Miljøprojekt nr. 1289, 2009 Forberedelser til REACH og udvikling af relevant kompetence inden for tekstilindustrienIndholdsfortegnelse2 REACH og tekstilvirksomhederne
4 Målrettet rådgivning af virksomhederne
Bilag A Program og deltagerliste for introduktionsseminar Bilag B Overheads fra introduktionsseminaret Bilag C Invitation til dialogmøde 1 Bilag D Eksempel på referat fra dialogmøde Bilag E Dagsorden til dialogmøde 2 Bilag F Eksempel på referat fra dialogmøde 2 Bilag G Dagsorden til dialogmøde 3 Bilag H Eksempel på referat fra dialogmøde 3 Bilag I Brev sendt til råvareleverandører Bilag J Eksempel på udfyldt råvareliste Bilag K Eksempel på screening af råvarelisten Bilag L Manual til REACH screeningsprogram Bilag M REACH vejledning for artikelproducenter Bilag N Program for afslutningsseminar Bilag O Overheads fra afslutningsseminaret ForordDenne rapport er udarbejdet i forbindelse med projektet ”Forberedelse til REACH og udvikling af relevant kompetence inden for tekstilindustrien”. Brancheforeningen Dansk Textil & Beklædning ansøgte sammen med DHI i maj 2006 om midler under Miljøstyrelsens Virksomhedsordning til gennemførelse af projektet. Projektet er blevet gennemført i perioden september 2006 - marts 2008 med deltagelse af fem virksomheder fra branchen. I løbet af projektet måtte en af virksomhederne dog lukke og udgik af projektet. Formålet med projektet har været at forberede virksomhederne til kravene under REACH gennem dialog med rådgivere, arbejde med råvarer (kemiske produkter) og deres indhold af forskellige kemikalier og kemikaliers iboende egenskaber relateret til REACH. Deltagerne i projektet har i projektforløbet haft medindflydelse på projektets indhold og udførelse, og projektet har i vid udstrækning været tilrettelagt med sigte på dialog og formidling gennem møder hos virksomhederne. Det har været tilstræbt at gøre forløbet hos de deltagende virksomheder parallelle, således at virksomhederne var nogenlunde lige langt på samme tidspunkt. Da en stor del af virksomhedernes udbytte har været individuel rådgivning i form af dialogmøder, kan dette kun til en vis grad videreformidles i projektrapporten. Projektet har været fulgt af en styregruppe, der har afholdt styregruppemøde i projektforløbet. Referat herfra er vedlagt som bilag P. Styregruppen har bestået af følgende personer:
De deltagende virksomheder, der har samarbejdet tæt med DHI og bidraget til et succesfuldt projektforløb takkes hermed. Ikke mindst takkes virksomhederne for villigheden til at fremlægge projektets udbytte på det afsluttende seminar afholdt i Dansk Textil & Beklædnings lokaler, hvor alle brancheforeningens medlemmer var inviteret, og flere interessenter uden for brancheforeningen deltog. Sammenfatning og konklusionerBrancheforeningen Dansk Textil & Beklædning har i samarbejde med DHI gennemført et projekt under Virksomhedsordningen med sigte på at forberede tekstilvirksomheder til kravene under REACH. Projektet er udført i perioden september 2006 - marts 2008 med deltagelse af fem virksomheder fra branchen. De deltagende virksomheder er omfattet af REACH på en måde (som ’downstream user’), der er typisk for mange virksomheder i Danmark. I projektet har virksomhederne modtaget konkret hjælp til at forberede sig til at opfylde forpligtelserne i REACH. Aktiviteterne i projektet har primært været baseret på dialog og formidling gennem møder hos virksomhederne. Projektet har overordnet indeholdt følgende aktiviteter:
Både før projektet startede og ved projektets start udtrykte flere af deltagerne bekymring og forvirring omkring den nye lovgivning, hvilket bekræftede projektets relevans. Introduktionsseminaret gav deltagerne overordnet viden om REACH og projektet, hvilket blev benyttet som udgangspunkt for den efterfølgende målrettede dialog omkring konsekvenserne af REACH. På det første dialogmøde for hver virksomhed blev der lagt vægt på virksomhedernes forståelse for de relevante aspekter af REACH og identificering af virksomhedens roller og forpligtelser. Virksomhederne var inden det første møde begyndt at kortlægge hvilke råvarer (kemiske produkter og stoffer), de anvendte, og på mødet blev disse prioriteret, således at råvarer, der var svære at substituere, råvarer, det ville tage lang tid at ændre brugen af, og råvarer, der blev benyttet eller købt uden for EU, blev markerede. Alle virksomhederne fandt det relevant, hvis konsulenterne skrev et brev til de store råvareleverandører, som var fælles for alle virksomhederne. Det var håbet, at projektdeltagerne på denne måde kunne få flere oplysninger om indholdsstoffer i råvarerne. På næste dialogmøde blev resultatet af fællesbrevet til råvareleverandørerne diskuteret – der var ikke mange svar og heraf kun få leverandører, der svarede på spørgsmålene. Virksomhedernes lister over anvendte råvarer (der så vidt muligt var nedbrudt til indgående stoffer) var blevet screenet for potentielle PBT-, vPvB-, CMR- og hormonforstyrrende stoffer, og resultaterne heraf gennemgået med virksomhederne. For råvarer med indhold af denne type stoffer skulle virksomhederne begynde at overveje substitution og/eller beregne, om stoffet ville være til stede i over 0,1% i den færdige artikel. Før det sidste dialogmøde blev et informationsark om artikelproducenters forpligtelser i henhold til REACH udarbejdet og sendt til virksomhederne. På mødet blev dette informationsark gennemgået. Listerne over anvendte råvarer var blevet