Nye krav til leverandører til tekstilbranchen

6. InWear Group A/S 4

6.1 Hovedindtryk
6.2 Virksomhedsbeskrivelse
6.3 Leverandører
6.4 Formulering af krav til miljø og arbejdsforhold
6.5 Gennemførelse og kontrol af krav til miljø og arbejdsvilkår

6.1 Hovedindtryk

InWear Group er en efter danske forhold stor virksomhed, som ikke selv forarbejder tekstiler, men får fremstillet egne designs i udlandet.

Miljø indgår ikke som en central parameter for virksomheden og produkternes profil, men man sikrer sig, at produkterne overholder alment kendte og accepterede krav til sundhed og miljø. Som det ses andre steder i Europa, er virksomhedens fokus større på arbejdsvilkår end på miljøaspekter, idet man har udarbejdet en omfattende Code of Conduct, der beskriver virksomhedens krav til arbejdsvilkår hos leverandører.

InWear Group har et stort antal leverandører, og det betyder, at man ikke har et kendskab til tekstilernes oprindelse. At stille miljøkrav længere end til de umiddelbare leverandører ses som en umulig opgave.

6.2 Virksomhedsbeskrivelse

InWear Group designer, udvikler, markedsfører og sælger modetøj og tilhørende produkter. Virksomheden ejer ikke selv produktionsanlæg, men indkøber alle råvarer (metervarer, garner m.v.), og får produkterne fremstillet hos beklædningsvirksomheder i Europa og Asien. Virksomheden har en årlig omsætning på over 1,5 mia. kr. og omkring 1200 ansatte.

Produkterne markedsføres gennem to overordnede koncepter, der er orienteret mod forskellige dele af markedet: Henholdsvis InWear/Matinique (mænd/kvinder) rettet mod den modeorienterede forbruger, og Part Two Women/Part Two som er i en mere klassisk stil. Produkterne markedsføres i en række lande med Holland og Danmark som de to største markeder. Salget foregår igennem konceptbutikker5 ejet af InWear Group, konceptbutikker ejet af andre og traditionel engrossalg til butikker med blandet udvalg.

Til at håndtere indkøb, udvælgelse af leverandører, kontrol med disse og deres produktionsproces har InWear Group egne forsyningsselskaber/-afdelinger i Hong Kong, Portugal og Italien. I disse selskaber er der i alt 70-80 ansatte.

InWear Group har ikke en egentlig miljøpolitik, men tilkendegiver, at man er opmærksom på, at der miljøproblemer knyttet til tekstilproduktion.

"In Wear Group er i forbindelse med udvikling og fremstilling af gruppens produkter bevidst omkring den påvirkning disse processer kan have på det omgivende miljø. Det er således en målsætning, at de så vidt muligt skal være neutrale i forhold til miljøet."

Denne tilkendegivelse er i dag udmøntet i, at man undgår AZO-farvestoffer, nikkel i metalgenstande og mærker emballagen at det kan genanvendes. Men kan også være en følge af, at man sælger i lande med krav til disse forhold (blandt andet Tyskland, hvor AZO-farvestoffer er forbudt).

InWear Group ønsker i øjeblikket ikke at arbejde for at opnå en miljømærkning af produkter.

"Miljømærker passer ikke ind i vores koncept."

Fra kundegruppens side, mener InWear Group ikke, at der ønske om at være specielt miljøvenlig, men at kunderne forventer, at der ikke er sundhedsskadelige stoffer i produktet. På sigt vil miljø nok i endnu højere grad indgå som en kvalitetsparameter, som kunderne usagt forventer, produktet lever op til. I nogle tilfælde kan det dog gå den modsatte vej, og en trend kan nødvendiggøre en mere miljøbelastende produktion, som fx "easy care"-produkter der har et øget indhold af formaldehyd (men som dog holder sig under grænseværdierne).

Først hvis man fra direktionens side ønsker at lancere en egentlig miljømærket kollektion, og etablerer en enhed til at håndtere dette, kan det blive aktuelt.

Den bevågenhed omkring arbejdsvilkårene i beklædningsindustrien, der er vokset frem i flere europæiske lande de seneste år, har ført til, at man i InWear Group har opstillet en række krav til leverandørerne. Virksomheden har udarbejdet en forholdsvis omfattende "Code of Conduct"6, som virksomheden selv og dens umiddelbare leverandører skal overholde. Det henstilles i dokumentet også til, at under-underleverandører overholder kravene.

