfra eksperimenterede vi med tilsætning af forstøvningsluft fra 3 til 5 bar og med materialetryk fra 160 bar ned til 90 bar. Endnu en parameter – tromlens rotationshastighed – blev varieret; i modsætning til de øvrige forsøg som udførtes ved 4 m/min satte vi her hastigheden op til 8 m/min for at opnå den rette kombination af sprøjtebillede og påføringsmængde. Det bedste resultat fandt vi ved 90 bar materialetryk, 5 bar forstøvningsluft, og en rotationshastighed på 8 m/min. Problemet var imidlertid, at der blev lagt for meget maling på – ca. 400 µm i stedet for de ønskede 200 µm (våd filmlagtykkelse). Vi ville her kunne have nået et tilfredsstillende resultat med en noget mindre dyse. På den anden side kan man vælge at tolke resultatet således, at det er muligt at lægge en mængde svarende til 2 lag ufortyndet maling på ad én gang. Påføring og overlapning var tilfredsstillende. Forsøgene med ”overgydning” endte altså som en variant af Airmix-påføring, hvor dyseåbningen var større og materialetrykket lavere. Også denne fremgangsmåde kan optimeres. 6.6 KonklusionForsøgene har vist, at der er miljøvenlige alternativer til traditionel airless påføring af maling, og at processen kan automatiseres med et meget enkelt udstyr. Selvom erfaringerne med rullepåføring var lovende, vil vi ikke umiddelbart anbefale metoden. Den kan givetvis optimeres, men resultatet er for usikkert. Den enkleste vej fremad vil være at benytte en form for Airmix sprøjtning med så stor dyse og så lavt materialetryk som muligt. Vi kan ikke give præcise angivelser af sprøjteparametre i fuld skala på grundlag af forsøg foretaget i pilotskala, blot dokumentere at princippet fungerer. Der vil være en miljømæssig og tilsvarende økonomisk gevinst på minimum 20 % ved at skifte fra airless til Airmix-sprøjtning på grund af forbedret overføringseffektivitet (mindre forpisprøjt). Den væsentligste gevinst ligger dog naturligvis i, at man opnår en jævnere lagtykkelse ved automatisk påføring end ved manuelt arbejde. Besparelsen herved er tidligere skønnet til 50 % [4]. En sidegevinst ved forsøgsarbejdet er muligheden for at erstatte to påføringer med én. At introducere Airmix-sprøjtning i stedet for airless-sprøjtning har den betydelige fordel, at der er tale om eksisterende udstyr, kendt fra andre brancher. Der skal altså ikke opfindes nyt materiel. De arbejdsmiljømæssige fordele ved at skifte fra manuel sprøjtepåføring til automatisk overfladebehandling er indlysende. [1] Tæppelakering er en påføringsproces, hvor malematerialet pumpes op i et langstrakt trug med en veldefineret spalte i bunden. Malematerialet løber ud af spalten og danner et sammenhængende ”laktæppe” i luften inden det havner på emnet. Metoden bruges (brugtes) til lakering af flade emner som f.eks. døre; emnerne kører vandret gennem laktæppet på en rullebane (fladbaneanlæg). [2] Med ”overgydning” menes i denne forbindelse en form for sprøjtning, hvor malematerialet nærmest løber ud af dyser eller huller i en spredebom eller anden havesprøjtelignende anordning, altså ved meget lavt tryk. Tanken er at lade malingen flyde ud og fordele sig alene ved hjælp af tyngdekraften. [3] Kremlin-Rexson oplyser i deres informationsmateriale, at airless sprøjtning generelt har en overførselseffektivitet på 62 % , sammenlignet med 81 % for Airmix. Tallene bygger på undersøgelser ved uafhængige institutter, og gælder i begge tilfælde for ikke-elektrostatisk sprøjtning. [4] Oplyst af Mühlhahn A/S i 2004 7 Informationsprojekt - tillæg til ISO 12944 – delprojekt 3Formålet med dette projekt har været at udarbejde et nationalt tillæg til ISO 12944: Koorosionsbeskyttelse af stålkonstruktioner. Tillæget skal befordre brugen af mindre miljø- og arbejdsmiljøbelastende malingssystemer til korrrosionshindrende malebehandling af store stålkonstruktioner. Tillæget til ISO 12944 kan rekvireres hos Dansk