opdaterede og atter screenet. For de virksomheder, der havde potentielt særligt farlige stoffer, der indgik i over 0,1% i den færdige artikel, blev der diskuteret eksempler på informationstekster og informationsmetoder for artiklerne. Der blev også talt om, hvad en eventuel anmeldelse til det europæiske kemikalieagenturet (ECHA) indeholdt (når disse stoffer blev brugt i over 1 ton om året). Virksomhederne fik i løbet af projektets løbetid selv lært at screene deres kemikalier ved at benytte værktøjet, ’REACH Screeningsprogram’, som er et hjælpeværktøj til kortlægning af kemikalier, til vurdering af hvilke kemikalier i virksomheden, der er omfattet af REACH, og hvordan. Dette værktøj er udarbejdet af DHI i forbindelse med et andet projekt under virksomhedsordningen, ’Udvikling af kompetence og værktøjer til implementering af REACH med fokus på virksomheder inden for rengørings- og kosmetikbranchen’. Et eksempel på et eksponeringsscenarium fra RIP 3.2-2 (der i mellemtiden er offentliggjort som ECHA’s Guidance on Information Requirements and Chemical Safety Assessment) blev gennemgået, således at virksomhederne var forberedte på, hvad de skal, når de i fremtiden modtager sådanne. Sluttelig blev der talt om, hvorvidt virksomhederne følte sig rustet til at fortsætte forberedelserne og imødegå de fremtidige forpligtelser i henhold til REACH, og i tilfælde af spørgsmål blev disse afklaret. Projektet blev afsluttet med en workshop afholdt i samarbejde med brancheforeningen Dansk Textil & Beklædning. Workshoppen havde til formål at formidle resultaterne af projektet, samt at give nye informationer omkring konkrete REACH aspekter. Virksomhedernes samlede udbytte af projektet vurderes generelt at være:
For virksomhederne har projektet betydet, at de har fået en solid viden omkring, hvad REACH betyder for deres virksomhed, og hvor de kan finde oplysninger, når de har brug for det. Virksomhederne har fået taget hul på forberedelserne - herunder et overblik over hvordan de forskellige kemikalier er omfattet af REACH, hvordan fremtidig levering sikres, hvordan de nye krav opfyldes mest smidigt og hvilke forpligtelser, de har med hensyn til kommunikation op og ned i leverandørkæden. De endelige forberedelser og derefter opfyldelsen af forpligtelserne i REACH kommer fremover, hvor deltagerne for alvor kan trække på den viden og de værktøjer, de har fået i projektet. Summary and conclusionsIn cooperation with DHI, the Federation of Danish Textile & Clothing (DTB) has carried out a project for the Danish Environmental Protection Agency with the aim to prepare the companies within the association for the requirements under REACH. The project ran from September 2006 to March 2008 with participation of five enterprises within this line of business. The participating companies are affected by REACH in a way that is typical for many companies in Denmark, i.e. as ‘downstream users’. During the project, the companies were rendered concrete assistance with their preparations for fulfilling their obligations under REACH and the project activities were mainly focussed on concrete dialogue and dissemination through meetings at the companies. In general, the project comprised the following activities:
Both before and at project start, more participants expressed their anxiety and confusion about the new regulation, which confirmed the relevance of the project. For the participants, the introductory seminar provided an overall knowledge of REACH and the project, which was used as a starting point for the subsequent targeted dialogue about the consequences of REACH. At the individual opening dialogue meetings, importance was attached to the companies’ understanding of the relevant aspects of REACH and to an identification of their roles and obligations. Before the first meeting, the companies had started mapping the raw materials used (chemical products and substances) and, at the meeting, priorities were attributed so that raw materials hard to substitute, raw materials requiring long time to modify use and raw materials used or bought outside the EU were singled out. All of the companies found it relevant that the consultants composed a letter for the large primary suppliers common to all of the companies. We had hopes that, in this way, the project participants would obtain more information on the ingredients of the raw materials. At the following dialogue meetings, the result of the common letter addressed to the primary suppliers was discussed. Not many responses had been received and of these, only a few suppliers had answered the questions. The companies’ lists of raw materials used (broken down to substance level, if possible) were screened for potential PBT, vPvB, CMR and endocrine disrupting substances and the consequent results were discussed with the companies. For raw materials containing this type of substances, the companies should start considering substitution and/or calculating whether the substance will be present with more than 0.1% in the final product. Before the last dialogue meetings, an information sheet about article producers’ obligations under REACH had been elaborated and forwarded to the companies. At the meetings, the information sheet was discussed. The lists of raw materials used had been updated and screened again. With the companies, for which substances of potentially very high concern constituted more than 0.1% of their final