[Forside]
[Næste
]

Økonomiske styringsmidler i dansk miljøpolitik

Indhold

Forord

Sammendrag

1. Introduktion

2. De overordnede rammer
2.1. Danmark kort
2.2. Miljøtilstanden
2.2.1.
Klima og natur
2.2.2. Luft
2.2.3. Vand
2.2.4. Affald
2.3. Lovmæssige og institutionelle rammer
2.3.1. De juridiske rammer
2.3.2. Lovmæssige relationer til den europæiske union (EU)
2.3.3. Institutionelle rammer
2.4. Udvikling og udfordringer

3. Økonomiske styringsmidler i miljøpolitik
3.1. Typer økonomiske styringsmidler
3.2. Kategorisering
3.3. Skatter, afgifter og forbrugsafgifter
3.4. Tilskud og andre ordninger
3.4.1. Tilskud
3.4.2. Andre ordninger
3.5. Brug af provenu og formålet med dette styringsmiddel
3.6. Økonomiske styringsmidler i Danmark

4. Oversigt over økonomiske styringsmidler i Danmark
4.1. Skatter og afgifter
4.2. Forbrugsafgifter og tilskud
4.3. Kommercielle sektorer og miljøfaktorer
4.4. Forekomst og fordelingseffekt

5. Produktafgifter
5.1. Energiafgifter
5.1.1. Formål
5.1.2. Afgiftsgrundlag
5.1.3. Opkrævning og provenu
5.1.4. Vurdering
5.2. Afgifter på motorkøretøjer
5.2.1. Formål
5.2.2. Afgiftsgrundlag
5.2.3. Opkrævning og provenu
5.2.4. Vurdering
5.3. Afgift på motorbrændstof
5.3.1. Formål
5.3.2. Afgiftsgrundlag
5.3.3. Opkrævning og provenu
5.3.4. Vurdering
5.4. Vandafgift
5.4.1. Formål
5.4.2. Afgiftsgrundlag
5.4.3. Opkrævning og provenu
5.4.4. Vurdering
5.5. Afgift af detailsalgspakninger
5.5.1. Formål
5.5.2. Afgiftsgrundlag

5.5.3. Opkrævning og provenu
5.5.4. Vurdering
5.6. Afgift på éngangsservice
5.6.1. Formål
5.6.2. Afgiftsgrundlag
5.6.3. Opkrævning og provenu
5.6.4. Vurdering
5.7. Afgift på CFC og haloner
5.7.1. Formål
5.7.2. Afgiftsgrundlag
5.7.3. Opkrævning og provenu
5.7.4. Vurdering
5.8. Klorerede opløsningsmidler
5.8.1. Formål
5.8.2. Afgiftsgrundlag
5.8.3. Opkrævning og provenu
5.8.4. Vurdering
5.9. Pesticider
5.9.1. Formål
5.9.2. Afgiftsgrundlag
5.9.3. Opkrævning og provenu
5.9.4. Vurdering
5.10. Afgift på vækstfremmere
5.10.1. Formål
5.10.2. Afgiftsgrundlaget
5.10.3. Opkrævning og provenu
5.10.4. Vurdering
5.11. Afgift på NiCd-batterier
5.11.1. Formål
5.11.2. Afgiftsgrundlag
5.11.3. Opkrævning og provenu
5.11.4. Vurdering

6. Udledningsafgifter
6.1. CO2-afgift

6.1.1. Formål
6.1.2. Afgiftsgrundlaget
6.1.3. Opkrævning, aftaler og provenu
6.1.4. Vurdering
6.2. SO2-afgift
6.2.1. Formål
6.2.2. Afgiftsgrundlag
6.2.3. Opkrævning og provenu
6.2.4. Vurdering
6.3. Afgift på affald og råstoffer
6.3.1. Formål
6.3.2. Afgiftsgrundlag
6.3.3. Opkrævning og provenu
6.3.4. Vurdering
6.4. Afgift på spildevand
6.4.1. Formål
6.4.2. Afgiftsgrundlag
6.4.3. Opkrævning og provenu
6.4.4. Vurdering