Standard. Derudover er der arbejdet med at beskrive case-stories, dvs. praktiske eksempler på opgaver som allerede er løst med mindre miljø- og arbejdsmiljøbelastende systemer. Denne eksempelsamling vil ikke forefindes i trykt form men vil blive lagt på Danske Overfladebehandleres - DOs hjemmeside. Eksempelsamlingen skal være en levende samling på den måde, at virksomhederne løbende kan revidere eller tilføje eksempler efter koordination fra FDLF. Eksemplerne fremgår af bilag C For at få en større forståelse af, hvor og hvordan man kan anvende miljøvenlig maling til store konstruktioner som broer, tanke, master, skive m.v. er der udarbejdet et ”Korrosionshindring kan også være miljøvenlig”. Se bilag D Bilagene E – H beskriver hvilke overordnede krav der skal stilles til malingssystemer, der skal anvendes på broer, vindmøller, lastrum på skive, bundmaling, skibenes ballasttanke og, lasttanke. Vandige malinger er langt bedre for miljøet end malinger med opløsningsmidler, og bilaget beskriver vandige malinger til korrosionsbeskyttelse. 7.1 Projektgruppen består afProjektansvarlig: Farve – og lakindustrien, Simon Stig-Gylling,
7.2 Delprojekt 3 - InformationsprojektSom lovet blev der udviklet en eksempelsamling på mere miljøvenlige malingssystemer, som virksomhederne involveret i projektet har været med til at udvikle. Eksempelsamlingen er generisk og er udkommet i efteråret 2009 fra DS forlag, som et DS Hæfte til ISO Standard 12944-5 ved navn DS Hæfte 124:2009. Som et supplement til DS Hæfte 124:2009 er der udviklet ti caseeksempler, som både omhandle fordele og ulemper ved brug af forskellige malingssystemer. F.eks. hvilke miljø- og arbejdsmiljøfordele og ulemper, der kan være ved brug af forskellige vandige malingssystemer. Fig. 8) Maling og lakker, Miljøvejledning til malingssystemer til korrosionsbeskyttelse af stålkonstruktioner, som kan hentes på: 8 Diverse henvisninger[i] Forprojekt til almennyttigt udviklingsprojekt: Udvikling og demonstration af teknologi, metoder, udstyr og materialer for udendørs overfladebehandling; et projekt for implementering af nye økonomisk bæredygtige, arbejdsmiljø- og miljøbeskyttende former for udendørs overfladebehandling. Rapport udarbejdet af Overfladeteknik Maleteknisk Rådgivning ApS for Arbejdstilsynet januar 2001. [ii] Oplysninger fra FDO og DMT. FDO skønner den årlige omsætning inden for deres område (blæserensning og malebehandling af store stålkonstruktioner ekskl. skibe) til 1.1 mia. kr., og værdien af det beskyttede gods til 5,5 mia. kr. SVF angiver tilsvarende ca. 200 mio. kr. i omsætning, mens de beskyttede værdier – heraf en væsentlig del som vedligeholdte skibe – til mellem 45 og 50 mia. kr. Skønnene over det beskyttedes værdi er forbundet med betydelig usikkerhed. [iii] Dansk Industri: Resultat af VOC-aftalen. Marts 2002. Tallene refererer til år 2000. [iv] Vandige malematerialer til korrosionsbeskyttelse, Miljøstyrelsen 1990. [v] Overfladebehandling af skibe, Miljøstyrelsen 1991. [vi] Korrosionsbeskyttelse af stålkonstruktioner, Miljøstyrelsen 1993. [vii] Blæserensning og korrosionsbeskyttelse af stålkonstruktioner, Miljøstyrelsen 1994. [viii] Spredning af renere teknologi i industriel overfladebehandling, Miljøstyrelsen 1995. [ix] DS/EN ISO 12.944- Paints and varnishes – Corrosion protection of steel structures by protective paint systems – Part 1-8 Dansk Udgave: DS-håndbog 124. “Korrosionsbeskyttelse af stålkonstruktioner” Dansk Standard 2001. [x] Svane, P.: ”Ruster Storstrømmen?”, Industriel Overfladebehandling Nr. 2 2001 samt ”Vandig korrosionsbeskyttelse med prædikat”, Industriel Overfladebehandling nr. 2, 1995. [xi] Valg af produkter ved korrosionsbeskyttelse. Industriens Branchearbejdsmiljøråd, Oktober 2002. Bilag A: Måle resultater: Målt på prøveemnetBilag B: Måle resultater: Målt på prøveemnet. 3 højeste og 3 laveste
|