article, examples of information texts and methods for the articles were discussed. Another subject touched on was the contents of a potential notification to the European Chemicals Agency (ECHA) (when these substances are used in amounts exceeding 1 ton per year). During the project, the companies learned how to screen their own chemicals by use of the tool ‘REACH Screening Program’, which is a help tool for mapping of chemicals and for assessing which of the company’s chemicals are covered by REACH and how. This tool was developed by DHI under another project for the Danish Environmental Protection Agency, i.e. “Development of competence and tools for implementation of REACH focussing companies within cleaning products and cosmetics”. An example of an exposure scenario from RIP 3.2-2 (meanwhile published as ECHA’s Guidance on Information Requirements and Chemical Safety Assessment) was studied in order to prepare the companies for their obligations when eventually they receive exposure scenarios. Finally, it was discussed whether the companies felt prepared to continue their preparations and to cope with future obligations under REACH, and questions were answered, if any. The project was closed with a workshop arranged in cooperation with the Federation of Danish Textile & Clothing. The aim of the workshop was to disseminate the project results and to supply new information on specific REACH aspects. In general, the benefits to the companies of the project are considered to be:
For the participating companies, the project has provided a substantial knowledge of the influence of REACH on their companies and of ways to acquire the information needed. They have started their preparations - e.g. got a good grasp of how the different chemicals are affected by REACH, how future deliveries are secured, the most flexibly way of meeting the new requirements and their obligations regarding communication up and down the supply chain. The final preparations lay ahead and, afterwards, the fulfilment of the obligations under REACH where the participants can really draw on the knowledge and tools that they have acquire during the project. 1 Indledning1.1 BaggrundDen nye kemikalielovgivning i EU, REACH, blev foreslået af EU-kommissionen den 29. oktober 2003, hvilket gav anledning til, at industrien og brancheorganisationer rettede opmærksomheden mod de nye krav, der blev stillet til industrien. Den nye lovgivning vil lægge et større ansvar på industrien for at dokumentere sikker anvendelse af kemiske stoffer gennem hele forsyningskæden. Virksomhederne inden for tekstilbranchen vil møde nye krav til udveksling af informationer og dokumentation om kemiske stoffer og kemiske produkter, og især de mindre virksomheder står over for en særlig udfordring, fordi de ikke har forudsætninger og ressourcer til at følge med i reguleringen af kemiske stoffer. Brancheforeningen Dansk Textil & Beklædning ansøgte sammen med DHI i maj 2006 om midler under Virksomhedsordningen til gennemførelse af et projekt, der skulle forberede branchens virksomheder til de nye krav under REACH. Projektet blev udført i perioden september 2006 - marts 2008 med deltagelse af fem virksomheder fra branchen. 1.2 FormålProjektets overordnede formål har været at etablere en afklaring om betydningen af REACH i tekstilindustrien, og at udvikle kompetence og handlingsanvisninger, der forbereder virksomhederne til den nye lovgivning. Mere specifikke formål omfattede at:
1.3 DeltagereDer deltog fem virksomheder fra Dansk Textil & Beklædning i projektet:
I løbet af projektet blev Vefa-Sunesen A/S nødt til at lukke og udgik af projektet. 2 REACH og tekstilvirksomhederne
2.1 Tekstilvirksomhedernes roller under REACHVirksomheder, der håndterer kemiske stoffer, enten som enkeltstoffer, produkter eller artikler, indgår i en leverandørkæde, som består af virksomheder, der indkøber, producerer eller anvender et bestemt kemisk stof. Leverandørkæden starter med producenten/importøren af stoffet, og slutter enten med en professionel eller en privat slutbruger af det kemiske stof, det kemiske produkt eller den artikel, hvor i stoffet indgår. Imellem producenten/importøren og slutbrugeren findes virksomheder, der anvender, distribuerer eller opbevarer de kemiske stoffer, produkter eller artikler. Et eksempel på en leverandørkæde er vist i figur 2.1. Figur 2.1 Eksempel på leverandørkæde der starter med en importør og slutter med en privat bruger. Importøren er første led i kæden, da han importerer et stof fra lande uden for EU. I REACH tildeles virksomhederne forskellige aktørroller, der defineres ud fra, hvor i leverandørkæden virksomheden befinder sig i forhold til ét bestemt kemikalie. En virksomheds rolle defineres altså for hvert kemisk stof (på CAS-nummer niveau), der håndteres i virksomheden, og kan således være forskellig for forskellige stoffer. Den samme virksomhed kan således være producent af ét stof, importør af et andet og downstream-bruger af et tredje, og dermed overordnet have flere roller. Virksomheden kan også være downstream-bruger og importør af samme stof, og dermed have flere roller over for et enkelt stof. Dette forekommer, hvis virksomheden indkøber det samme stof fra leverandører inden og uden for EU. De roller en virksomhed overordnet kan have er producent, importør, distributør eller downstream-bruger. En forklaring på hvilke virksomhedstyper, disse betegnelser dækker over, er givet nedenfor.