I InWear’s "Code of Conduct" understreges det at:

"…vi, i vores Code of Conduct, ønsker at være mere vidtrækkende end blot at overholde gældende lovgivning."

6.3 Leverandører

InWear Group har ca. 300 leverandører hvoraf de europæiske (Portugal og Italien) står for ca. 60% af produktionen og asiatiske (Hong Kong, Kina, Japan og Korea) står for de resterende 40%.

Kendskabet til de leverandører som forarbejder produkterne er generelt godt og med en stor del (ca. 80%) af disse, har man et fast og godt samarbejde. Tilsvarende har man faste leverandører af metervarer til produktionen, men InWear Group kender ikke metervarernes produktionsforløb, og dermed heller ikke miljøforholdene omkring fremstillingen.

"Vi har ikke præcis kendskab til hvor vores japanske leverandør får sine råvarer fra henne."

6.4 Formulering af krav til miljø og arbejdsforhold

Indenfor InWear Group har man ikke en miljøafdeling. Miljøspørgsmål og krav til leverandørerne på dette område håndteres af kvalitetsmedarbejderne i forbindelse med andre kvalitetskrav til produkterne.

Kilderne til information om miljøforhold i forbindelse med tekstilfremstilling er brancheforeningens tidsskrifter, samt konferencer som dem der er afholdt af Tekstilpanelet.

InWear Group oplever det som et problem, at man som eksportorienteret virksomhed selv skal skaffe sig information om hvilke miljøkrav, der er gældende i forskellige lande og selv holde sig opdateret med ændringer. Her er der behov for en instans som løbende holder sig ajour, og som man som virksomhed kan henvende sig til. Generelt er der behov for øget hjælp til virksomheder, der ikke ønsker at gå hele vejen og opnå miljømærker, men som godt vil bidrage til at forbedre produkterne miljømæssigt.

På arbejdsvilkårsiden er InWear Groups "Code of Conduct" baseret på FNs deklaration om menneskerettigheder og FNs Børnekonvention, og kravene ligner dem, man finder for andre Codes of Conduct’s for beklædningsindustrien.

6.5 Gennemførelse og kontrol af krav til miljø og arbejdsvilkår

InWear Groups produktkrav er formuleret i en leverandørmanual, som leverandørerne skal følge. Heri er kravene om at undgå AZO-farvestoffer og nikkel i metal præsenteret lige såvel som en lang række andre krav til produktkvaliteten.

Der gennemføres ikke en egentlig kontrol af, at leverandørerne lever op til miljøkravene præsenterede i leverandørmanualen, dette gøres alene for nogle af kvalitetsparametrene. InWear Group forventer, at kommunikationen med leverandøren omkring kravene til produkterne samt truslen om at en overtrædelse af disse betyder, at leverandøren bliver fravalgt, er tilstrækkeligt til at sikre en overholdelse. InWear Group arbejder generelt med moderne beklædningsvirksomheder, hvor der ikke findes de helt åbenlyse miljøproblemer.

Når man går længere bagud i fremstillingsforløbet for metervarerne, har InWear Group ikke noget kendskab til fremstillingsprocessen og de eventuelle miljømæssige problemer, der måtte være.

"Jeg vil ikke skrive under på, at der ikke kan være miljømæssige problemer i forbindelse med fremstillingen af metervarerne. Vi har ingen mulighed for at kontrollere det."

Virksomheden mener, at det vil være en umulig opgave at skaffe oplysninger om produkterne helt tilbage til fiberfremstillingen og kontrollere deres rigtighed. Samtidig mener InWear Group, at man er for lille en spiller på verdensmarkedet, til at der vil være en lydhørhed for eventuelle krav.

Kontrollen med "Code of Conduct" opleves som nemmere, idet virksomhedens foregår igennem den løbende produktionskontrol igennem forsyningskontorerne. Her kan der konstateres åbenlyse overtrædelser, og der gennemføres minimum én gang om året et check, hvor der bliver lavet en rapport, hvor alle punkterne i "Code of Conduct" kontrolleres.

4 Virksomhedsbeskrivelse på baggrund af interview med Ann-Marie Erhbahn d. 22.6.2000, InWear Group Børsprojekt 1996, InWear Group Annual Report 1998-1999. Ann-Marie Erhbahn er produktkvalitets chef og står blandt andet for vedli-geholdelse af virksomhedens produktkvalitetsmanual.

5 Konceptbutik vil sige en butik, som alene sælger InWear Groups produkter.

6 Se bilag: InWear Group Code of Conduct.