Korrosionskategori | Eksempler på typiske placeringer/omgivelser | |
---|---|---|
Udendørs | Indendørs | |
C1: Meget lav | - | Opvarmede bygninger med produktion, eksempelvis kontorer, forretninger, skoler, hoteller og lignende |
C2: Lav | Områder med lav forurening. Hovedsageligt landlige omgivelser | Uopvarmede bygninger hvor der kan forekomme kondens. Eksempelvis lagerhaller, sportshaller mv. |
C3: Medium | By og industri områder med moderat svovldioxid forurening. Kystnære områder med lavt saltindhold. | Produktionsområder med høj fugtighed og en vis luftforurening. Eksempelvis industrianlæg, vaskerier, bryggerier, levnedsmiddelproduktion mv. |
C4: Meget høj | Industriområder og kystnære områder med moderat saltindhold | Kemisk industri, svømmehaller, skibs- og bådværfter ved vandet. |
C5I: Meget høj, industri | Industriområder med høj fugtighed og aggressivt miljø. | Bygninger og områder med næsten permanent kondens og med en høj forurening. |
C5M: Marine | Kystomgivelser og offshore anlæg med højt saltindhold | Bygninger eller områder med næsten konstant kondens og med en høj forurening. |
Kategori | Miljø | Eksempler på miljø og konstruktioner |
---|---|---|
Im1 | Ferskvand | Vandløbsinstallationer, vandkraftværker |
Im2 | Havvand eller brakvand | Havneanlæg med konstruktioner som sluseporte, sluseanlæg, moler, offshorekonstruktioner mv. |
Im3 | Jord | Nedgravede tanke, pælefundering, rørledning mv. |
Endvidere har man valgt at opdele de enkelte kategorier med disse levetider af systemerne:
Lav (L): 2 – 5 år
Middel (M): 5 til 15 år
Høj (H): over 15 år.
Lidt om afprøvning
Måling, prøvning og specifikationer
Det ligger næsten i ordet prøvning, hvad det handler om, nemlig at prøve - hvordan noget fungerer. Vel at mærke helst på forhånd, inden man tager det rigtigt i brug. Prøvning af malingsystemer består af én eller flere undersøgelser af egenskaber. Prøvning og afprøvning er synonymer.
Prøvning er ikke helt det samme som måling, men prøvninger forudsætter målinger, eksempelvis af lagtykkelse, vedhæftning, glans eller kulør; resultaterne kan så sammenholdes:
Ifølge dette forsøg på en definition er det en måling, når man f.eks. bestemmer glansen af et malet prøvepanel til 55 enheder (målt ved 60° geometri) i laboratoriet.
Måling er altså en forudsætning for prøvning, og prøvningsresultater kan i nogle tilfælde sammenholdes med specifikationer. Det sidste afslører populært sagt om det afprøvede har bestået eller om det er dumpet. Det skal man huske når man studerer datablade; her møder man ofte vendinger som “afprøvet i henhold til EN 927-3” etc. Ja og hvad så – hvordan var resultatet?
Normer, standarder
Der er subtile forskelle, men almindeligvis bruges begreberne normer og standarder i flæng; det er fastlagte, nedskrevne procedurer for måling og prøvning.
Standarder skal sikre at måling og prøvning foregår på en hensigtsmæssig måde og ensartet fra gang til gang, også uanset hvem eller hvilket laboratorium der udfører arbejdet.
Standarder kan være lokale, dvs. værksnormer, interne firmastandarder, de kan være nationale (eksempelvis Dansk Standard), europæiske (EN-standarder), amerikanske (ASTM) eller internationale (ISO).
ISO- og EN-standarder er udarbejdet af tekniske komiteer, ofte gennem mange år. Nogle standarder er meget vel gennemarbejdede dokumenter, andre bærer præg af kompromisser mellem de deltagende teknikeres (landes) holdninger. Standarder er almindeligvis nyttige forskrifter, men man skal ikke tro at de er fejlfrie.
Normalt er det hensigtsmæssigt at benytte standarder af internationalt tilsnit, f.eks. EN- eller ISO-standarder. De foreligger altid på engelsk, tysk og fransk, men ikke nødvendigvis på dansk. Dansk Standard udgiver normerne som danske standarder med en dansk forside, men oftest er indholdet på engelsk. ISO 12944 foreligger som DS/EN ISO 12944, og denne standard er oversat flot til dansk.