De deltagende virksomheder i dette projekt er downstream-brugere (med hensyn til deres indkøb af kemiske stoffer/produkter) og artikelproducenter (med hensyn til deres produktion af metervarer, tæpper eller boligtekstiler) og artikelimportører (for de virksomheder, der også producerer tekstiler uden for EU og importerer dem til EU). 2.2 Forpligtelser som downstream-brugereSom downstream-brugere af kemiske stoffer vil tekstilvirksomhederne få nye forpligtelser, idet det primære ansvar for downstream-brugere er at:
2.3 Definition af ’artikler’Ifølge REACH er en ”artikel” defineret som ”en genstand, der under fremstillingen har fået en særlig form, overflade eller design, der i højere grad end den kemiske sammensætning er bestemmende for dens funktion”. Det betyder, at de metervarer, tæpper og boligtekstiler, som de deltagende virksomheder producerer, er anset for at være artikler. 2.4 Forpligtelser ved produktion og/eller import af artiklerREACH omfatter to hovedtyper af stoffer i artikler: Stoffer der tilsigtet frigives fra artiklen (fx parfume fra et viskelæder med duft) og særligt farlige stoffer. En downstream-bruger, der producerer eller importerer artikler, kan være ansvarlig for registrering af stoffer, der tilsigtet frigives fra artiklen, hvis producenten eller importøren af det pågældende stof ikke har omfattet downstream-brugerens anvendelse af artiklen ved registreringen af stoffet. Hvis artiklen indeholder mere end 0,1 vægt-% af et særligt farligt stof, skal downstream-brugeren underrette kemikalieagenturet og informere kunder om sikker brug af artiklen. Slutbrugere af artikler har yderligere ret til at efterspørge information om artiklens indhold af farlige stoffer og disse stoffers egenskaber hos artikelproducenten. Se også bilag M, hvor det for de deltagende virksomheder hurtige overblik over en artikelproducents forpligtelser er beskrevet. 3 IntroduktionsseminarSom introduktion til projektet blev der den 9. oktober 2006 afholdt et heldagsintroduktionsseminar hos Dansk Textil & Beklædning i Herning. Seminaret var et kick-off møde for projektet, som havde til formål, gennem indlæg og diskussioner, at belyse forskellige sider af REACH og de medfølgende krav til tekstilindustrien. Desuden gav denne første dialog mulighed for at identificere virksomhedernes behov og få input til projektet, så det kunne gennemføres så målrettet som muligt. Programmet og deltagerlisten for seminaret er vedlagt i bilag A. Overheads fra introduktionsseminaret er vedlagt i bilag B. 3.1 Introduktion til projektetDeltagerne blev indledningsvist introduceret til projektets mål og aktiviteter, men seminaret blev herudover også anvendt som en lejlighed til en fælles diskussion af forventninger til deltagerne i projektet for at sikre gennemførelsen af de planlagte aktiviteter og tilpasse aktiviteter til virksomhedernes behov. 3.2 Introduktion til REACHGennem præsentationer og diskussioner på seminaret blev deltagerne opdateret om de væsentligste krav under REACH og lovgivningens umiddelbare konsekvenser, fx.:
For flertallet deltagerne var REACH noget helt nyt, og der blev derfor lagt vægt på at skabe et overblik. Der var naturligt nok meget interesse omkring hvilke krav, REACH stiller til virksomhederne, hvorfor dette punkt blev prioriteret højt. 3.3 Output af introduktionsseminarVed introduktionsseminaret udtrykte flere af deltagerne bekymring og forvirring omkring den nye lovgivning og manglede i mange tilfælde overblik over, hvad REACH i praksis vil betyde for virksomheden. Denne reaktion bekræftede projektets relevans og nødvendigheden af den grundigere dialog med hver af virksomhederne omkring, hvad REACH betyder for netop deres virksomhed. Introduktionsseminaret gav (for de fleste) en første introduktion til REACH og de vigtigste aspekter af lovgivningen. Dette skabte et udgangspunkt for den videre dialog omkring REACH i virksomhederne. Virksomhedernes vigtigste udbytte af introduktionsseminaret vurderes at være:
4 Målrettet rådgivning af virksomhederne
Der har i projektet været fokus på at målrette rådgivningen om REACH, således at virksomhedernes konkrete behov for vejledning blev opfyldt og spørgsmål besvaret. Dette er opfyldt gennem tre bilaterale dialogmøder med deltagerne i virksomhederne. Derudover har der været løbende dialog mellem virksomhederne og DHI. Rådgivningen af virksomhederne var i projektforløbet delt ind i følgende dele:
