Børn og affald

Indholdsfortegnelse

Forord

Sammenfatning og konklusioner
   12- årige: Store børn og små voksne
   Vi dør til sidst
   Skrald er en del af bybilledet
   Det er lidt dengset at bruge skraldespanden
   Affald i undervisningen
   En mobiltelefons liv fra vugge til grav
   Belønning, straf og talende skraldespande

Summary and conclusions
   12-year olds: Big children, small adults
   We will end up dying
   Garbage is part of the city
   It is kind of goody-goody to use the garbage bin
   Garbage as education
   A cell phones life: from cradle to grave
   Awarding, punishment and talking garbage bins

1 Indledning
   1.1 Baggrund og formål
   1.2 Metode
      1.2.1 Interviews med forskere og eksperter
      1.2.2 Fokusgrupper og spørgeskema i 5. klasser

2 Interviews med forskere og eksperter
   2.1 Signalement af en 12-årig
      2.1.1 Differentieret gruppe
      2.1.2 Forbrug
      2.1.3 Medievaner
      2.1.4 Familiens miljøambassadør
      2.1.5 Tre typer af unge
   2.2 Principper i miljøundervisningen
      2.2.1 ”Learning by teaching”
      2.2.2 "Som-om-skolen"
      2.2.3 Fremtidens miljøundervisning
   2.3 Vinkler på affald i undervisningen
      2.3.1 Inddragelse
      2.3.2 Fokus på forbrug
      2.3.3 Nærhedsprincippet
      2.3.4 Aktiver en følelse
      2.3.5 Altid løsningsforslag
      2.3.6 Fokus på livscyklus
      2.3.7 Praktisk/musiske og kropslige fag

3 Fokusgrupper og spørgeskema i 5. klasser
   3.1 Viden om affald
      3.1.1 Affald er ulækkert og grimt
      3.1.2 Æbleskrog er ok
      3.1.3 Affaldssortering
      3.1.4 Undervisning om affald
      3.1.5 De få oplyste
      3.1.6 Drikkevandet og dyrene
   3.2 Adfærd omkring affald
      3.2.1 Det er bare en refleks
      3.2.2 Det er de unge der sviner
      3.2.3 Det er ikke så slemt i Danmark
      3.2.4 Drenge og piger
      3.2.5 Dominoeffekt
   3.3 Holdninger til affald
      3.3.1 Affald er hærværk
      3.3.2 Prisen for at være sej
      3.3.3 Bakterier og bussemænd
      3.3.4 Irettesætte hinanden
      3.3.5 Niveauer af accept
      3.3.6 By versus land
      3.3.7 Fremtiden
   3.4 Hvordan ændrer man affaldsvaner
      3.4.1 Hvor der er penge er der vej
      3.4.2 Flere skraldespande
      3.4.3 Information
   3.5 Hvad viser spørgeskemaerne
      3.5.1 Sådan kan det kvantitative materiale bruges
      3.5.2 Sorterer I jeres affald derhjemme?
      3.5.3 Hvad skal man gøre ved tomme sodavandsdåser?
      3.5.4 Hvad skal man gøre med mobiltelefonen når den ikke virker længere?
      3.5.5 Hvad gør du, hvis du ser din bedste ven smider ispapir på gaden eller i naturen?
      3.5.6 Hvad gør du selv med ispapir, hvis der ikke er en skraldespand i nærheden?
      3.5.7 Går du ud med skraldeposen derhjemme?
      3.5.8 Synes du det er vigtigt, at man smider sit affald i skraldeposen?
      3.5.9 Hvad synes du om at andre smider papir og andet skrald på gaden?
      3.5.10 Har I snakket om i skolen, hvad der sker med affald, når det er blevet kørt væk i skraldebilerne?

4 Konklusion
   4.1 Store børn og små voksne
   4.2 Rigtige meninger – forkert adfærd
   4.3 De store sviner – og er seje
   4.4 Skrald er en del af bybilledet
   4.5 Forurening er dårligt – men hvorfor?
   4.6 Det er synd for dyrene
   4.7 Belønning, straf og skraldespande
   4.8 Hvordan kan der undervises?

Bilag A: Referater af interviews med forskere og eksperter

Bilag B: Referater af interviews med 5. klasses elever

Bilag C: Spørgeskema og svar