For malingsystemer til beskyttelse mod korrosion findes der en speciel variant af standarder “NORSOK”. Det er en norsk branchestandard, som har opnået en vis international udbredelse. Standarden omtales særskilt i et senere afsnit.
Standarder kan købes hos de nationale standardiseringsorganisationer, f.eks. hos Dansk Standard, DIN i Tyskland, British Standard i England osv. I det globale marked kan der være penge at hente ved at shoppe mellem de forskellige institutioner, men rent dansksprogede standarder kan man naturligvis kun købe i Danmark.
Prøvning af korrosionshindrende malingsystemer
I DS/EN ISO 12944 opererer man med levetidsklasser på op til “over 15 år”. I praksis vedligeholdes broer typisk med 25 års intervaller, og vindmølletårne skulle gerne kunne klare 30 år.
Prøvning af malingsystemer skal gennemføres så hurtigt som muligt, men resultatet skal give mening. Det siger næsten sig selv at det er vanskeligt at forudse 30 års holdbarhed i løbet af en test som måske varer 1.000 timer i laboratoriet.
Filosofien bag mange prøvemetoder er enkel – man overvejer hvilke påvirkninger produktet er udsat for i praksis, og så genskaber man disse betingelser i laboratoriet; dog øger man intensiteten for nogle af faktorerne så testen bliver “accelereret”. Et typisk eksempel er de såkaldte “Weather-Ometre”. Det er klimakamre, hvor prøveemner udsættes for høj temperatur, fugt (kondens), ”regn” og kraftig lyspåvirkning. Fordelen ved den type udstyr er at prøvningen er repeterbar og reproducerbar. Ulempen er at korrelationen til praksis er ikke eksisterende.
Der findes mere sofistikerede tilgange til begrebet prøvning, f.eks. baseret på dosis-respons princippet. Det forudsætter kvantitativ viden om de faktorer, f.eks. lysindfald, der er afgørende for en malings nedbrydning. Man skal altså kende sammenhængen mellem den indstrålede energimængde pr. kvadratmeter ved udvalgte kritiske bølgelængder og en afhængig variabel, f.eks. malingens E-modul, eller dens sammensætning fulgt ved hjælp af IR-spektroskopiske målinger af bestemte kemiske grupper i bindemidlet. Dosis-respons tankegangen har sandsynligvis fremtiden for sig.
Jf. DS/EN ISO 12944 står der to muligheder åbne for vurdering af malingsystemers egnethed:
Prøvningerne og de tilknyttede specifikationer er beskrevet i del 6 af ISO 12944. De omfatter:
Standarden tager klogeligt en række forbehold hvad angår prøvningernes evne til at kunne forudsige ydeevnen i praksis, og naturligvis kan resultaterne kun være vejledende. Det forstår man, når man f.eks. betragter specifikationerne til den højeste korrosionskategori i standarden: C5-M og med den højeste forventede levetid “Høj”, dvs. over 15 år. Her skal malingen kunne modstå 720 timer i fugtkammer og 1440 timer i salttåge. Hvis det stod til troende skulle man altså kunne vurdere om et malingsystem kan holde i mere end 15 år under de værste marine korrosionsforhold ved hjælp af et par tests, hvoraf den længstvarende (salttågetesten) kan afsluttes i løbet af 2 måneder.
I virkelighedens verden suppleres prøvningsresultaterne med erfaringer fra praksis. Ingen lak- og farvefabrik ville tilbyde et malingsystem til C5-M/Høj alene på basis af 2 måneders salttågetest mv. Her har prøvningerne mere karakter af et sikkerhedscheck - en kvalitetskontrol (af om noget er helt forkert) end af egentlig ydeevneprøvning.
NORSOK
NORSOK-standarder er udviklet af den norske olieindustri for at tilgodese sikkerhed, værditilvækst og effektivitet i branchens udvikling og drift. Derudover er det hensigten, at NORSOK-standarder så vidt muligt skal erstatte olieselskabernes egne specifikationer og fungere som udgangspunkt for officielle love og regler. NORSOK-standarderne bygger i betydeligt omfang på anerkendte internationale standarder, dog med tilføjelser af hensyn til den norske olieindustris interesser. Endelig vil NORSOK-standarderne så vidt muligt indgå i den internationale standardisering som nationalt bidrag fra norsk industri. I den udstrækning der vedtages internationale standarder vil tilsvarende NORSOK-standarder blive trukket tilbage.