4.1 Dialogmøde 1Dagsorden til dialogmøde 1 er vedlagt i bilag C og et eksempel på referat fra dialogmøde 1 er vedlagt i bilag D. De første virksomhedsbesøg foregik i oktober 2006. De enkelte virksomheder havde forud for mødet udarbejdet en foreløbig liste over anvendte råvarer. Af listen fremgik informationer om navnet på råvaren, leverandøren af den pågældende råvare, hvilken anvendelse råvaren havde i virksomheden, om råvaren havde et sikkerhedsdatablad, samt klassificeringen af råvaren, hvis det var muligt ud fra sikkerhedsdatabladet eller etiketteringen. For de råvarer, hvor det var muligt, blev de enkelte indholdsstoffer identificeret. Et eksempel på en udfyldt råvareliste er vedlagt i bilag J. Virksomheden og konsulenterne gennemgik listerne og bemærkede, at det også kunne være relevant med andre råvarer end specifikke produktionskemikalier – f.eks. olier til smøring af maskindele. Ud fra listerne blev råvarerne og deres indholdsstoffer prioriteret. Prioriteringen blev foretaget ud fra kriterier som:
Der skulle (som oftest) søges efter oplysninger som forbrugt råvare/stof-mængde pr. år og CAS-numre for enkeltstofferne i råvarerne. Virksomhederne skulle skaffe sikkerhedsdatablade for de råvarer, der manglede disse, og forsøge at få flere CAS-numre fra leverandørerne. Konsulenterne supplerede de oftest manglende oplysninger ved at søge på nettet efter sikkerhedsdatablade og oplysninger om specifikke indholdsstoffer. I et forsøg på at øge sandsynligheden for at få mere konkrete oplysninger fandt alle de medvirkende virksomheder det relevant, at konsulenterne skrev et ’fællesbrev’ til de store producenter af råvarer. I brevet skulle det tilbydes, at leverandørerne kunne give oplysningerne under fortrolighed til konsulenterne, så deres kunder (de deltagende tekstilvirksomheder) ikke så dem. Brevet, der blev sendt til råvareleverandørerne er vedlagt i bilag I. 4.2 Dialogmøde 2Dagsorden til dialogmøde 2 er vedlagt i bilag E og et eksempel på referat fra dialogmøde 2 er vedlagt i bilag F. De næste dialogmøder blev afholdt i juni 2007, og siden møderne i oktober 2006 var ’fælles-brevet’ blevet sendt ud til de 48 relevante råvareleverandører. I alt 9 af leverandørerne svarede på brevet (på dette tidspunkt – juni 2007 – havde dog kun 5 svaret), og svarene fordelte sig i følgende grupper, hvor samme leverandør kan optræde i flere af grupperne: 5 svarede med et generelt brev om REACH og hvad de skulle gøre eller agtede at gøre, 4 havde udfyldt vores spørgeskemaer, men ingen havde oplyst yderligere stofnavne eller CAS-numre, 2 ville vende tilbage senere, hvilket ingen af dem i skrivende stund har gjort. Konsulenterne havde søgt efter CAS-numre og data for de stoffer i råvarerne, hvor der var oplyst et stofnavn men intet CAS-nummer. Virksomhederne havde også søgt efter yderligere oplysninger, og alle de indhentede oplysninger blev løbende tilføjet virksomhedernes oversigt over deres anvendte kemikalier. Ud fra de givne oplysninger screenede konsulenterne de indholdsstoffer, for hvilke der eksisterede CAS-numre, for om de kunne blive et potentielt problem for virksomhederne – dvs. om stofferne var særligt farlige og kunne risikere at være godkendelsespligtige (komme på Annex XIV). Screeningen klarlagde, hvorvidt stofferne var persistente, bioakkumulerbare og toksiske (PBT), meget persistente og meget bioakkumulerbare (vPvB), carcinogene, mutagene og reproduktionstoksiske (CMR) eller hormonforstyrrende. Desuden blev et forventet tidspunkt for registrering under REACH angivet ud fra en estimeret tonnage af stoffet pr. år. Et eksempel på fra en screening er vedlagt i bilag K. På møderne blev listerne og screeningerne gennemgået, og stoffer med ovenstående egenskaber fremhævet. For produkter, hvor disse stoffer indgik, skulle virksomhederne beregne, om stofferne ville være til stede i det færdige produkt over 0,1%. For nogle råvarer skulle substitution overvejes. Det blev desuden diskuteret, at for visse råvarer havde vi ingen oplysninger, hvilket jo ikke nødvendigvis var det samme som at de var uproblematiske. 4.3 Dialogmøde 3Dagsorden til dialogmøde 3 er vedlagt i bilag G og et eksempel på referat fra dialogmøde 3 er vedlagt i bilag H. Denne sidste møderunde foregik i januar 2008. Siden besøgene i juni 2007 havde konsulenterne udarbejdet et informationsark om, hvilke forpligtelser en artikelproducent har under REACH, således at virksomhederne let kunne få et overblik. Denne korte REACH vejledning for artikelproducenter er vedlagt i bilag M. Konsulenterne og virksomhederne havde igen søgt efter CAS-numre og data for stofferne i råvarerne, og de indhentede oplysninger blev løbende tilføjet virksomhedernes oversigt over deres anvendte kemikalier. For nogle af de tidligere identificerede problematiske stoffer (råvarer, hvor PBT-, vPvB-, CMR- eller hormonforstyrrende stoffer indgik) havde kommunikation med leverandøren vist, at råvaren