7. Forbrugsafgifter
7.1. Forbrugsafgifter for vandforsyning og kloak
7.1.1. Formål
7.1.2. Grundlag for beregning
7.1.3. Opkrævning og provenu
7.1.4. Vurdering
7.2. Kommunale affaldsafgifter
7.2.1. Formål
7.2.2. Baggrund for beregning
7.2.3. Opkrævning og provenu
7.2.4. Vurdering
7.3. Vejbenyttelsesafgift
7.3.1. Formål
7.3.2. Afgiftsgrundlag
7.3.3. Opkrævning og provenu
7.3.4. Vurdering

8. Returpantordningen
8.1. Returpantordningen for beholdere
8.1.1. Introduktion
8.1.2. Formål
8.1.3. Baggrund for beregning
8.1.4. Opkrævning
8.1.5. Vurdering

9. Tilskud
9.1. Principper og strategier
9.2. En oversigt over danske miljøtilskud
9.3. Miljøtilskudsordninger
9.3.1. Vandmiljø
9.3.2. Renere teknologi og genanvendelse af affald
9.3.3. Energi
9.3.4. Tilskud til fremme af kraftvarme
9.3.5. Tilskud til fremme af brugen af vedvarende energikilder
9.3.6. Fremme af energibesparelser/reduktion af CO2
9.3.7. Transport
9.3.8. Landbrug
9.3.9. Miljøforsknings- og udviklingsprogrammer
9.3.10. Andre miljøtilskud

10. Implementering af økonomiske styringsmidler i Danmark
10.1. Introduktion
10.2. Implementeringskonceptet
10.3. Implementering af miljøafgifter
10.3.1. Offentliggørelse
10.3.2. Rådgivning
10.3.3. Beregning
10.3.4. Opkrævning
10.3.5. Kontrol
10.3.6. Sanktioner
10.3.7. Overvågning
10.4. Implementering af forbrugsafgifter
10.5. Implementering af forbrugsafgifter over for afgifter
10.6. Hovedaktører i implementeringsprocessen
10.7. Betingelser for en effektiv implementering af økonomiske styringsmidler
10.7.1. Moral og accept
10.7.2. Effektiv opkrævning og kontrolmekanismer
10.7.3. Koordinering på ministerniveau
10.7.4. Enkel udformning giver enkel implementering
10.7.5. Gennemtænkte miljøafgiftslove
10.7.6. Standardisering af afgiftslovgivning
10.7.7. Økonomiske styringsmidler berøres ikke af forviklinger i implementeringsprocessen
10.7.8. Konklusion

11. Analyse af den danske energisektor
11.1. Introduktion
11.2. Miljøspørgsmål
11.3. Oversigt over den danske energisektor
11.3.1. Dansk energiforsyning og -forbrug
11.3.2. Energimarkeder og energistrukturen
11.4. Dansk energipolitik
11.4.1. Udvikling i energipolitikken
11.4.2. Miljømål
11.5. Afgifter
11.5.1. Historisk udvikling
11.5.2. Energiafgifters struktur og niveau
11.5.3. Finansøkonomiske følger af afgifter
11.5.4. Vurdering af afgifter
11.6. Tilskud
11.6.1. Tilskud til fremme af kraftvarme
11.6.2. Tilskud til fremme af brugen af vedvarende energikilde
11.6.3. Fremme af energibesparelser/reduktion af CO2
11.6.4. Finansøkonomiske virkninger af tilskud
11.6.5. Vurdering af tilskud
11.7. De økonomiske styringsmidlers rolle i opnåelsen af miljømål i energisektoren
11.7.1. Overordnede miljøresultater
11.7.2. Forholdsregler til at reducere det samlede energiforbrug
11.7.3. Forholdsregler påvirkning af brændselsvalg
11.7.4. Forholdsregler til fremme af udledningsbekæmpende teknologi
11.7.5. Overblik og vurdering af de forskellige styringsmidlers rolle
11.8. Administrative aspekter
11.8.1. Betaling af energi- og miljøafgifter
11.8.2. Vurdering af administrative regler

A. Forkortelser

B. Litteraturliste

[Forside] [Næste] [Top]