NORSOK-standarderne udvikles i konsensus efter almindelige regler for standardiseringsarbejde og ifølge regler nedfældet i NORSOK A-001. Arbejdet finansieres af den norske olieindustris brancheorganisation OLF og af sammenslutningen af norske fremstillingsvirksomheder TBL. De udarbejdede standarder administreres og udgives af den norske nationale standardiseringsorganisation Standard Norge.
NORSOK-standarderne foreskriver afprøvning efter et lidt anderledes princip end den tidligere nævnte salttågetest og fugtkammereksponering: afprøvning under naturlige forhold i ”splash-zonen”, dvs. opsætning af prøvepaneler i havstokken, så malingen ikke blot udsættes for sol og regn, men jævnligt oversprøjtes med naturligt (saltholdigt) havvand. Prøvningen er en slags ”accelereret naturlig eksponering”. Prøvningen giver mere troværdige resultater, men den tager også længere tid – flere år.
Normative og informative referencer
Nedenstående standarder omfatter forholdsregler og retningslinier der bliver refereret til i NORSOK-standardernes forholdsregler og retningslinier. Medmindre andet er aftalt, er den seneste udgave af de refererede standarder gældende. Det er tilladt at benytte andre anerkendte standarder, såfremt det kan godtgøres, at de minimum svarer til de krav og retningslinier der fastlægges i de nedenfor refererede standarder.
Broer | |||
Gældende for konstruktion over vandlinien, ydersider og indersider | |||
Korrosionskategori | Mal-Kode | Produkttype | |
C4 | 00-1 | Acrylplast | Der forefindes systemer i ren vandig acrylplastmaling, som kan klare den høje korrosions kategori. Tørring forudsætter temperatur > 5 °C og tørvejr. Overfladen er noget blød. Finishen er ofte ujævn. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen af det enkelte system afhænger af den enkelte leverandør, og er afgørende for forventet levetid. |
00-5 | Vandig epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
0-5 | Opløsningsmiddelfri epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
C5-M | 00-1 | Acrylplast | Der forefindes systemer i ren vandig acrylplastmaling, som kan klare den høje korrosions kategori. Tørring forudsætter temperatur > 5 °C og tørvejr. Overfladen er noget blød. Finishen er ofte ujævn. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen af det enkelte system afhænger af den enkelte leverandør, og er afgørende for forventet levetid. |
00-5 | Vandig epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
0-5 | Opløsningsmiddelfri epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
Gældende for konstruktion under vandlinien | |||
Korrosionskategori | Mal-Kode | Produkttype | |
Im2 | 0-5 | Opløsningsmiddelfri epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. Rene vandige malinger er endnu ikke egnet til områder med konstant vandpåvirkning, og kan ikke erstatte det opløsningsmiddelholdige produkt. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. |
0-5 | Opløsningsmiddelfri polyurethan | Polyurethan er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. Rene vandige malinger er endnu ikke egnet til områder med konstant vandpåvirkning, og kan ikke erstatte det opløsningsmiddelholdige produkt. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. |
Vindmøller | |||
Vinge | |||
Korrosionskategori | MAL-Kode | Produkttype | |
Alle | 4-5 | Epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. Rene vandige malinger er ikke egnet brugen, og kan ikke erstatte det opløsningsmiddelholdige produkt. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. |
4-5 | Polyurethan | Polyurethan er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. Rene vandige malinger er ikke egnet til brugen, og kan ikke erstatte det opløsningsmiddelholdige produkt. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
Tårn | |||
C3 | 0-1 | Acryl | Der forefindes systemer i ren vandig acrylplastmaling, som kan klare den høje korrosions kategori. Tørring forudsætter temperatur > 5 °C og tørvejr. Overfladen er noget blød. Finishen er ofte ujævn. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen af det enkelte system afhænger af den enkelte leverandør, og er afgørende for forventet levetid. |
3-5 | Vandig epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
1-5 | Opløsningsmiddelfri epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
C4-I | 0-1 | Acryl | Der forefindes systemer i ren vandig acrylplastmaling, som kan klare den høje korrosions kategori. Tørring forudsætter temperatur > 5 °C og tørvejr. Overfladen er noget blød. Finishen er ofte ujævn. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen af det enkelte system afhænger af den enkelte leverandør, og er afgørende for forventet levetid. |