var blevet eller om kort tid ville blive ændret, idet andre alternativer var blevet fundet eller endelig, at arbejdet med at finde alternativer var påbegyndt. Endnu en screening af stofferne var blevet foretaget, og resultaterne blev gennemgået på mødet. I de tilfælde, hvor der kunne blive tale om at et stof med sundheds- og eller miljøskadelige egenskaber, indgik med over 0,1% i den færdige råvare, blev eksempler på indhold af informationstekst og informationsmetode diskuteret. Tilsvarende blev det gennemgået, hvad en eventuel anmeldelse til kenmikalieagenturet skulle indeholde, hvis et stof med ovenstående egenskaber indgik med over 0,1% i slutproduktet og samtidig blev anvendt i mængder over 1 ton om året. For at virksomhederne fremover selv kan screene deres stoffer for potentielle miljø- og sundhedsskadelige effekter (PBT, vPvB, CMR eller hormonforstyrrende), gennemgik konsulenterne det udviklede screeningsværktøj på mødet. Manual til REACH Screeningsprogram er vedlagt i bilag L. For at forberede virksomhederne på eventuelle fremtidige eksponeringsscenarier fra deres leverandører, gennemgik konsulenterne et eksempel på et eksponeringsscenarie fra REACH Implementation Project RIP 3.2-2 (der i mellemtiden er offentliggjort som ECHA’s Guidance on Information Requirements and Chemical Safety Assessment). Sluttelig blev det diskutere,t om virksomhederne følte sig klar til selv at håndtere deres forpligtelser under REACH. I de tilfælde, hvor der var et par spørgsmål til repetition, blev det atter gennemgået og fortalt, hvor informationen var at finde, således at virksomheden selv kunne opsøge informationerne i fremtiden. 4.4 Løbende dialogDer har i projektperioden løbende været telefonisk kontakt og e-mail korrespondance mellem konsulenterne og virksomhederne. Konsulenterne har opfordret virksomhederne til at tage kontakt i tilfælde af spørgsmål, og virksomhederne har benyttet sig af denne mulighed i meget varierende omfang. Et par af virksomhederne har kontaktet konsulenterne flere gange og andre slet ikke. De virksomheder, der har kontaktet konsulenterne, har primært ønsket at få afklaret specifikke problemstillinger, der er dukket op under og efter virksomhedens forberedende arbejde med REACH – med hovedvægten lagt på kommunikation i leverandørkæden. 4.5 Output af målrettet rådgivningTilbagemeldingerne fra virksomhederne omkring den målrettede rådgivning har været positive. Alle virksomhederne gav udtryk for at have haft stort udbytte af det indledende dialogmøde, der har bidraget til et overblik over REACH-lovgivningen og virksomhedens konkrete forpligtelser. Det var den konkrete målrettede rådgivning til den enkelte virksomhed, der fik mest positiv kritik. Ved alle dialogmøderne blev der fokuseret på, om virksomhederne stadig syntes det var helt tydeligt, hvad der indtil nu var sket i projektet, og hvordan det videre projektforløb var, således at virksomhederne blev bedst muligt udrustet til selv at håndtere deres forpligtelser under REACH. Ved det afsluttende dialogmøde var fokus ikke udelukkende på de konkrete kemikalier og deres videre forløb, men også på hvorvidt virksomhederne følte sig rustet til at håndtere ændringer i kemikalierne i forhold til REACH-reguleringen. Alle udtrykte, at de var klar over, hvad de skulle gøre. 5 Ekstern formidling5.1 AfslutningsseminarAfslutningsvis gennemførte DHI og Dansk Textil & Beklædning (DTB) i samarbejde et seminar, hvor alle brancheforeningens medlemsvirksomheder blev inviteret. Formålet var at formidle den viden, der var opsamlet i projektforløbet og videregive erfaringerne så bredt som muligt ud til den danske tekstilindustri. Invitationen til mødet lå offentligt tilgængelig på DTB’s hjemmeside og flere interessenter, der ikke var tilknyttet nærværende projekt kom til seminaret. Seminaret blev afholdt den 31. januar 2008 hos DTB. Dagsordenen til seminaret bestod af følgende punkter:
På seminaret blev branchens usikkerhed om i hvilket omfang REACH var relevant for tekstilvirksomhederne afklaret – også ud fra konkrete spørgsmål fra de virksomheder, der ikke havde deltaget i projektet. Et af indlæggene præsenterede også en handlingsliste (se overheads i bilag O), som alle artikelproducenter kan anvende for at finde ud af, om de har en potentiel kommunikationspligt om indholdsstoffer i artiklen. Virksomhederne, der havde deltaget i projektet, fremlagde deres udbytte af projektet, og generelt fremgik det, at de havde opnået følgende:
Programmet for afslutningsseminaret er vedlagt i bilag N, og bilag O indeholder alle overheads fra afslutningsseminaret. Afslutningsseminaret blev anset for at være succesfuldt af flere grunde.