3-5 | Vandig epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
1-5 | Opløsningsmiddelfri epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
C5-M | 0-1 | Acryl | Der forefindes systemer i ren vandig acrylplastmaling, som kan klare den høje korrosions kategori. Tørring forudsætter temperatur > 5 °C og tørvejr. Overfladen er noget blød. Finishen er ofte ujævn. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen af det enkelte system afhænger af den enkelte leverandør, og er afgørende for forventet levetid. |
3-5 | Vandig epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
1-5 | Opløsningsmiddelfri epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. |
Skibe | |||
Gældende for konstruktion over vandlinien, ydersider og oversider | |||
Korrosionskategori | Mal-Kode | Produkttype | |
C4 | 00-1 | Acryl | Der forefindes systemer i ren vandig acrylplastmaling, som kan klare den høje korrosionskategori. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen af det enkelte system afhænger af den enkelte leverandør, og er afgørende for forventet levetid. |
00-5 | Vandig epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
1-5 | Opløsningsmiddelfri epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
C5-M | 00-1 | Acryl | Der forefindes systemer i ren vandig acrylplastmaling, som kan klare den høje korrosions kategori. Tørring forudsætter temperatur > 5 °C og tørvejr. Overfladen er noget blød. Finishen er ofte ujævn. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen af det enkelte system afhænger af den enkelte leverandør, og er afgørende for forventet levetid. |
00-5 | Vandig epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
1-5 | Opløsningsmiddelfri epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
Gældende for konstruktion under vandlinien | |||
Korrosionskategori | Mal-Kode | Produkttype | |
Im2 | 3-5 | Opløsningsmiddelfri epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. Rene vandige malinger er endnu ikke egnet til områder med konstant vandpåvirkning, og kan ikke erstatte det opløsningsmiddelholdige produkt. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. |
3-5 | Opløsningsmiddelfri polyurethan | Polyurethan er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. Rene vandige malinger er endnu ikke egnet til områder med konstant vandpåvirkning, og kan ikke erstatte det opløsningsmiddelholdige produkt. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. |
Tanke | |||
Olietank | |||
Ydersider | |||
Korrosionskategori | Mal-Kode | Produkttype | |
C3 | 0-1 | Acryl | Der forefindes systemer i ren vandig acrylplastmaling, som kan klare den høje korrosions kategori. Tørring forudsætter temperatur > 5 °C og tørvejr. Overfladen er noget blød. Finishen er ofte ujævn. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen af det enkelte system afhænger af den enkelte leverandør, og er afgørende for forventet levetid. |
3-5 | Vandig epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
1-5 | Opløsningsmiddelfri epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
C4-I | 0-1 | Acryl | Der forefindes systemer i ren vandig acrylplastmaling, som kan klare den høje korrosions kategori. Tørring forudsætter temperatur > 5 °C og tørvejr. Overfladen er noget blød. Finishen er ofte ujævn. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen af det enkelte system afhænger af den enkelte leverandør, og er afgørende for forventet levetid. |
3-5 | Vandig epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
1-5 | Opløsningsmiddelfri epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
C5-M | 0-1 | Acryl | Der forefindes systemer i ren vandig acrylplastmaling, som kan klare den høje korrosions kategori. Tørring forudsætter temperatur > 5 °C og tørvejr. Overfladen er noget blød. Finishen er ofte ujævn. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen af det enkelte system afhænger af den enkelte leverandør, og er afgørende for forventet levetid. |
3-5 | Vandig epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
1-5 | Opløsningsmiddelfri epoxy | Epoxy er underlagt Arbejdstilsynets regler om arbejde med farlige stoffer, og må kun anvendes, hvis erstatning med mindre farligt stof ikke kan lade sig gøre. I hybridsystemer indgår typisk zinkrig epoxyprimer og epoxy-mellemmaling. Hærder ret hutigt og er robust. Epoxy kridter i sollys, og opbygningen skal derfor afsluttes med vejrbestandigt materiale. Se systemopbygning hos den enkelte leverandør. Lagtykkelsen er afgørende for forventet levetid. | |
Inderside | |||
Korrosionskategori | Mal-Kode | Produkttype |
Version 1.0 Juli 2010 • © Miljøstyrelsen.