Desuden viste projektet – og de deltagende virksomheders fremlæggelse på afslutningsseminaret - at selvom man er konkurrenter, kan man godt have nogle fælles problemstillinger og hjælpe hinanden og lære af hinandens erfaringer. 5.2 Resultater på CD-ROMRapporten med alle dens bilag ligger på vedlagte CD-ROM. 6 KonklusionI projektet har virksomhederne modtaget en målrettet rådgivning omkring REACH afstemt efter den enkelte virksomheds behov og ressourceniveau. Deltagerne i projektet har været engagerede og ivrigt taget imod muligheden for at få rådgivning om virksomhedens konkrete problemstillinger i forhold til REACH. Der har i hele projektperioden været god dialog mellem konsulenterne og virksomhederne, og et par af virksomhederne har benyttet sig af muligheden for, uden for dialogmøderne, at få besvaret de spørgsmål, der løbende dukkede op. Virksomhedernes udbytte af projektet har helt overordnet været:
For virksomhederne har projektet betydet, at de har fået en solid viden om, hvad REACH betyder for deres virksomhed, og de har fået taget hul på forberedelserne - herunder 1) kortlægning af deres forbrug af kemiske stoffer og produkter, 2) et overblik over hvordan de forskellige kemikalier er omfattet af REACH, 3) hvordan ’upstream’ dialog i form af henvendelser til leverandører kan foretages og endelig 4) hvordan de nye krav opfyldes mest smidigt. Projektet har således givet virksomhederne baggrundsviden omkring REACH, et sted at begynde og viden om, hvor de kan søge yderligere information. Arbejdet med REACH er først lige begyndt, og dette projekt har søgt at lette virksomhedernes forberedelse til en smidig implementering af REACH. 7 Referencer
Bilag A Program og deltagerliste for introduktionsseminarBilag B Overheads fra introduktionsseminaretBilag C Invitation til dialogmøde 1Mail sendt d. 13.10.06 Kære alle Tak for et godt møde. Jeg håber at i alle fik noget ud af det. Som det fremgik af mødet kommer Lisbeth og jeg rundt på besøg hos jer i uge 43 og efter nærmere overvejelse vil jeg gerne ændre de aftalte besøgstider hos Gabriel og Foamtex til nedenstående. Jeg håber det er OK for jer, ellers vær sød at sende en mail snarest til både Lisbeth og mig. Uge 43
Som ligeledes aftalt sender jeg her det omdelte Excel regneark, hvori jeg vil bede jer oplyse jeres anvendte stoffer så vidt det er muligt. Vi glæder os til at møde jer på virksomhederne Venlig hilsen og god weekend Gitte Petersen, DHI Bilag D Eksempel på referat fra dialogmødeReferat af besøg på Firmanavn d. 24/10-2006 Deltagere: Medarbejdere, Gitte Petersen og Lisbeth Frisenborg Der blev indgået følgende aftaler: Medarbejder havde udarbejdet en foreløbig liste over kemikalier indeholdende navnet på råvaren, leverandør, anvendelse, ja/nej til MSDS og klassificering af nogle af dem.
Vi aftalte at Medarbejder skal
Tidsfristen blev aftalt til 2 måneder. Vi aftalte at Gitte og Lisbeth skulle samle oplysninger fra alle virksomhederne i projektet og skrive et ’fællesbrev’ til de store producenter for at få de nødvendige oplysninger (fx. de for det videre forløb vigtige CAS-nr.). I brevet vil vi tilbyde at leverandørerne kan give oplysningerne under fortrolighed, så kun DHI ser dem. De to sidste actions skal foregå sideløbende for at sikre at øge sandsynligheden for at opnå de nødvendige oplysninger. Bilag E Dagsorden til dialogmøde 2Dagsorden
Bilag F Eksempel på referat fra dialogmøde 2Referat af besøg på Firmanavn d. 21/6-2007 Deltagere: Medarbejder1, Medarbejder2 og Lisbeth Frisenborg Vi startede med at se på Firmanavn’s liste (XL). Lisbeth skal sende listen til Medarbejder1 og Medarbejder2, som så kontrollerer om vi har alle råvarer med eller der er noget der har ændret sig – Medarbejder2 markerer i kolonnen med ’x’ (for kontrolleret og er ok) eller ’ny’ (for nye tilføjede råvarer, der sættes nederst på listen) eller sletter udgåede råvarer. Vi talte om de 5 svar fra råvareleverandørerne, som jo ikke gav os så meget. Vi talte om produkterne uden CAS-nr. (de med gult markerede), som er problematiske, da vi jo ikke ved noget om dem. Medarbejder2 vil kontakte leverandørerne, for at få hjælp til at udfylde arket – og iøvrigt søge ’i skuffer’ for yderligere oplysninger. Vi aftalte, at vi tales ved primo-medio september for at se, hvorlangt Medarbejder1’s arbejde med at finde cas.nos. er kommet – om vi skal screene det, der er fundet til september eller vi skal vente lidt længere på yderligere data. Medarbejder1/Medarbejder2 sender XL-listen til Lisbeth, hvorefter den screenes igen. Der er på nuværende tidspunkt flere råvarer, der var potentielt problematiske (markeret med rødt), som Medarbejder1/Medarbejder2 vil beregne indholdet i artiklerne for (grænsen er 0,1%). Oplysningerne tilføjes i første kolonne. Vi talte om oplysningspligten ved indhold i artiklen på over 0,1%: Medarbejder1 og Medarbejder2 overvejer, hvad de synes er relevant at oplyse om for de enkelte råvarer ved at se på klassifikationen. Lisbeth fortalte, at PBT-stoffer sandsynligvis ville komme på listen, ligeledes R50/53-stoffer og for sundhed kun CMR kategori 1 og 2. Der skal naturligvis holdes øje med kandidatlisten, når den kommer om et par år. Medarbejder1 spurgte om informationen (ved indhold over 0,1% i artiklen) skal gives hver gang eller kun ved første leverance. Det lovede Lisbeth at undersøge. Vi talte om de MSDS DHI ikke har modtaget (se mail fra Gitte d. 28. marts 2007). Ved at fremsende dem får I ekstra sikkerhed, da jeg så også gennemgår dem. Alt i alt bliver der følgende actions:
Bilag G Dagsorden til dialogmøde 3Dagsorden 29/1-2008
Bilag H Eksempel på referat fra dialogmøde 3Referat af besøg på Firmanavn 29/1-2008
Ingen test, ingen risikovurderinger. 1. juni 2011: Anmeldelse af særligt farlige stoffer i artikler.
Bilag I Brev sendt til råvareleverandørerBilag J Eksempel på udfyldt råvarelisteKlik her for at se billede af Tabel 1 "Eksempel på udfyldt råvareliste". Klik her for at se billede af Tabel 2 "Eksempel på udfyldt råvareliste". Bilag K Eksempel på screening af råvarelistenKlik her for at se billede af Tabel 3 "Eksempel på screening af råvarelisten". Bilag L Manual til REACH screeningsprogramKlik her for at se billede af "Manual til REACH screeningsprogram". Bilag M REACH vejledning for artikelproducenterForpligtelser for artikelproducenter Dette notat beskriver i korte træk essensen af, hvad artikelproducenter har af forpligtelser i henhold til REACH. Som artikelproducent skal man naturligvis henholde sig til den fulde reach tekst, men i nedenstående notat er der primært taget udgangspunkt i Artikel 7 og Artikel 33. Hvis et stof er til stede i artiklen med totalmængder over 1 ton/producent/år, samt stoffet har en tilsigtet frigivelse, skal stoffet i henhold til Artikel 7 Registreres. Stoffet skal Anmeldes til kemikalieagenturet, hvis alle følgende punkter er opfyldt (selv om det ikke frigives tilsigtet):
De to ovenstående afsnit kan udelukkes, hvis stoffet allerede er registreret til anvendelsen i den aktuelle artikel. Dette kan og skal ’Downstream Useren’ sikre sig ved kommunikation til sin leverandør af det pågældende kemikalie/produkt En oversigt over særligt problematiske stoffer findes på Annex XIV eller på kandidatlisten til Annex XIV. Annex XIV er endnu ikke offentliggjort, men forventes at blive bekendtgjort senest 1. juni 2009.. Følgende kategorier af stoffer er kandidater for de kommende lister:
Hvis man som artikelproducent selv producerer et stof der inkorporeres i den pågældende artikel skal artikelproducenten i henhold til Artikel 5 selv sørge for at få stoffet registreret. I henhold til Artikel 33 er der krav om Kommunikation af information om stoffer i artiklen, hvis stoffet forekommer på listen over særligt problematiske stoffer, samtidig med at det forekommer i koncentrationer over 0,1% (w/w) i artiklen. Som artikelproducent skal man således sammen med artiklen kunne fremsende information om sikker anvendelse af den pågældende artikel med specifik henvisning til det ’særligt problematiske’ stof. For at artikelproducenten kan opfylde dette krav, er det nødvendigt, at artikelproducenten modtager de nødvendige oplysninger fra leverandøren. De nødvendige oplysninger er således dels de miljø- og sundhedsmæssige oplysninger der er årsagen til at stoffet er ’særligt problematisk’, samt oplysninger omkring sikker brug af stoffet (forhold omkring håndtering og opbevaring, personlig beskyttelse; bortskaffelse, førstehjælp og brandslukning samt transport information). Bilag N Program for afslutningsseminarInvitation til REACH seminar for tekstilvirksomheder I forbindelse med et igangværende projekt ’Forberedelser til REACH og udvikling af relevant kompetence for tekstil-industrien’ finansieret af Miljøstyrelsen inviteres I hermed til at deltage i et afslutningsseminar. Seminaret afholdes hos Dansk Tekstil & Beklædning, Birk Centerpark 38, 7400 Herning d. 31. januar fra kl. 13-16, med følgende program:
De fleste tekstilfremstillende virksomheder er ikke vant til at skulle agere aktivt i forbindelse med deres brug af kemikalier, og der er i branchen usikkerhed om i hvilket omfang EU’s nye kemikalielovgivning REACH er relevant for tekstilvirksomheder. Dette spørgsmål vil blive afklaret på seminaret. For tekstilvirksomheder, der producerer færdige tekstiler, der ifølge REACH anses som artikler, kan følgende specifikke REACH krav gøre sig gældende: Virksomheden skal i henhold til REACH artikel 7 Anmelde et stof til agenturet hvis:
Virksomheden skal i henhold til REACH artikel 33 kunne videregive Informationom stoffer i artiklen til en ’down-stream-user’ hvis:
I projektet har følgende 4 virksomheder deltaget:
Herudover har Dansk Textil & Beklædning været en aktiv medspiller. De deltagende virksomheder har i løbet af projektets løbetid opnået følgende:
Vi håber at indholdet for seminaret har jeres interesse og at I vil møde op d. 31.01.08 kl. 13. Tilmelding: Til Åge Feddersen, DTB, senest d.25.01.08 Venlig hilsen Aage Feddersen (Dansk Textil & Beklædning); Lisbeth Frisenborg (DHI) og Gitte I. Petersen (DHI) Bilag O Overheads fra afslutningsseminaret
|